Gå till innehåll

BSOD, WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR


Henke-W7

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har... tröttnat på min dator lite. Jag köpte den i våras och monterade den själv.

 

Jag har försökt köra genomgående Corsair och ASUS på olika grejer, det är iaf i stort en:

 

i5-3750

16GB Ram

GF 660

128G SSD

1TB SATA

 

Jag körde till en början W7 som jag inte hade några större problem med, men den licensen hörde till en av mina laptops och jag orkar inte vara pirat längre när det gäller OS och jag hade köpt en uppgraderingslicens till W7 --> W8. Jag slängde då in W8 och sen dess har den alltid betett sig lite jävligt.

 

BSOD väldigt tätt, WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR, jag strävar att skicka in dessa felrapporter till MS, men vafan hjälper det. I mitt naiva förtret hoppas jag att någon nånstans lyckas se vad som måste fixas i nån WU patch, men icke. Tillslut började jag gräva lite i det hela och fifflade med värden i BIOS. Slutade med att windows inte kunde starta utan det blev BSOD när inloggningsrutan kom, varje gång.

 

Jag ändrade då till "Optimal settings, eller om det var "minst krävande settings möjligt". Då blev datorn som den var tidigare, men med spontana BSOD.

 

Nu under höst/vinter tycker jag att den har hållt sig hyfsat, men nu efter jag tänkte att 8.1 "ska ju vara bra" så slängde jag in det och WHEA är nu tillbaks.

 

Under tiden jag testade lite olika grejer i BIOS så körde jag lite enkla varianter av stresstest, använde ett RAM åt gången, körde några memtest (inte 24h testen), körde nån 3D mark för att skicka på grafikkortet lite jobb för att se om det hade med GPUn att göra, men nej. Jag har inte lyckats identifiera ngt mönster så jag har väl tre saker kvar att testa (2 som jag inte riktigt har möjlighet att göra)

 

1. PSU

2. Mobo

3. Operativsystemet

 

1. PSU: CORSAIR GS 700W GAMING SERIES PSU 2013 EDT

2. MOBO: ASUS P8Z77-V LK Z77 S-1155 ATX IVY 

3. Well , W8 --> W8.1

 

Jag behöver lite råd och tips på hur jag kan felsöka, jag vet hur jag byter mobo och psu och testar det, men det är inte aktuellt just nu utan det är OS-biten jag är med intresserad över. Kan jag på ngt sätt dissekera ev felrapporter och få info därifrån?

 

Generella tips överlag tar jag gärna emot, även frågor.

 

Detta kanske passar bättre att fråga om på Sweclockers, men jag är fortfarande mer inne på OS spåret som sagt och jag tror jag kan få bättre hjälp är gällande det.

Peace out!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag körde till en början W7 som jag inte hade några större problem med, men den licensen hörde till en av mina laptops och Jag slängde då in W8 och sen dess har den alltid betett sig lite jävligt.

 

 

Du har ju redan hittat "felet".

Nu är inte Asus världens bästa kort längre, som det var för runt år 2000.

 

Helst skall man göra en "clean install" med W8.1, då den är lömsk i drivern vid update.

Kolla även om det finns BIOS update för 8.1 buggar.

 

Om inte:

Personligen hade jag backat tillbaka till Win7, tydligen rulla det för dej då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan hittat "felet".

Nu är inte Asus världens bästa kort längre, som det var för runt år 2000.

 

Helst skall man göra en "clean install" med W8.1, då den är lömsk i drivern vid update.

Kolla även om det finns BIOS update för 8.1 buggar.

 

Om inte:

Personligen hade jag backat tillbaka till Win7, tydligen rulla det för dej då.

 

Då har jag licensproblem :(

 

Men jag kanske skulle uppgradera min laptop istället till W8 licensen och sen köra W7 på den stationära. Men grejen är den att jag inte är 100% säker på detta då jag inte körde W7 så väldigt länge, kanske 2-3 dagar bara.

 

Men visst skulle jag kunna skala av 20GB från min nuvarande SSD och skicka in W7 och dualboota för att testa lite, om jag är nöjd så kan jag ju alltid rensa den större partitionen och merga skiten.

 

---

 

Jag kan ha ovan som plan B. Går det på ngt bra sätt att dissekera dumparna som skapas när datorn samlar in information?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om BlueScreenView får fram något vettigt ur dumpfilerna, som blåskärmarna skapat: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

 

Men eftersom WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR hör ihop med hårdvaruproblem enligt http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff557321%28v=vs.85%29.aspx är ju, som Marion skrev, viktigt att du kollar att du har senaste BIOS-versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag licensproblem :(

 

Men jag kanske skulle uppgradera min laptop istället till W8 licensen och sen köra W7 på den stationära. Men grejen är den att jag inte är 100% säker på detta då jag inte körde W7 så väldigt länge, kanske 2-3 dagar bara.

 

Men visst skulle jag kunna skala av 20GB från min nuvarande SSD och skicka in W7 och dualboota för att testa lite, om jag är nöjd så kan jag ju alltid rensa den större partitionen och merga skiten.

 

---

 

Jag kan ha ovan som plan B. Går det på ngt bra sätt att dissekera dumparna som skapas när datorn samlar in information?

 

Licensproblem?

Gud vad du blev laglydig du blev över en natt, har du blivit frälst?

 

Har dom owerthere Licens eller tillstånd när dom lyssnar av varenda kotte på klotet?

Hur många ha MS lurat och ställt trubbel med en utgåva som bråkar mestadels? osv..

Tydligen har Bill dåligt samvete då han håller på att dela ut halva sina förmögenhet   :D

 

 

Redigerad av Manneman
Uppmaning till warez
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om BlueScreenView får fram något vettigt ur dumpfilerna, som blåskärmarna skapat: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

 

Men eftersom WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR hör ihop med hårdvaruproblem enligt http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff557321%28v=vs.85%29.aspx är ju, som Marion skrev, viktigt att du kollar att du har senaste BIOS-versionen.

 

Jag tackar och bockar!

 

Licensproblem?

Gud vad du blev laglydig du blev över en natt, har du blivit frälst?

 

Har dom owerthere Licens eller tillstånd när dom lyssnar av varenda kotte på klotet?

Hur många ha MS lurat och ställt trubbel med en utgåva som bråkar mestadels? osv..

Tydligen har Bill dåligt samvete då han håller på att dela ut halva sina förmögenhet   :D

 

 

 

Låt oss säga att jag inte orkar med "the fuzz" om det en dag dyker upp att jag inte har riktig licens osv.

 

Inte frälst, men gammal, inte ngn teen längre och mycket närmare 30 än 20 :(

 

.... men jag hör vad du säger! Det jobbiga är dock en ominstallation, men 1,5h av mitt liv är inte mycket iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte frälst, men gammal, inte ngn teen längre och mycket närmare 30 än 20 :(

 

.... men jag hör vad du säger! Det jobbiga är dock en ominstallation, men 1,5h av mitt liv är inte mycket iofs.

 

I see.. men seriöst nu.

Vissa modeller/fabrikat av burk klarar inte W8.1, (bråkar med dom varje dag)

Hittar du inget BIOS, så får man "backa" - eller byta upp sig till W7.  :P

 

Du får svaret/lösningen om du lånar en annan disk, lägger in kommando: slmgr -rearm i CMD, så kan du testa upp till 120dgr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag blir så jävla trött.

 

Tankar BIOS-updaten (min BIOSv var 0403 och nyaste 2104 tror jag, stor skillnad) men jag får ngt Security Verification Failed. Jag undrar om man skall testa en tidigare update och inte gå från apgammal BIOS till det nyaste, den gamla kanske inte riktigt förstår att den nya är legit.

 

Ohwell, jag kollar vidare under kvällen sen.

 

EDIT: Blir bättre om man väljer rätt mobo-version på ASUS hemsida bara så ni är medvetna om detta i framtiden ;)

Redigerad av Henke-W7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...