Gå till innehåll

Problem med skärm Dell 2408WFP och grafikkortet ATI HD5450


Recommended Posts

Min 1-åriga stationära dator (Intel SSD-disk, Intel Core i7, Win7) blåskärmskraschar, inte jätteofta men ändå. Och nu när garantin håller på att gå ut är jag frågande till att, ännu en gång, släpa iväg den till datorbutiken som gör den vanliga kollen med formatering... Jobbigare isf att skärmen oftare är svart vid omstart. Har en Dell 2408WFP som jag testat alla typer av sladdar till. Grafikkortet ATI HD5450. Skärmen visar ibland linjer (enligt bilden) vid uppstart. Så tre frågor:

Vad innebär den tillfälliga linjen på skärmen?

Finns det något känt samband mellan mina skärmproblem och att datorn visar bluescreen?

Och är det värt ännu en inlämning med systemkoll och formatering för en dator som kraschar nån gång i månaden?

post-12979-0-95405700-1336229469_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst opensource

Blåskärmar tyder på hårdvarufel och eftersom du får konstiga linjer på skärmen kanske du ska testa att byta grafikkort och se om det hjälper. Ett nytt grafikkort i samma klass kostar inte mer än 200 - 300 kr och är enkelt att byta ut. Sitter kortet på plats? Fett på kontakterna?

Du måste inte installera om datorn för att utesluta hårdvarufel. En Linuxskiva (som alltid :P) kan du ladda hem gratis och bränna en skiva av och starta med för att testa datorn. Linux laddas in i RAM och rör inte dina Windowsfiler.

http://dl.fedoraproject.org/pub/alt/stage/17.RC1/Live/i686/Fedora-17-i686-Live-Desktop.iso

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för svar. Min dator fortsätter blåskärmsdumpa trots felfri undersökning förra veckan hos inköpsstället. Kan ju vara både tangentbord, mus, extern bluetooth och skärm... Just nu är jag en förvirrad konsument. Även om jag flera gånger fått datorn felsökt och servad för upprepande blåskärmar så vet jag inte om det är idé att försöka häva köpet. Rörigt när det är en dator det handlar om. Kanske bättre o acceptera att även om jag hade köpt en windows-dator för hundra miljoner så hade den också visat blåskärm då o då... Linux, visst - men jag vill använda Photoshop o Cubase. Råd och tips till min situation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den viktigaste informationen på blåskärmen kan ju ge något också:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Är det alltid samma felmeddelande eller varierar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Tack för svar. Min dator fortsätter blåskärmsdumpa trots felfri undersökning förra veckan hos inköpsstället. Kan ju vara både tangentbord, mus, extern bluetooth och skärm... Just nu är jag en förvirrad konsument. Även om jag flera gånger fått datorn felsökt och servad för upprepande blåskärmar så vet jag inte om det är idé att försöka häva köpet. Rörigt när det är en dator det handlar om. Kanske bättre o acceptera att även om jag hade köpt en windows-dator för hundra miljoner så hade den också visat blåskärm då o då... Linux, visst - men jag vill använda Photoshop o Cubase. Råd och tips till min situation?

Min tanke var att testa din dator med ett annat system under ett par minuter för att se om du får samma problem. Som sagt kör du en skiva i RAM och rör inte dina Windowsfiler. För övrigt kan du köra både Photoshop och Cubase under Linux :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jeg hedder Karina, og arbejder hos Dell.

Du kan evt. se på nedenstående guide til fejlfinding og løsning til de mest almindelige skærm problemer:

http://dell.to/JtyfoQ

Jeg håber du får løst dit problem, så let som muligt.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

EMEA Social Media Outreach Professional

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter @DellLyssnar & @Delllytter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för era svar. Butiksbyggd dator och Moderkortet är ett Asus P8P67 LE B3 S1155 P67 ATX. Det och hårddisken bytt, grafikkortet och minnena kollade UA för några veckor sen. I mitt Bios finns ju tre hastighetslägen där jag kör det högsta. Butiken menade att det kan ligga bakom blåskärmarna, att det är en överklockning som behöver avancerade inställningar av tekniker. Samtidigt kan ju inget hända om jag inte gör dem här inställningarna. Själv tror jag mer på konflikter med något äldre tangentbord, mus och bluetooth. Skärmen är också köpt då, runt 2008 och använd en del. Inte hittat nån lösning på skärmproblemen och hinner inte läsa blåskärmarna, men samma förklaring till felmeddelande iaf. Butiken drar ju ändå av nyttorätt (den tid jag använt datorn) om jag skulle ge mig på reklamation. Lika bra att acceptera att en dator blådumpar ibland. Kanske också testar Linux framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att sträcket på bildskärmen bara syns på den bildskärmen och inte om någon annan bildskärm är ansluten till datorn alternativt inte på en skärmdump (PrintScreen, Skärmklippverktyget)? För i så fall är det nog ett bildskärms- eller kabelproblem. Har du dragit åt bildskärmskabeln ordentligt och rakt i båda ändarna?

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade inställningar - Start och återställning Inställningar

så stannar blåskärmen kvar.

Det finns en viss risk för att filsystemet blir skadat när en blåskärm inträffar.

Är det vanligt tangentbord och mus utan specialfunktioner? För i så fall är det nog ovanligt att det beror de enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Butikens tekniker har rätt, ditt moderkort är anpassat för överklockning och för att köra det "högsta" läget krävs kunskaper om inställningar och passande övrig hårdvara som t.ex minnen. Asus har dessutom släppt ett antal stabilitetsrelaterade bios-uppdateringar, så jag föreslår att du först uppgraderar bios till senaste version och sedan börjar med moderkortets standarläge. Läser du på lite grand, kan du sedan försöka trimma upp klockningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket meck... Jag vill ju bara ha en snabb och tyst dator och köper lite blådumpningar som det känns nu. Felsökningen blir för omfattande helt enkelt.

Strecket på bildskärmen syns bara vid uppstart på den skärmen ja. Byte till en HDMI-kabel gjorde ingen skillnad.

Kör specialfunktioner via tangentbordet, kan vara det som felar. T ex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Då tycker jag att det verkar vara så att strecket beror på ett fel i den bildskärmen.

Låter som en klok felsökning. Att vi (jag iaf) inte tänkte på det faktum att bilden är ett foto av skärmen. Tangentbord hit och dit ska inte göra någon skillnad utan det känns mer som grafikkort/bildskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...