nagrom54 Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 hej har precis bokat mig för installation av windows 10 1.ligger mina program kvar typ microsoft office eller måste jag installera om allt 2. om man inte tycker det blev som önskat kan man ångra installationen och komma tillbaka till windows 7 datorn köpt på elgiganten så har ingen skiva morgan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Hej! 1. Normalt, se http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faqfrågan "Kommer mina enheter och appar att fungera tillsammans med Windows 10?". 2. Du ska ha fått med ett program från datortillverkaren för att bränna återställningsskivor eller göra ett återställnings-USB-minne. Kolla i datormanualen som du kan ladda ner från datortillverkarens webbsida för din datormodell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurhagen Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Ett annat alternativ är att göra en image (avbildning) av systemdisken före uppgraderingen. Ett tips på program för detta är Aomei Backupper www.aomeitech.com (Se till att välja gratisverisionen). Viktigt: Skapa återställningsmedium. Rekommenderas: Verifiera imagen efter fullbordan. Kopian sparas med fördel på en extern hårddisk. Skulle du ångra dig återställer du datorn till samma skick som före uppgraderingen enkelt enkelt. Lycka till!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Funkar utmärkt med en Image... jag skaffade mig en 2.5" extern hårddisk för bara det ändamålet. Nu i test-tider (Windows 10) så är det perfekt att kunna installera Windows 10 helt rent från boot och sen lägga tillbaka avbilden från hårddisken om man inte är nöjd eller bara vill ha sitt gamla tillbaka. // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 (edited) Funkar utmärkt med en Image... jag skaffade mig en 2.5" extern hårddisk för bara det ändamålet. Nu i test-tider (Windows 10) så är det perfekt att kunna installera Windows 10 helt rent från boot och sen lägga tillbaka avbilden från hårddisken om man inte är nöjd eller bara vill ha sitt gamla tillbaka. // Manneman Det är mycket smidigt att göra så, funktionen är dessutom inbyggd i alla Windows sedan Vista om jag minns rätt. Tar ca 3-4 minuter (SSD till SSD) för mig att lägga tillbaka en image fil med Windows eget system image program. Edited June 2, 2015 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nagrom54 Posted June 2, 2015 Author Share Posted June 2, 2015 Tack för svaren provar med en avbildning genom windows 7 egna verktyg säkerhetskopiering och återställning har 2 hårdiskar i datorn C: och D: + en extern D: är helt tom vilken är att föredra morgan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Bäst är att du använder en extern disk med USB. Ska vara ärlig och säga att jag aldrig gjort det från en intern enhet även om den varit monterad som separat sekundär disk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nagrom54 Posted June 2, 2015 Author Share Posted June 2, 2015 tack då kör vi på externa och hoppas allt funkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 (edited) Lycka till. D disken fungerar att lägga imagen på och den behöver inte vara tom. den är nog dessutom snabbare än USB disken. Men det har kanske ingen större betydelse Edited June 2, 2015 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Hur startar du datorn om du vill lägga tillbaka en sparad kopia av C: disken, med Aomei Backupper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbopump Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Hur startar du datorn om du vill lägga tillbaka en sparad kopia av C: disken, med Aomei Backupper? Du får skapa ett återställningsmedium med hjälp av programmet. Du kan välja om du vill göra den som en uppstartbar (bootable) CD-skiva eller på ett USB-minne. Viktigt att du inte glömmer att göra det om du skall återställa systemdisken, annars kommer du inte att kunna göra det. Macrium Reflect ett annat backupprogram som jag använder funkar på samma sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts