Gå till innehåll

Aftonbladet TV klipp slutat att fungera


Kaj

Recommended Posts

Jag har Edge som webbläsare, men nu har filmklippen slutat att fungera på Aftonbladets hemsida, men fungerar i alla andra webbläsare jag har. Ljudet hörs men ingen bild. Troligen uppstod problemet efter senaste uppdateringarna av Edge i början av september. Jag har ingen lösning. Ominstallation av Edge går inte vad jag förstår. Inställningarna i Edge är de samma som tidigare, då filmklippen fungerade.
Tips på lösning av mitt problem önskas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Adobe Flashplayer tidigare och tog bort den för att testa och lagt till den igen, men det löser inte problemet.
Jag har även installerat om Windows 10, men inte det heller löser problemet.
Jag får använda Firefox eller Chrome framöver tills nästa större uppdatering av Windows 10 kommer, så får jag se om det fungerar då.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Problem: Flash Player isn’t working and I can’t install it
Potential Solutions
    If you are having trouble watching videos, the problem may be Flash Player. Edge comes pre-installed with Flash Player so you don’t need to install or update it, but you will need to make sure that it is enabled. Go to the “. . .” section of the Edge Menu, and click on Settings. Find Platform controls and you will see a heading named Adobe Flash Player. Make sure that it is switched to On, and then refresh your web page to see if the video now works.

http://www.digitaltrends.com/computing/heres-how-to-fix-17-common-problems-with-microsoft-edge/18/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det igen med filmklippen utan att jag gjort någon ändring i inställningar för Microsoft Edge och ej heller någon uppdatering av programvaror har gjorts. Märkligt. Tråden kan därför avslutas utan att jag kan ge någon lösning på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med vissa videoklipp från Aftonbladet, Fotbollskanalen (länkat från Viasat eller TV4play) och från Viasat egna hemsida inte gick att spela upp i Edge. Något på Microsoft Community påstår att felet är att Edge inte stöder vissa typer av videoklipp och att felet beror på Silverlight funktionen som inte finns i Edge.

Däremot fungerar ovanstående klipp med Explorer 11 som stöder (eller har) Silverlight. testade självoch samtliga klipp som inte funkade i Edge fungerar i E11.

Gäller även i mobilen där dessa videoklipp inte går att spela upp i en Windows telefon (typ Lumia) men fungerar utmärkt i min Sony Xperia Z.

Märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On ‎2016‎-‎10‎-‎02 at 12:57, Kaj sade:

Jag har haft Adobe Flashplayer tidigare och tog bort den för att testa och lagt till den igen, men det löser inte problemet.
Jag har även installerat om Windows 10, men inte det heller löser problemet.
Jag får använda Firefox eller Chrome framöver tills nästa större uppdatering av Windows 10 kommer, så får jag se om det fungerar då.
 

 

Hur installerar man om Edge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar fortfarande att se video-klipp på Aftonbladets hemsida med Edge. Det fungerar med IE 11, Firefox och Chrome. Jag har inte Silverlight installerad, vilket har funnits tidigare, men eftersom jag installerade om hela Windows 10, så installerar jag bara det jag behöver. Jag hade tänkt bara installera om Edge, men hittade ingen lösning på det. Fråga gärna Microsoft om det går. Trots ominstallation av Windows 10, så fungerade inte video-klippen på Aftonbladets hemsida, men någon dag senare så började det att fungera och jag har ingen aning om varför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Kaj sade:

Det fungerar fortfarande att se video-klipp på Aftonbladets hemsida med Edge. Det fungerar med IE 11, Firefox och Chrome. Jag har inte Silverlight installerad, vilket har funnits tidigare, men eftersom jag installerade om hela Windows 10, så installerar jag bara det jag behöver. Jag hade tänkt bara installera om Edge, men hittade ingen lösning på det. Fråga gärna Microsoft om det går. Trots ominstallation av Windows 10, så fungerade inte video-klippen på Aftonbladets hemsida, men någon dag senare så började det att fungera och jag har ingen aning om varför.

 

Yep, men det beror på vilken typ av videoklipp det var tydligen - i mitt fall var det en viss typ av video-klipp från Viasat sport och Viasat play (exempelvis Klara Svenssons boxningsmatch senast) som aftonbladet hade länkat - det är möjligt att andra typer av klipp i Aftonbladet med t ex Flash player inatllerat fungerar. Vissa klipp från Fotbollskanalen fungerar inte heller i Edge - däremot fungerar ALLA klipp i IE11 om man har Flash player och då tydligen Silverlight installerat vilket nån på Microsoft com påstod. Varför inte Microsoft bara lägger till Silverlight i Edge om det nu behövs för vissa klipp är svårbegripligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, roffe12 sade:

det är möjligt att andra typer av klipp i Aftonbladet med t ex Flash player inatllerat fungerar.

Aftonbladet använder som sagt inte Flash, så Flash Player behövs inte.

Citat

Vissa klipp från Fotbollskanalen fungerar inte heller i Edge - däremot fungerar ALLA klipp i IE11 om man har Flash player och då tydligen Silverlight installerat vilket nån på Microsoft com påstod. Varför inte Microsoft bara lägger till Silverlight i Edge om det nu behövs för vissa klipp är svårbegripligt.

Silverlight (och ActiveX, som IE stöder) är ett avslutat kapitel. Det som är svårbegripligt i det sammanhanget är varför vissa sidor (tydligen) alltjämt använder tekniken. Det är nu tretton månader sedan stöd för NPAPI (och därmed insticksprogram som Silverlight) togs bort från Chrome, efter att ha varit inaktiverat i fem månader.

Det är en del av den allmänna övergången från insticksprogram till HTML-baserade lösningar, som hanteras av webbläsarna själva. Mobila plattformar påskyndar den övergången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, JoWa sade:

Aftonbladet använder som sagt inte Flash, så Flash Player behövs inte.

Silverlight (och ActiveX, som IE stöder) är ett avslutat kapitel. Det som är svårbegripligt i det sammanhanget är varför vissa sidor (tydligen) alltjämt använder tekniken. Det är nu tretton månader sedan stöd för NPAPI (och därmed insticksprogram som Silverlight) togs bort från Chrome, efter att ha varit inaktiverat i fem månader.

Det är en del av den allmänna övergången från insticksprogram till HTML-baserade lösningar, som hanteras av webbläsarna själva. Mobila plattformar påskyndar den övergången.

Nu gällde det ju inte enbart Aftonbladet utan ett flertal källor - bl a Viasat sport, Viasat play, TV4play, fotbollskanalen och flera typer av Videoklipp. Silverlight var enbart ett exempel som hänvisades i just ett speciellt klipp i Aftonbladet som dom länkat från Viasat och som ngn från Microsoft Community påstod berodde på Silverlight - inte min teori. Chrome använder jag aldrig så vad dom har och inte har var inte aktuellt i debatten. Att övergången hanteras av webbläsare själva enbart är en sanning med modifikation.

Sammanfattningsvis - flertal videoklipp oavsett källa och använd teknik fungerar utmärkt i IE11 dock inte i Edge f n. Vilket var just själva diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...