Gå till innehåll

Hoppas att supporten till Windows hjälper till


Anna Maria

Recommended Posts

Jag hoppas att supporten för Windows 7 hjälper till ... Men det kanske inte funkar så bra... Jag läste om en som inte fick så bra hjälp... Om de inte gör det hoppas jag att jag kan få hjälp här...

Jag har tagit bort återställningspartitionen... Jag trodde inte jag behövde den. Jag försökte att få min dator tyst genom att installera Windows 7 32 bitar istället för Windows 7 64 bitar... Nu har jag inga drivrutiner så att internet funkar på den... Jag trodde att det bara var att hämta på nätet med min Linuxdator och ta till Windowsdatorn  men dessa filer verkar bara gå att ladda ner från Windows update ... Kan man ladda ner såna filer på nån annans Windows dator och ta till sin egen dator ? 

 Mina andra datorer har blivit tysta när jag installerade Windows och Linux 32 bitar... Jag har inte Linux och Windows på samma dator.

/Maria

 

Redigerad av Anna Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner för nätverkskort mm hämtas lämpligen på tillverkarens hemsida, tex Intel m fl och för detta behöver man inte WIndows utan man hämtar normalt hem en installationsfil som man kan köra på valfri dator.

Vad har du för nätverkskort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag tyvärr inte...Men min dator är en Compaq dator. Vilket program kan jag ladda ner på min Linuxdator och ta till Windows datorn för att kolla vilket nätverkskort jag har? Just nu har jag bara Windows 7 Ultimate + mitt scannerprogram och några spel på datorn. 

/Anna Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som GSB skrev! Genom Speccy kan du få reda på exakt vilken dator du har... moderkort, nätverkskort osv osv. Därefter kan vi kanske hjälpa dig närmare.

Alternativet är faktiskt att lyfta på burken! Kolla bakom, under och inuti. Dels kan du hitta ett modellnummer på själva datorn, men även uppgifter om moderkort och andra komponenter. Det viktigaste är nog trots allt datorns modellnummer.

Då du får ett fungerande internet med en Linuxinstallation så är det säkerligen inga svårigheter att hitta något som fungerar till Windows. Men man måste börja någonstans!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fungerade internet fick jag redan med min Linuxinstallation som jag kände mej tvungen installera  för att få bort allt på datorn då jag hade Windows 7 Premium 64 bitar!!:angry: Datorn blev tyvärr inte tyst då... trots att det var Linux Rafaela 32 bitar... För att få datorn tyst så måste jag sänka fläkthastigheten och det frågade jag någon om men fick inget bra svar på hur jag skulle göra då...Men det kanske var i ett annat forum...:unsure: Jag vet iallafall att datorn stängs av när den blir för varm istället för att gå sönder... Men jag vet inte hur... Jag ska ladda ner programmen som ni tipsar om... Men jag vet inte om jag blir så mycket klokare av att öppna datorn... För att ta reda på vilken hårdvara man har i datorn  borde man inte behöva öppna datorn tycker jag. Det borde man kunna ta reda på med hjälp av olika program.

Norton utilities av ett av de första programmen som jag använde för att ta reda på vad som fanns i datorn när jag började med datorer. Processorn var en Intel 286 12 Mhz tror jag det var... Jag hade Windows 2.11 till den datorn.

/Anna Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn låter kan ju även bero på ålder och att fläktmotorerna blir slitna, damm som kommer in och så vidare. Ett alternativ är ju att installera en Linux distribution på den, det söker ju så att säga automatiskt upp de drivrutiner som behövs.

Inget fel på Windows 7 men hur man än vrider och vänder på saken är det en produkt på utgående och Microsofts fokus ligger på Windows 10.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn klarar inte Windows 10... Det gick inte att ladda ner då jag hade Windows 7 på en av mina datorer som jag kunde surfa på då. Nej jag har inte använt den datorn så mycket. Den lät även när den var nyköpt. Nu har jag köpt ett USB-minne som jag har skrivit Windows 7 på och tänker  kopiera och installera lite program så jag ta reda på mera om datorn och posta här.

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Anna Maria sade:

För att få datorn tyst så måste jag sänka fläkthastigheten och det frågade jag någon om men fick inget bra svar på hur jag skulle göra då...Men det kanske var i ett annat forum...:unsure: Jag vet iallafall att datorn stängs av när den blir för varm istället för att gå sönder...

Tror du svarade på din egen fråga... du ska kanske inte lägga så mycket energi på den datorn förrän du bytt fläktarna i den. Är jag inte helt fel ute så är Linux mer lättdrivet i äldre datorer, därför snurrar inte fläktarna till förtvivlan. Windows kräver betydligt mer och, precis som du skriver, så datorn hettar upp och fläktarna går på max. Att sänka hastigheten på dom kommer skada komponenterna... punkt slut.

Ta reda på vilken hårdvara du har! Köp ersättningsfläktar där det behövs! (grafik, processor och chassifläkt). Vid detta laget så vet du också vilken datormodell du har så vi kan hjälpa dig att hitta rätt drivrutiner till bl a internet (via Speccy då)

 

Jag förstår att det verkar jobbigt med all information. Vad jag utläser av dina och andras svar så blir det mest en enda röra av allt... svårt för både oss och dig att få koll på vad som behöver göras. Försök att hålla dig till den aktuella datorn, blanda inte in "på en annan dator" hela tiden... nu pratar vi om den som saknar internet och låter väldigt mycket från fläktarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sysinfo på min dator som jag vill ha internet på igen. Och programmet som jag använde för att få fram mest info om datorn fanns redan där :-) De andra programmen som jag hämtade krävde internet för att funka och ett var för Windows med 64 bitar :-) Jag trodde inte att programmet systeminformation fanns i Windows 7... Jag visste bara att det fanns i Windows 98 och Windows XP... Nu får jag hoppas att filen inte är för stor... Jag hade visst flera program än vad jag trodde på datorn...

/Anna Maria

 

sysinfo.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Anna Maria sade:

Nu har jag sysinfo på min dator som jag vill ha internet på igen. Och programmet som jag använde för att få fram mest info om datorn fanns redan där :-) De andra programmen som jag hämtade krävde internet för att funka och ett var för Windows med 64 bitar :-) Jag trodde inte att programmet systeminformation fanns i Windows 7... Jag visste bara att det fanns i Windows 98 och Windows XP... Nu får jag hoppas att filen inte är för stor... Jag hade visst flera program än vad jag trodde på datorn...

/Anna Maria

 

sysinfo.txt

Ok, det gav inte så mycket som vi inte redan visste. Den specifikationen du bifogat är genererad av Windows... och det är ju Windowsinstallationen som inte kan ge dig drivrutiner till ditt nätverk. Du behöver Speccy för att kunna ge närmare information kring hårdvaran. Många gånger ger den info som inte Windows ger... bl a rätt hårdvaruspecifikation på nätverk osv

 

Speccy! Och en skärmdump under både "Nätverk" och "Moderkort"! 

 

https://www.piriform.com/speccy/download

 

Sen hjälper det väldigt om du tittar på datorn och letar efter modellnamnet på datorn. Det står säkert på en etikett på baksidan... på så sätt kan man gå in på HP/Compaq och leta drivrutiner. Inte serienummer, inte produkt ID utan Modellnamn!

 

För egen del kommer jag tyvärr inte kunna fortsätta hjälpa dig om du inte kan göra dessa två saker... det blir bara ett evigt tjatande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppas jag att jag har lite mera info om datorn... 

Model nummer  är CZC2284LHL Hewlett Packard hoppas jag. Hoppas jag inte har skrivit av fel nummer från nåt annat ställe på datorn... Två av filerna kanske är likadana... Jag kunde tyvärr inte göra några skärmbilder och det kan bero på att jag hade satt kablarna i fel uttag... Jag provade att flytta om dem men det funkade inte då heller...Jag ska testa med ett av mina andra USB-tangentbord. Det borde inte ha någon betydelse eftersom det är USB-tangentbord men det kanske har det trots allt...Till en av mina andra Windows 7 datorer kan jag inte koppla USB-tangentbordet hur jag vill heller då funkar det inte alls...:(

/Maria

 

MARIA-DATOR.txt

MARIA-DATOR1.speccy

MARIA-DATOR2.speccy

MARIA-DATOR3.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man inte ha en fungerade internetuppkoppling på Windows 7 datorn som man kan surfa med för att detta ska funka... Jag har ingen uppkoppling till min Windows 7 dator ännu eftersom jag formaterade om den för att den skulle bli tyst med 32 bitar trodde jag. Det har en av mina andra datorer blivit när jag använde 32 bitars programvara. Jag får kolla på detta mera i morgon. Nu är det för sent...:)

/Anna Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, yvkmug sade:

Under förutsättning att mitt förra inlägg behandlar den dator du har, hade du kunnat klicka dig hit:   http://support.hp.com/se-sv/product/Compaq-CQ2800-Desktop-PC-series/5258521/model/5295206/document/c01904748/?sku=C0B54EA

 

Jag har läst igenom den sidan och ska kopiea sidan till min Windows 7 dator... Jag hoppas sen att de på internet support kan hjälpa mej med uppkoplingen...

/Anna Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Manneman sade:

Du har skrivit att du har andra datorer med internet? Bara att ladda ner filerna på ett usb och flytta dem till rätt dator...

Windows update kan jag bara använda på en Windows dator som har internet... Frågan är vilka Windows filer ska jag ladda ner?? Just nu har jag ingen Windows dator som internet funkar till . Jag surfar på min Linuxdator.

Jag ska försöka få ett av mina tangentbord att funka så att jag kan göra skärmbilder också...

Här kommer bilder också ...En bild säger mer än tusen ord...

 

/Anna Maria

Kontrolpanel2.jpg

Nätverk och delningscenter.jpg

Skrivbord.jpg

Windows brandväggen.jpg

Windows update1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Anna Maria said:

 

Kontrolpanel2.jpg

Nätverk och delningscenter.jpg

Skrivbord.jpg

Windows brandväggen.jpg

Windows update1.jpg

Man kanske måste skriva ett nytt inlägg för att någon ska se att man har svarat... eller så är det inte så många som läser här...

Jag klistrade in några bilder  med bilder från Windows 7 i förra inlägget. Här kommer några fler bilder...

Windows update1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, alltså... du missuppfattar allt!

 

Ditt internet och andra saker fungerar inte för att det saknas drivrutiner. Dessa drivrutiner måste du plocka hem från TILLVERKAREN och INTE Windows Update. Anledningen till att vi tjatat på dig att lämna modellnummer är för att hitta de saknade drivrutinerna hos HP/Compaq. Dessa tankar du hem och lägger på ett USB-minne, flyttar över dom till datorn UTAN internet och därefter ska vi hjälpa dig att få igång internet. När väl internet kommer Windows Update ta hand om resten... förhoppningsvis.

 

Datorn du uppgett finns endast i 64-bitars... om de drivrutinerna kommer fungera på 32 bitar vet jag inte.

 

HIT SKA DU!

http://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/Compaq-CQ2800-Desktop-PC-series/5258521/model/5295206

OM DU SER ATT DET ÄR FEL DATOR PÅ BILDEN SÅ HAR DU HAMNAT FEL

 

Klicka på alla +tecken och ladda hem ALLT utom BIOS... Lägg det på ett usb och kopiera till den datorn som ska fixas.

 

Bilderna... sa tyvärr inte mer än tusen ord i detta fallet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Manneman said:

Nä, alltså... du missuppfattar allt!

 

Ditt internet och andra saker fungerar inte för att det saknas drivrutiner. Dessa drivrutiner måste du plocka hem från TILLVERKAREN och INTE Windows Update. Anledningen till att vi tjatat på dig att lämna modellnummer är för att hitta de saknade drivrutinerna hos HP/Compaq. Dessa tankar du hem och lägger på ett USB-minne, flyttar över dom till datorn UTAN internet och därefter ska vi hjälpa dig att få igång internet. När väl internet kommer Windows Update ta hand om resten... förhoppningsvis.

 

Datorn du uppgett finns endast i 64-bitars... om de drivrutinerna kommer fungera på 32 bitar vet jag inte.

 

HIT SKA DU!

http://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/Compaq-CQ2800-Desktop-PC-series/5258521/model/5295206

OM DU SER ATT DET ÄR FEL DATOR PÅ BILDEN SÅ HAR DU HAMNAT FEL

 

Klicka på alla +tecken och ladda hem ALLT utom BIOS... Lägg det på ett usb och kopiera till den datorn som ska fixas.

 

Bilderna... sa tyvärr inte mer än tusen ord i detta fallet. 

Jag måste nog ladda ner dessa filer på en dator som har Windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...