Gå till innehåll

1 Sata 300 och 2 Sata 600?


Recommended Posts

Det beror på vilken hastighet portarna har på moderkortet. Vad som gäller diskarna är de olika SATA modellerna kompatibla med varandra men om moderkortet bara stöder SATA 2, dvs SATA 300 så kommer inte överföringen från dina SATA 600 att gå fortare än SATA 300. Lika gäller ett moderkort med SATA 3, dvs SATA 600 kommer en SATA 300 gå på diskens max prestanda.

Förstod du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-01-16 at 01:04, Venoms sade:

Det beror på vilken hastighet portarna har på moderkortet. Vad som gäller diskarna är de olika SATA modellerna kompatibla med varandra men om moderkortet bara stöder SATA 2, dvs SATA 300 så kommer inte överföringen från dina SATA 600 att gå fortare än SATA 300. Lika gäller ett moderkort med SATA 3, dvs SATA 600 kommer en SATA 300 gå på diskens max prestanda.

Förstod du?

Hej

Jo det tror jag och hittade detta i handboken:

 

7. AMD® Serial ATA 6.0 Gb/s connectors (7-pin SATA6G_1-6 [brown]) 1-29
8. ASmedia® Serial ATA 6.0 Gb/s connectors (7-pin SATA6G_E12 [gray])

 

En fråga på det där, eller två :)

Spelar det någon roll i vilken port man sätter diskarna i mitt fall?

Vad är ASmedia? Är det skillnad på dessa två? Isf vilken är den skillnaden. Sorry det blev fler frågor. :)

Men för att svara på dina fråga så tror jag att mitt kort klarar ju Sata 600 så då borde mina sådana diskar gå på det. Men min polare var mer inne på att den där 300 disken drar ner prestandan bara den är inpluggad i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa respektive disks prestanda med CrystalDiskMark.

CrystalDiskMark - Crystal Dew World [en] (crystalmark.info)

Jag gissar att det inte är någon större skillnad. 

Jag testade för skojs skull min SSD-disk med en vanlig hårddisk som jag använder som lagringsdisk. Där ser man stor skillnad.

445542705_Namnls.thumb.jpg.ce1d447bab16998719e53bc80ebf8704.jpg

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2022-01-21 at 11:44, Turbopump sade:

Du kan testa respektive disks prestanda med CrystalDiskMark.

CrystalDiskMark - Crystal Dew World [en] (crystalmark.info)

Jag gissar att det inte är någon större skillnad. 

Jag testade för skojs skull min SSD-disk med en vanlig hårddisk som jag använder som lagringsdisk. Där ser man stor skillnad.

445542705_Namnls.thumb.jpg.ce1d447bab16998719e53bc80ebf8704.jpg

Tack ska testa detta.

 

Tror jag har gjort bort mig ikväll när jag beställde en NV1 Kingston disk till mitt SABERTOOTH 990FX/GEN3 R2.0 kort.

Googlade efteråt hur man skulle installera den och fick se att den ska ligga i en speciell port som jag inte har på mitt moderkort som är gammalt som fan. Är det bara att avbeställa eller vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns visserligen adapter att köpa och sätta i en vanlig pcie-plats på moderkortet, men jag läste någonstans att det finns risk att ett så gammalt moderkort inte stöder nvme-boot. 

Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card - Tillbehör - Komplett.se

Läste vidare att någon försökte installera en nvme-disk på 1 TB men det funkade inte. Däremot funkade en disk på 240 GB.

Adaptern är ju inte dyr så det kanske är värt ett test.

Jag skulle inte chansa utan nöja mej med en vanlig SATA-ansluten SSD. Det vet man att det funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Turbopump sade:

Det finns visserligen adapter att köpa och sätta i en vanlig pcie-plats på moderkortet, men jag läste någonstans att det finns risk att ett så gammalt moderkort inte stöder nvme-boot. 

Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card - Tillbehör - Komplett.se

Läste vidare att någon försökte installera en nvme-disk på 1 TB men det funkade inte. Däremot funkade en disk på 240 GB.

Adaptern är ju inte dyr så det kanske är värt ett test.

Jag skulle inte chansa utan nöja mej med en vanlig SATA-ansluten SSD. Det vet man att det funkar.

 

Ja jag läste också att man i regel inte använder dessa som bootdisk heller. Så där föll min ide om att snabba upp den gamla burken för en billig peng tills flödet av pengar blir bättre. :)

Så jag letar efter en billig 500 gb nu vanlig SSD disk som för agera plats för mina astrofotokompileringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
On 2022-01-30 at 22:41, Turbopump sade:

Jag har använt flera av Samsungs SSD:er och har aldrig blivit besviken. Kostar lite mer men det är det värt.

Samsung 870 EVO Series 500GB | NetOnNet

Ja det blir förmodligen en Samsung för jag har haft två nu som har levererat bra och länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...