Gå till innehåll

Ett par frågor om min nya SSD - fel namn, och om allokeringar


Tomas E
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Fråga 1:

Har bytt ut min 500 GB SSD mot en 2 TB. Öppnade sen diskhantering och fick till min överraskning se att den nya troligen har samma namn som den jag tagit ut med avseende på storleken, dvs 500 GB. Går det att ändra? Som synes heter den "500GB" men har en kapacitet på  - korrigerat - 1907713 MB (fel angivet tidigare 1897886 MB).

För processen att återställa C: använde jag AOMEI. Det verkar som om programmet gett samma namn till den nya enheten trots att den alltså är större.

363268025_SamsungSSDegenskaper.gif.d8f650d99f99185309930729be66d4b0.gif

 

Fråga 2:

I samband med återställningen lät jag AOMEI ge partitionerna lämpliga storlekar med avseende på den nya hårddiskens kapacitet.  Jag skulle vilja använda utrymmet på 7,62 GB och i och för sig även det lilla icke allokerade på 11 MB, såvida de inte används till nåt. Hur gör jag? Se även separata bilder nedan. Jag kan uppenbarligen ta bort partitionen på 7,62 GB med "Ta bort volym...", vilket borde medföra att den slås samman (eller går att slå samman) med C: ,  eller? Men hur gör jag med den icke allokerade där inte det alternativet finns? Den gamla SSD:n hade bara tre partitioner och jag har nog aldrig brytt mig om att ändra nåt på den.

image.thumb.gif.ce04d5d0a57f6fffc6219d3bfe25f8ab.gif

 

539436605_762.gif.1b7fec90970ca21a3d3e1c44cfadeecd.gif

 

1162732082_11MB.gif.147df26bc920024b32b123322c71e791.gif

Redigerad av Tomas E
Angav kapacitet för volym (C:) istället för hela skivan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1:

Ja, du kan byta namn på disken.

Lättast är det att göra i Utforskaren. Öppna Utforskaren, markera disken, högerklicka och klicka på "Byt namn". Hittar du inte "Byt namn" kan du ha Windows 10 eller 11. Du får då välja "Ytterligare alternativ" för att där hitta "Byt namn".

När du gör en avbild av en disk följer gärna namnet på disken med. Det är skälet till att du fått med namnet till den nya disken.

 

Fråga 2:

Du kan ta bort partitionen på 7,2GB om det inte finns något på den. När det är gjort skall du kunna utöka den partition som är C:\. 
Beträffande partitionen på 11MB har den sannolikt tillkommit för att Aiomi inte kunnat använda hela resterande delen av disken. Ibland sker detta om programmet inte är satt att använda sig av "restutrymme". 
Med ett program för att hantera diskar kan du sannolikt få bort den delen också och slå ihop den med resten av disken. Windows lär inte kunna det.

Minitools Partition Magic är ett kostnadsfritt program som du kan testa med.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, X-Men sade:

Fråga 1:

Ja, du kan byta namn på disken.

Lättast är det att göra i Utforskaren. Öppna Utforskaren, markera disken, högerklicka och klicka på "Byt namn". Hittar du inte "Byt namn" kan du ha Windows 10 eller 11. Du får då välja "Ytterligare alternativ" för att där hitta "Byt namn".

När du gör en avbild av en disk följer gärna namnet på disken med. Det är skälet till att du fått med namnet till den nya disken.

 

Fråga 2:

Du kan ta bort partitionen på 7,2GB om det inte finns något på den. När det är gjort skall du kunna utöka den partition som är C:\. 
Beträffande partitionen på 11MB har den sannolikt tillkommit för att Aiomi inte kunnat använda hela resterande delen av disken. Ibland sker detta om programmet inte är satt att använda sig av "restutrymme". 
Med ett program för att hantera diskar kan du sannolikt få bort den delen också och slå ihop den med resten av disken. Windows lär inte kunna det.

Minitools Partition Magic är ett kostnadsfritt program som du kan testa med.

Tack för svar och tips!

Angående fråga 1:

Det är alltså inte namnet på partitionen C: jag vill ändra på, dvs jag vill behålla "Windows C:". (Alla skärmdumpar är från programmet Diskhantering.) Det jag inte förstår är varför den nya SSDn i programmet Diskhantering har ett namn som antyder att kapaciteten är 500 GB. ↓ Skulle vilja ändra det namnet alltså eftersom

Egenskaper.gif.b91d405eb4784ee4b6a2472fd2d97178.gif

den borde heta Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB, alternativt Samsung SSD 970 EVO Plus 2000GB. I och för sig kanske det inte har nån betydelse, men det är lite störande. Å andra sidan kommer troligen AOMEI att behöva göra en ny full backup om jag byter namn på den på det här stället.

Angående fråga 2:

Kom på att det ska finnas ett inbakat program i AOMEI's WínPE (WinPE hade jag dock problem att få igång) som hanterar partitioner.

Letade och hittade det här https://www.diskpart.com/free-partition-manager.html som jag tror jag ska testa i första hand. Vet inte om jag kommer att använda det, att ändra partitionerna känns lite osäkert oavsett programvara och oavsett vad som sägs om programmen. Får se till att ha backuper på allt innan så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 timmar sedan, X-Men sade:

Du kan ta bort partitionen på 7,2GB om det inte finns något på den. När det är gjort skall du kunna utöka den partition som är C:\. 

Hur ser man om en partition innehåller något? I det här fallet syns den ju inte som en separat skiva i utforskaren.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Tomas E sade:

Hur ser man om en partition innehåller något? I det här fallet syns den ju inte som en separat skiva i utforskaren.

Eftersom den partitionen inte har någon enhetsbokstav så kan inte Windows hantera den. Däremot kan det ju i princip vara en Linux-partion.

Du får jämföra med hur det såg ut i Diskhanteraren med din gamla SSD. Finns det där någon mer partition än C: som du har använt?

En partition på 11 MB skulle jag strunta i för det är inte värt besväret att hålla på och fixa det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Eftersom den partitionen inte har någon enhetsbokstav så kan inte Windows hantera den. Däremot kan det ju i princip vara en Linux-partion.

Du får jämföra med hur det såg ut i Diskhanteraren med din gamla SSD. Finns det där någon mer partition än C: som du har använt?

Det såg ut så här. Tre partitioner, varav en på just under 2 GB. Tror inte jag gjorde nåt åt den vad jag minns, mest av rädsla för problem skulle jag tro. Men sju och en halv GB känns som att man vill kunna nyttja om det går.

1327543471_Disk0500GB.png.c6e7081f3cd0be380be7c80a62127079.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Tomas E sade:

Det såg ut så här. Tre partitioner, varav en på just under 2 GB. Tror inte jag gjorde nåt åt den vad jag minns, mest av rädsla för problem skulle jag tro. Men sju och en halv GB känns som att man vill kunna nyttja om det går.

1327543471_Disk0500GB.png.c6e7081f3cd0be380be7c80a62127079.png

Ser ju ut som att det ska gå bra att högerklicka på två tomma partitionerna på ny SSD:n och välja Ta bort volym för att sen högerklicka på C: och välja att Utöka volym .

12 timmar sedan, Tomas E sade:

Varför skulle jag ha en Linux-partition? Läggs den dit automatiskt?

Jag vet inte vad du har använt din dator till.

Nej. Det var mest ett exempel på att en partition inte behöver vara tom bara för att Windows inte visar att det finns något på den.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Cecilia sade:

Ser ju ut som att det ska gå bra att högerklicka på två tomma partitionerna på ny SSD:n och välja Ta bort volym för att sen högerklicka på C: och välja att Utöka volym .

Nej. Det var mest ett exempel på att en partition inte behöver vara tom bara för att Windows inte visar att det finns något på den.

(Tack)

Fast den ej allokerade volymen har inte alternativet "Ta bort volym" i sin meny. Går den ändå att ta bort menar du?

Men nog måste det väl finnas sätt att ta reda på om den till synes tomma volymen innehåller något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde bort att det stod olika saker för de två volymerna. Då behöver du förstås inte ta bort den sista utan det ska ju gå att utöka C: ändå.

Sen går det inte att ha partitioner av godtycklig storlek utan de ska vara jämna multiplar av en viss storlek så det kanske i alla fall blir en bit över på slutet efter att du har utökat C: så mycket det går.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-06-10 at 16:49, Tomas E sade:

Tack för svar och tips!

Angående fråga 1:

Det är alltså inte namnet på partitionen C: jag vill ändra på, dvs jag vill behålla "Windows C:". (Alla skärmdumpar är från programmet Diskhantering.) Det jag inte förstår är varför den nya SSDn i programmet Diskhantering har ett namn som antyder att kapaciteten är 500 GB. ↓ Skulle vilja ändra det namnet alltså eftersom

Egenskaper.gif.b91d405eb4784ee4b6a2472fd2d97178.gif

den borde heta Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB, alternativt Samsung SSD 970 EVO Plus 2000GB.

Jag har ett par teorier angående ovanstående.

Först, är det en SATA-disk eller NVMe-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-06-10 at 21:17, Tomas E sade:

Det såg ut så här. Tre partitioner, varav en på just under 2 GB. Tror inte jag gjorde nåt åt den vad jag minns, mest av rädsla för problem skulle jag tro. Men sju och en halv GB känns som att man vill kunna nyttja om det går.

1327543471_Disk0500GB.png.c6e7081f3cd0be380be7c80a62127079.png

I ovanstående fall är det möjligt att partitionen på 1,91GB är reserverad för överprovisionering. Därav ingen enhetsbeteckning och ingen information om innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

Vad är överprovisionering?

Överprovisionering är, kortfattat, en funktion för att öka prestandan och livslängden på en SSD.

Windows har en inbyggd funktion som tar hand om detta och funktionen kräver en liten del av diskens utrymme. 
Vill du läsa mer om just Samsungs diskar och överprovisionering kan du ta del av informationen på denna sida:

https://semiconductor.samsung.com/resources/white-paper/S190311-SAMSUNG-Memory-Over-Provisioning-White-paper.pdf

Samsung har också en mjukvara som du kan använda om du vill allokera eget bestämt utrymme för överprovisioneringen. Den hämtar du här:

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

M.2 NVMe.

Här är min teori:

image.thumb.jpeg.451a6e780675afae17e00f66c9b2021e.jpeg

Då du gjort en avbild av din gamla disk och sedan flyttat över den till din nya disk är min teori att systeminformationen för disken inte uppdaterats. Bilden ovan visar min disk och diskinformationsfilerna som ligger i mappen Drivers.

Min teori är att Windows läser av filerna i mappen "drivers" då din gamla disk som nya är av fabrikatet Samsung. Informationen i mappen "drivers" gäller för din gamla disk och inte din nya.

Mitt förslag är att du hämtar drivrutinen för din disk hos Samsung och kör den, om du inte redan gjort det. På så sätt uppdaterar du ditt Windowssystem och får en drivrutin som är mer anpassad till din disk. Sannolikt kommer informationen att ändras till den korrekta informationen.

Du hämtar drivrutinen till din disk här:

https://semiconductor.samsung.com/resources/software-resources/Samsung_NVM_Express_Driver_3.3.exe

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
On 2022-06-11 at 23:45, X-Men sade:

image.jpeg.aeedd65538d3e3421e6ea90e2867afc2.jpeg

Bilden ovan visar hur det ser ut i Enhetshanteraren i min dator.

Då är det alltså så det kommer att se ut efter att jag installerat Samsungs drivrutin?

Så här ser det ut nu (Standard NVM Express Controller).

Enhetshanteraren.png.ab1c00c19e2b0e5ed30ec0e9897020de.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det står så också, du har nog tittat på mitt gamla inlägg där jag ställde dig en fråga.

Enhetshanteraren.png.5a62684ada2498e92dfda29d933edd80.png

Däremot är - som jag skrev i mitt senare inlägg - namnet på skivan fortfarande detsamma, dvs Samsung SSD 970 EVO Plus 500 GB, bild nedan. Din teori var att skivans storlek skulle anges korrekt (2TB) efter att jag installerat den nya drivrutinen, men det blev alltså ingen skillnad där.

363268025_SamsungSSDegenskaper.gif.d8f650d99f99185309930729be66d4b0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är uppenbart att uppgifterna om din gamla disk ligger kvar i registret.

Här kommer ett nytt förslag, som i värsta fall innebär att du tvingas att installera om datorn.

1. Se till att skapa en backup (avbild) på din disks installation innan du går vidare, om du inte vill riskera att behöva installera om datorn.

2. Markera Samsun NVMe Controller
3. Högerklicka och välj i menyn Egenskaper
4. I meny klickar du på fliken Drivrutin.
5. I meny väljer du Avinstallera enhet
6. Får du frågan "Försök ta bort drivrutinen för denna enheten" markerar du detta.
7. Klicka på Avinstallera
8. Starta om datorn
9. Se om du får rätt information om disken (i det här lägen kanske du blir tvungen att installera om Windows. Om inte, fortsätt med nästa punkt).
10. Installera drivrutinen från Samsung igen.
11. Starta om på nytt och se om informationen är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, X-Men sade:

Det är uppenbart att uppgifterna om din gamla disk ligger kvar i registret.

Här kommer ett nytt förslag, som i värsta fall innebär att du tvingas att installera om datorn.

1. Se till att skapa en backup (avbild) på din disks installation innan du går vidare, om du inte vill riskera att behöva installera om datorn.

2. Markera Samsun NVMe Controller
3. Högerklicka och välj i menyn Egenskaper
4. I meny klickar du på fliken Drivrutin.
5. I meny väljer du Avinstallera enhet
6. Får du frågan "Försök ta bort drivrutinen för denna enheten" markerar du detta.
7. Klicka på Avinstallera
8. Starta om datorn
9. Se om du får rätt information om disken (i det här lägen kanske du blir tvungen att installera om Windows. Om inte, fortsätt med nästa punkt).
10. Installera drivrutinen från Samsung igen.
11. Starta om på nytt och se om informationen är korrekt.

Det känns som att riskerna och jobbet är större än nyttan. Tror jag låter det vara som det är i så fall. Det kan mycket väl vara så att backup-programmet inte förstår vad den ska installera i händelse av att jag måste återställa allt, om namnet på skivan har ändrats. "Väck inte den björn som sover".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Tomas E sade:

Det känns som att riskerna och jobbet är större än nyttan. Tror jag låter det vara som det är i så fall. Det kan mycket väl vara så att backup-programmet inte förstår vad den ska installera i händelse av att jag måste återställa allt, om namnet på skivan har ändrats. "Väck inte den björn som sover".

Du kan, om du vill, ändra namnet enbart utan att på något sätt påverka ditt system. Det kan du göra genom en registerändring. Om du vill göra det gör du så här:

 

image.jpeg.3e871914999b7146a81ec3d61531e498.jpeg

1. Klicka på "Sök" (där du nu har den)
2. Skriv in cmd i sökfältet (1)
3. Klicka på "Kör som administratör" (2)

 

image.jpeg.d8270be154b806e20ee16fded0e3937b.jpeg

4. Skriv  regedit    och tryck på Retur/Enterknappen på tangentbordet.


 

image.jpeg.d6ac686bf552b7ffd63aba749a26c14d.jpeg

5. Registereditorn startas.
6. Klicka på pilen framför "HKEY_LOCAL_MACHINE" så fälls menyn ut.

 

 

image.jpeg.61271f0abd26d008a17d225452fff76b.jpeg

7. Gör nu följande steg enligt bilden ovan:

Klicka på pilen framför    System (1) så menyn fälls ut.
Klicka på pilen framför    CurrentControlSet (2) så menyn fälls ut.
Klicka på pilen framför    Enum (3) så menyn fälls ut.
Klicka på pilen framför    SCSI (4) så menyn fälls ut.
Klicka på pilen framför    Disk&Ven_NVMe&Prod med det namn på din disk som visas (5) så menyn fälls ut. (Bilden ovan visar hur det ser ut i min dator).
 

 

image.thumb.jpeg.62589991b44c7cf2f8419b8ec2db49b7.jpeg


8. Klicka på namnet med teckenkombinationen som bilden ovan visar (1).
I det högra fältet visas informationen om disken (2).

 

image.jpeg.cacb7bd03d6820a82f2caf24afdca956.jpeg

 

9. Namnet på disken hittar du vid raden "FriendlyName"
I din dator skall detta namn vara det felaktiga namnet som du vill få bort. Bilden ovan visar hur det ser ut i min dator.

 

image.jpeg.e44b1a5197fb44c188dea1bb55b6da3f.jpeg

 

10. Markera "FriendlyName", högerklicka och i menyn väljer du "Ändra..."

 

image.jpeg.8851736bef72a29c86b41e60c1793a0d.jpeg

11. I fältet "Data" ändrar du namnet på disken till det namn du vill att disken skall ha (1)
Klicka på OK (2) när du är klar och bekräfta att namnet är ändrat innan du stänger ner Registereditorn.

12. Starta om datorn och kontrollera om namnet i Enhetshanteraren är som du önskar.

 

Ändringarna jag visar dig i detta inlägg påverkar inte Windows och dess funktion om du följer instruktionerna. Gör du andra ändringar i Registret är det ändringar som kan påverka Windows, eventuellt förhindra att Windows startar normalt.

 

 

 

Redigerad av X-Men
Tagit bort bilder som upprepats utanför min kontroll.
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...