Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

AndreasNilemo

Klona startbar windows 95 disk

Recommended Posts

Finns det någon som vet hur man klonar en windows 95 disk så att den fortfarande är bootbar?

Nu menar jag på riktigt någon som gjort det och inte bara hur det skulle fungera i teorin, testat ett gäng tutorials från diverse ställen men inget som fungerar i praktiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså en befintlig hårddisk eller en startbar cd skiva för att installera Windows 95?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Allt jag testat har pajat MBR på ett eller annat vis, ÄVEN om checksumman på disken som helhet är helt korrekt.

En befintlig hårddisk, verkligen testat många varianter men det ser ut som att man blir tvungen att hitta en annan burk som tillåter att jag monterar två diskar på en ide kabel och kör någon form av XCOPY variant där man helt enkelt får fuska sig till en avbruten nyinstallation och där man sedan ljuger in de gamla installationsfilerna i den nya avbrutna installationen.

Då målet med detta var att göra det på flera burka hade jag gärna hitta en snabbare och inte like krävande metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som vad du söker är gamla "Norton Ghost" eller liknande som kan klona en partition 1:1. Finns säkert modernare programvaror som alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Clonezilla fungerar utmärkt från windows 98 och framåt, även norton ghost har testats  och det sabbar även det MBR, men fungerar utmärkt på windows 98 och uppåt.

Menar absolut inte att vara jobbig och dryg, men har testat iaf 8 stycken "klon-program" och även läst mig trött om detta och det verkar ju vara ett känt faktum att det är skitsvårt att just klona en bortbar win95 installation.

Anledningen till att jag är så kåt på detta är för att jag sitter med ett gäng burkar som styr ett antal maskiner och det finns inget vettigt sätt att byta ut burken på till något nyare som är hanterbart utan att investera orimliga summor pengar.

Leverantören av maskinerna säljer exempelvis förinstallerade 2,5" ide-diskar som utbyte för mellan 10 och 15 tusen, känns lite magstarkt.

Jag har kollat upp så det inte är en customiserad installation just för detta ändamål och jag har fått veta att det jag vill göra gjorts tidigare med framgång men ingen vill berätta hur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat även MiniTool och själva klonen blir ju perfekt, dock förstörs (jag gissar) MBR då bios vid start saknar ett startbart operativsystem.

Testade att me fdisk "laga" mbr på även denna disken dock utan framgång. Även testat tidigare att "laga" hela windowsinstalationen efter kloning men det hjälper inte heller.

Har för säkerhets skull även börjat använda exakt samma diskar som ursprungsdiskarna bara för att utesluta någon form av kompatibilitetsproblem i antingen bios eller med just detta moderkort, spelar ingen roll..

Riktigt störigt detta, har så svårt att tro att detta inte ska gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att starta datorn från en startdiskett och sedan gå över till klonen. Det förutsätter att du har två exakt lika system utan ändringar. Om inte det fungerar är det nog bara ditt första alternativ med installation av systemet och sedan köra xcopy.. som funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska göra ett försök med det imorgon, återkommer.

xcopy i all ära men jag hade ju gett ett kungarike för att slippa, blir ju så vansinnigt mycket tryckande.

Nu är det imorgon.

Näe jag ger upp, går inte få operativsystemet operativt via startdiskett heller.. win 95 känns för mig nu något som förmodligen med fördel brukas i helvetet.

Jag blir så trött.

Tack alla ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Liknande innehåll

• Av CGD
      Finns det något program som jag kan starta datorn med som sedan kan kontrollera hårddiskar.
      Jag har en disk som plötsligt idag inte vill komma igång. När jag tittar i BIOS så finns den med där med är sedan inte med i Windows. Helt plötsligt slutade den vilja vara med utan någon som helst varning. Märkte att något var fel redan när jag startade datorn, för andra gången idag, eftersom det tog lång tid för Windows att starta.
    • Av bonusvita
      Jag har en extra hårddisk, som jag brukar använda för backuper. Det är egentligen en intern disk utan snyggt ytterskal.
      Men nu senast när jag tänkte göra ytterligare backuper, så fipplade jag omkring och råkade tappa hårddisken i golvet. Ett fall på knappt en meter i ett trägolv. Och efter det så startar inte disken överhuvudtaget. Jag hör att den går igång, den börjar snurra, men den verkar inte få kontakt.
      Och jag har grejer på den disken som inte finns någon annanstans. Jag inser väl att slaget är förlorat och att dessa filerna är räddningslöst förlorade, men jag hoppas in i det sista. Finns det något sätt att rädda det som finns på hårddisken, hur gör man då?
    • Av göte
      Hej alla

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kan jag inte längre byta hårddisk och installera W8 eller W7 på en ny hårddisk
      på samma moderkort/dator. (retail-licenser)

Jag får DPC Watchdog Violation errors och hänvisning till att Bios måste uppdateras.

Microsoft vill väl ha koll men får dom verkligen spärra Bios på det här viset?

MVH
      Göte

• Av Guldgossen
      Hej!

Min Windows 7 dator larmar vid uppstart för att min SSD disk är på väg att gå sönder. Det är S.M.A.R.T. som gjort denna detektion.

Jag kan dock inte upptäcka några problem själv med disken.

Larmet kommer varje gång jag startar upp datorn och sedan vill Windows att jag ska backa up min filer med window backup program (som jag inte använder). Jag har givetvis backat upp alla filer men det har jag gjort manuellt.

Frågor
      1. Är det någon som vet vilka kriterier S.M.A.R.T. använder för att kommma fram till att disken är på väg att gå sönder?
      2. Kan men reseta S.M.A.R.T. status? (jag hittar inget i mitt bios förutom att stänga av att datorn stannar vid larm - F1 to resume)
      3. Är det vanligt att S.M.A.R.T. falsklarmar?

När jag kör CHKDSK hittas inga fel vad jag kan se. Jag har klippt in loggen nedan:
      Checking file system on C:
      The type of the file system is NTFS.

A disk check has been scheduled.
      Windows will now check the disk.                         

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
        244480 file records processed.                                          File verification completed.
        570 large file records processed.                                      0 bad file records processed.                                        2 EA records processed.                                              44 reparse records processed.                                       CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
        293680 index entries processed.                                         Index verification completed.
        0 unindexed files scanned.                                           0 unindexed files recovered.                                       CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
        244480 file SDs/SIDs processed.                                         Cleaning up 5 unused index entries from index $SII of file 0x9.
      Cleaning up 5 unused index entries from index $SDH of file 0x9.
      Cleaning up 5 unused security descriptors.
      Security descriptor verification completed.
        24601 data files processed.                                            CHKDSK is verifying Usn Journal...
        35290112 USN bytes processed.                                             Usn Journal verification completed.
      Windows has checked the file system and found no problems.

117218303 KB total disk space.
        41747492 KB in 145397 files.
           86276 KB in 24602 indexes.
               0 KB in bad sectors.
          353927 KB in use by the system.
           65536 KB occupied by the log file.
        75030608 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
        29304575 total allocation units on disk.
        18757652 allocation units available on disk.

Windows has finished checking your disk.
      Please wait while your computer restarts.

• Av Lasse B
      Fråga.
      Har satt in på min dator för ett bra tag sedan en SSD disk.
      Man skall ju inte defragmentera en SSD disk, så långt är jag med, men när man går in på C disken egenskaper, verktyg, så står det att den optimerar sig efter ett antal dagar, efter ett viss schema,efter antal dagar.
      Är inte defragmentering och optimering samma sak ??
      Jag har kollat Trimfunktionen SSD disk, som jag fick tips om, och Disabledeletenotify=0 ( Trim aktiverad )
      Är det jag som tänker fel.

Nu kan man ju även stänga av optimeringen ( Schemaläggningen ) såg jag, vad, hur bör jag göra ?
      Mvh
      Lasse B
    • Av hasse99910
      Har en WDC My Book ext. hårddisk på 2 TB, USB 3 & egen strömförsörjning.
      Nu har den helt plötsligt blivit en RAW-partition.... Hade alla mina dokument o.dyl där som verkar ha gått upp i rök.

Den fungerade redan från start lite konstigt.
      I Win XP SP3 så hittades den bara i början när jag installerat drivisarna för den, men i Win 7 & Win 8 så har den funkat. Tills nu...

Tips på att återskapa min filer tar jag gärna emot. Har googlat men inte hittat riktigt vad jag söker.
      Är inget fel på disken enl. Crystal Disk Info.

Vet inte om det stämmer, men WDC skulle ha ett eget filsystem för sina ext. hårddiskar.
      Om det stämmer, finns det då något program att ladda ner för att läsa disken?

Har plockat ut disken ur fodralet och stoppat i den i en en annan dator för att se om ett recoveryprogram hittar något, men det verkar mörkt.
      Vet att jag förverkat garantin, men den är köpt på en lagerbutik och jag vill inte att de kanske raderar/formaterar den.

Finns det någon svensk mailadress till WDC? Har inte hittat någon.