Gå till innehåll

Klona startbar windows 95 disk


Recommended Posts

Hej, 

 

Allt jag testat har pajat MBR på ett eller annat vis, ÄVEN om checksumman på disken som helhet är helt korrekt.

En befintlig hårddisk, verkligen testat många varianter men det ser ut som att man blir tvungen att hitta en annan burk som tillåter att jag monterar två diskar på en ide kabel och kör någon form av XCOPY variant där man helt enkelt får fuska sig till en avbruten nyinstallation och där man sedan ljuger in de gamla installationsfilerna i den nya avbrutna installationen.

Då målet med detta var att göra det på flera burka hade jag gärna hitta en snabbare och inte like krävande metod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Clonezilla fungerar utmärkt från windows 98 och framåt, även norton ghost har testats  och det sabbar även det MBR, men fungerar utmärkt på windows 98 och uppåt.

Menar absolut inte att vara jobbig och dryg, men har testat iaf 8 stycken "klon-program" och även läst mig trött om detta och det verkar ju vara ett känt faktum att det är skitsvårt att just klona en bortbar win95 installation.

Anledningen till att jag är så kåt på detta är för att jag sitter med ett gäng burkar som styr ett antal maskiner och det finns inget vettigt sätt att byta ut burken på till något nyare som är hanterbart utan att investera orimliga summor pengar.

Leverantören av maskinerna säljer exempelvis förinstallerade 2,5" ide-diskar som utbyte för mellan 10 och 15 tusen, känns lite magstarkt.

Jag har kollat upp så det inte är en customiserad installation just för detta ändamål och jag har fått veta att det jag vill göra gjorts tidigare med framgång men ingen vill berätta hur.

 

Redigerad av AndreasNilemo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat även MiniTool och själva klonen blir ju perfekt, dock förstörs (jag gissar) MBR då bios vid start saknar ett startbart operativsystem.

Testade att me fdisk "laga" mbr på även denna disken dock utan framgång. Även testat tidigare att "laga" hela windowsinstalationen efter kloning men det hjälper inte heller.

Har för säkerhets skull även börjat använda exakt samma diskar som ursprungsdiskarna bara för att utesluta någon form av kompatibilitetsproblem i antingen bios eller med just detta moderkort, spelar ingen roll..

Riktigt störigt detta, har så svårt att tro att detta inte ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta datorn från en startdiskett och sedan gå över till klonen. Det förutsätter att du har två exakt lika system utan ändringar. Om inte det fungerar är det nog bara ditt första alternativ med installation av systemet och sedan köra xcopy.. som funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ska göra ett försök med det imorgon, återkommer.

xcopy i all ära men jag hade ju gett ett kungarike för att slippa, blir ju så vansinnigt mycket tryckande.

 

Nu är det imorgon.

Näe jag ger upp, går inte få operativsystemet operativt via startdiskett heller.. win 95 känns för mig nu något som förmodligen med fördel brukas i helvetet.

Jag blir så trött.

Tack alla ändå.

Redigerad av AndreasNilemo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...