Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Lasse B

Best practices kring SSD-disk och optimering

Recommended Posts

Fråga.

Har satt in på min dator för ett bra tag sedan en SSD disk.

Man skall ju inte defragmentera en SSD disk, så långt är jag med, men när man går in på C disken egenskaper, verktyg, så står det att den optimerar sig efter ett antal dagar, efter ett viss schema,efter antal dagar.

Är inte defragmentering och optimering samma sak ??

Jag har kollat Trimfunktionen SSD disk, som jag fick tips om, och Disabledeletenotify=0 ( Trim aktiverad )

Är det jag som tänker fel.

Nu kan man ju även stänga av optimeringen ( Schemaläggningen ) såg jag, vad, hur bör jag göra ?

Mvh

Lasse B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ingenting! Låt systemet sköta det hela. Allt du kommer att uppnå med att fippla själv är             (ingenting)

Läs även här: http://www.pcworld.com/article/2110095/the-ultimate-guide-to-proper-ssd-management.html

Där står bland annat:
"You shouldn’t defragment an SSD. Period."

"TRIM, however, is essential for keeping your SSD in tip-top shape"

"Windows 7 and onward has had TRIM enabled by default, so there’s nothing special you need to do if your PC is using one of these newer OSes"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av CGD
      Finns det något program som jag kan starta datorn med som sedan kan kontrollera hårddiskar.
      Jag har en disk som plötsligt idag inte vill komma igång. När jag tittar i BIOS så finns den med där med är sedan inte med i Windows. Helt plötsligt slutade den vilja vara med utan någon som helst varning. Märkte att något var fel redan när jag startade datorn, för andra gången idag, eftersom det tog lång tid för Windows att starta.
    • Av bonusvita
      Jag har en extra hårddisk, som jag brukar använda för backuper. Det är egentligen en intern disk utan snyggt ytterskal.
      Men nu senast när jag tänkte göra ytterligare backuper, så fipplade jag omkring och råkade tappa hårddisken i golvet. Ett fall på knappt en meter i ett trägolv. Och efter det så startar inte disken överhuvudtaget. Jag hör att den går igång, den börjar snurra, men den verkar inte få kontakt.
      Och jag har grejer på den disken som inte finns någon annanstans. Jag inser väl att slaget är förlorat och att dessa filerna är räddningslöst förlorade, men jag hoppas in i det sista. Finns det något sätt att rädda det som finns på hårddisken, hur gör man då?
    • Av AndreasNilemo
      Finns det någon som vet hur man klonar en windows 95 disk så att den fortfarande är bootbar?
      Nu menar jag på riktigt någon som gjort det och inte bara hur det skulle fungera i teorin, testat ett gäng tutorials från diverse ställen men inget som fungerar i praktiken.
    • Av goranl
      Har kört W10 på min surfmaskin sedan i våras och har nu tänkt uppgradera spel och videoburken till W10.

Problemet är att W10 känns inte vid Ibis disken, den är en ssd på 240 GB som internt består av 4 ssd raid 0 kopplade som pratar med ett raidkort för att komma förbi SATAs begränsningar.

Jag har en separat drivare till kortet men får inte möjlighet att peka ut denna drivare vid uppgraderingen utan den konstaterar bara att den inte hittar någon disk och sedan avbryter, trodde att W10 skulle ta med sig den befintliga drivare från W7 installationen.

Någon som har en idé på hur jag skall få in den?
    • Av göte
      Hej alla

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kan jag inte längre byta hårddisk och installera W8 eller W7 på en ny hårddisk
      på samma moderkort/dator. (retail-licenser)

Jag får DPC Watchdog Violation errors och hänvisning till att Bios måste uppdateras.

Microsoft vill väl ha koll men får dom verkligen spärra Bios på det här viset?

MVH
      Göte

• Av Guldgossen
      Hej!

Min Windows 7 dator larmar vid uppstart för att min SSD disk är på väg att gå sönder. Det är S.M.A.R.T. som gjort denna detektion.

Jag kan dock inte upptäcka några problem själv med disken.

Larmet kommer varje gång jag startar upp datorn och sedan vill Windows att jag ska backa up min filer med window backup program (som jag inte använder). Jag har givetvis backat upp alla filer men det har jag gjort manuellt.

Frågor
      1. Är det någon som vet vilka kriterier S.M.A.R.T. använder för att kommma fram till att disken är på väg att gå sönder?
      2. Kan men reseta S.M.A.R.T. status? (jag hittar inget i mitt bios förutom att stänga av att datorn stannar vid larm - F1 to resume)
      3. Är det vanligt att S.M.A.R.T. falsklarmar?

När jag kör CHKDSK hittas inga fel vad jag kan se. Jag har klippt in loggen nedan:
      Checking file system on C:
      The type of the file system is NTFS.

A disk check has been scheduled.
      Windows will now check the disk.                         

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
        244480 file records processed.                                          File verification completed.
        570 large file records processed.                                      0 bad file records processed.                                        2 EA records processed.                                              44 reparse records processed.                                       CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
        293680 index entries processed.                                         Index verification completed.
        0 unindexed files scanned.                                           0 unindexed files recovered.                                       CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
        244480 file SDs/SIDs processed.                                         Cleaning up 5 unused index entries from index $SII of file 0x9.
      Cleaning up 5 unused index entries from index $SDH of file 0x9.
      Cleaning up 5 unused security descriptors.
      Security descriptor verification completed.
        24601 data files processed.                                            CHKDSK is verifying Usn Journal...
        35290112 USN bytes processed.                                             Usn Journal verification completed.
      Windows has checked the file system and found no problems.

117218303 KB total disk space.
        41747492 KB in 145397 files.
           86276 KB in 24602 indexes.
               0 KB in bad sectors.
          353927 KB in use by the system.
           65536 KB occupied by the log file.
        75030608 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
        29304575 total allocation units on disk.
        18757652 allocation units available on disk.

Windows has finished checking your disk.
      Please wait while your computer restarts.