Lasse B Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Fråga. Har satt in på min dator för ett bra tag sedan en SSD disk. Man skall ju inte defragmentera en SSD disk, så långt är jag med, men när man går in på C disken egenskaper, verktyg, så står det att den optimerar sig efter ett antal dagar, efter ett viss schema,efter antal dagar. Är inte defragmentering och optimering samma sak ?? Jag har kollat Trimfunktionen SSD disk, som jag fick tips om, och Disabledeletenotify=0 ( Trim aktiverad ) Är det jag som tänker fel. Nu kan man ju även stänga av optimeringen ( Schemaläggningen ) såg jag, vad, hur bör jag göra ? Mvh Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution gsb Posted June 17, 2014 Solution Share Posted June 17, 2014 Gör ingenting! Låt systemet sköta det hela. Allt du kommer att uppnå med att fippla själv är (ingenting) Läs även här: http://www.pcworld.com/article/2110095/the-ultimate-guide-to-proper-ssd-management.html Där står bland annat:"You shouldn’t defragment an SSD. Period." "TRIM, however, is essential for keeping your SSD in tip-top shape" "Windows 7 and onward has had TRIM enabled by default, so there’s nothing special you need to do if your PC is using one of these newer OSes" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Tackar. Funderade bara på skillnaden. Det får sköta sig själv. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts