Gå till innehåll

Windows 10 har sabbat mitt moderkort


göte

Recommended Posts

Hej alla

 

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kan jag inte längre byta hårddisk och installera W8 eller W7 på en ny hårddisk

på samma moderkort/dator. (retail-licenser)

 

Jag får DPC Watchdog Violation errors och hänvisning till att Bios måste uppdateras.

 

Microsoft vill väl ha koll men får dom verkligen spärra Bios på det här viset?

 

 

MVH

Göte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

 

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kan jag inte längre byta hårddisk och installera W8 eller W7 på en ny hårddisk

på samma moderkort/dator. (retail-licenser)

 

Jag får DPC Watchdog Violation errors och hänvisning till att Bios måste uppdateras.

 

Microsoft vill väl ha koll men får dom verkligen spärra Bios på det här viset?

 

Ingen OS-skiva med installation kan spärra eller förändra BIOS.

Du har antagligen försökt lägga in Win7, och det kan du inte utan att disabla Secure bot / Legacy i bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen OS-skiva med installation kan spärra eller förändra BIOS.

Du har antagligen försökt lägga in Win7, och det kan du inte utan att disabla Secure bot / Legacy i bios.

 

Hej Marion

 

Jag är medveten om att W7 & W8 retail inte kan spärra Bios och kanske uttryckte jag mig lite otydligt.

 

Datorn bestod av 3 hårddiskar som var inkopplade en åt gången med W7 - W8 resp. W10 Technical Preview  på vars en hd

och allt fungerade perfekt ända tills

W10 fick den senaste uppdateringen. Därefter gick det inte att starta dom andra. Eftersom det var installationer som jag "lekt"  

lite med så formaterade jag om diskarna via en annan dator i ett externt kabinett och försökte sedan installera om men dom hittades inte av Bios i den ursprungliga datorn. Tydligen hade Windows 10 spärrat Bios.

Eftersom det är ett gammalt MSI-moderkort i datorn så fanns det inget nytt Bios hos MSI att ladda ner och "Secure boot / Legacy finns inte i detta bios.

 

Att W10 Technical Preview spärrar bios har jag hört att fler råkat ut för och det är ju lite trist att MS gör så.

man får ju hoppas att dom inte gör det med den slutliga utgåvan. Jag tänker i alla fall lägga ett Password i

Bios i alla mina datorer i fortsättningen.

 

Får väl fixa ett nytt "gammalt"  moderkort till W10 för att testa vidare för W10 ser ju onekligen väldigt intressant ut.

 

 

MVH

Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att W10 Technical Preview spärrar bios har jag hört att fler råkat ut för och det är ju lite trist att MS gör så.

 

Okej jag kan gärna hålla med dej - med det innebär att vi båda kanske har fel?  :o

 

Nädu Göte, jag tror inte på det - än.

Är det såpass gammalt så du kör med IDE -interface på det?

Kan du inte prova och sätta bios "make it default", innan du slänger det.

Hittar det någon disk på uttag SATA_0 / IDE/primary?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är många svängar här nu, alltså att du får DPC Watchdog Violation, blåskärm är ju pga operativsystemet, BIOS kan aldrig ge dig blåskärm eller något sånt fel på egen hand.

Och operativsystemet har ingen kontroll över BIOS. Kan det blivit hårdvarufel när du tagit ur och satt in hårddiskar i ett kör?

Ska du hålla på och laborera med operativsystem vore det inte bättre att köra dem virtuellt?

 

Hittas inte diskarna i BIOS så återställ bios, prova installera dem på en annan kanal, om dem inte hittas men fungerar i en annan dator och inte heller med andra kablar så kan moderkortet gjort sitt, det är rent hårdvarufel och inte nåt som Windows eller nåt virus ställt till med.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är många svängar här nu, alltså att du får DPC Watchdog Violation, blåskärm är ju pga operativsystemet, BIOS kan aldrig ge dig blåskärm eller något sånt fel på egen hand.

Och operativsystemet har ingen kontroll över BIOS. Kan det blivit hårdvarufel när du tagit ur och satt in hårddiskar i ett kör?

Ska du hålla på och laborera med operativsystem vore det inte bättre att köra dem virtuellt?

 

Hittas inte diskarna i BIOS så återställ bios, prova installera dem på en annan kanal, om dem inte hittas men fungerar i en annan dator och inte heller med andra kablar så kan moderkortet gjort sitt, det är rent hårdvarufel och inte nåt som Windows eller nåt virus ställt till med.

 

DPC Watchdog Violation errors kom efter uppdate av Windows 10 och därefter fungerade inget. Alltså blåskärm i W10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...