Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

göte

Windows 10 har sabbat mitt moderkort

Recommended Posts

Hej alla

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kan jag inte längre byta hårddisk och installera W8 eller W7 på en ny hårddisk

på samma moderkort/dator. (retail-licenser)

Jag får DPC Watchdog Violation errors och hänvisning till att Bios måste uppdateras.

Microsoft vill väl ha koll men får dom verkligen spärra Bios på det här viset?

MVH

Göte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kan jag inte längre byta hårddisk och installera W8 eller W7 på en ny hårddisk

på samma moderkort/dator. (retail-licenser)

Jag får DPC Watchdog Violation errors och hänvisning till att Bios måste uppdateras.

Microsoft vill väl ha koll men får dom verkligen spärra Bios på det här viset?

Ingen OS-skiva med installation kan spärra eller förändra BIOS.

Du har antagligen försökt lägga in Win7, och det kan du inte utan att disabla Secure bot / Legacy i bios.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen OS-skiva med installation kan spärra eller förändra BIOS.

Du har antagligen försökt lägga in Win7, och det kan du inte utan att disabla Secure bot / Legacy i bios.

Hej Marion

Jag är medveten om att W7 & W8 retail inte kan spärra Bios och kanske uttryckte jag mig lite otydligt.

Datorn bestod av 3 hårddiskar som var inkopplade en åt gången med W7 - W8 resp. W10 Technical Preview  på vars en hd

och allt fungerade perfekt ända tills

W10 fick den senaste uppdateringen. Därefter gick det inte att starta dom andra. Eftersom det var installationer som jag "lekt"  

lite med så formaterade jag om diskarna via en annan dator i ett externt kabinett och försökte sedan installera om men dom hittades inte av Bios i den ursprungliga datorn. Tydligen hade Windows 10 spärrat Bios.

Eftersom det är ett gammalt MSI-moderkort i datorn så fanns det inget nytt Bios hos MSI att ladda ner och "Secure boot / Legacy finns inte i detta bios.

Att W10 Technical Preview spärrar bios har jag hört att fler råkat ut för och det är ju lite trist att MS gör så.

man får ju hoppas att dom inte gör det med den slutliga utgåvan. Jag tänker i alla fall lägga ett Password i

Bios i alla mina datorer i fortsättningen.

Får väl fixa ett nytt "gammalt"  moderkort till W10 för att testa vidare för W10 ser ju onekligen väldigt intressant ut.

MVH

Göte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att W10 Technical Preview spärrar bios har jag hört att fler råkat ut för och det är ju lite trist att MS gör så.

Okej jag kan gärna hålla med dej - med det innebär att vi båda kanske har fel?  :o

Nädu Göte, jag tror inte på det - än.

Är det såpass gammalt så du kör med IDE -interface på det?

Kan du inte prova och sätta bios "make it default", innan du slänger det.

Hittar det någon disk på uttag SATA_0 / IDE/primary?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså det är många svängar här nu, alltså att du får DPC Watchdog Violation, blåskärm är ju pga operativsystemet, BIOS kan aldrig ge dig blåskärm eller något sånt fel på egen hand.

Och operativsystemet har ingen kontroll över BIOS. Kan det blivit hårdvarufel när du tagit ur och satt in hårddiskar i ett kör?

Ska du hålla på och laborera med operativsystem vore det inte bättre att köra dem virtuellt?

Hittas inte diskarna i BIOS så återställ bios, prova installera dem på en annan kanal, om dem inte hittas men fungerar i en annan dator och inte heller med andra kablar så kan moderkortet gjort sitt, det är rent hårdvarufel och inte nåt som Windows eller nåt virus ställt till med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göte! Jag har haft precis samma problem som dig. Jag formaterade diskarna med en LiveCD och sedan fungerade dom. Den drabbade datorn "tog emot" dom igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså det är många svängar här nu, alltså att du får DPC Watchdog Violation, blåskärm är ju pga operativsystemet, BIOS kan aldrig ge dig blåskärm eller något sånt fel på egen hand.

Och operativsystemet har ingen kontroll över BIOS. Kan det blivit hårdvarufel när du tagit ur och satt in hårddiskar i ett kör?

Ska du hålla på och laborera med operativsystem vore det inte bättre att köra dem virtuellt?

Hittas inte diskarna i BIOS så återställ bios, prova installera dem på en annan kanal, om dem inte hittas men fungerar i en annan dator och inte heller med andra kablar så kan moderkortet gjort sitt, det är rent hårdvarufel och inte nåt som Windows eller nåt virus ställt till med.

DPC Watchdog Violation errors kom efter uppdate av Windows 10 och därefter fungerade inget. Alltså blåskärm i W10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göte! Jag har haft precis samma problem som dig. Jag formaterade diskarna med en LiveCD och sedan fungerade dom. Den drabbade datorn "tog emot" dom igen.

LiveCD ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dags att lära sig detta också

/Göte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dags att lära sig detta också

/Göte

Nej det behöver du inte.. men dina diskar finns i bios, win10 har inte skrivit till det.

Tror du har förklarat ditt problem fel?!

Du har tappat din dual-boot - men det är en annan sak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det behöver du inte..

Aldrig fel att lära nytt, och som sagt det var installationer att "leka" med

/Göte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aldrig fel att lära nytt, och som sagt det var installationer att "leka" med

/Göte

Visst kan du leka med den, men EasyBCD kommer fixa ditt problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      Filhanteraren (föregångaren till Utforskaren) i Windows 3.0 till Windows NT 4.0 finns nu för Windows 10, i Microsoft Store.
      Windows File Manager
      Utgiven av Microsoft, och källkoden finns på GitHub: https://github.com/microsoft/winfile
    • Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av JoWa
      I Windows 10 1703 (Creators Update) har Windows Defender ändrats en del, och fått namnet Windows Defender Antivirus.
      Den mest uppenbara förändringen är att när man klickar för att öppna programmet, öppnas Windows Defender Säkerhetscenter. Det gamla programfönstret tycks vara försvunnet, men det är det ej. Man kommer åt det genom att köra C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe.

För några dagar sedan publicerade Microsoft en beskrivning av Windows Defender Antivirus i 1703: Windows Defender Antivirus cloud protection service: Advanced real-time defense against never-before-seen malware
      Och här om WDA i den kommande Windows 10 1709 (Fall Creators Update): What’s new in Windows Defender ATP Fall Creators Update | Announcing end-to-end security features in Windows 10
    • Av MrBigSpender
      Hej,
      Jag har en bärbar dator där jag har haft Windows 7 installerat med 2 olika användare.
      Den ena användaren skapades när jag installerade en relationsdatabas.
      Under Windows 7 har det fungerat utmärkt.
      Jag har loggat in på min vanliga användare kopplat till mitt Hotmail konto.
      Nu har jag uppdaterat till Windows 10 och efter det av installerat relationsdatabasen.
      Jag använder Office 365 som jag prenumererar på.
      Nu loggar jag ju in som vanligt i Windows 10 på det konto som jag har på Hotmail.
      När jag skriver ett dokument så sparas det dokumentet under användaren som relationsdatabasen skapade, VARFÖR?
      När jag tittar på hårddisken så finns den användaren kvar den under C:\Användare\<relationsdatabasens användare>
      När jag tittar i kontrollpanelen på Användare så kan jag inte se relationsdatabasens användare?
      Ägare på filerna blir också relationsdatabasens användare?
      Hur åtgärdar jag det här?
      Kan det ha något med användarprofiler att göra?
    • Av JoWa
      Microsoft har i dag presenterat Windows 10 S, en version av Windows 10 som endast kan köra program från Windows Store.
      Edge är alltid standardwebbläsare, och standardsöktjänsten (”Bing och regionala sökleverantörer”) kan inte ändras i Edge och IE.
      Det här är Windows 10 S Vanliga frågor och svar om Windows 10 S
    • Av CGD
      När jag startar datorn måste jag skriva in mitt lösenord. Men när jag lämnar datorn så släks skärmen efter ett tag och datorn blir också läst. Så när jag kommer tillbaka måste jag återigen skriva in lösenord.
      Jag skulle vilja ställa in så att när jag lämnar datorn så släcks skärmen efter ett tag men datorn bli inte låst, utan när jag kommer tillbaka så tänds skärmen och jag kan fortsätta. Men om jag trycker på Windowstangenten och l så blir datorn låst. Jag har letat men hittar inte rätt.