Jump to content

Köpa lite äldre datorer som invenstering

Recommended Posts

Ser på tradera att det finns lite äldre dell-datorer i SFF utförande som
Optiplex 740, GX620, 760, gx380 mfl för ca 500:- med frakt/st
På alla kan man sätta in diskettstation men även extra com-port och kombinerad PS2 kontakt

är detta en bra invenstering eller kanske är det bättre att satsa på börsen och kapitalförsäkring ?

🙂

Edited by a128

Du kan ju leta upp vad datorer från 80- och 90-talet kostar för att se vad gamla datorer är värda. Jag är mycket tveksam till det kommer att vara tillräckligt många som kommer att vilja samla på 20 år gamla datorer om 10-15 år för att priserna då ska gå upp (mer än inflationen).

• 2 weeks later...

Det som grämer mig än i dag, är att jag hade en Ericsson portabel 8088 som dom tillverkade i mitten på 80-talet.
Har den inte längre kvar, gav bort den för många år sedan och nu ligger den väl på skroten...

Datorn hade en sk amber skärm och en 8088 processor på 4,77 MHz, 256KB ram och dubbla 5,25" diskettstationer och vardera klarade 360KB floppy.
Det fanns också en variant med hiskeliga 10 MB HDD oformaterad, c:a 8 MB formaterad med en 5,25" 360KB floppy station.
En sådan den torde väl inbringa några kronor idag?

Däremot har jag fortfarande kvar Ericssons eget operativsystem i stor plast box med manualer som heter Eri-Dos 3.11 (bygger på Microsoft Dos 3.11).

Bilden är ett ex på just en sådan såg ut, minus diskettstationerna i fronten.

Picture 1 of 9

Bilden från mitt skrivbord.
ERI-DOS_Manual.thumb.JPG.55f7e10dfdf71de7979ea22238875d48.JPG

Edited by Flyfisherman

31 minuter sedan, Flyfisherman sade:

Det som grämer mig än i dag, är att jag hade en Ericson portabel 8088 som dom tillverkade i mitten på 80-talet.
Har den inte längre kvar, gav bort den för många år sedan och nu ligger den väl på skroten...

Datorn hade en sk amber skärm och en 8088 processor på 4,77 MHz, 256KB ram och dubbla 5,25" diskettstationer och vardera klarade 360KB floppy.
En sådan den torde väl inbringa några kronor idag?

Finns några liknande i Tekniska museets samlingar: https://digitaltmuseum.se/021026305449/persondator-portabel

Tillägg:
Någon försöker sälja en sån dator för 5000 kr på Tradera men eftersom annonsen har legat där sen i maj är nog priset för högt.

Edited by Cecilia
  • Like 1