Gå till innehåll

Köpa lite äldre datorer som invenstering


a128

Recommended Posts

Ser på tradera att det finns lite äldre dell-datorer i SFF utförande som
Optiplex 740, GX620, 760, gx380 mfl för ca 500:- med frakt/st
På alla kan man sätta in diskettstation men även extra com-port och kombinerad PS2 kontakt

är detta en bra invenstering eller kanske är det bättre att satsa på börsen och kapitalförsäkring ?

 

🙂

Redigerad av a128
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju leta upp vad datorer från 80- och 90-talet kostar för att se vad gamla datorer är värda. Jag är mycket tveksam till det kommer att vara tillräckligt många som kommer att vilja samla på 20 år gamla datorer om 10-15 år för att priserna då ska gå upp (mer än inflationen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det som grämer mig än i dag, är att jag hade en Ericsson portabel 8088 som dom tillverkade i mitten på 80-talet.
Har den inte längre kvar, gav bort den för många år sedan och nu ligger den väl på skroten...

Datorn hade en sk amber skärm och en 8088 processor på 4,77 MHz, 256KB ram och dubbla 5,25" diskettstationer och vardera klarade 360KB floppy.
Det fanns också en variant med hiskeliga 10 MB HDD oformaterad, c:a 8 MB formaterad med en 5,25" 360KB floppy station.
En sådan den torde väl inbringa några kronor idag?

Däremot har jag fortfarande kvar Ericssons eget operativsystem i stor plast box med manualer som heter Eri-Dos 3.11 (bygger på Microsoft Dos 3.11).


Bilden är ett ex på just en sådan såg ut, minus diskettstationerna i fronten.

Picture 1 of 9


Bilden från mitt skrivbord.
ERI-DOS_Manual.thumb.JPG.55f7e10dfdf71de7979ea22238875d48.JPG

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Flyfisherman sade:

Det som grämer mig än i dag, är att jag hade en Ericson portabel 8088 som dom tillverkade i mitten på 80-talet.
Har den inte längre kvar, gav bort den för många år sedan och nu ligger den väl på skroten...

Datorn hade en sk amber skärm och en 8088 processor på 4,77 MHz, 256KB ram och dubbla 5,25" diskettstationer och vardera klarade 360KB floppy.
En sådan den torde väl inbringa några kronor idag?

Finns några liknande i Tekniska museets samlingar: https://digitaltmuseum.se/021026305449/persondator-portabel

Tillägg:
Någon försöker sälja en sån dator för 5000 kr på Tradera men eftersom annonsen har legat där sen i maj är nog priset för högt.

Redigerad av Cecilia
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Jag har tre gamla datorer från två olika årtionden om jag inte minns fel.

En FACIT ABC80 från tidigt 1980-tal

En APPLE IIC även den från 1980-talet (se bild som kommer från Wiki)

En ATARI 1040STFM från tidigt 1990-tal

Så vitt jag vet funkar de fortfarande alla tre. Men om de är något värda? Nja... Däremot har jag sett att vissa modeller av gamla mobiltelefoner faktiskt har stigit märkligt mycket. Kan kanske bero på att många börjar tröttna på smartphones och går tillbaka till 2G GSM och 3G UMTS mobiler istället - som jag själv har gjort sedan många år tillbaka. 😟

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...