Gå till innehåll

Har ett mycket konstigt nätverksproblem


Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Jag har ett intermittent nätverksproblem. Ingen av mina enheter som kan anslutas till internet får någon anslutning när problemet uppstår. Alla kablar är hela. Jag har provat att direktansluta samtliga enheter till internetuttaget på väggen. Enheterna är en Apple Airport Extreme, min dator Lenovo Legion och min Samsung TV.

Logisk åtgärd: Ring internetsupporten eftersom felet måste ligga hos leverantören.

"Jag begriper inte hur ett fel kan uppstå eller försvinna på tre enheter samtidigt om inte felet ligger hos er. Hade samma problem i början av maj och då fick jag uppfattningen att ni åtgärdat något. Sen dess har det flutit på felfritt ända tills förra veckan, då problemet började återkomma igen."

 Jag blev till slut ombedd av supporten att om möjligt prova med en annan dator. Med den fungerar det! 😲 Jag har kopplat i och ur mellan datorerna - direkt till internetuttaget - ett flertal gånger, inga problem på lånedatorn men ingen anslutning på min egen.

Någon som har en idé? Vore det nätverkskortet i datorn så skulle ju tv och router fortfarande fungera.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Provade med annan router och den fick inte heller anslutningen att fungera. Startade lånedatorn igen och den hade ingen anslutning heller. Skrev då ett mail till supporten, och döm om min förvåning när jag sen återvände till datorn så fanns anslutningen där. Dock fungerade fortfarande inte routerns. Gick då till tjejen och kopplade in min Airport Extreme och den lyste grönt i princip omedelbart efter att uppstarten var klar. Hemma brukar den alltid stå och blinka ett par tre gånger innan den blir grön när anslutningen fungerar. Så det kanske alltid har varit lite si och så med vad det nu är som inte fungerar.

I tvns nätverksinställningar stod det för övrigt att den var ansluten till det lokala nätverket men saknade internetåtkomst. Detta när den var direktansluten till internetuttaget.

Gissar att det kommer fler uppdateringar av detta ämne så småningom... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Tomas E sade:

Jag har ett intermittent nätverksproblem. Ingen av mina enheter som kan anslutas till internet får någon anslutning när problemet uppstår.

Uppstår det medan du håller på med datorn eller när du slår på allt?
Brukar du stänga av routern?

Har du loggat in på Airport Extreme när datorn inte har någon internetanslutning och kollat status för internet/WAN i den?

Kan du dubbelkolla att väggens nätverksuttag är ansluten till WAN/Internet på Airport Extreme och att datorn är kopplad till en LAN-port på Airport Extreme.

Venoms frågade om du använder VPN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vem du har som ISP. Jag har Telia fiber och brukar få starta om min Teliarouter en gång i månaden eftersom de uppdaterar, backupar eller något annat som gör att det inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Uppstår det medan du håller på med datorn eller när du slår på allt?
Brukar du stänga av routern?

Har du loggat in på Airport Extreme när datorn inte har någon internetanslutning och kollat status för internet/WAN i den?

Kan du dubbelkolla att väggens nätverksuttag är ansluten till WAN/Internet på Airport Extreme och att datorn är kopplad till en LAN-port på Airport Extreme.

Venoms frågade om du använder VPN.

Som jag uppfattat det så uppstår det oftast när jag haft den avstängd, jag kommer inte ihåg om det skett under användning så troligen inte nyligen. Jag brukar dra ur kontakten på routern ( = Airport Extreme) när jag inte använder den för att spara ström och spara på enheten, i alla fall över natten. Denna natt har jag låtit den vara på eftersom de tidigare frågat om MAC-adressen till den. De vill att man har utrustningen ansluten så att de ska kunna felsöka. Tidigare har jag haft datorn direktansluten enligt deras direktiv.

Jag startade AirPort-verktyg när jag saknade anslutning och då var informationen att jag skulle kontakta min internetleverantör om inte problemet gick att lösa. Kunde ju inte ställa in manuellt. Kunde inte heller avläsa MAC-adressen då. TVn sa samma sak, kontakta din internetleverantör. Internetleverantören sa att det inte är omöjligt att det blir fel på alla kablar samtidigt varje gång. Det hävdar jag är statistiskt omöjligt med fyra kablar anslutna, anslutningen från routern till vägguttaget inkluderad.

Jo, jag har dubbelkollat att kablarna är rätt anslutna. Det är en symbol likt en taggig cirkel för WAN och en dubbelriktad pil för LAN-anslutningarna.

@Venoms Bredband2, jag frågade dem om det kunde bero på nån uppdatering eller liknande men det svarade de nej på. Jag använder inte VPN. Haha, jag var tvungen att googla på det eftersom jag inte hade i huvudet exakt vad det var. Kom då till NordVPN som visade min IP-adress längst upp tillsammans med den röda texten "Oskyddad". Vad jag förstår så ska trafiken vara krypterad via routern förutom att jag har Windows Defender. Så vad är det som kan inträffa?

För övrigt, hur kan NordVPN se min IP-adress från leverantören när jag inte själv ser annat än routerns 10. 0 osv i nätverksinställningarna?

(Jag hade VPN i mobilen för några år sen av rädsla för att lösenord skulle stjälas, men inte nu längre. Enligt Swedbank som jag frågade angående detta så hade de inte några uppgifter om intrång pga inloggning med mobilt bank-ID t ex via offentliga nätverk.

*Det kanske var mobilnätet jag frågade om, minns inte

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, när du ska använda internet pröva med att alltid sätta på routern först och sen vänta tills alla lysdioder på den har stabiliserat sig, alltså tills det är fullt uppkopplad, innan du sätter på datorn eller teven.

4 kablar?
väggen - routern
routern - datorn
routern - teven
Vad används den fjärde till?

Alla webbsidor som man besöker utan VPN kan se vilken IP-adress som enheten som är ansluten till vägguttaget har. Annars skulle de inte kunna skicka webbsidan till dig.

Någonstans i routerns inställningar bör du kunna se samma IP-adress som NordVPN ser. Kan kallas t ex för status för internet eller WAN. Det är bra att veta var för då går det att kolla vad det står på det stället när man saknar internetanslutning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Okej, när du ska använda internet pröva med att alltid sätta på routern först och sen vänta tills alla lysdioder på den har stabiliserat sig, alltså tills det är fullt uppkopplad, innan du sätter på datorn eller teven.

4 kablar?
väggen - routern
routern - datorn
routern - teven
Vad används den fjärde till?

Alla webbsidor som man besöker utan VPN kan se vilken IP-adress som enheten som är ansluten till vägguttaget har. Annars skulle de inte kunna skicka webbsidan till dig.

Någonstans i routerns inställningar bör du kunna se samma IP-adress som NordVPN ser. Kan kallas t ex för status för internet eller WAN. Det är bra att veta var för då går det att kolla vad det står på det stället när man saknar internetanslutning.

Det finns bara en lysdiod på framsidan och jag brukar alltid vänta till dioden är grön istället för gul. I annat fall tar det längre tid att starta datorn. Den lyser med gult fast sken under uppstart, sen börjar den blinka gult ett par tre gånger till dess att anslutningen hittats. Men när det inte finns nån internetanslutning så står den och blinkar gult hela tiden. Det är vad som hänt när inget fungerat. I de fallen fungerar det som sagt varken med dator eller tv heller ut mot internet.

En av kablarna går till ljudkortet som jag styr via Chrome eller mobiltelefon. Bland annat därför jag har kunnat konstatera att det inte är fel på kablarna. Jag kan kommunicera med detta från datorn oavsett. Däremot kan jag inte styra ljudkortet via mobilen om jag inte har grönt ljus på routern. Jag kan dock styra videokameran via WiFi med telefonen även om jag inte har grönt ljus.

Tack, jag ska leta senare om jag hittar IP-adressen.

Redigerad av Tomas E
Lite textändringar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, fick som svar på mitt senaste meddelande till supporten att:

Citat

Jag kan se att du har varit i kontakt med oss via telefon efter att du skickat detta mejl och att det ser ut som att du fick hjälp i samtalet med din fråga. 

Jag har vare sig ringt eller blivit uppringd idag. De verkar ha koll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Tomas E sade:

Men när det inte finns nån internetanslutning så står den och blinkar gult hela tiden.

Kolla i manualen vad det betyder.

15 minuter sedan, Tomas E sade:

Jag kan kommunicera med detta från datorn oavsett.

Det finns alltså ett lokalt nätverk.

15 minuter sedan, Tomas E sade:

Däremot kan jag inte styra ljudkortet via mobilen om jag inte har grönt ljus på routern.

Stämmer ju bra med att routern inte har fått en anslutning till internet eftersom mobilen försöker komma fram till routern och misslyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-25 at 17:18, Tomas E sade:

Jag har provat att direktansluta samtliga enheter till internetuttaget på väggen.

Fungerar internet alltid när du gör detta? Om inte så är det antingen något fel hos din kabeloperatör eller i fiberdosan på väggen. Är den gammal? Jag frågar för jag fick ofta avbrott på internet. Ibland räckte det att starta om routern, ibland var jag tvungen att starta om fiberdosan. Till slut tröttnade jag och jag gjorde en återställning (restore) på fiberdosan i väggen. Det resulterade i att den dog för tid och evighet. Den var drygt 10 år gammal. Operatören kom och bytte ut den mot en ny och sedan har det fungerat stabilt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-26 at 18:14, Turbopump sade:

Fungerar internet alltid när du gör detta? Om inte så är det antingen något fel hos din kabeloperatör eller i fiberdosan på väggen. Är den gammal? Jag frågar för jag fick ofta avbrott på internet. Ibland räckte det att starta om routern, ibland var jag tvungen att starta om fiberdosan. Till slut tröttnade jag och jag gjorde en återställning (restore) på fiberdosan i väggen. Det resulterade i att den dog för tid och evighet. Den var drygt 10 år gammal. Operatören kom och bytte ut den mot en ny och sedan har det fungerat stabilt.

Internet fungerar aldrig då, det var underförstått att jag provat detta men att det inte heller har fungerat. Eftersom jag t ex provat direktansluta tvn till uttaget och det inte fungerar då heller har jag dragit slutsatsen att felet inte kan ha att göra med min utrustning. Hur startar man om eller återställer fiberdosan? Den sitter fastskruvad på väggen. Det låter som ett bra alternativ, att få hela skiten att paja helt så de blir tvungna till åtgärder. Fiberdosan kan nog vara 15 år gammal.

För övrigt; De efterlyste MAC-adressen till dosan, som ska finnas noterad utanpå den. Det finns ingen MAC-adress utan bara ett + följt av en bokstav och ett antal siffror. Jag gav dem det numret varvid supporten började bli irriterad när jag uppenbarligen inte "hade lyssnat". Jag tog då bort lappen som satt under en plastbit men där fanns inget annat nummer. Det är likadant hos tjejen.

För att testa så stängde jag av routern igår kväll. Idag slog jag på den vid 11.30-tiden, inget internet. Jag lät den vara påslagen och när jag tittade igen efter kanske en halvtimme lyste den grönt. Det är som att det tar väldigt länge innan den får kontakt. Kan det bero på annan trafik i hyreshuset, att det blivit för många samtidiga anslutningar och att man så att säga får stå i kö tills nån blir ledig? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Tomas E sade:

Hur startar man om eller återställer fiberdosan? Den sitter fastskruvad på väggen. Det låter som ett bra alternativ, att få hela skiten att paja helt så de blir tvungna till åtgärder. Fiberdosan kan nog vara 15 år gammal.

För min del var det enkelt. Med fiberdosa menade jag e.g. fiberkonverter som jag har sitter på väggen i ett grovkök. Den har fyra för LAN-uttag och strömmatas med en "batterieliminator" ansluten till vägguttaget. Det finns en restore-knapp på den innanför ett litet hål i kortsidan, åtkomligt med ett gem.

Om jag förstår dig rätt bor du i flerfamiljshus och har ett nätverksuttag sitter i väggen. Det blir mer komplicerat då fiberkonvertern troligen sitter på annan plats i huset och är det fel på den har sannolikt fler boende i huset samma problem som du, vilket förefaller mindre troligt. Hur man öppnar ett nätverksuttag och felsöker det är jag tyvärr  okunnig om.

Redigerad av Turbopump
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Turbopump sade:

För min del var det enkelt. Med fiberdosa menade jag e.g. fiberkonverter som jag har sitter på väggen i ett grovkök. Den har fyra för LAN-uttag och strömmatas med en "batterieliminator" ansluten till vägguttaget. Det finns en restore-knapp på den innanför ett litet hål i kortsidan, åtkomligt med ett gem.

Ja, samma gäller mitt inlägg. Den ena halvan av denna apparat har en lucka/dörr där den tunna fibern kommer in och är upplindad. I dess ände finns en "stickpropp" som ska anslutas mot den andra halvan av apparaten och det var den "proppen" som satt löst.

Om "dosan i väggen" är ett modularuttag kan det givetvis bli glapp i denna med.

BILD1_14110_5105140.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Sedan fredag 26 augusti har internet fungerat. Förra helgen vågade jag inte dra ur proppen men på måndag för en vecka sen började jag med det varje kväll. Det har inte varit några problem. Jag kontaktade därför supporten eftersom jag ville veta vad de gjort för att åtgärda problemet. Han kom fram till att problemet har löst sig själv för de har inte vidtagit några åtgärder.

Lösning: Problemet har löst sig själv.

Redigerad av Tomas E
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...