Gå till innehåll

Dator seg med projektor ibland


Olle35

Recommended Posts

Har en annan bärbar asusdator med Windows 10 som funkar bra. Då och då har jag märkt att när jag kopplat i projektor så kan det bli segt ibland. Nu senast blev det så på förmiddagen men försvann efter ett tag. Jag hade då det inget internet uppkopplat. Hänt nån gång när jag körde Teams också. Häromdagen ej segt med projektor men nu senaste gången med projektor ikopplat just.
 

Nåt jag kan göra? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog berätta för oss vad det är för dator, hela datorns modellbeteckning.

Hur ansluter du projektorn?

Kan det vara så att du har något speciellt antivirusprogram installerat som sätter igång när du ansluter projektorn?

Eller nya drivrutiner för just projektorn som vill installeras och tar kraft från datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar det är denna:

Asus F556Uq8-DM737T. 15,6 . FHD/i7-7500U/8gb. 512 gb ssd/Gf 940mx

kör Norton. Kopplar i projektor med hdmi för det mesta. 
 

På ett ställe brukar jag koppla in på en projektor då och då och det har hänt enstaka gång det blir segt men inte nu sista gångerna. Nu i förra veckan var jag på ett annat ställe och koppla in till en projektor och då började det bli segt. Gick dock över efter tag. Hade då ingen internet koppling. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Finns det något samband mellan hur du kopplar in projektorn och om datorn är seg.

När segheten uppstår pröva om det blir bättre om du inaktiverar Norton.

Jag slår på datorn sätter i hdmi-kabeln. ibland händer det att jag sätter i en sådan där USB som man trycker på men rätt sällan. kabel nästan alltid. Nej Ken inte se samband kring inkopplingen. För det mesta kabel. Har ingen projektor hos mig så jag kan prova för jag är ute på olika företag i deras konferensrum för där finns projektor. Jag har märkt segheten kanske runt senaste 4-5 månaderna. Då och då. 2 nya ställen jag var  på ganska nyligen och det sega sig på båda ställena. 

Ska jag satsa på inaktivera Norton om det sker? (Högerklick där nere och inaktivera?). 
 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Olle35 sade:

Ska jag satsa på inaktivera Norton om det sker? (Högerklick där nere och inaktivera?). 

Ja gör det. Här finns t o m en instruktion om hur man gör det:
https://www.wikihow.com/Turn-Off-Norton-Antivirus Tydligen kan man också ställa in hur länge Nortons antivirus ska vara avstängt.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara frågan om en dator som sällan är igång, sällan har tillgång till internet för att hämta uppdateringar?

Typ att datorn startas en kort stund, med tillgång till internet, för att förberedas inför en presentation. Några uppdateringar hinner kanske hämtas men inte installeras. När datorn startas nästa gång hos kund sätter datorn igång med det den höll på med när den blev avstängd och det tar resurser. Att det inte egentligen är samband med projektoranslutning utan det är när datorn startas hos kund?

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mikael63 sade:

Kan det vara frågan om en dator som sällan är igång, sällan har tillgång till internet för att hämta uppdateringar?

Typ att datorn startas en kort stund, med tillgång till internet, för att förberedas inför en presentation. Några uppdateringar hinner kanske hämtas men inte installeras. När datorn startas nästa gång hos kund sätter datorn igång med det den höll på med när den blev avstängd och det tar resurser. Att det inte egentligen är samband med projektoranslutning utan det är när datorn startas hos kund?

Nej den är igång ordentligt och med internetuppkoppling. Däremot är det rätt ofta den inte är uppkopplad mot internet när den är kopplad mot en projektor. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Olle35 sade:

Då och då har jag märkt att när jag kopplat i projektor så kan det bli segt ibland.

Hur yttrar sig det sega, tar t ex tid innan program startar? En beskrivning kanske kan leda någon till flera tänkbara förklaringar. Kanske kan Aktivitetshanteraren ge någon ledtråd. En tanke jag fick är om det sega kan ha med grafikfunktionen att göra, integrerad grafik, t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, ChristerE sade:

Hur yttrar sig det sega, tar t ex tid innan program startar? En beskrivning kanske kan leda någon till flera tänkbara förklaringar. Kanske kan Aktivitetshanteraren ge någon ledtråd. En tanke jag fick är om det sega kan ha med grafikfunktionen att göra, integrerad grafik, t ex.

Det är väl att det tar lite tid göra saker. Är jag inne i ett program klickar på en meny går det men tar tid om jag klickar vidare för hastigt, ibland om jag skriver i Word för snabbt så kommer texten (bokstäver) fram i efterhand så har fått lugna ner mig och inte göra flera saker för fort.  Det känns som processer är igång. En projektor som jag kopplar in då och då har nån gång varit seg men nu senaste gångerna inte alls segt. Dock 2 nya ställen rätt nyligen som sagt båda ställena segt. 

Är rätt svårt testa för har ingen projektor hos mig som sagt 😀. Kan ifs koppla in till tvn med hdmi men kanske inte får facit då. Annars kan jag ju satsa på att inaktivera Norton om det segar igen. 

Det har hänt vid tillfälle det segat ner om kör möte i Teams (utan projektor) men var längesedan det hände nu. Har kört Teams många ggr efter det utan seghet. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Olle35 sade:

Nej den är igång ordentligt och med internetuppkoppling. Däremot är det rätt ofta den inte är uppkopplad mot internet när den är kopplad mot en projektor. 

Kan du försöka göra samma sak hos dig som du gör ute på företagen, typ direkt på morgonen utan internetanslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Kan du försöka göra samma sak hos dig som du gör ute på företagen, typ direkt på morgonen utan internetanslutning?

Har en vanlig platt tv. Ingen projektor

Kom på en sak:

Det kan ha varit tv i konferensrummet de 2 nya ställena när det sega. (Båda utan internet). Kan varit tv båda. Däremot vet jag ett ställe jag varit på som har projektor som lyser och då har det segat nån gång med internetuppkoppling men sista gångerna har det ej segat. Har kört även utan internet där. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag tänkte att det kanske inte har med projektorn att göra utan med att datorn saknar internet och det går ju att testa utan projektor.

Aha japp. Tänker du att jag slår på datorn och därefter kopplar ifrån datorns internet?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Det bör ju efterlikna situationen ute på företagen så mycket som möjligt så om datorn inte alls har internetanslutning där så bör den inte ha det när du testar heller.

Drog ut strömkabeln till internet , slog på datorn. Ingen seghet . Öppnade program klickade runt och ingen seghet. Datorn kanske jobbade lite ett tag men ingen seghet. Väntade några minuter ifall. Kopplade sedan in datorn till tvn hos mig via hdmi och provade och ingen seghet heller. Koppla ifrån tvn sedan.  Satte i strömkabeln till internet igen och funkar som vanligt . (Ingen seghet heller). 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...