Gå till innehåll

Uppmaning från Windows på skrivbordet


kiwi01

Recommended Posts

Nu ska via slutföra konfigurationen av datorn”
är en uppmaning som kom första gången för flera månader sedan. De kommer ju alltid olämpligt, har startat datorn för att göra något helt annat – samt att jag är allmänt motvillig, anar problem och kaos.  Men uppmaningarna fortsätter att komma, kanske är det här femte gången.

För mig har konfiguration betytt att det är något man gör när man köper en ny datorn alt installerar exempelvis Windows. Varken det ena eller andra är aktuellt för mig. Så vad vill man åstadkomma?


Säkerhetskopierat filer gjorde jag vid något tillfälle för länge sedan men har nu sparat dem på annat vis. Jag skickade också ett antal fotomappar, dvs foton sorterade i gula mappar. Det visade sig att mapparna splittrades upp och bilderna låg där en och en. Det går bort.

Microsoft 365 prenumererar jag på sedan länge.

Jag vill varken säga Hello, ännu mindre vill jag le och inte heller starta med en touch. Jag tror inte att min Windows pratar med mig.

Förbättra surfupplevelsen? Återställ rekommendera webbläsarinställningar för Microsoft. Hm??

Säkerhetskopiera telefonen till datorn, foton, sms och mera – det här skulle nog kunna vara av intresse för mig, framför allt föra över foton. Men var i datorn lagras de?

 

Om någon här vill ge mig lite mer detaljerad information skulle jag bli så glad. I stället för bara sur som jag är nu. 

 

 

Skärmbild (371).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du slipper se det meddelandet på följande sätt:

Inställningar - System - Meddelanden och åtgärder
Ta bort bocken framför Ge förslag på hur jag kan slutföra konfigurationen ....

När du i alla fall är på den sidan så gå igenom alla andra inställningar där inklusive vilka appar som får visa meddelanden.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, kiwi01 sade:

Om någon här vill ge mig lite mer detaljerad information skulle jag bli så glad.

Kan inte påminna mig om att det någon gång varit problem med den konfigurationen. Första sidan är bara information om vad som kommer, när man klickar sig vidare så accepterar man för varje steg Microsofts förvalda alternativ eller så avböjer man.

"Påminn mig senare" kan jag tycka är onödigt att ha med, det tar inte många sekunder att stega sig igenom en handfull val, ibland endast något enstaka. Fast är det första gången man råkar ut för den här konfigurationen, och man inte har klart för sig vad som väntar, så kan det förstås vara bra att kunna skjuta upp den. Men frågan är om man kommit sig för att kolla vad detta innebär innan konfigurationen dyker upp nästa gång.

Påståendet "Datorn måste ... för att hjälpa dig att arbeta enklare och säkrare ..." är förstås Microsofts syn på saken. Håller inte med om att det är något "måste", men något "förslag" kan förstås vara lämpligt att följa men inte nödvändigtvis alla. Hade varit bra om det funnits någon mer konkret information under den stora rubriken.

Tips om hur man stänger av detta meddelande om "förslag" (som är ordvalet i Inställningar) har Cecilia och mbgtmari redan gett. Tycker "förslag på hur ..." är missledande men ser man det som Microsofts förvalda alternativ så blir det lite mer begripligt.

På följande sida är det tydligare, "Gör så här om du föredrar att inte få dessa meddelanden ...".
Inaktivera meddelanden om enhetskonfiguration - Microsoft Support

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-12-16 at 00:12, ChristerE sade:

Kan inte påminna mig om att det någon gång varit problem med den konfigurationen. Första sidan är bara information om vad som kommer, när man klickar sig vidare så accepterar man för varje steg Microsofts förvalda alternativ eller så avböjer man.

"Påminn mig senare" kan jag tycka är onödigt att ha med, det tar inte många sekunder att stega sig igenom en handfull val, ibland endast något enstaka. Fast är det första gången man råkar ut för den här konfigurationen, och man inte har klart för sig vad som väntar, så kan det förstås vara bra att kunna skjuta upp den. Men frågan är om man kommit sig för att kolla vad detta innebär innan konfigurationen dyker upp nästa gång.

Påståendet "Datorn måste ... för att hjälpa dig att arbeta enklare och säkrare ..." är förstås Microsofts syn på saken. Håller inte med om att det är något "måste", men något "förslag" kan förstås vara lämpligt att följa men inte nödvändigtvis alla. Hade varit bra om det funnits någon mer konkret information under den stora rubriken.

Tips om hur man stänger av detta meddelande om "förslag" (som är ordvalet i Inställningar) har Cecilia och mbgtmari redan gett. Tycker "förslag på hur ..." är missledande men ser man det som Microsofts förvalda alternativ så blir det lite mer begripligt.

På följande sida är det tydligare, "Gör så här om du föredrar att inte få dessa meddelanden ...".
Inaktivera meddelanden om enhetskonfiguration - Microsoft Support

 

Tack för ditt ambitiösa svar.
Det primärä för mig var inte att få dessa meddelandena sluta att komma, snarare att veta orsaken till att de kommer och vad det är man vill åstadkomma, samt att ev få lite närmare detaljer om innehållet, just som du också nämnde.
Är det här förberelse eller kanske tom det sista som behöver göras inför införandet av AI/Copilot och allt vad det innebär?

Nästa gång meddelandet dyker upp hugger jag i så får jag se vad jag gör och inte gör.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni menar att meddelandet har inget värde?

Märkligt att det kommer så mycket meddelanden från alla håll just nu. Varje gång jag öppnar Chrome och loggar in på mitt gmail får jag frågan "Vill du byta till nytt lösenord?"
 alt "Nej tack".  Jag har svarat nej tack fyra gånger nu. Hur blir man av den frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Googlekontot huvudsakligen som server för Thunderbird så när jag nu loggade in på mitt Gmailkonto fick jag inte det ovälkomna erbjudandet tack-och-lov men det är lätt att hitta folk på nätet som retar upp sig på det. Någon inställning i Gmail för att förhindra erbjudandet hittar jag inte. Alla blev inte hjälpta av denna video https://www.youtube.com/watch?v=C5IRqkyNlH0 Men den här hjälpen har jag inte hittat någon åsikt om än https://support.google.com/mail/thread/181797810/how-do-i-stop-google-from-forcing-me-to-change-my-password?hl=en Du kan ju se om du har någon nytta av instruktionerna eller också inväntar du svar från någon här som är mer van att använda Gmail än vad jag är.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, kiwi01 sade:

Så ni menar att meddelandet har inget värde?

Det har ett värde för Microsoft om fler ansluter sig till deras tjänster och en del av dem börjar betala för någon tjänst men det har ju bara ett värde för dig om du är intresserad av någon mer av deras tjänster.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Cecilia sade:

Det har ett värde för Microsoft om fler ansluter sig till deras tjänster och en del av dem börjar betala för någon tjänst men det har ju bara ett värde för dig om du är intresserad av någon mer av deras tjänster.

 

18 timmar sedan, Thirteen sade:

Meddelandet är MS sätt att skapa ”mervärde” i Windows. Precis som för bara några år sedan när Candy Crush dök upp i Start-menyn.

Njä! Det är meddelanden där Microsoft informerar om nyttan med olika funktioner som i slutändan gör att du kan få ut mer av Windows..
Precis som att din mobiltelefon kräver att du skapar ett konto hos Google/apple.. (Visst går det ev. att använda utan, men telefonen fungerar bättre om du ansluter dig...)

Är det OK i telefonen så är det OK även i Windows...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Nu ska vi slutföra konfigurationen av datorn” är ett ganska kraftfullt påstående/uppmaning som dessutom borde betyda att en konfiguration anknyter till redan påbörjat arbete.  
Era svar ger inte mig ett entydigt besked – dvs om det här bara är rent skojeri eller seriöst menat. Och vem är den egentliga avsändaren – är det ens Microsoft?
Ni som har läst mina senaste inlägg vet att jag har haft en mängd problem med Microsofts omdaning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...