Gå till innehåll

Dammsug aldrig era datorer!


Recommended Posts

Retar mig lite på att ni skriver i fler trådar att dammsuga en dator.

DAMMSUG ALDRIG EN DATOR ! punkt slut.

blås den ren med luft.

en dammsugare alstrar stora mängder statisk elekricitet och kan förstöra

minnen,fläktar o annat på moderkortet.

tror ni mig inte kan ni ju googla ämnet.

sådär nu har jag lugnat ner mig lite... tack.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig lite på att ni skriver i fler trådar att dammsuga en dator.

DAMMSUG ALDRIG EN DATOR ! punkt slut.

blås den ren med luft.

en dammsugare alstrar stora mängder statisk elekricitet och kan förstöra

minnen,fläktar o annat på moderkortet.

tror ni mig inte kan ni ju googla ämnet.

sådär nu har jag lugnat ner mig lite... tack.

Jag har dammsugit och data funkar fint iallafall det bero på hur ni hantera dammsugare ;D Min bästa råd e att ta ena handen mot jordat element och den andra hålla slangen en stund sen bara sätta igång o dammsug bara då funkar fint för mig men hur de andra vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.... däremot om "fummelberg" dammsuger så kan det bli fel... :D

Man har alltså lilla plastmunstycket monterat......

Sen suger man då botten på datorn plus fläkthusen.... klart. 

(Inte fipplar med suget på kretskort  :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag har dammsugit förut...utan problem. Men det är inte alla ställen som man ska dammsuga.

För min del så blir det bara CPU-fläkten och grafik-kortets fläkt samt vädringsfläktarna. Allt annat blåser jag ur damm och s k * t  ;D

Det bästa är att verkligen blåsa ut all damm....men det är ju inte alltid man har tillgång till luft på burk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;D Det finns väl inget så gott som att skriva av sig rejält?  :P

Jag gjorde som du skev, sökte på DAMMSUG och DATOR, ...och hittade määäääängder.

Jag förstår att du måste ha gått igenom en hiskelig massa forum redan med tanke på

hur många som rekommenderade detta horribla förfarande.

Bara för att hålla tråden intresssant och vid liv, så skulle det vara intressant att få se en enda länk

där detta testats fram på ett mer vetenskapligt vis. Där finns så mycket 'tro' och 'antagande' på nätet.

Ett par funderingar bara...

Om det nu kan påvisas att luften som dras genom en plastslang måste alstra stora mängder statisk

elektricitet, så vad är det som får denna uppladdning att föredra att gå ner bland elektroniken via ett

par centimeters luftgap mellan munstycke och elektronik komponenter i stället för att avledas via den

som dammsuger's fuktiga händer och som dessutom håller i chassiet på datorn med andra handen ?

För att statisk elektricitet skall skapas utan fysisk friktion, kräve extrem torr luft och ett enormt flöde.

Och för att elektrisk urladdning skall ske över ett luftgap så krävs cirka 10000Volt/cm.

Jag förvånas över alla husmödrar/husfäder som dagligen utsätter sig för detta obehag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men nu blir det statisk elektricitet...därför kan det bli så det sprakar

om man fipplar med munstycket på minneskretsarna.... :P

(eller annan elektronik på kretskort)

Men nu ligger ju dammet i botten och i fläkthusen... resten kan man blåsa loss med

vanlig lungkraft.... ;)

Den lustigaste synen är den som blåser loss dammet med tryckluft, fyller hela rummet

som sedan sakta sugs in i gen i datorn....  :D

Sen det här med bärbara var vi inne på förut... är inte så säker på

att den dammsugningen är så smart.... ???  ;)  dvs om man inte öppnar burken via

luckorna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men nu blir det statisk elektricitet...därför kan det bli så det sprakar

om man fipplar med munstycket på minneskretsarna.... :P

(eller annan elektronik på kretskort)

Åter igen "jo visst blir det..."  :-

Det skulle fortfarande vara intressant att få se en enda länk där detta testats fram på ett mer vetenskapligt vis.

Alla tror sig veta men ingen kan uppvisa detta. Där finns så mycket 'tro' och 'antagande' på nätet.

Det tror jag antagligen i alla fall  :D

När jag gör rent i bland elektronik så använder jag en rund målarpensel av hår (ej syntetiskt / plast material).

Med den penslar jag samtidigt som dammsugarmunstycket hålls ovanför och suger upp det som borstas fram.

Jag har på detta vis dammsugit elektronik under hela mitt verksamma yrkesliv (35 år) utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle fortfarande vara intressant att få se en enda länk där detta testats fram på ett mer vetenskapligt vis.

Alla tror sig veta men ingen kan uppvisa detta. Där finns så mycket 'tro' och 'antagande' på nätet.

När jag gör rent i bland elektronik så använder jag en rund målarpensel av hår (ej syntetiskt / plast material).

Med den penslar jag samtidigt som dammsugarmunstycket hålls ovanför och suger upp det som borstas fram.

Jag har på detta vis dammsugit elektronik under hela mitt verksamma yrkesliv (35 år) utan problem.

Rent vetenskapligt så kan man ju räkna på statiska elektriciteten men praktiskt så blir det ju ofta annorlunda.

Den med syntetiska kläder och som står på en heltäckningsmatta "blixtrar" det ju om .... :D

Alla har vi väl fumlat till ett minne så det  blivit stendött.... för lat med armbandet... :P

Sen har jag då också alltid dammsugit, riktigt skitiga fläktvingar är fuktade topps bra för...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent vetenskapligt så kan man ju räkna på statiska elektriciteten men praktiskt så blir det ju ofta annorlunda.

Den med syntetiska kläder och som står på en heltäckningsmatta "blixtrar" det ju om ...

Okay men gör då detta. Räkna ut vilket luftflöde (liter/minut) som krävs genom slang med 5cm diameter,

för att skapa tillräcklig statisk uppladdning i rörets mynning för att åstaskomma denna förödande urladdning.

Att bara stå på en matta ger ingen statisk uppladdning. Sitt då hellre i bilen en iskall vintermorgon iklädd

rayonbyxor och gnid sedan ändan i sätet, kliv ur och ta på bilens eller garagegrindens metallhandtag...

Detta är vad jag kallar statisk urladdning.

Det krävs alltså både syntetiskt materiel, fysisk friktion och en luftfuktighet närmare 0% för att detta skall inträffa.

Jämför detta med en viss luftmängd genom en slang inomhus i normalfallet 40-60% luftfuktighet.

Att sedan någon 'oförsiktig' persom håller minnet i ena handen, går över plastmattan med sina lädersulor

och utan att röra chassiet försöker pilla ner minnet i moderkortskontakten... det är en helt annan historia.

P.S. Jag håller med amentoraz... det var skönt att skriva av sig lite  ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför suga? Det suger.... :)

Sätt dammsugaren på utblås. Ställ datorn utomhus eller i ett garage och blåååås.

Alt. köp en sprayflaska med luft på Clas Olsson. Sista alternativet är en stiga luftmadrasspump, men det blir inte lika mycket precision då :)

Sedan så kan man ha otur med dammsugare, man kan tycka att man håller munstycket tillräckligt lång ifrån men vill det sig illa med det statiska kan det hoppa en bra bit.

En annan skribent skrev om att hålla i ett eelement. Jag brukar utjämna med datorn istället genom att ta i en metallbit inne i burken när strömsladden sitter i. Borde vara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men nu blir det statisk elektricitet...därför kan det bli så det sprakar

om man fipplar med munstycket på minneskretsarna.... :P

(eller annan elektronik på kretskort)

Åter igen "jo visst blir det..."  :-

Det skulle fortfarande vara intressant att få se en enda länk där detta testats fram på ett mer vetenskapligt vis.

Alla tror sig veta men ingen kan uppvisa detta. Där finns så mycket 'tro' och 'antagande' på nätet.

Det tror jag antagligen i alla fall  :D

När jag gör rent i bland elektronik så använder jag en rund målarpensel av hår (ej syntetiskt / plast material).

Med den penslar jag samtidigt som dammsugarmunstycket hålls ovanför och suger upp det som borstas fram.

Jag har på detta vis dammsugit elektronik under hela mitt verksamma yrkesliv (35 år) utan problem.

Bättre med en flaska luft eller svagt med tryckluft om man har tillgång till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Borde det inte bli mängder av statisk elektricitet då tryckluften formligen rusar genom det lilla plaströret? ;D

Kanske, om man håller det lika nära som när man suger. Själv köpte jag en slangsats (tunn slang) på Clas Olsson för just elektronik, det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Waxinator  Du e' helt UNDERBAR !!!!! 

Åter igen "jo visst blir det..."  :-

Det skulle fortfarande vara intressant att få se en enda länk där detta testats fram på ett mer vetenskapligt vis.

Alla tror sig veta men ingen kan uppvisa detta. Där finns så mycket 'tro' och 'antagande' på nätet.

Det tror jag antagligen i alla fall  :D

När jag gör rent i bland elektronik så använder jag en rund målarpensel av hår (ej syntetiskt / plast material).

Med den penslar jag samtidigt som dammsugarmunstycket hålls ovanför och suger upp det som borstas fram.

Jag har på detta vis dammsugit elektronik under hela mitt verksamma yrkesliv (35 år) utan problem.

Givetvis borde risken för statisk elektricitet vara större då folk blåser torr högtrycksluft genom tunna slangar

För att statisk elektricitet skall skapas utan fysisk friktion, kräve extrem torr luft och ett enormt flöde.

Och för att elektrisk urladdning skall ske över ett luftgap så krävs cirka 10000Volt/cm.

Jag oxå dammsugit en del elektronik och aldrig, vad jag vet, pajat nå't.

Jag tror det är lite som socker i bensinen skrönan. "Bosse bildoktor'n" testade utan problem ;D

Synd att det inte finns nå'n "Putte datadoktor'n" som kan provdammsuga datorer iklädd syntettygskläder kasande runt med lädersulor på heltäckningsmattor.  Först då skulle vi kunnat vara säkra  ;D Eller ?? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt första bygge hörde jag ett "klångk" efter 7 månader, det var grafikkortsfläktem MED fläns som föll i backen. Trodde först det var en gnagare som fastnat i fläkthuset men var en vanlig dammråtta. Sedan dess dammsuger jag min dator och har inga problem @ all.

Förstår inte heller hur suget kan åbilda mangetism i sin area, tänker till skillnad mot blåst som blir mer omfattande än suget som koncentreras till munstycket.

Alltså man sitter ju inte heller med en borstat munstycke med nylontrån på.

Sdåana finns ju till och med att handla just för datorrengöring O_o för de alstrar verkligen magnetism och statisk elekricitet genom friktionen som uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Vad som nu är rätt  eller fel kan nog diskuteras i det oändliga.... ;)

- ALLA datorer MÅSTE regelbundet göras ren....

- Datorlådan MÅSTE öppnas

- Gör det idag kanske.... ;)

Jag måste nog hålla med Plun.

Bra sagt  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dammsugit mina datorer åtskilliga gånger genom årens lopputan problem. Jag brukar ta en bit akvarieslang som jag tejpar fast på munstycet och om det är trång mellan fläktbladen så tejpar jag också på ett sugrör längst ut. precisionen blir på så sätt väldigt bra, man kan komma åt i många trånga skrymslen utan att vidröra någon elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Är den här tråden uppe nu igen  ;D

Jag håller med er andra som dammsuger med viss försiktighet.

De e bara o suga på. Det har jag gjort med elektronik sen -65

No problemo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...