Gå till innehåll

Vad vill du se i "Windows 7"?


Recommended Posts

Om vi ska ha användarskrivna moduler som kör i operativsystemet, snackar vi himmelriket för fulkoder då eller? hur har ni tänkt med det?, köra moduler i egna minnesutrymmen och i sandbox, och blockera åtkomst från dem till kärnan och viktiga windowsfiler?

Skriva en modul till IE visst, användarskrivna moduler till Windows(kärnan) nej tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 165
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Men vi kan ju inte vara så korkade att vi köper den amerikanska industrins syn... ::)

Precis så korkade är vi! Hela nutidshistorien är en enda lång räcka av bevis!    :'(

Jo visst är det så men i grund och botten när det gäller datorer och media är

det ju att acceptera att det finns en upphovsrätt.

Jag ger inte "fem öre" för den amerikanska industrin syn på det här och

på något sätt måste vi ju betala men inte till amerikanska eller japanska aktieägare utan

till en artist eller skådespelare.... >:(

Säkerhetsmässigt så ser jag ingen annat än att man måste in på den här vägen.

Internet översvämmas av Junk...

Skyddsindustrin ser ju även sina "revir" hotade av chipet.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Om vi ska ha användarskrivna moduler som kör i operativsystemet, snackar vi himmelriket för fulkoder då eller? hur har ni tänkt med det?, köra moduler i egna minnesutrymmen och i sandbox, och blockera åtkomst från dem till kärnan och viktiga windowsfiler?

Skriva en modul till IE visst, användarskrivna moduler till Windows(kärnan) nej tack :)

Det var kanske inte riktigt så jag hade tänkt. :)

MS ger aldrig ut koden till MS kärnan.

Men, vill du plötsligt kunna flytta knapparna på starmenyn, eller göra så att den ser annorlunda ut och fungerar lite mer som du själv vill. Så ladda hem en modul där någon redan gjort jobbet med att koda om Startmenyn.

Typ sånt.

Som till Firefox.

Sen vill du ha en extra panel till kontrollpanelen..............

Fönster fungerar inte som du vill, de skall ha en extraknapp...........

Sen vill du att utforskaren direkt skall kunna hantera isofiler.

osv osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modulerna blir som jag ser det är avancerade Live funktioner med mervärden.

Det pågår redan nu "sonderingar" hur man skapar sådant här i USA, även i Sverige.

Pay and run... ;)

Det finns inget som kan betala framtidens tjänster enbart med reklam utan det måste bli

betaltjänster som passar ihop med ett OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger inte "fem öre" för den amerikanska industrin syn på det här och

på något sätt måste vi ju betala men inte till amerikanska eller japanska aktieägare utan

till en artist eller skådespelare.... >:(

Håller med till fullo!... med det förbehållet, att kanske inte ens artister och skådespelare måste tjäna "100 miljoner" om året. Dom kanske kunde nöja sig med att bli ekonomiskt oberoende, och avstå från "svinpengarna"   ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Modulerna blir som jag ser det är avancerade Live funktioner med mervärden.

Det pågår redan nu "sonderingar" hur man skapar sådant här i USA, även i Sverige.

Pay and run... ;)

Det finns inget som kan betala framtidens tjänster enbart med reklam utan det måste bli

betaltjänster som passar ihop med ett OS.

Firefox tycks klara ju sig riktigt bra utan att vi betalar för tilläggen? Och det är tilläggen som gör Firefox. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger inte "fem öre" för den amerikanska industrin syn på det här och

på något sätt måste vi ju betala men inte till amerikanska eller japanska aktieägare utan

till en artist eller skådespelare.... >:(

Håller med till fullo!... med det förbehållet, att kanske inte ens artister och skådespelare måste tjäna "100 miljoner" om året. Dom kanske kunde nöja sig med att bli ekonomiskt oberoende, och avstå från "svinpengarna"   ::)

Jo det är ju absurt att Britney Spears får 100 miljoner bara för att skriva ett kontrakt på 1 eller 2 skivor... :P

Men... det verkar ju passa "megaartisterna" annars hade nog U2 mfl öppnat en Internet studio och

bara bjudit in världens artister att spela in musik som går rätt ut utan några parasiter från skivbolag.

Sony BMG Sweden är ju höjden av ruttenhet..... ;D

En CD med låtar kanske skulle kosta 30:- utan skivbolagsparasiterna.

Det blir intressant att se hur MS gör om de lierar sig med MPAA o RIAA och kör ökenvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag gråter mig inte till söms om inte Tom Cruise får sin miljon om dagen.

(citat från inlägg på aftonbladet)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Plun, du missförstår mig nog lite tror jag. :)

Det jag vill se är inga tillägg från storbolag som kostar pengar.

Det jag vill se är tillägg från vanliga användare som sitter hemma och pular ihop fiffiga tillägg.

Det är DÅ det händer nåt. (som på firefox).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gråter mig inte till söms om inte Tom Cruise får sin miljon om dagen.

(citat från inlägg på aftonbladet)

;)

Nej, han är nog värd sin lön men inte parasiterna runtomkring.

NHL städade ju upp i sitt system när det började bli alldeles absurt.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag gråter mig inte till söms om inte Tom Cruise får sin miljon om dagen.

(citat från inlägg på aftonbladet)

;)

Nej, han är nog värd sin lön men inte parasiterna runtomkring.

NHL städade ju upp i sitt system när det började bli alldeles absurt.

;)

Frågan är väl om NÅN behöver en miljon om dagen.............

Man klarar sig säkert fint med lite mindre. :)

Har man råd med såna löner, är man inte fattig precis.

Bäst vi återgår till topic Plun, annars springer vi iväg och det blir något helt annat. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kommer på att jag vill ha i Windows 7 är en inbyggd funktion som ersätter nLite. Det vore häftigt att i efterhand (alltså i ett redan installerat Windows) avinstallera varenda komponent, tjänst, funktion osv. Inga spår får efterlämnas heller. Allt detta är möjligt att göras i XP, men det kräver oerhört mycket manuellt arbete, och man tar alltid stora risker. Skulle vilja ha detta som ett program eller en del av Windows.

Vidare vill jag ha något system som ersätter register-konceptet. Idag skriver ju alla möjliga program alla möjliga saker i registret. Saker dyker upp i Utforskaren, i Kontrollpanelen och på andra ställen - men när man vill avinstallera så kan dessa saker vara svåra att bli av med. Jag vill att tredjepartsprogram inte skall ges samma möjlighet att påverka systemet och dess stabilitet!

Mitt "dröm-Windows" är som ett nLite XP fast med ovanstående två förbättringar...

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Nja, jag tycker att tredjepartsprogram skall få ännu mer tillgång, riktigt djupt i systemet, det skulle göra "de bra" programmen ännu effektivare och bättre. Alla skulle få visa MS ett och annat när de får samma möjligheter att komma åt Windows som MS själva.

Däremot skulle jag vilja ha en hårdare kontroll över vad som är skräp och vad som är kvalitet.

Kanske "portable" vore ett sätt att kunna isolera program från systemet på ett bra sätt utan att de skräpar ned alltför mycket bland viktiga systemfiler.

Jag skulle gärna se en riktigt bra avinstallerare som vid installationen gör ett detaljerat script över hela installationen, och som sedan är "aktiv" i allt som programmet ändrar och lägger till. På så sätt skulle man få en bra överblick i vad "exakt" varje program gör. Möjligheterna till en riktigt bra avinstallation vore goda dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se en riktigt bra avinstallerare som vid installationen gör ett detaljerat script över hela installationen, och som sedan är "aktiv" i allt som programmet ändrar och lägger till. På så sätt skulle man få en bra överblick i vad "exakt" varje program gör. Möjligheterna till en riktigt bra avinstallation vore goda dessutom.

Det finns redan idag: en bra gjord msi-installation fixar det du frågar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag skulle gärna se en riktigt bra avinstallerare som vid installationen gör ett detaljerat script över hela installationen, och som sedan är "aktiv" i allt som programmet ändrar och lägger till. På så sätt skulle man få en bra överblick i vad "exakt" varje program gör. Möjligheterna till en riktigt bra avinstallation vore goda dessutom.

Det finns redan idag: en bra gjord msi-installation fixar det du frågar efter.

Har installerat många program som varit msi, ändå hittar man skräp när man går efter. Men det är mycket möjligt att det finns bra msi installationer som verkligen tar bort allt.

Förresten, övervakas hela tiden vad programmet ändrar medan man kör om det är en msi installation? Sen hamnar det i ett script som "följer" programmets förehavanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på en sak igår som jag skulle vilja se i W7. Stöd för att kunna se och skriva till andra datorer i nätverket som INTE har Windows. Jag har en äldre dator inkopplat på mitt nätverk som testar Ubuntu - från Vista kan jag inte se den datorn däremot kan jag se mina Windows-datorer i Ubuntu-burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat många program som varit msi, ändå hittar man skräp när man går efter. Men det är mycket möjligt att det finns bra msi installationer som verkligen tar bort allt.

Förresten, övervakas hela tiden vad programmet ändrar medan man kör om det är en msi installation? Sen hamnar det i ett script som "följer" programmets förehavanden?

Nej Msiexec-motorn ligger inte och övervakar vad programmet gör, den kan bara avinstallera vad som lagts in av installationen (det är i grund och botten en databas). Däremot kan man speca sk Custom Actions som bla kan användas till att rensa upp även applikationsinlagda filer/reg.nycklar. Man kan även göra på annat sätt, men det går, tro mig, jag sysslar med det dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag vill se att de hyr in lite proffs. Microsoft, ta vara på all talang som finns därute och som oftast gör ett betydligt bättre jobb än vad ni själva gör, trots att de inte ens har tillgång till källkoden.

Låt folk få lite kraft i händerna för en gångs skull, utan att behöva surfa nätet runt efter bättre program än de inbyggda.

01.Låt Christian Ghisler (total commander) designa utforskaren.

02.Låt Pierre e Gougelet (xnview) designa bilddelen.

03.Sen får KMplayer teamet göra mediaspelaren

04.Hyr in lite snubbar från Mozilla och låt dem vässa IE med tillägg.

05.Låt några kodare från Opera vässa snabbheten i IE.

06.Bygg in några emulatorer typ STeem och WinUae

07.DosBox som standard, sen kan man köra allt, hur gammalt det än är

08.FULL, dvs 100% kompabilitet med XP program.

09.Ett riktigt brännprogram, tack.

10.Windows 7 skall vara uppbyggt av tillägg (moduler). Dessa moduler skall vem som helst kunna göra, precis som till Firefox. Blanda gärna gratismoduler med betalmoduler. Windows "kollar" automatiskt modulerna så att dessa inte innehåller skadlig kod av något slag, men detta räcker givetvis inte. För att modulerna överhuvudtaget skall få publiceras måste dessa vara noggrant granskade så att de inte innehåller skadlig kod av ett oberoende team. Ett "Godkänt" märke får moduler som kollats och godkänts. Moduler finns i olika kategorier.

A.IE moduler

B.Utforskar moduler

C.Filsystem moduler

D.Direct X moduler

E.System moduler

etc etc

11.En inbyggd funktion som kopplar av eller på "hjälpläge" eller "normalt läge". I hjälpläge så får alla nybörjare och dator ovana personer hjälp med det mesta för att det skall gå lättare för dem att jobba med Windows 7. Det ploppar upp rutor och små guider som hjälper dem med det mesta. Normalläge är mer anpassat för datorvana personer och de som använt Windows 7 ett tag, som vet vad de sysslar med vid datorn.

12.Ett högklassigt anitivirus, spywareborttagare och brandvägg som standard.

13.Användaren ges möjlighet att själv flytta och ändra lister, knappar och funktioner i windows 7 så att varje person får "sitt windows" att jobba med.

14.En högklassig "Tema Editor" där man själv lätt kan bygga sitt personliga theme genom att bara klicka med musen.

15.Ett enkelt hemsideprogram där vem som helst utan några kunskaper alls bygger sin hemsida på några minuter. (som sitengewiz programmet).

16.Vid installation så kan man välja precis vad man vill ha installerat, man kan välja bort spel och tjänster av olika slag. Har man installerat så går dessa ändå lätt att ta bort från Windows för att få det snabbare och mindre. Ett slags Nlite som även funkar på ett installerat Windows.

17.Fullt stöd för Linux, dvs man kan läsa Linux filsystem direkt från Windows 7.

18.Flera skrivbord på en gång, som i KDE, sen kan man enkelt byta mellan dem.

19.Minimera omstarter efter installation av program, det skall inte behövas bootas om i första taget.

20.Gör varje program mer självständigt så att det blir isolerat från Windows, det minimerar risken för systemfel och att känsliga systemfiler skadas i onödan, samt skräp.

21.Vid installation kan man välja om man vill ha programmer integrerat i systemet, eller fristående. Fristående blir på bekostnad av lite fart.

Typ...........

Win 7 - Vill du installera detta program i systemet, eller som fristående (portable) program?

22.En rejäl codecsamling som täcker alla bild och ljudformat.

Det går säkerligen att komma på betydligt mer som man skulle vilja se i Windows 7. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en rejäl lista!

12.Ett högklassigt anitivirus, spywareborttagare och brandvägg som standard.

Vet inte om detta är möjligligt ur konkurrenssynpunkt. Detta gäller nog inte bara antivirus osv, jag tog upp frågan eftersom jag vidare funderar kring vilka funktioner man egentligen vill ha i ett OS.

Själv vill jag nog bara ha minsta möjliga antal funktioner; egentligen bara ett OS som är förmöget att starta självt och visa ett skrivbord samt hantera fönster (detta lät rätt gammalmodigt :)). Sen kan man ju säga att ett OS (i alla fall XP :D) inte förblir förmöget att starta strax efter att man har pluggat in internet-sladden, om det inte är skyddat av en brandvägg. Så en brandvägg såsom den i XP bör kanske vara minimikrav även för ett OS.

Om Windows i övrigt hålls "rent" så blir det ju en stor marknad för tredjepartslösningar, vilket jag tror är bra.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag har det.............

Fliksystem för skrivbordet, man byter skrivbord precis som man byter flik i Firefox eller IE. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...