Gå till innehåll

Hur säkra är VPN-tjänster?


Recommended Posts

Relakks finns ju, samt Dold.se och Torrentprivacy.....

Du får en ny krypterad anslutning, mellan dig och Internet.

Sedan kommer ju The Pirate Bay med Ipredator,

som skall fungera på samma sätt som Relakks, och de andra VPN-tjänsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh ok, på det viset =)

Har kollat runt lite och det vore ju intressant att veta hur säkra anslutningarna är. Betyder det exempelvis att ingen kan se vad man pysslar med på nätet eller skulle exempelvis antipiratbyrån kunna kräva att VPN-providern ska lämna ut upplysningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite och det vore ju intressant att veta hur säkra anslutningarna är. Betyder det exempelvis att ingen kan se vad man pysslar med på nätet eller skulle exempelvis antipiratbyrån kunna kräva att VPN-providern ska lämna ut upplysningar.

Till att börja med så finns det ju en bra funktion i nya Internet Explorer 8, som heter InPrivate.

Den gör så att dina spår på nätet inte lagras eller syns. Fungerar bra tycker jag.

När du använder en VPN-tjänst, så är din anslutning krypterad och det blir svårt att se vart trafiken tar vägen om inte omöjligt.

Ditt IP-nummer från din ISP byts ut mot ett anonymt, och leder bara till VPN-tjänsten.

Denna brukar befinna sig i ett annat land som inte omfattas av t ex IPRED eller andra lagar.

Det är heller ingen lag som tvingar dessa tjänster att lämna ut loggar eller information om användarna.

Detta på grund av att de finns i ett annat land, t ex Holland som inte styrs av IPRED.

Vad som kommer i framtiden är såklart svårt att sia om, men som det ser ut just nu så är det säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så finns det ju en bra funktion i nya Internet Explorer 8, som heter InPrivate.

Den gör så att dina spår på nätet inte lagras eller syns. Fungerar bra tycker jag.

När du använder en VPN-tjänst, så är din anslutning krypterad och det blir svårt att se vart trafiken tar vägen om inte omöjligt.

Ditt IP-nummer från din ISP byts ut mot ett anonymt, och leder bara till VPN-tjänsten.

Denna brukar befinna sig i ett annat land som inte omfattas av t ex IPRED eller andra lagar.

Det är heller ingen lag som tvingar dessa tjänster att lämna ut loggar eller information om användarna.

Detta på grund av att de finns i ett annat land, t ex Holland som inte styrs av IPRED.

Vad som kommer i framtiden är såklart svårt att sia om, men som det ser ut just nu så är det säkert.

Så du menar att dold.se , relakks , flashback och ipredators vpn-tjänst ligger i ett annat land än Sverige? Jag har inte hittat någon info om det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dold.se och Relakks ligger i Sverige och de lämnar ut sin kundinformation om kunden misstänks för allvarligare brott enligt deras användarvillkor. Flashback har åtminstone förut använt sig av Relakks.

Från Dolds FAQ:

Dold.se får användas till all slags aktivitet på internet så länge den inte är olaglig.

...

Vi kommer endast att lämna ut trafikdata i de fall då brottsmisstanke föreligger med straffskala på minst två år, och endast då våra advokater ger sitt godkännande, i enlighet med svensk lag.

https://dold.se/index.php?option=com_easyfaq&Itemid=11

Ungefär samma på https://www.relakks.com/faq/security/

Jack Bauer:

Till att börja med så finns det ju en bra funktion i nya Internet Explorer 8, som heter InPrivate.

Den gör så att dina spår på nätet inte lagras eller syns.

Inte lagras och syns i datorn alltså.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashback o Relakks är samma tjänst men med olika namn bara.

Företaget Relakks kanske ligger i Sverige, de har en postadress dit iaf...

Sedan vart servrarna ligger är ju en helt annan sak....

Kan hinta om att det inte är i Sverige iaf, detsamma med Ipredator....

Vidare, med nuvarande lagstiftning är de inte heller skyldiga att spara loggar eller lämna ut uppgifter.

Vi kommer endast att lämna ut trafikdata i de fall då brottsmisstanke föreligger med straffskala på minst två år, och endast då våra advokater ger sitt godkännande, i enlighet med svensk lag.

Detta skrevs när Relakks var nytt. Mycket har hänt sedan dess, och de är ju inte kända för att ha bra kundservice.

Senaste "nyheten" är ju från 20080620 t ex.

I mean, vad är det för mening med att ha tjänsten i samma land som det finns dessa lagar.

Senast i raden av lagar kommer nu Ipred, som inte kommer ha någon effekt alls på fildelningen,snarare tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashback o Relakks är samma tjänst men med olika namn bara.

Företaget Relakks kanske ligger i Sverige, de har en postadress dit iaf...

Sedan vart servrarna ligger är ju en helt annan sak....

Kan hinta om att det inte är i Sverige iaf, detsamma med Ipredator....

Vidare, med nuvarande lagstiftning är de inte heller skyldiga att spara loggar eller lämna ut uppgifter.

Detta skrevs när Relakks var nytt. Mycket har hänt sedan dess, och de är ju inte kända för att ha bra kundservice.

Senaste "nyheten" är ju från 20080620 t ex.

I mean, vad är det för mening med att ha tjänsten i samma land som det finns dessa lagar.

Senast i raden av lagar kommer nu Ipred, som inte kommer ha någon effekt alls på fildelningen,snarare tvärtom.

Var hittar du källan på att dessa servrar inte finns i Sverige?

Och du svarade ju själv på din fråga om meningen med att ha tjänsten i samma land...de är inte skyldiga att spara loggar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mean, vad är det för mening med att ha tjänsten i samma land som det finns dessa lagar.

Senast i raden av lagar kommer nu Ipred, som inte kommer ha någon effekt alls på fildelningen,snarare tvärtom.

Det beror på varför man behöver VPN tjänsten. Om man är ute efter att dölja illegal fildelning så finns mig veterligen inga lagar (inte heller Ipred imorgon) som gör att tjänsten är sämre för att den ligger i Sverige. Däremot arbetas det redan på lagförändringar som ska göra att VPN tjänster har i princip samma skyldigheter som ISP's vad gäller loggning och utlämning av uppgifter och då däremot blir de Svenska VPN tjänsterna i princip meningslösa för att gömma illegal fildelning. Men man kan fortfarande fortfarande använda dem till att skydda andra typer av legal trafik.

Självklart kommer Ipred att ha effekter på många sätt, både praktiska, ekonomiska och politiska. Det lär dock inte vara särskilt mycket av de effekterna som upphovsrättslobbyn är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Till att börja med så finns det ju en bra funktion i nya Internet Explorer 8, som heter InPrivate.

Den gör så att dina spår på nätet inte lagras eller syns. Fungerar bra tycker jag.

Fråga: Måste man aktivera filtret den varje gång man öppnar IE8? Finns det ingen aktivera-knapp? För att varje gång jag öppnar IE8 så måste jag klicka på den svarta pilen vid zoom verktyget och välja "blockera"

Det jag pratar om är In-Private Filter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag sitter just nu kopplad via VPN från https://www.mullvad.net

Jag har just nu ett testabonnemang på tre timmar för att konstatera att det fungerar med min Vista x64.

Min normala Telia adress har bytts mot en adress i Nederländerna.

Avgiften är 50:-/månad utan bindningstid och utlovas minst 50GB /månad i dataöverföring . B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat några svenska tjänster!

Mullvad fungerar bra men hastigheten är usel... kom inte upp i mer än 500kb/s vid torrentnedladdning, och den tillåtna trafikmängden är inte heller något att hurra för!

Relakks måste jag varna lite för... fungerade utmärkt hela första kvällen, runt 5MB/s vid torrentnedladdning, men när jag efter en natt med avstängd dator, åter försökte koppla upp mig, fick jag beskedet att mitt konto inte existerade!! :o Samma sak när jag försökte logga in på hemsidan! :angry: 5 dagar efter att jag mailat Relakks om problemet, har jag forfarande inte ens fått något svar från dom! Får se om det händer något i veckan som kommer... jag kommer att agera om det behövs! Jag har trots allt betalat i förskott för 3 månader!

Dold fungerar lika bra som Relakks gjorde... runt 5MB/s vid torrentnedladdning! Dock verkar det gå betydligt segare i högtrafiktider, typ fredag/lördag. En annan sak som jag inte har lyckats få koll på är varför uTorrent säger att min port-forwarding inte fungerar, trots att allt rullar som det skall!

Sammanfattningsvis lutar det åt Dold för mig... om inte Relakks ser till att få tummarna ur snabbt! Det lilla jag hann se var riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta uppgifter e-son :mellow: . Jag noterar också att Mullvad har prestandaproblem just nu. Om man bara surfar så är det okay.

Antagligen är där många som testar, för igår var det omöjligt att ens komma in till nedladdning av klienten.

Vid laddning av drivrutin från ATI får jag 87 kbit/s jämfört med 837 kbit/s utan VPN-tunneln.

Jag får prova några fler tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta uppgifter e-son :mellow: . Jag noterar också att Mullvad har prestandaproblem just nu. Om man bara surfar så är det okay.

Antagligen är där många som testar, för igår var det omöjligt att ens komma in till nedladdning av klienten.

Vid laddning av drivrutin från ATI får jag 87 kbit/s jämfört med 837 kbit/s utan VPN-tunneln.

Jag får prova några fler tjänster.

Mjoo... det verkar som samtliga aktörer klämmer in lite för många kunder på en för dålig gemensam bandbredd... följden blir lite FÖR usel hastighet vid högtrafik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...