Gå till innehåll

Schortcut arrow


Recommended Posts

Postad (redigerade)
Windows 7 RC är en mycket positiv upplevelse ;) , men hur tar man bort schortcut arrows? :huh:

För Win XP kunde man ju använda Tweak UI. Finns motsvarande program för Win 7?

/candela

Enklast med ett gammalt hederligt registerhack! ;)

Edit:

En varning ... hacket, tar även bort vitala delar av "Pin to Taskbar"-funktionen

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut]
"IsShortCut"=-
[HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile]
"IsShortcut"=-
[HKEY_CLASSES_ROOT\piffile]
"IsShortCut"=-

Och en återställare!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut]
"IsShortCut"=""
[HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile]
"IsShortcut"=""
[HKEY_CLASSES_ROOT\piffile]
"IsShortCut"=""

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast med ett gammalt hederligt registerhack! ;)

Tack E-son. Du är snabb som vanligt.

Det funkade perfekt :D

/ :) candela

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut]
"IsShortCut"=-
[HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile]
"IsShortcut"=-
[HKEY_CLASSES_ROOT\piffile]
"IsShortCut"=-

Och en återställare!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut]
"IsShortCut"=""
[HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile]
"IsShortcut"=""
[HKEY_CLASSES_ROOT\piffile]
"IsShortCut"=""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock märkt att med vissa registerhack gällade "shortcut arrow" försvinner funktionen "jumplist" och "pin to", det är kanske inte det man víll få "på köpet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock märkt att med vissa registerhack gällade "shortcut arrow" försvinner funktionen "jumplist" och "pin to", det är kanske inte det man víll få "på köpet".

Stämmer gott... en oönskad och oväntad effekt! Lite slarvigt snodde jag hacket ifrån Vista utan någon mer ingående analys! :rolleyes:

När jag nu undersöker det så visar det sig att "pin to"-funktionen är kopplad till nyckeln "lnkfile". Ett drag som troligen har roat microsofts knådare en hel del, med tanke på hackets popularitet allt sedan "tidernas begynnelse"! Men, men... det lär inte dröja allt för länge innan det dyker upp ett nytt hack som löser detta! Tills dess tar jag bort dom bifogade filerna här, och lägger in en varning!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer gott... en oönskad och oväntad effekt! Lite slarvigt snodde jag hacket ifrån Vista utan någon mer ingående analys! :rolleyes:

När jag nu undersöker det så visar det sig att "pin to"-funktionen är kopplad till nyckeln "lnkfile". Ett drag som troligen har roat microsofts knådare en hel del, med tanke på hackets popularitet allt sedan "tidernas begynnelse"! Men, men... det lär inte dröja allt för länge innan det dyker upp ett nytt hack som löser detta! Tills dess tar jag bort dom bifogade filerna här, och lägger in en varning!!

Det var ju oanade nackdelar :( , så jag återgår med restore. Tack i alla fall.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-son är en höjdare på registerhack! Riktigt bra, e-son.

Vill man ha ett program att "tweaka" med, så finns det t.ex. Ultimate Windows Tweak 1.1

http://www.winvistaclub.com/Ultimate_Windows_Tweaker.html

Där väljer du Additional Options -> Some additional tweaks

Tackar LionKing,

Ditt tips funkade bra :) . Hoppas bara att inte liknande nackdelar dyker upp här. :o

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar LionKing,

Ditt tips funkade bra :) . Hoppas bara att inte liknande nackdelar dyker upp här. :o

/candela

Nu var jag för snabb. Pilarna försvann men det gick inte att skapa nya genvägar.

Jag återgår.

Tack i alla fall för tipset.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var jag för snabb. Pilarna försvann men det gick inte att skapa nya genvägar.

Jag återgår.

Tack i alla fall för tipset.

/candela

:blink: Kör själv programmet, men inte haft sådana problem. (Inga andra heller för den delen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett enkelt program här för att trimma (Tweaka) Windows funkar i XP & Vista så det kan ju funka i Windows 7 RC med. Det heter TweakNiow WinSecret. Ny version är TweakNow WinSecret 2009 där kan du bl.a. i programmet få bort genvägspilen på ikonen. Men det gör du på egen risk i Windows Vista & 7 så funkar inte spelens genvägar som bl.a. ligger i mappen Games (Spel) i Start-Menyn.

http://www.tweaknow.com/WinSecret.html

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Nu så får ni den ultimata lösningen...

Som fungerar på Windows XP, Windows Vista, Windows 7 och Windows Server.

Det är ett sätt att använda en transparant ikon istället för att ta bort delar av registret

Öppna ett kommandfönster med administrativa rättigheter och skriv in följande kommando... exakt:

REG ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Icons /v 29 /d %SystemRoot%\System32\shell32.dll,50 /f

eller ladda ner en färdig fil i HEX format...Remove_Shortcut_Arrow.reg

Sedan måste man tömma en ikon cach och logga ut och in igen före man ser resultatet. För att rensa cachen laddar man ner filen "FlushCode.exe" och högerklickar och väljer att köra som administratör.

För säkerhets skull är den zippad, så du måste packa upp den först...

FlushCode.exe

Om du förmodligen kört den gamla varianten av ShortcutFix, bör du köra en återställning innan.

FixArrow.reg

Jag hade lite problem med ikon 50, så jag använder 51 istället.

Det går att använda ända till 53... om så behövs

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Nu så får ni den ultimata lösningen...

Som fungerar på Windows XP, Windows Vista, Windows 7 och Windows Server.

Det är ett sätt att använda en transparant ikon istället för att ta bort delar av registret

Öppna ett kommandfönster med administrativa rättigheter och skriv in följande kommando... exakt:

REG ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Icons /v 29 /d %SystemRoot%\System32\shell32.dll,50 /f

eller ladda ner en färdig fil i HEX format...Remove_Shortcut_Arrow.reg

Sedan måste man tömma en ikon cach och logga ut och in igen före man ser resultatet. För att rensa cachen laddar man ner filen "FlushCode.exe" och högerklickar och väljer att köra som administratör.

För säkerhets skull är den zippad, så du måste packa upp den först...

FlushCode.exe

Om du förmodligen kört den gamla varianten av ShortcutFix, bör du köra en återställning innan.

FixArrow.reg

Ett stort tack för tipset...

Skulle du kunna ta en screenshot över resultatet? Eftersom när du säger transparanta...så innebär det bär det väl att det blir som en tunna hinna av pil...eller blir resultatet som E-sons registerhack att de försvinner helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det försvinner helt. Det används en blank bild istället för den med pilen. Den finns redan i "shell32.dll" så man behöver inte något annat än att använda en annan ikon istället för pilen och sålunda blir resultatet utan pil, men med ett komplett system inkl "Pin" funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det försvinner helt. Det används en blank bild istället för den med pilen. Den finns redan i "shell32.dll" så man behöver inte något annat än att använda en annan ikon istället för pilen och sålunda blir resultatet utan pil, men med ett komplett system inkl "Pin" funktionen.

Upptäckte just att nya Comodo System Cleaner har försetts med bl.a möjligheten att ta bort genvägspilarna... den använder samma metod, med transparent ikon, som har beskrivits här! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...