candela Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Windows 7 RC är en mycket positiv upplevelse , men hur tar man bort schortcut arrows? För Win XP kunde man ju använda Tweak UI. Finns motsvarande program för Win 7? /candela Quote
e-son Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 (edited) Windows 7 RC är en mycket positiv upplevelse , men hur tar man bort schortcut arrows? För Win XP kunde man ju använda Tweak UI. Finns motsvarande program för Win 7? /candela Enklast med ett gammalt hederligt registerhack! Edit: En varning ... hacket, tar även bort vitala delar av "Pin to Taskbar"-funktionen Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut] "IsShortCut"=- [HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile] "IsShortcut"=- [HKEY_CLASSES_ROOT\piffile] "IsShortCut"=- Och en återställare! Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut] "IsShortCut"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile] "IsShortcut"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\piffile] "IsShortCut"="" Edited May 10, 2009 by e-son Quote
LionKing Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 E-son är en höjdare på registerhack! Riktigt bra, e-son. Vill man ha ett program att "tweaka" med, så finns det t.ex. Ultimate Windows Tweak 1.1 http://www.winvistaclub.com/Ultimate_Windows_Tweaker.html Där väljer du Additional Options -> Some additional tweaks Quote
candela Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Enklast med ett gammalt hederligt registerhack! Tack E-son. Du är snabb som vanligt. Det funkade perfekt / candela Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut] "IsShortCut"=- [HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile] "IsShortcut"=- [HKEY_CLASSES_ROOT\piffile] "IsShortCut"=- Och en återställare! Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOT\InternetShortcut] "IsShortCut"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile] "IsShortcut"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\piffile] "IsShortCut"="" Quote
HlK Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Har dock märkt att med vissa registerhack gällade "shortcut arrow" försvinner funktionen "jumplist" och "pin to", det är kanske inte det man víll få "på köpet". Quote
e-son Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Har dock märkt att med vissa registerhack gällade "shortcut arrow" försvinner funktionen "jumplist" och "pin to", det är kanske inte det man víll få "på köpet". Stämmer gott... en oönskad och oväntad effekt! Lite slarvigt snodde jag hacket ifrån Vista utan någon mer ingående analys! När jag nu undersöker det så visar det sig att "pin to"-funktionen är kopplad till nyckeln "lnkfile". Ett drag som troligen har roat microsofts knådare en hel del, med tanke på hackets popularitet allt sedan "tidernas begynnelse"! Men, men... det lär inte dröja allt för länge innan det dyker upp ett nytt hack som löser detta! Tills dess tar jag bort dom bifogade filerna här, och lägger in en varning!! Quote
candela Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Stämmer gott... en oönskad och oväntad effekt! Lite slarvigt snodde jag hacket ifrån Vista utan någon mer ingående analys! När jag nu undersöker det så visar det sig att "pin to"-funktionen är kopplad till nyckeln "lnkfile". Ett drag som troligen har roat microsofts knådare en hel del, med tanke på hackets popularitet allt sedan "tidernas begynnelse"! Men, men... det lär inte dröja allt för länge innan det dyker upp ett nytt hack som löser detta! Tills dess tar jag bort dom bifogade filerna här, och lägger in en varning!! Det var ju oanade nackdelar , så jag återgår med restore. Tack i alla fall. /candela Quote
candela Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 E-son är en höjdare på registerhack! Riktigt bra, e-son.Vill man ha ett program att "tweaka" med, så finns det t.ex. Ultimate Windows Tweak 1.1 http://www.winvistaclub.com/Ultimate_Windows_Tweaker.html Där väljer du Additional Options -> Some additional tweaks Tackar LionKing, Ditt tips funkade bra . Hoppas bara att inte liknande nackdelar dyker upp här. /candela Quote
candela Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Tackar LionKing,Ditt tips funkade bra . Hoppas bara att inte liknande nackdelar dyker upp här. /candela Nu var jag för snabb. Pilarna försvann men det gick inte att skapa nya genvägar. Jag återgår. Tack i alla fall för tipset. /candela Quote
LionKing Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Nu var jag för snabb. Pilarna försvann men det gick inte att skapa nya genvägar.Jag återgår. Tack i alla fall för tipset. /candela Kör själv programmet, men inte haft sådana problem. (Inga andra heller för den delen.) Quote
DAson Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Har ett enkelt program här för att trimma (Tweaka) Windows funkar i XP & Vista så det kan ju funka i Windows 7 RC med. Det heter TweakNiow WinSecret. Ny version är TweakNow WinSecret 2009 där kan du bl.a. i programmet få bort genvägspilen på ikonen. Men det gör du på egen risk i Windows Vista & 7 så funkar inte spelens genvägar som bl.a. ligger i mappen Games (Spel) i Start-Menyn. http://www.tweaknow.com/WinSecret.html //DAson Quote
Manneman Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Jag använder denna... tar bort pilarna OCH "genväg till" UTAN att ge oönskade buggar. Man får köra den som administratör... Gjord för Vista men funkar fint i Windows 7 Länk: http://www.softpedia.com/progDownload/Vist...load-58880.html Mange Quote
Venoms Posted August 25, 2009 Posted August 25, 2009 (edited) Nu så får ni den ultimata lösningen... Som fungerar på Windows XP, Windows Vista, Windows 7 och Windows Server. Det är ett sätt att använda en transparant ikon istället för att ta bort delar av registret Öppna ett kommandfönster med administrativa rättigheter och skriv in följande kommando... exakt: REG ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Icons /v 29 /d %SystemRoot%\System32\shell32.dll,50 /f eller ladda ner en färdig fil i HEX format...Remove_Shortcut_Arrow.reg Sedan måste man tömma en ikon cach och logga ut och in igen före man ser resultatet. För att rensa cachen laddar man ner filen "FlushCode.exe" och högerklickar och väljer att köra som administratör. För säkerhets skull är den zippad, så du måste packa upp den först... FlushCode.exe Om du förmodligen kört den gamla varianten av ShortcutFix, bör du köra en återställning innan. FixArrow.reg Jag hade lite problem med ikon 50, så jag använder 51 istället. Det går att använda ända till 53... om så behövs Edited August 31, 2009 by Venoms Quote
Guest yassin_2999 Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Nu så får ni den ultimata lösningen...Som fungerar på Windows XP, Windows Vista, Windows 7 och Windows Server. Det är ett sätt att använda en transparant ikon istället för att ta bort delar av registret Öppna ett kommandfönster med administrativa rättigheter och skriv in följande kommando... exakt: REG ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Icons /v 29 /d %SystemRoot%\System32\shell32.dll,50 /f eller ladda ner en färdig fil i HEX format...Remove_Shortcut_Arrow.reg Sedan måste man tömma en ikon cach och logga ut och in igen före man ser resultatet. För att rensa cachen laddar man ner filen "FlushCode.exe" och högerklickar och väljer att köra som administratör. För säkerhets skull är den zippad, så du måste packa upp den först... FlushCode.exe Om du förmodligen kört den gamla varianten av ShortcutFix, bör du köra en återställning innan. FixArrow.reg Ett stort tack för tipset... Skulle du kunna ta en screenshot över resultatet? Eftersom när du säger transparanta...så innebär det bär det väl att det blir som en tunna hinna av pil...eller blir resultatet som E-sons registerhack att de försvinner helt. Quote
PCfreak Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 (edited) Annars kan man använda programet Windows 7 Manager, funkar kanon och inga buggar...Windows 7 Manager Free Trail Lycka till Edited August 26, 2009 by PCfreak Quote
Venoms Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Det försvinner helt. Det används en blank bild istället för den med pilen. Den finns redan i "shell32.dll" så man behöver inte något annat än att använda en annan ikon istället för pilen och sålunda blir resultatet utan pil, men med ett komplett system inkl "Pin" funktionen. Quote
e-son Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Det försvinner helt. Det används en blank bild istället för den med pilen. Den finns redan i "shell32.dll" så man behöver inte något annat än att använda en annan ikon istället för pilen och sålunda blir resultatet utan pil, men med ett komplett system inkl "Pin" funktionen. Upptäckte just att nya Comodo System Cleaner har försetts med bl.a möjligheten att ta bort genvägspilarna... den använder samma metod, med transparent ikon, som har beskrivits här! Quote
Recommended Posts