Gå till innehåll

Kan man aldrig mer gå in på en sida som


Recommended Posts

Jag hann inte mer än få upp sidan "www.coolshaser.com " så högg både mywot och comodo,comodo satte viruset i karantän och jag gick till annan sida,när jag sen stänger ner nätet så finns liten wotruta med röda varningen och det står " Cursor Mania / cdn.optmd.com /TrojWare js.c:\\users/appdata/L...comodo scannade kritiska områden och rensade med ccleaner . Fråga : blir/kan datorn bli smittat bara av att sidan kommer upp ? finns något sett bli varnad innan sidan kommer upp ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir/kan datorn bli smittat bara av att sidan kommer upp ?

Ja, det kan den, t ex pga att man har något program i datorn med säkerhetshål.

finns något sett bli varnad innan sidan kommer upp ?

Ställa in WOT så att den inte tillåter en att gå in på rödmarkerade webbplatser. Men alla skadliga webbplatser är ju inte rödmarkerade i WOT utan då kan man ha nytta av t ex AVGs linkscanner som kollar webbsidan innan den kommer fram till webbläsaren. Men det finns ju inget som är 100%igt säkert i internet-världen.

Det finns ju även modifierade hosts-filer som man kan använda som stoppar all åtkomst till de listade webbplatserna.

Menar du coolshaser.com som omdirigeras till customwebdesignn.info eller menar du coolchaser.com?

Ingen av dem är rödmarkerade av WOT i min dator, men cdn.optmd.com är det. Men frågan är ju hur du kom till den sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppades att jag stavat fel men kollade adressrutan "historia"och stavat rätt coolchaser, kom inte in på någon annan sida men då wot lade fyrkanten över hela plus comodo kom in så gick jag snabbt till annan sida, först när jag stängde ner nätet så såg jag i wotrutan på skrivbordet dom andra namnen. Datorn är fullt uppdaterat plus comodo i givakt ständigt . Coolchaser verkade kul det lilla jag hann se, därför jag undrade om jag vågar kolla en gång till, finns risk att datorn är smittad trots scanning och rensning med ccleaner ? AVG linkscanner ? kan man inte då ta comodos nånting med webbläsare, det man väljer bort vid installation ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppades att jag stavat fel men kollade adressrutan "historia"och stavat rätt coolchaser
Nu har jag lite svårt att hänga med. Är det nu eller förut du stavade rätt? Förut var det sh i mitten och nu ch.

När jag vet vilken sida det gäller så kan jag undersöka mer.

Comodo känner jag inte till tillräckligt mycket för att veta svaret på din fråga om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historia är inte nu utan då, ber om ursäkt för att jag stavade fel i första inlägget, är update som uppdaterar webbläsaren och dom tillägg som hör dit, sen shockwawe vet jag inte om den behöver uppdateras, flash o java säger ni till om dom skall uppdateras och tack för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej margrehte, tur att du hade bra skydd som varnade :)

Gäller & ha ett skyddspaket som kan hjälpa till i de lägena man råkar snubbla in på länkar man inte känner till.

Tänkte tippsa dig om ett program ifall du känner intresse för komplettera nuvarande skydd med ett utökat skydd via datorns host fil, som kanske kan täcka upp saknade webbplater (om det inte råkar finnas i aktuellt AV & andra program som du redan använder). Programmet som jag själv kör heter Hostman och samkör blocklister ifrån flera olika leverantörer bl.a MVP som är känt här på forumet, förutom dem som redan finns så är det fritt fram och hämta även ifrån egen källa för adblock och ovälkomna webbplatser om man så vill.

http://www.abelhadigital.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir såå tröött, försökte nyss installera google verktygsfält och då högg både datorn o comodo och vägrade låta mej ladda ner, vetef*n om jag vill ha högre säkerhet än jag har, tack tack opptokoppter och skall ändå kolla ditt förslag, tack övriga som svarat mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historia är inte nu utan då, ber om ursäkt för att jag stavade fel i första inlägget, är update som uppdaterar webbläsaren och dom tillägg som hör dit, sen shockwawe vet jag inte om den behöver uppdateras, flash o java säger ni till om dom skall uppdateras och tack för det.

Du kan kolla om du har någon gammal programversion med säkerhetshål genom att låta Secunias Inspector kolla upp datorn.

http://secunia.com/vulnerability_scanning/

Jag har inte kunnat hitta något skadligt på just www.coolchaser.com i alla fall, inga referenser till optmd.com. Men det finns en del annonser där och det kan ju ha visats någon infekterad sådan just när du kollade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HJÄLP !!! Nu är jag både rörig/snurrig och ber om ursäkt för det och hoppas innerligt ni orkar med mej en stund till , jag är nog inte en person som bör ha program i dator`som är på engelska.

1.Cecila, jag gick in igen på spelen i coolchaser och det är så att när man klickar på ett spel så hamnar man på en annan sida, jag spela ett bollspel och sen klicka jag på annat spel,och då hände samma som igår fast denna gång blev varningen inte över hela skärmen, både wot o comodo kom in, så nu struntar jag i coolchaser för gott.

2. Foxit reader förstår jag mej inte på, nyss skulle jag uppdatera den och då visas 2 rutor varav jag då tydligen skall välja från listan till vänster vad som skall uppdateras, och då klicka pil så det hamnar i högerruta för uppdate ???

Då jag surfar och Foxit behövs så kommer varje gång säkerhetsvarning ?

3. Opptokoppter. jag har installerat hostsman och hittat massor info på nätet (betyget folk ger hostsman är mycket högt )Vad jag inte lyckats få fram är om jag själv behöver göra någon inställning och i så fall hur ? tog den dära webbläsarhjälpen o borde nog inte gjort det, tydligen så kommer sidor bli blockade om jag väljer bort reklamservrar ?

4.Tack Cecilia och jag går direkt till secunia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här studsar jag in lycklig lycklig för att jag med hjälp av "hjälp och support" som finns i datorn lyckats installera skrivaren, och så nu finns 2 symboler på denna sida att "webbsidan kan inte visas, men jag är ju här så varför ???... secunia grattade mej till fullt uppdaterad dator.

Känns som att ni som har "NOD" lever farligt,tror jag har bättre skydd faktiskt. Snälla söta ni, kan ni inte svaret på mina sista frågor ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här studsar jag in lycklig lycklig för att jag med hjälp av "hjälp och support" som finns i datorn lyckats installera skrivaren, och så nu finns 2 symboler på denna sida att "webbsidan kan inte visas, men jag är ju här så varför ???... secunia grattade mej till fullt uppdaterad dator.

Känns som att ni som har "NOD" lever farligt,tror jag har bättre skydd faktiskt. Snälla söta ni, kan ni inte svaret på mina sista frågor ?

Provade även med en annan dator som har senaste F-Secure packetet. Inget där heller.

En polare som har Nortons senaste provade, inget där heller.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade även med en annan dator som har senaste F-Secure packetet. Inget där heller.

En polare som har Nortons senaste provade, inget där heller.

/Anderzzon

Sorry ! Ni nämner bara sånt jag inte litar på för 5 öre, jag har haft F-Secure och totalt värdelös, hade virus o annat otyg i datorn stup i kvarten, kom igen nu någon med comodo och gå till coolchaser.com och testa, please please, spela ett spel och klicka sen på ett annat spel i högerkanten på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick dit och testade ett par spel. Inga varningar från systemskydd eller AV. Jag ser dock inget ”i högerkanten på sidan”.

Nu har jag dock MVPS hosts-fil, som blockerar innehåll (t.ex. annonser, jag ser inga alls på sidan i fråga), från vissa domäner.

Inget aktivt otyg enligt Site Inspector heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka f*n för att du inte hitta nåt otyg, min kompis Comodo har ju rensat bort skiten som var,försökte ta skärmbild o det gack icke inte kopiera heller så nyss var jag på coolchaser och dribbla med pingviner, hände inte nåt,dom 2 trojan/virus tidigare skickades till comodo för analys men jag får ju inte veta resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen :)

Ja men va kul att programmet kom till nytta & användning..Man kan ju lätt känna sig trygg efter att programmet uppdaterats och tankat hem en lista på hela 109 845 ovälkomna Webbplatser, som de var nu senast då jag tittade efter. Står visserligen uppgett i Hostsman att den laddar ner ifrån MVPS, hpHosts, everythingisnt.com (Mike's adblocking) och Peter Lowes varav de två sista tydligen inte är aktiva för tillfället.

MVPS är det säkert många som redan känner till eftersom det är förknippat med Microsoft. Däremot så är kanske hpHosts lite mer okända på webben. Rekomenderar er att besöka webbplatsen och läsa bloggar & annat som finns där bl.a är det fritt fram att lämna egna synpunkter på skadliga sidor för att hjälpa till & forma ett bra skydd som vi alla har glädje utav. http://hphosts.blogspot.com/

När det gäller inställningar så återfinns de viktigaste programinställningarna via den lilla rutan med dess 3 ikoner.

Klickar man på Tools/Verktyg så når man den biten via Options/Inställningar.

Framförallt kan nämnas om man t.ex väljer att ha en ikon för programmet i sitt verktygsfält längst ner på skärm så finns t.o.m alternativet för att kunna "flusha DNS", motsvarande vad som händer då man högerklickar på nätverksikonen och väljer reparera anslutningen till Internet vid felande Internet och DNS rellaterade fel då man sitter med en "vit skärm och sidan kan ej nås eller hittas" IP adressen förnyas och DNS cachen rensas upp m.m.

Finns naturligtvis en sak som bör kommas ihåg då man använder ett sånt här program som Hostsman och har uppdaterat sin hosts fil med en massa nya adresser, och då är de inte ovanligt att datorn kan bli väldigt tungjobbad och processorn börjar gå konstant på ungefär 50% aktivitet hela tiden.

Om detta händer fixas detta genom att stänga av DNS klient tjänsten i Windows antingen via den vanliga vägen där man har alla tjänsterna eller innuti inställningarna i Hostsman (DNS Client Service).

Kanske man också bör nämna att om man redan från början upplever problem med att Internetanslutningen i stort sett alltid är borta eller kommer och går. Då bör man också komma ihåg att man gör sig själv en "otjänst" genom att stänga av DNS klient tjänsten då den krävs när en anslutning ska repareras för nätverkets räkning.

Trixet blir ju då att man får stänga av och på lite emellanåt.

Skulle de mot förmodan finnas någon webbsida som man önskar lägga till eller ta bort i hosts filen så kan detta antingen redigeras direkt i hosts filen med "Anteckningar/ Notepad" eller via redigeraren i Hostsman som fungerar väldigt tydligt & fint då man vill köra en sökning efter en speciell webbsite eller domän.

För mer info reffererar jag till programmets "hjälp" och till forumet på abelhadigital.com

Eftersom jag själv kör med Comodo så kunde ja inte låta bli & prova din sida men där hände ingenting för mig och allt var helt tyst på både HIPS, AV, brandväggen och även Twister som brukar varna bra på farliga javascript var lungnet självt. (På Comodo kör jag på näst högsta känslighet på alla inställningarna.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Cecila, jag gick in igen på spelen i coolchaser och det är så att när man klickar på ett spel så hamnar man på en annan sida, jag spela ett bollspel och sen klicka jag på annat spel,och då hände samma som igår fast denna gång blev varningen inte över hela skärmen, både wot o comodo kom in, så nu struntar jag i coolchaser för gott.

2. Foxit reader förstår jag mej inte på, nyss skulle jag uppdatera den och då visas 2 rutor varav jag då tydligen skall välja från listan till vänster vad som skall uppdateras, och då klicka pil så det hamnar i högerruta för uppdate ???

Då jag surfar och Foxit behövs så kommer varje gång säkerhetsvarning ?

1. coolchaser är ju inte en webbplats som är avsedd för spel i första hand utan för att skapa sitt eget utseende på MySpace. Eftersom du inte är exakt i din beskrivning av vad du gör så kan ju ingen annan göra samma sak för att förstå vad som händer. Men eftersom vi är många som inte ser något i högerkanten efter att vi har klickat fram ett spel så är det väl troligen en annons så att du lämnar coolchasers webbplats när du trycker på den och då hamnar du på en illasinnad webbplats. Det är ju visserligen väldigt dumt av coolchaser att ha annonser för olämpliga webbplatser men det går ju bra att använda de spel som finns på coolchaser.

2. Foxit använder jag inte.

Känns som att ni som har "NOD" lever farligt,tror jag har bättre skydd faktiskt.
Vi som inte ser annonsen till den skadliga webbplatsen verkar ju vara mer skyddade än vad du är.
Tacka f*n för att du inte hitta nåt otyg, min kompis Comodo har ju rensat bort skiten som var
Comodo i din dator kan ju naturligtvis inte ändra eller påverka något på webbplatsen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :) Tur att Cecilia förde hosts filen på tal så vi fick nöjet att tippsa om skyddet.

Finns ju egentligen ett flertal vägar & utnyttja dessa blocklistor på om man känner för det.

Förutom hosts filen, så går de förträffligt att importera dessa "skadliga webbplatser" in till t.ex brandväggen och kanske in till lämplig skyddsapplikation, listan kan ju då användas som ett kompletterande skydd i datorn till att begränsa barnen ifrån & komma i kontakt med oönskade webbsidor då man har familj och flera använder datorn.

Inne i internetinställningarna för IE8 finns ju dock en annan form av begränsning som kan göras med hjälp utav klassificering av visat innehåll på webbsidor och tillsammans med en blocklista i brandväggen kan man ju då skapa ett rellativt heltäckande skydd så långt de då är möjligt.

Vill man så har man ju också möjligheten till att arbeta om textfilen i hosts och göra om den till "xml"

Filen blir då användbar att importera in till webbläsaren IE8 för In privat surfning i Hantera tillägg.

På så sätt kan man ju då stänga på och av blocklistan med dess blockerade webbplatser precis som man känner för detta.

Då jag nämde inställningarna för Comodo och att jag kör med näst högsta..dessa hittas genom att högerklicka på ikonen för Comodo längst ner på skärmen och i menyn hittas då snabbval för hur man önskar konfigurationen skall fungera i kännslighet på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia och Opptokoppter, jag är mycket tacksam för er hjälp,så glad för att ni finns här, har jag fjäskat tillräckligt för att våga ställa en fråga till ang säkerhet, jag ville ladda ner startupmanager (http://startupmanager.org/ ) för jag fixar inte alla Acer program som finns på nya datorn och autostartar fast dom inte behövs för systemet,dom finns i "program och funktioner" har googlat på dom, men blir inte klokare för det, när jag ville ladda ner startupmanager så skickades jag till en sida jag inte kände igen,vågade inte ladda ner då och undrar därför om ni vet något om startupmanager ?

Cecilia, det var ingen annons utan ett spel jag klickade på, jag har ingen aning om hur det går till att rensa en sajt från virus, jag fick Teliasmart i eftermiddags och följde dina instruktioner och funkar perfekt på båda datorer och hjärtligt tack för hjälpen.

Opptokoppter, comodo står på tryggt läge, hostsfilen blockerar tydligen viss reklam för på vissa sidor finns reklamrutor där det står "ingen nätverkskontakt" var orolig att jag inte skulle kunna komma in på mina spelsajter som ju är fulla med reklam,men det funkar, har inte hunnit forska i hostsfilen och dess funktioner än, tackar dej för instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...