Gå till innehåll

Nedladdning av torrent-filer


Recommended Posts

Hej.

Undrar över det här med nedladdning av torrent-filer och varför jag inte kan

få högre hastigheter.

Jag kör FreeDownloadManager (FDM) som nedladdningsklient men kommer aldrig upp över

700 kbps när jag laddar ned exempelvis en film. Att använda uTorrent är inte att tänka

på för då ligger den endast på cirka 10-20 kbps...

Jag har ett mobilt bredband och har kört Bredbandskollen och enligt

samma sida så skall jag kunna ta emot med cirka 5 Mbps.

Jag vet att nedladdningshastigheten kan bero på många faktorer, exempelvis

hur många som gör det samtidigt, vad de har för uppladdningshastighet,

tracker, sajt mm. Men cirka 600 kbps hör till ovanligheterna,

jag ligger som medel på ungefär 100-200 kbps.

Om det är någon som använder FDM och har tips på inställningar som kan

"speeda upp" det hela, vore jag tacksam. Att jag använder FDM över huvud

taget beror på att den faktiskt skall vara snabbare än andra klienter.

(Detta skall tydligen bero på att den delar upp en nedladdning i små paket,

istället för att det är en stor fil.)

Tips mottages tacksamt.

Hälsningar

zentao

p.s. Jag vore tacksam om vi struntar i debatten angående nedladdning eller inte

i det här inlägget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen måste man komma ihåg att det är skillnad på kbps och kb/s

har för mig att siffran 8 är inblandad t.ex 5000/8=625 vilket skulle stämma med din maximala nedladdningshastighet

det finns säkert någon här på forumet som kan mer om det här än jag

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen måste man komma ihåg att det är skillnad på kbps och kb/s

har för mig att siffran 8 är inblandad t.ex 5000/8=625 vilket skulle stämma med din maximala nedladdningshastighet

det finns säkert någon här på forumet som kan mer om det här än jag

tub

Just de två beteckningarna betyder samma sak, bps = bits per second och b/s = bitar per sekund. Däremot så finns ju B/s = Bytes per sekund. Det går 8 bitar på varje byte, dvs 100 kB/s är samma sak som 800 kb/s. (Fast egentligen kan skillnaden vara större för i en byte så kan det även ingå t ex en stoppbit vilket då ger en faktor 9 i stället för 8.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du får all nerladdning via samma port, därför att din isp har blockerat de "vanliga" portarna som ditt program använder.

Förslaget är att använda ett annat spann av portar för kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just de två beteckningarna betyder samma sak, bps = bits per second och b/s = bitar per sekund. Däremot så finns ju B/s = Bytes per sekund. Det går 8 bitar på varje byte, dvs 100 kB/s är samma sak som 800 kb/s. (Fast egentligen kan skillnaden vara större för i en byte så kan det även ingå t ex en stoppbit vilket då ger en faktor 9 i stället för 8.)

så var det ja tackar för klargörandet

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

"Jack Bauer" - För det mesta är det ju en tracker som är länkad till PirateBay, minns inte exakt vad den/de brukar heta Vet för övrigt inte hur man gör när man lägger till/tar bort en tracker. Kanske är det den som gör det långsamt? När jag laddar hem så är det ju endast från "så kallade öppna" sidor som exempelvis ovanstående. Ibland är det andra torrents som länkar till exempelvis btarena eller openbittorrent och då brukar det gå betydligt snabbare. Kan inte alla termer, men om du med ISP menar min leverantör så är det 3 (tre) och alltså ett mobilt bredband. Torrentklient står i början på nästa mening...

I FreeDownloadManager står det KiB/S vid nedladdningshastighet och b/s vid uppladdningshastighet. (Jag fick tipset att begränsa uppladdningshastigheten till högst 10 KiB/s för att optimera nedladdningshastigheten.) Programmet ligger på undantag i brandväggen. Det gjorde även uTorrent när jag använde den. Trots det så var hastigheten minimal.

Vet inte hur man byter port - tips, någon? Men i inställningarna på FDM står det "use ports in a range from 1500 - 55000." Är den inställningen fel?

Visst kan jag testa uTorrent igen, men som jag skrev tidigare var det ännu långsammare än FDM.

Vore tacksam för ytterligare synpunkter och svar.

Tack på förhand.

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilt och bredband är två ord som jag inte gillar tillsammans....

Har du testat att tanka bara med en kabel direkt i datorn?

Det lilla jag testat mobilt bredband,har fått mig att aldrig mer ta i det med tång.

Mobila bredbandsleverantörer borde käppjagas.

Sedan undrar jag varför du använder FDM?

Verkar även som du blandar ihop begreppen ang. hastigheten.

Jag har 10 Mbit ner,och kan tanka ner i 1MB/s som max.

Hur snabb lina har du? kör www.bredbandskollen.se

i uTorrent,ställ in max nedladdningshastighet på något under max.

Tror även du kan slumpa portarna i uTorrent.Testa tills det fungerar.

Vill du kunna ställa in mer saker,ladda ner och installera Vuze.

Men låter mest som det är något som blockerar hastighten. Mitt tips är portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I FreeDownloadManager står det KiB/S vid nedladdningshastighet och b/s vid uppladdningshastighet. (Jag fick tipset att begränsa uppladdningshastigheten till högst 10 KiB/s för att optimera nedladdningshastigheten.) Programmet ligger på undantag i brandväggen. Det gjorde även uTorrent när jag använde den. Trots det så var hastigheten minimal.

Om du har en nedladdningshastighet som ligger på 700 KiB/s (stort B för bytes) så är det ungefär samma sak som 6 Mb/s (litet b för bitar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar och synpunkter!

Jag kan bara hålla med om att jag nog förväxlar de olika hastigheterna

och deras beteckningar. Jag är inte så pass kunnig att jag helt och

hållet kan skilja på dem.

Om jag skall förstå det några av er skriver rätt så kanske det ändå inte är så "dålig" hastighet på mina nedladdningar?

Om jag laddar ned en fil på 1399 MiB med cirka 600 KiB/s och det tar ungefär 40 minuter,

så kanske det inte är så dåligt som jag anser?

Jag hade uTorrent tidigare, men som jag skrivit blev nedladdningshatigheten av något

skäl väldigt låg, därför bytte jag - efter tips på olika forum - till FDM, som anses

vara mycket snabbt (Googla på det och läs själva...) Men jag skall prova att testa uTorrent igen och även prova det ni föreslår.

Mobilt bredband är jag tyvärr "tvungen" att använda en tid, eftersom huset där jag bor

inte ännu är uppkopplat till "moderniteter" som bredband genom en kabel. Men det är på gång. Så blev det i och med att jag flyttade. Tidigare hade jag en mycket snabb uppkoppling via kabel. Då tog det bara några minuter att ta hem en fil på 350Mb.

Kanske inte så konstigt att jag just nu "klagar" över det mobila bredbandet, program och "usla" hastigheter...

Som de flesta av er förmodligen "vet" är ett av de värsta "stress"-momenten med en dator, när man själv upplever att det går "långsamt". Men när jag tycker att det går "långsamt" brukar jag ändå försöka tänka efter och vara glad att det faktiskt fungerar över huvud taget. Det kunde ju vara tvärtom och inte fungera alls...

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar och synpunkter!

Jag kan bara hålla med om att jag nog förväxlar de olika hastigheterna

och deras beteckningar. Jag är inte så pass kunnig att jag helt och

hållet kan skilja på dem.

Om jag skall förstå det några av er skriver rätt så kanske det ändå inte är så "dålig" hastighet på mina nedladdningar?

Om jag laddar ned en fil på 1399 MiB med cirka 600 KiB/s och det tar ungefär 40 minuter,

så kanske det inte är så dåligt som jag anser?

Jag hade uTorrent tidigare, men som jag skrivit blev nedladdningshatigheten av något

skäl väldigt låg, därför bytte jag - efter tips på olika forum - till FDM, som anses

vara mycket snabbt (Googla på det och läs själva...) Men jag skall prova att testa uTorrent igen och även prova det ni föreslår.

Mobilt bredband är jag tyvärr "tvungen" att använda en tid, eftersom huset där jag bor

inte ännu är uppkopplat till "moderniteter" som bredband genom en kabel. Men det är på gång. Så blev det i och med att jag flyttade. Tidigare hade jag en mycket snabb uppkoppling via kabel. Då tog det bara några minuter att ta hem en fil på 350Mb.

Kanske inte så konstigt att jag just nu "klagar" över det mobila bredbandet, program och "usla" hastigheter...

Som de flesta av er förmodligen "vet" är ett av de värsta "stress"-momenten med en dator, när man själv upplever att det går "långsamt". Men när jag tycker att det går "långsamt" brukar jag ändå försöka tänka efter och vara glad att det faktiskt fungerar över huvud taget. Det kunde ju vara tvärtom och inte fungera alls...

zentao

Nä,att tanka ner en fil på 1399 MB på 40 minuter är inget dåligt resultat.

600 kb/s är bra hastighet,brukar ligga där själv med min 10 MBit/s lina.

Sedan spelar antalet "seeders" väldigt stor roll när man använder Bittorrent.

Ju fler seeders,desto snabbare kan du tanka hem.

Men det behöver inte alltid vara så,men oftast.

Beror helt på hur snabba linor de som laddar upp till dig sitter på.

Glöm heller inte att seeda själv när du har tankat klart.

Annars är det risk att bittorrent fungerar sämre,eller med lägre hastighet.

Vad är det för modem du har?

Abonnemang?

Kan ju vara så att ditt modem inte klarar mer; kolla med leverantören om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...