Raven_Crystal Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Varför går det inte att ladda ner Microsofts antivirus? Kålla själva: http://www.microsoft.com/Security_Essentials/market.aspx Microsoft har tydligen fortsatt att dela upp användare i sina kategorier. Vissa får vara utan och vissa får använda det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Klart det går att ladda ner, men inte på svenska just nu.. Så det du säger är lite fel... någon som säger motsatsen eller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hakbr Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Om du går hit: http://www.microsoft.com/Security_Essentials/ och klickar på "Download" så får du en "javascriptpopup" där du får välja språk och operativsystem för att ta hem programvaran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Klart det går att ladda ner, men inte på svenska just nu.. Så det du säger är lite fel... någon som säger motsatsen eller Ja det var vel lite att ta i kange, ber om ursäkt. Var bara så irriterande att inte kunna ladda ner det och bara mötas av en sådan sida. Är lite nyfiken på detta program faktist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 (edited) Om du går hit: http://www.microsoft.com/Security_Essentials/ och klickar på "Download" så får du en "javascriptpopup" där du får välja språk och operativsystem för att ta hem programvaran. Får upp samma sida som innan.... Men det ska finnas på Softpedia, har för mig jag sett det där innan... Fanns här: http://www.pconline.se/test/test-security-essentials-gratis-antivirus/ håller på o tar ner det nu Edited October 20, 2009 by Rim_Frost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Simonsson Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Om du går direkt till den amerikanska sidan så funkar det: http://www.microsoft.com/Security_Essentials/?mkt=en-us (Alternativt ändra till önskat språk i IE = Engelska (USA) i dialogrutan Internet-alternativ, knappen Språk på fliken Allmänt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Om du går direkt till den amerikanska sidan så funkar det: http://www.microsoft.com/Security_Essentials/?mkt=en-us (Alternativt ändra till önskat språk i IE = Engelska (USA) i dialogrutan Internet-alternativ, knappen Språk på fliken Allmänt). Hehe har redan hunnit får ner programmet från pconline, men tack iaf. Verkar rätt så OK faktist må jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Programmet verkar tyvärr gå i Windows Defenders fotspår. Är trögt på att uppdatera sig självt och följa schemat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Min version uppdaterar och kör som den skall Har du fått ett måndagsexemplar OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Det verkar finnas vissa uppdateringsproblem med Security Essentials om det är en dator som inte är igång så ofta: http://www.h-online.com/security/news/item/Microsoft-anti-virus-software-dawdles-over-updates-838203.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 (edited) PC Guiden! Tydligen som Cecilia säger. Jag kör windows 7 virtuellt och det kan ju vara som så då, fast å andra sidan så var det likadant med Windows Defender, ett program som Microsoft utvecklade från det ledande Antispionprogrammet GIANT som köptes upp och man hade en bra plattform, men förstörde det fullständigt i och med att Defender såg dagens ljus. Fick tag på en retail av Win 7 Ultimate på svenska, så evetuellt gör jag en skarp installation inom kort, när jag hittar en billig laptop. Edited October 26, 2009 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 17, 2009 Share Posted November 17, 2009 (edited) Jag kör MSE på en testmaskin och har valt att schemalägga definitionsuppdateringarna, med kommandot "C:\Program Files\Microsoft Security Essentials\MpCmdRun.exe" och argumentet "signatureupdate" istället för att ha Windows autouppdate påslaget. Det fungerar utmärkt, men varje uppdateringsförsök sker med öppen konsoll. Någon som vet hur man får den att uppdatera i bakgrunden? Jag hittar ingen fungerande växel. Edited November 17, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted January 17, 2010 Author Share Posted January 17, 2010 (edited) Finns det ingen automatisk uppdatering funktion i det? Får köra uppdateringar manuellt, tänkte om det gick att slippa? Edited January 17, 2010 by Rim_Frost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted January 17, 2010 Share Posted January 17, 2010 (edited) Finns det ingen automatisk uppdatering funktion i det? Får köra uppdateringar manuellt, tänkte om det gick att slippa? Visst finns daglig automatisk uppdatering! Edited January 17, 2010 by Japanmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 17, 2010 Share Posted January 17, 2010 Finns det ingen automatisk uppdatering funktion i det? Får köra uppdateringar manuellt, tänkte om det gick att slippa? Den automatiska uppdateringen fungerar endast om windows update står på automatisk uppdatering. Vill man inte ha igång windows update så kan man istället schemalägga uppdateringarna med kommandot... %ProgramFiles%\Microsoft Security Essentials\MpCmdRun.exe" signatureupdate Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 (edited) Om någon tycker det är krångligt med schemaläggning så har jag gjort ett schema som uppdaterar MSE var fjärde timma. Öppna spoilern nedan och kopiera koden till ett vanligt textdokument... ändra den rödmarkerade texten (finns på 2 ställen) "Datornamn\Användare", till dina egna uppgifter (Datornamn hittas i Kontrollpanelen/System). Spara dokumentet som "mse_update.xml"... var noga med filändelsen (.xml). Sedan är det bara att importera .xml-filen till mappen "Microsoft Antimalware" i schemaläggaren! mse_update.xml <?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?> <Task version="1.3" xmlns="http://schemas.microsoft.com/windows/2004/02/mit/task"> <RegistrationInfo> <Date>2009-11-16T22:25:38.3136424</Date> <Author>Datornamn\Användare</Author> <Description>Autouppdaterar Microsoft Security Essentials</Description> </RegistrationInfo> <Triggers> <CalendarTrigger> <StartBoundary>2010-01-17T05:00:00Z</StartBoundary> <ExecutionTimeLimit>PT2H</ExecutionTimeLimit> <Enabled>true</Enabled> <ScheduleByDay> <DaysInterval>1</DaysInterval> </ScheduleByDay> </CalendarTrigger> <CalendarTrigger> <StartBoundary>2010-01-17T09:00:00Z</StartBoundary> <ExecutionTimeLimit>PT2H</ExecutionTimeLimit> <Enabled>true</Enabled> <ScheduleByDay> <DaysInterval>1</DaysInterval> </ScheduleByDay> </CalendarTrigger> <CalendarTrigger> <StartBoundary>2010-01-17T13:00:00Z</StartBoundary> <ExecutionTimeLimit>PT2H</ExecutionTimeLimit> <Enabled>true</Enabled> <ScheduleByDay> <DaysInterval>1</DaysInterval> </ScheduleByDay> </CalendarTrigger> <CalendarTrigger> <StartBoundary>2010-01-17T17:00:00Z</StartBoundary> <ExecutionTimeLimit>PT2H</ExecutionTimeLimit> <Enabled>true</Enabled> <ScheduleByDay> <DaysInterval>1</DaysInterval> </ScheduleByDay> </CalendarTrigger> <CalendarTrigger> <StartBoundary>2010-01-17T21:00:00Z</StartBoundary> <ExecutionTimeLimit>PT2H</ExecutionTimeLimit> <Enabled>true</Enabled> <ScheduleByDay> <DaysInterval>1</DaysInterval> </ScheduleByDay> </CalendarTrigger> <CalendarTrigger> <StartBoundary>2010-01-17T01:00:00Z</StartBoundary> <ExecutionTimeLimit>PT2H</ExecutionTimeLimit> <Enabled>true</Enabled> <ScheduleByDay> <DaysInterval>1</DaysInterval> </ScheduleByDay> </CalendarTrigger> </Triggers> <Principals> <Principal id="Author"> <UserId>Datornamn\Användare</UserId> <LogonType>InteractiveToken</LogonType> <RunLevel>HighestAvailable</RunLevel> </Principal> </Principals> <Settings> <MultipleInstancesPolicy>IgnoreNew</MultipleInstancesPolicy> <DisallowStartIfOnBatteries>true</DisallowStartIfOnBatteries> <StopIfGoingOnBatteries>true</StopIfGoingOnBatteries> <AllowHardTerminate>true</AllowHardTerminate> <StartWhenAvailable>true</StartWhenAvailable> <RunOnlyIfNetworkAvailable>false</RunOnlyIfNetworkAvailable> <IdleSettings> <StopOnIdleEnd>true</StopOnIdleEnd> <RestartOnIdle>false</RestartOnIdle> </IdleSettings> <AllowStartOnDemand>true</AllowStartOnDemand> <Enabled>true</Enabled> <Hidden>true</Hidden> <RunOnlyIfIdle>false</RunOnlyIfIdle> <DisallowStartOnRemoteAppSession>false</DisallowStartOnRemoteAppSession> <UseUnifiedSchedulingEngine>false</UseUnifiedSchedulingEngine> <WakeToRun>false</WakeToRun> <ExecutionTimeLimit>PT2H</ExecutionTimeLimit> <Priority>7</Priority> <RestartOnFailure> <Interval>PT30M</Interval> <Count>3</Count> </RestartOnFailure> </Settings> <Actions Context="Author"> <Exec> <Command>"C:\Program Files\Microsoft Security Essentials\MpCmdRun.exe"</Command> <Arguments>signatureupdate</Arguments> </Exec> </Actions> </Task> Edited January 18, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Om någon tycker det är krångligt med schemaläggning så har jag gjort ett schema som uppdaterar MSE var fjärde timma. Har det någon betydelse vilken version av MSE man kör? I mitt fall: 1.0.1901.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Har det någon betydelse vilken version av MSE man kör? I mitt fall: 1.0.1901.0 Nu har jag inte provat betaversionerna, men förutsatt att dom inte har ändrat programmets inbyggda uppdateringsfunktion radikalt, så kan jag inte tänka mig annat än att det skall fungera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Nu har jag inte provat betaversionerna, men förutsatt att dom inte har ändrat programmets inbyggda uppdateringsfunktion radikalt, så kan jag inte tänka mig annat än att det skall fungera! Nästa schemalagda körning är 06:00 i morgon. Då får vi svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 (edited) Nästa schemalagda körning är 06:00 i morgon. Då får vi svaret. Njae... jag vet inte varför schemaläggaren visar så, men nästa uppdatering är faktiskt kl. 22:00 i dag, om du inte har ändrat något alltså! Edited January 18, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Tack för detta e-son! /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Njae... jag vet inte varför schemaläggaren visar så, men nästa uppdatering är faktiskt kl. 22:00 i dag, om du inte har ändrat något alltså! Jag har inte ändrat något. Kanske schemaläggaren vet att jag sover då? Så här ser tidsschemat ut, så jag förstår inte varför nästa körning blir 06:00 i morgon. Har nu ingen större betydelse. Huvudsaken är att det körs. Kommer dock att ändra till 3 gånger per dag mellan 7:00 och 21:00. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Jag har inte ändrat något. Kanske schemaläggaren vet att jag sover då? Så här ser tidsschemat ut, så jag förstår inte varför nästa körning blir 06:00 i morgon. Har nu ingen större betydelse. Huvudsaken är att det körs. Kommer dock att ändra till 3 gånger per dag mellan 7:00 och 21:00. Nej jag vet inte heller varför schemaläggaren visar fel, det är samma hos mig... kanske den endast visar första utlösaren i varje schema! Hur som helst kan jag försäkra att det fungerar! Ändra är tillåtet! Bara ta bort dom utlösare du inte behöver, samt redigera dom kvarvarande om det behövs! Mina erfarenheter av programmet säger dock att det inte finns anledning till tätare intervall! Ingen orsak, odenxt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Hur som helst kan jag försäkra att det fungerar! Ändra är tillåtet! Bara ta bort dom utlösare du inte behöver, samt redigera dom kvarvarande om det behövs! Mina erfarenheter av programmet säger dock att det inte finns anledning till tätare intervall! Kan inte hitta sökvägen! Jag var inte observant på att du skrev "C:\Program Files\Microsoft Security Essentials\MpCmdRun.exe". Detta Windows 7 ligger på F: Har nu ändrat så det fungerar. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 (edited) Kan inte hitta sökvägen! Jag var inte observant på att du skrev "C:\Program Files\Microsoft Security Essentials\MpCmdRun.exe". Detta Windows 7 ligger på F: Har nu ändrat så det fungerar. Tack! Ok... det var ju lite ovanligt! Kanske skulle skrivit "%Program Files%\Microsoft Security Essentials\MpCmdRun.exe" istället! Edited January 19, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts