Gå till innehåll

Hårddisken jobbar för fullt ibland


Jack Bauer

Recommended Posts

idag började hårddisken jobba väldigt mycket av okänd anledning,

och jag vet inte vad som orsakat detta. vad kan det vara?

det kommer fram ett snurrande klot med ett gult streck över nere till höger,

och det försvinner efter några sekunder. vad är det?

det verkar precis som den håller på att uppdateras,men då borde man väl se nåt nere i högra hörnet eller?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag började hårddisken jobba väldigt mycket av okänd anledning,

och jag vet inte vad som orsakat detta. vad kan det vara?

det kommer fram ett snurrande klot med ett gult streck över nere till höger,

och det försvinner efter några sekunder. vad är det?

det verkar precis som den håller på att uppdateras,men då borde man väl se nåt nere i högra hörnet eller?

tar bilden på det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem. Ganska irriterande med en hårddisk som jobbar för fullt utan att man vet vad den gör.

Jag stängde av den automatiska defragen och stängde av automatisk uppdatering av media filer.

Jag har en hel hårddisk med musik och det tar en hel del tid att scanna igenom den.

Sen tror jag att jag stängde av indexeringen också.

Enklare att sköta allt manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det sker kanske du kan lista ut vilken process som är boven genom att använda Resursövervakaren (Start-menyn -> Alla program -> Tillbehör -> Systemverktyg), fliken Disk.

oki skall prova detta om problemet finns kvar idag när jag kommer hem.

är det logiskt den process som tar mest i procent man skall kolla på då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem. Ganska irriterande med en hårddisk som jobbar för fullt utan att man vet vad den gör.

Jag stängde av den automatiska defragen och stängde av automatisk uppdatering av media filer.

Jag har en hel hårddisk med musik och det tar en hel del tid att scanna igenom den.

Sen tror jag att jag stängde av indexeringen också.

Enklare att sköta allt manuellt.

oki, detta låter mer likt som mitt problem.

Har ju inte haft datorn så länge, så det kan ju vara första gången datorn kör igång detta.

det var ju något som höll på ett bra tag, så det kan nog stämma.

åtgärdscenter varnar också för att datorn behöver scannas med Defender,

men jag använder ju inte det eftersom jag har f-secure 2010.

verkar som den kanske kunde hålla på att scanna datorn, men jag stängde av det iallafall.

är det ok att ta bort defender?

musik, bilder samt filmer har jag på en extern hårddisk,

men det kanske inte spelar någon roll?

vart stänger man av det så du nämnde ovan,

automatisk defragmentering och uppdatering av musikfiler, samt indexering?

är allt detta inställt på automatiskt från början i windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det ok att ta bort defender?

Tog bort defender för länge sedan.

Undviker att ha program som ligger i bakgrunden och tar kraft.Mer ett skyddsprogram måste man ju ha.

Automatisk defrag tar du bort om du öppnar programmet och bockar ur aut.defr.i en ruta ^_^

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, men vart hittar man detta i Windows 7?

nu håller datorn på att jobba som besatt igen, var kollar man vad den håller på med?

det gäller alltså hårddisken nu.

om det är s k indexering eller automatisk defragmentering, vart hittar/ändrar man det?

borde det inte sluta någon gång om det är något som den håller på med??

hjälp snarast tack!

p.s. om ni kommer med förslag på vad det kan vara, förklara gärna VART i windows 7 man hittar det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har du en PTP apps på din pc (torrent , emule osv)

Hur mycket minne har du

Svara snarast och kanske har jag svar till dig

Du ska inte avinstallera apps på din pc !!!!!!!!

Gula meddelande visssr att man har fel på disken (mycket io akvitet och det kommer inte from windows defender eller index)

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag började hårddisken jobba väldigt mycket av okänd anledning,

och jag vet inte vad som orsakat detta. vad kan det vara?

det kommer fram ett snurrande klot med ett gult streck över nere till höger,

och det försvinner efter några sekunder. vad är det?

det verkar precis som den håller på att uppdateras,men då borde man väl se nåt nere i högra hörnet eller?

Hej,

Har läst igenom tråden.

Vad har du för antivirus program installerat?

Har du installerat voddler, spotify, något annat program som ligger i aktivitetsfältet?

Om F-Secure håller på med genomsökning av din PCs hårddisk(ar) ska du låta den fortsätta med det, du kan om du tar hjälp av F-secures manual justera i programet när och hur den ska söka efter diverse otrevligheter i din PC.

Defragmenteringen når du genom,

Start

Alla Program

Tillbehör

Systemverktyg

Defragmentering

Klicka där på "konfigurera schema" (du kan behöva skriva in ditt lösenord)

Klicka där i "kör efter schema(rekommenderas)"

Intervall = Varje vecka

Dag = valfri dag

Tid = lämpligat en tid då du har datorn igång och inte sitter där så mycket

Diskar = C

Klart

Det borde räcka med en gång per vecka.

Såg att någon föreslagit en avstäning av indexeringen, personligen tycker jag inte det behövs göras såvida man inte har en väldigt gammal PC med väldigt lite kapacitet hasitghetsmässigt.

Har du varit inne i resursövervakaren och tagit reda på vilket process som eventuellt skriver/läser från din hårddisk?

Du når resursövervakaran genom att

högerklicka i aktivitetsfältet och välj"starta aktivitetshanteraren"

välj fliken "prestanda"

välj där "resursövervakaren"(du kan behöva skriva in ditt lösenord där också)

Väl där kommer du få upp ett flertal flikar mer information om vad som sker på din dator, det kan verka lite rörigt i början om du aldrig sett det här förut men du vänjer dig om du tar god tid på dig.

Leta upp fliken "disk" och kolla vad som skriver/läser mest. Du kan ta en bild och posta här om du vill men var noga med att inte få med något personligt eller din IP-adress. :)

Hänger du med?

Hälsn

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla tips,men nu har jag äntligen hittat felet och åtgärdat det.

det var en tjänst som hette windows media player network sharing service.

när jag inaktiverade den,så slutade diskaktiviteten med en gång.

vill även minnas att det kom upp en ruta med denna fråga från brandväggen,

och jag klickade ja på den.det skulle man alltså inte gjort.

frågan som återstår är ju bara hur den tjänsten kan orsaka sådan otrolig diskaktivitet?

problemet är dock löst,och tråden får gärna låsas.

men skulle väldigt gärna ha svar på min fråga ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om F-Secure håller på med genomsökning av din PCs hårddisk(ar) ska du låta den fortsätta

Hur kul är det om man håller på med ett spel eller poker.

Ligger det en pott med en tusenlapp och den börjar söka och man har chans att vinna den kan ju allt gå förlorat om den börjar lagga.

Är det inte bättre att starta körning själv :blink:

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Jack Bauer nu skrev så var det nätverksdelningen i Media Player som var aktiverad. Tjänsten är nu avstängd och det fungerar. som det ska.

Svaret på frågan är ju enkel... det blir så om du har en extern hårddisk som är proppfull av musik. Informationen om de filer som ska delas ut skrivs samtidigt på din systemdisk. Det kan också vara så illa att någon någon kommit åt din mediakatalog över nätverket, speciellt via wlan. Då ökar ju aktiviteten ännu mer.

För att vara på den säkra sidan så ändra nätverksnyckel till ditt nätverk.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexeringen stänger du av under Tjänster likaså Defendern kan du inaktivera där. Defragmenteringen är bara att stänga i programmet, genom att ta bort schemaläggning. Så har jag gjort. Defendern behövs ju inte, om man använder ett annat antivirusprogram, fast det kan ju lika gärna gå, eftersom det inte stör eller gör annan onytta och bara är till för att mota skräp inte virus. Programmet är å andra sidan, det sämsta MS gjort.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexeringen stänger du av under Tjänster likaså Defendern kan du inaktivera där. Defragmenteringen är bara att stänga i programmet, genom att ta bort schemaläggning. Så har jag gjort. Defendern behövs ju inte, om man använder ett annat antivirusprogram, fast det kan ju lika gärna gå, eftersom det inte stör eller gör annan onytta och bara är till för att mota skräp inte virus. Programmet är å andra sidan, det sämsta MS gjort.

Defender stäng av automatisk om du installerar annat antivirus apps !!!!

Stäng inte av index , bara editera den och tar bort område den ska indexera , om du stänger den kommer du inte kunna söka i system

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bra tips om man misstänker att något tar resurser av systemet, oavsett om det är minne, disk, nätverk eller processorkraft är att köra deet inbyggda verktyget Resource Monitor (Resursövervakaren) som startas med "perfmon.exe /res" i sökfältet i startmenyn. Detta ger svart på vitt exakt vad som skriver/läser till disken i realtid! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,men om man ser att disken jobbar mycket, vad skall man kolla då efter under fliken disk i enhetshanteraren?

var hittar man den automatiska defragmenteringen?

visste inte att det fanns någon sådan inbyggd i w7?

Om du ser att disken jobbar mycket så kör du Resursövervakaren, "perfmon.exe /res", det har ingenting med Enhetshanteraren att göra.

Den automatiska defragmenteringen hanterar du genom att söka upp Diskdefragmenteraren och där hantera schemaläggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...