Gå till innehåll

Funderingar kring WordPress


Recommended Posts

Sitter här och skall sätta upp en blogg för första gången, och började då med att kika på WordPress. Har nu suttit hela dagen och försökt få ordning på ett färdigt tema (översättning till svenska m.m), men ju mer jag tittar på det desto mer missnöjd blir jag med bristen på flexibilitet. Och eftersom jag inte är så där väldigt slängd på webdesign, så vill jag helst inte ge mig på CSS-mallen och liknande. Nu undrar jag om någon har bra förslag på var jag kan hitta bättre teman, eller kanske rent av förslag på ett annat, bättre publiceringssystem... och gratis är i vanlig ordning gott! ;) Bloggens ägare har íngen ekonomi överhuvudtaget! :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wordpress är lite styv i kanten, men har du en egen sida du vill ligga på finns programmet Serif Webplus där fram till 20 februari gratis att hämta i en fullversion och antagligen kan användas att skruva ihop en blogg med.

Programmet är ett "musklick" program och kräver inte du kan koda.

Det finns en beskrivning i PC för Alla här

http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.287001

och programmet hämtar du här:

http://arkiv.idg.se/pfa/program/webplus.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag hämtade det häromdagen. Men nu är det ett någorlunda användarvänligt publiceringssystem typ WordPress jag behöver, då det inte är jag själv som skall blogga. En lokal webbsidebyggare är uteslutet... men tack ändå!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på nätet kring bloggverktyg och det finns några gratisverktyg där antagligen är begränsade i funktionalitet i förhållande till WordPress eller Typepad.

Dessa kan du kolla på.

Blogdrive, www.blogdrive.com

Modblog, www.modblog.com

Blogger, www.blogger.com

Dessutom finns denna sida var du nog kan hitta ett och annat matnyttigt.

http://bloggtidningen.se/?tag=bloggverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna kika på Drupal. Tar lite tid att komma in i men när det väl är klart är det relativt lättanvänt för den som ska använda det. Finns mängder med moduler för att bygga till funktioner. Och gott om färdiga teman finns det också.

Har inte kört WordPress själv men så vitt jag förstått är det mer begränsat än exempelvis Drupal.

Drupal.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på nätet kring bloggverktyg och det finns några gratisverktyg där antagligen är begränsade i funktionalitet i förhållande till WordPress eller Typepad.

Tack, skall ta undersöka vad det är du hittat! :)

Du skulle ju kunna kika på Drupal.

Har inte kört WordPress själv men så vitt jag förstått är det mer begränsat än exempelvis Drupal.

Drupal.org

Tack, skall ta en titt på det också! WordPress är väldigt enkelt att hantera och man kommer snabbt igång... men jag tyckte just att dom färdiga mallarna är få och väldigt begränsade. Som publiceringsvertyg verkar det väldigt smidigt... men flexibiliteten i mallarna är näst intill usel. Fast är man kunnig i CSS/PHP, är det nog inte så svårt att fixa layouten som man vill. Jag har dock inte tillräcklig vana och kunskap på området... det skulle ta alltför lång tid för mig att anpassa ett tema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du googlat på: gratis wordpress teman?

Hittar t ex dessa http://www.stefan-persson.se/massor-av-wordpress-teman/ http://wp-teman.se/

Har du kollat på svenska Wordpress-portalen med dess forum? http://wp-support.se/

Tack... Stefan Persson var ny! Skall gå igenom det i morgon, fast jag misstänker att det är samma som dom 10-talet teman jag haft uppe och inspekterat, att dom är alltför statiska... eller fruktansvärt fula...! :rolleyes:

Edit:

Jag hittade ett tema på WordPress som jag tyckte var stilrent och snyggt ( WhiteHouse 1.4.1 ), men det är en del annat som kolumnbredd, teckensnitt, storlekar m.m, som inte går att ändra utan att redigera direkt i koden. Dessutom är det ett länk-teckensnitt som blir 2 nummer större i IE än i övriga läsare av någon anledning... skitfult! :(

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Persson länkar till Smashing Magazine som listar 100 stycken så det verkar vara fler än vad du har kollat på förut i alla fall, sedan om man gillar dem är ju en annan sak ;)

Är du säker på att personen kommer att fortsätta blogga? Det är ju väldigt många som verkar skriva ca 5 inlägg och sen blir det aldrig något mer. Det är ju synd om du lägger ner en massa tid på något som inte fortlever, dvs det kanske är bättre att fixa något snabbt och enkelt nu och så lovar du att göra något snyggare om några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt många som verkar skriva ca 5 inlägg och sen blir det aldrig något mer. Det är ju synd om du lägger ner en massa tid på något som inte fortlever, dvs det kanske är bättre att fixa något snabbt och enkelt nu och så lovar du att göra något snyggare om några veckor.

Sant... men jag tar det här som ett tillfälle att lära mig något nytt, och för att jag skall orka engagera mig så måste jag nog själv tycka att jag åstadkommer något användbart! Även om det specifika projektet krashar, så vill jag få något med mig ur ruinerna! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du/ni kan tänka er att lägga en liten slant så kan ni säkert få ett specialsytt tema enligt era önskemål. Det lär ju inte vara lika dyrt som att bygga en hel webbsida. De som sysslar med sådana teman har nog väl inarbetade rutiner och känsla för hur det ska vara och därmed ganska kostnadseffektiva. Kan inte tipsa om någon specifik designer nu men vet jag har sett sådana tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du/ni kan tänka er att lägga en liten slant så kan ni säkert få ett specialsytt tema enligt era önskemål. Det lär ju inte vara lika dyrt som att bygga en hel webbsida. De som sysslar med sådana teman har nog väl inarbetade rutiner och känsla för hur det ska vara och därmed ganska kostnadseffektiva. Kan inte tipsa om någon specifik designer nu men vet jag har sett sådana tidigare.

Mjoo... det tema jag var inne på, finns ju också i en "pro version", och redan där öppnar sig en helt annan värld. Men det finnns som sagt inga pengar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter här och skall sätta upp en blogg för första gången, och började då med att kika på WordPress. Har nu suttit hela dagen och försökt få ordning på ett färdigt tema (översättning till svenska m.m), men ju mer jag tittar på det desto mer missnöjd blir jag med bristen på flexibilitet. Och eftersom jag inte är så där väldigt slängd på webdesign, så vill jag helst inte ge mig på CSS-mallen och liknande. Nu undrar jag om någon har bra förslag på var jag kan hitta bättre teman, eller kanske rent av förslag på ett annat, bättre publiceringssystem... och gratis är i vanlig ordning gott! ;) Bloggens ägare har íngen ekonomi överhuvudtaget! :rolleyes:

http://www.bloggerthemes.net/

http://www.allblogtools.com/

http://www.eblogtemplates.com/templates/wordpress-themes/

http://blogthemesplus.com/

Redigerad av Adnerzzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått upp sajten, till full belåtenhet nu...! Dock inte utan ett ganska omfattande hackande i temakoden...! :rolleyes:

Blev faktiskt såpass inspirerad av jobbet så jag reggade en ny domän, och slängde upp en blogg i egen regi... dock återstår en del jobb före premiären! Fortsättning följer....! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som är bra på turerna i WordPress?

Jag försöker förstå ett plugin som heter WP Security Scan!.

När jag kikar i WP - Security Admin Tools ser det ut som på följande bild... alltså så bra det bara kan bli... alla poster gröna! Detta efter att jag ändrat en del... bl.a prefix på databastabellerna.

wpsecurity1.png

När jag går vidare och tittar under WP - Security Scan, får jag följande bild... och det är detta jag inte riktigt förstår. Dom rödmärkta posterna uppfattar jag som att det är något jag borde ändra. Jag förstår bara inte vad, var eller hur!... Någon som kan bena ut det åt mig?

wpsecurity2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ändra rättigheterna på 2 saker. Root biblioteket. Alltså i den mapp du har wordpress. Den ska vara 755, du har 711. Index.php i wp-admin mappen ska du ändra från 755 till 644. Detta gör du antingen via t ex. putty om siten ligger på en linux server och du har tillgång att logga in med SSH. Annars kan du göra det i ditt FTP program. Högerklicka och välj "attributs/chmod" eller liknande.

Redigerad av HlK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte nu ändra rättigheterna via FTP, eftersom jag aldrig ens tittat på Putty... bara hört talas om. Om jag kan logga in med SSH, har jag ingen aning om.

Det gick utmärkt att ändra rättighet på index.php i wp-admin, men hur kommer jag åt den möjligheten i root-mappen? WordPress ligger ju direkt i rooten på domänen, och inte i någon mapp. Det kanske inte är något bra upplägg, :unsure: men jag vill ju helst ha förstasidan direkt på domänadressen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

men hur kommer jag åt den möjligheten i root-mappen? WordPress ligger ju direkt i rooten på domänen,

För att kunna ändra i root-mappen så måste du logga in på ditt adminkonto som du har via din domän/webbhotell.

Får själv logga in på mitt domänkonto då jag vill göra ändringar i själva rootmappen då dessa ändringar inte går att göra direkt i WP.

//Malou

Redigerad av Malou
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

För att kunna ändra i root-mappen så måste du logga in på ditt adminkonto som du har via din domän/webbhotell.

//Malou

Jo, det har jag naturligtvis gjort, men det finns ingen katalog att klicka på... eftersom jag då kommer direkt in i rooten! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte tillgång till rootmappen kan du skicka ett mail till ditt webbhotell. Det tar dem 2 s att fixa till det.

Självklart har jag tillgång till rootmappen... det är ju där allting ligger, och det är väl just det som är problemet. Jag skulle liksom behöva komma ytterligare en nivå högre! Har dock precis mailat webhotellet och frågat hur jag ändrar behörigheten för rooten. ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått upp sajten, till full belåtenhet nu...! Dock inte utan ett ganska omfattande hackande i temakoden...! :rolleyes:

Blev faktiskt såpass inspirerad av jobbet så jag reggade en ny domän, och slängde upp en blogg i egen regi... dock återstår en del jobb före premiären! Fortsättning följer....! :)

Adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...