Gå till innehåll

Du som kör Windows 7, kör du 32- eller 64-bitarsversionen?


Andreas Stenhall

  

83 medlemmar har röstat

  1. 1. Du som kör Windows 7, kör du 32- eller 64-bitarsversionen?

    • 32-bitarsversionen
      31
    • 64-bitarsversionen
      62


Recommended Posts

Windows 7 är utan tvekan det stora genombrottet för 64-bitars Windows operativsystem, och detta bekräftades tidigare i sommar av Microsoft som då lät meddela att 46 procent av alla datorer som kör Windows 7 kör med 64-bitarsversionen. Motsvarande siffra för Windows Vista är att 11 procent kör 64-bitarsversionen. Kör du 32- eller 64-bitarsversionen, eller kanske både ock?

http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/2010/07/08/64-bit-momentum-surges-with-windows-7.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på priset har varit en bidragande orsak till varför så många fortfarande använder 32bitars datorer. Men som med allting som är nytt, så kostar det alltid mer.

Vilket på ett sätt har varit olyckligt då utrullningen av 64bitars versionen borde haft större prioritet ur ett globalt säkerhets tänkande då 32bitars anses vara mindre säkert.

Genom att ta mer betalt för dessa versioner så har man samtidigt gett avkall på en snabbare utvecklingstakt inom hela it-säkerhetsområdet med flera års fördröjning än om dessa versioner hade varit subventionerade på något vis ute i handeln.

Visserligen har dem funnits med ett tag nu så troligtvis borde dem bli billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte mera rättvisande, med radioknappar och ett 3dje alternativ för både och? ;)

Huh? Det är ju kryssrutor så du kan kryssa i båda. :)

Skulle gissa på priset har varit en bidragande orsak till varför så många fortfarande använder 32bitars datorer. Men som med allting som är nytt, så kostar det alltid mer.

Genom att ta mer betalt för dessa versioner så har man samtidigt gett avkall på en snabbare utvecklingstakt inom hela it-säkerhetsområdet med flera års fördröjning än om dessa versioner hade varit subventionerade på något vis ute i handeln.

Visserligen har dem funnits med ett tag nu så troligtvis borde dem bli billigare.

I princip all hårdvara som sålts senaste tiden har väl stöd för 64-bit. Om folk sitter med gamla datorer för att de inte har råd att köpa nya är det väl inte direkt tillverkarnas fel, de kan ju inte skänka bort hårdvaran. Det är ju inte så att 64-bitstödet är något man marknadsför separat och tar extra betalt för. Inte heller Windows 7 kostar väl olika beroende på 32 eller 64-bit. Så hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska förtydliga mig så kör jag forumet etc med x64 medan diverse filmhantering sker på 32bit xp då programvaran jag använder inte funkar så bra på w7 x64.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Det är ju kryssrutor så du kan kryssa i båda. :)

I princip all hårdvara som sålts senaste tiden har väl stöd för 64-bit. Om folk sitter med gamla datorer för att de inte har råd att köpa nya är det väl inte direkt tillverkarnas fel, de kan ju inte skänka bort hårdvaran. Det är ju inte så att 64-bitstödet är något man marknadsför separat och tar extra betalt för. Inte heller Windows 7 kostar väl olika beroende på 32 eller 64-bit. Så hur menar du?

Okej Nicklas, kanske du inte känner något förhinder av att lätta lite extra på plånboken. Men vad säger många andra som inte har lika lätt för att göra som du?

MS har egentligen en väldigt bra draghjälp i sin marknadsföring bara genom alla användare som hör till gruppen unga, studenter, unga arbetslösa världen över.

Just i detta skicktet hittas merparten av användare med starkast genuint intresse för datorer & IT och däribland så är det mestadels enbart studenter som får viss hjälp.

Jag håller med om att det troligen inte är tillverkarnas fel att 64bitars datorer sedan första burken släpptes kostat mer än datorer med 32bitars uppbyggnad.

Däremot alla mellanhänder och däribland handeln ;-)

"Det är ju inte så att 64-bitstödet är något man marknadsför separat och tar extra betalt för"

Så du menar på allvar att man kan få båda på köpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är ju inte så att 64-bitstödet är något man marknadsför separat och tar extra betalt för"

Så du menar på allvar att man kan få båda på köpet?

Jag har ännu inte köpt någon ny dator så jag blev att beställa W7-versioner så gott det gick. Visst, det sved. Jag hade gärna sett att byte av operativ inte var så jäkla dyrt. MEN i mina förpackningar finns bägge versionerna med. Jag tror att det är annorlunda med OEM-licenserna från Dell, HP och andra. Så jag håller med Opptokoppter att naturligtvis skall bägge versioner komma med när man köper operativet - hur man än köper operativet. Vi kommer ju att få samma diskussion när vi går från 64 till 128 bitars om några versioner.

Och jag kör BÅDE 32 bitars och 64 bitars Windows 7 beorende på åldern, kapaciteten och modell på datorn. Har till och med en XP där jag kör lite extrajobb på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Nicklas, kanske du inte känner något förhinder av att lätta lite extra på plånboken. Men vad säger många andra som inte har lika lätt för att göra som du?

MS har egentligen en väldigt bra draghjälp i sin marknadsföring bara genom alla användare som hör till gruppen unga, studenter, unga arbetslösa världen över.

Just i detta skicktet hittas merparten av användare med starkast genuint intresse för datorer & IT och däribland så är det mestadels enbart studenter som får viss hjälp.

Jag håller med om att det troligen inte är tillverkarnas fel att 64bitars datorer sedan första burken släpptes kostat mer än datorer med 32bitars uppbyggnad.

Däremot alla mellanhänder och däribland handeln ;-)

"Det är ju inte så att 64-bitstödet är något man marknadsför separat och tar extra betalt för"

Så du menar på allvar att man kan få båda på köpet?

Jag tycker du ska läsa mitt inlägg igen och tolka det rätt. Men för att göra det lätt för dig ska jag sammanfatta det så tydligt jag kan.

1. Jag menar att 64-bit hårdvara inte är dyrare än 32-bit (om man bortser från inflation och värdeminskning då den mesta 32-bit hårdvara är äldre).

2. Jag menar att 64-bit Windows 7 inte är dyrare än motsvarande 32-bit Windows 7.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska läsa mitt inlägg igen och tolka det rätt. Men för att göra det lätt för dig ska jag sammanfatta det så tydligt jag kan.

1. Jag menar att 64-bit hårdvara inte är dyrare än 32-bit (om man bortser från inflation och värdeminskning då den mesta 32-bit hårdvara är äldre).

2. Jag menar att 64-bit Windows 7 inte är dyrare än motsvarande 32-bit Windows 7.

Börjar nästan bli lite som "Vi i femman" :huh:

På fråga nummer 1. svarar vi...

Kanske ditt argument kan hålla om man tittar & jämför på de stora hela ur ett längre ekonomiskt perspektiv men på samma gång väldigt likt ett välkänt argument ifrån försäljare & varureklam. Tag två betala för en eller välj denna och du kommer tjäna & spara si & så mycket. Fick kunden spara några pengar i slutänden :rolleyes: Alla vet ju om att troligtvis fick han betala iaf och frågan är ju om han kom billigt undan i slutänden då hela resonemanget är skildrat i teoretiska hypotetiska termer. Dessutom skulle inte jag ha några som helst problem med att välja en lite dyrare dator med stöd för 64bitar då det låter som resterande 32bitars datorer mest verkar bestå utav äldre varulager i butik :unsure:

På fråga nummmer 2. behöver väl ingen bråka då alla är väl medvetna om dessa skivor som säljs har stöd för köras på både 64 & 32bitars datorer. Dock finns enbart alternativet "båda" ifall datorn som man installerar på har 64 bitars arkitektur.

I annat fall är man låst till 32bitars versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två skivor i paketet. En 32 och en 64 bitars version av Windows 7 Ultimate, när jag köpte min retailversion. Installerade 32 bitarsversionen, men kommer naturligtvis att testa 64:an framöver. Kanske, så kommer jag att även att gå tillbaka till Vista Buisness, som fanns på laptopen när jag köpte den för 2 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...