Mr_Goran Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Jag har fått ett tomt fält på skrivbordet som inte går att att bort eller ändra, kan någon hjälpa mig med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 När uppstod det? Hur ter det sig? Vad har du försökt för att få bort det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Har du bytt bakgrundsbild eller klickat F5 för att se om det är kvar? //Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Håller med tidigare förslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Goran Posted October 13, 2010 Author Share Posted October 13, 2010 Hej, Fönstret eller meddelande rutan ligger alltid överst oavsett bakgrund eller viilket program jag använder. Om jag för mus markören över det så indikerar den på att datorn jobbar med något. Det går inte att klicka på den eller något, eller flytta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Hej, Fönstret eller meddelande rutan ligger alltid överst oavsett bakgrund eller viilket program jag använder. Om jag för mus markören över det så indikerar den på att datorn jobbar med något. Det går inte att klicka på den eller något, eller flytta den. Förmodligen någon process som måste avlivas och städas undan. Kolla i msconfig.exe fliken "Autostart", om du kan hitta något program som du kanske har avinstallerat, eller något som du inte ens har installerat själv. Bocka i så fall ur det du hittar och starta om datorn. Sen kan det vara läge att rensa ut vad det nu kan vara för något som orsakade rutan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Goran Posted October 13, 2010 Author Share Posted October 13, 2010 Menar du Autostart på "startmenyn"? eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Nej, skriv msconfig.exe i startmenyns sökfält och tryck Enter. Där kikar du under fliken "Autostart". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Vill du ha hjälp att rensa ut i autostart, och förhoppningsvis hitta den process som skapar rutan på skrivbordet, kan du använda programmet WhatInStartup för att skapa en rapport om vad som finns i autostart. Ladda ner whatinstartup.zip och extrahera i en tom mapp. Svensk språkfil som du packar upp och lägger i samma mapp finns här! Starta programmet med filen "whatinstartup.exe" Gå till Redigeramenyn och tryck "Markera alla" Gå till Arkivmenyn och tryck "Spara markerade objekt", och spara på lämplig plats och med lämpligt namn. Öppna textfilen du just sparade och kopiera all text samt klistra in den i ditt svar här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Goran Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 OK, här kommer den! Startup_101018.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Här är flera poster du kan avaktivera, beroende på hur du använder dom. Om någon av dessa orsakar problemet enligt ursprungstråden har jag ärligt ingen aning om. PhoneManager kan du starta när du behöver den. Windows Live Messenger kan du starta när du behöver det Lightscribe... använder du det över huvud taget? Behöver inte ligga i autostart Bluetooth kan du starta när du behöver det // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Mycket mystiskt, men vet att sådana här fenomen kan dyka upp på oäkta exemplar av Windows. Antagligen har jag fel, för det troligaste är ju, att ingen som hade ett sådant Windows, skulle ställa frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Goran Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 Nu har jag stängt av autostarten på dom filerna och felet kvarstår, och ja, det är äkta Windows 7 Pro på en ny dator från HP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Första posten i listan ser väldigt skum ut. Börja med att leta upp den i autostart. och ta bort bocken framför. Starta sedan om datorn så får vi se om rutan är borta från skrivbordet. Är rutan fortfarande kvar, förslår jag att du bockar ur allt utom Microsoft Security Essentials, Windows Live Messenger och SynTPEnh i autostart och startar om igen. Är rutan då borta kan du åter bocka i dom andra posterna en åt gången med omstart emellan tills rutan återkommer... då vet du vilken post det är som orsakar rutan på skrivbordet och kan rensa ut filer och registerposter. En post som inte behöver ligga i autostart överhuvudtaget är nedanstående, den kan du helt enkelt låta vara urbock permanent. Den går att starta manuellt om/när du behöver den. ================================================== Name : LightScribe Control Panel Type : Registry -> User Run Command Line : C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe -hidden Disabled : No Product Name : LightScribe File Version : 1.18.6.1 Product Description: Company : Hewlett-Packard Company Location : HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run Process Path : C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe File Created Time : 2009-06-17 22:13:36 File Modified Time: 2009-06-17 22:13:36 File Attributes : A Process Created On: 2010-10-18 07:41:59 ================================================== Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Första posten i listan ser väldigt skum ut. Börja med att leta upp den i autostart. och ta bort bocken framför. Skulle kunna vara en rest efter en avinstallation och det är inte säkert att den syns i msconfig - Autostart. Om man tittar på datumen så ser det ut som att Persistence och SysTrayApp är nytillkomna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 (edited) Skulle kunna vara en rest efter en avinstallation och det är inte säkert att den syns i msconfig - Autostart. Det är just ett avinstallerat program som jag misstänker orsakar rutan på skrivbordet. Eftersom den finns med på listan så bör den synas i autostart, dock som en tom post... utan namn eller processökväg. Om man tittar på datumen så ser det ut som att Persistence och SysTrayApp är nytillkomna. "Persistence" = nVidias kontrollpanel, "SysTrayApp" = Systemfältsikon för Sigmatel ljuddrivrutin (Kan stängas av permanent från autostart) Edited October 18, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Goran Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 Nu ser det ut så här och den lilla rutan är fortfarande kvar! Startup_101018_2.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Goran Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 Nu är fältet borta, Jag stängde av Intel Common User Interface.... Tack för hjälpen, nu är det "bara" att se till att det som ska starta gör det. Tach igen! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts