Gå till innehåll

Utvecklingen av Win8


Sleepwalker

Recommended Posts

Många vet ju att MS började utveckla på Windows 8 (om nu detta blir namnet) redan mot slutet av utvecklingen av Windows 7.

Då kommer min fråga... Är det någon som vet hur det går i utvecklingen?

Tänkte om dom har något speciellt år som dom siktar på t.ex. 2014-2015.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow jätte roligt då,

orka bytta varje 2 eller 3 år ett operativsystem, håller med DatorNördanasKung, bäst och bytta till Mac, det börjar bli löjligt det här,

Känns som jag installerade win7 nyligen och 8an på väg, eh.

Microsoft förstår inte att de förlorar användare p.g.a det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow jätte roligt då,

orka bytta varje 2 eller 3 år ett operativsystem, håller med DatorNördanasKung, bäst och bytta till Mac, det börjar bli löjligt det här,

Känns som jag installerade win7 nyligen och 8an på väg, eh.

Microsoft förstår inte att de förlorar användare p.g.a det här.

För min del tycker jag att det känns riktigt spännande. Tidigare har det varit ganska vaga rykten om att det troligen är på väg runt 2012 men nu börjar det rapporteras småsaker hela tiden; idag var det ett holländskt blogginlägg som "oavsiktligt" nämnde Windows 8. OK du är inte beredd att byta ut ditt W7 ännu. Vem har sagt att du måste? Du byter naturligtvis när du eller din dator känner dig mogen för att ta steget.

Dessvärre tog jag inte aktivt del av mediebruset när de första ryktena och de mer stabilare rapporterna om Windows 7 framsteg publicerades för cirka 3 år sedan. Kom ihåg att det är NÄSTAN två år sedan den första betan hittade ut på nätet som sedan blev en publik beta som sedan blev en stabil RC och RTM och därefter (efter ett år av tester) en allmän produkt.

Kom också ihåg att det fortfarande är många som ligger kvar i gamla operativ, kanske så långt tillbaka som windows 95. Men de kanske blir tvungna eller känner sig mer mogna när nästa version av Windows kommer ut att själva byta till något nytt.

Men hur håller ditt resonemang om att byta operativ vart och vartannat år när du nämner Mac? Hur länge sedan är det sedan Snowleopard (Mac OSX?) släpptes? Är det inte också runt ett år sedan? Och man är redan på väg att släppa Lion. Och tänker du skippa Mac och hoppa på Ubuntu så sker ju versionsbyten där också regelbundet.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte om dom har något speciellt år som dom siktar på t.ex. 2014-2015.

Så länge inte Microsoft vill kommentera när de beräknar att nästa version skall komma ut så får vi hålla oss till ryktena. Och det mesta pekar väl mot cirka tre år efter Windows 7 allmänna släpp (alltså två år kvar). Det är långt dit, mycket skall hända och kommer att hända och vi kommer att få fler och mer konkreta rapporter och indicier om nästa windows ju längre tiden lider.

Själv tror jag att den ryska sajten som släppte många trevliga små smällkarameller (både vad gäller innehåll och byggen) kommer att vara bland de första runt maj, juni nästa år att berätta för oss att så här ser det säkert ut i nästa Windows. Vidare tror jag att vi runt oktober, november 2011 kommer att ha den första betan, allmän eller ej har nog ingen betydelse.

Låt oss se då hur verkligheten ser ut.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow jätte roligt då,

orka bytta varje 2 eller 3 år ett operativsystem, håller med DatorNördanasKung, bäst och bytta till Mac, det börjar bli löjligt det här,

Känns som jag installerade win7 nyligen och 8an på väg, eh.

Microsoft förstår inte att de förlorar användare p.g.a det här.

Det är inte ett dugg skillnad på Apple i detta läget, precis som perbear skriver. Och ännu mindre Ubuntu...

Varför i all världen skulle MS förlora användare för att det kommer ytterligare ett OS? Speciellt med 7an i bagaget så har ju verkligen förväntningarna ökat på MS... med all rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jätte kul att man måste uppgradera köpa formatera om datorn varje 2 eller 3 år, för efter win8 om två år så kommer win9 osv osv.

för uppgraderar man inte så ligger man efter och vissa program kommer INTE funka med windows 7 utan bara med windows 8, det är det jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jätte kul att man måste uppgradera köpa formatera om datorn varje 2 eller 3 år, för efter win8 om två år så kommer win9 osv osv.

för uppgraderar man inte så ligger man efter och vissa program kommer INTE funka med windows 7 utan bara med windows 8, det är det jag menar.

Nu kanske det blir lite större skillnader vid nästa byte med tanke på "molnet" o sånt. Men annars kan man väl knappast påstå att program slutar fungera med en Windows version så fort nästa kommer? Hur många program är det idag som inte fungerar med Vista eller t.o.m XP?

Använder man datorn ytterst sporadiskt lär man inte behöva byta varken Windows eller program. Är man flitig datoranvändare, kanske t.o.m lite entusiast, så kan man nog vilja uppgradera sin dator vart tredje år i vilkat fall som helst. Har man bara datorn till "kontorsarbete" behöver det inte vara någon stor kostnad och har man den till spel får man nog vara beredd att bränna en del pengar på uppgraderingar ändå oavsett om det kommer nytt Windows eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill nog hålla med lite omkring funderingen vad det egentligen innebär för Microsoft att man låter släppa en ny version så pass nära den tidigare Windows 7.

Folk har ju på sätt & vis blivit vana vid att OS som 2000/XP är ett slitstarkt varumärke som man kunnat använda med ett längre perspektiv.

Man har väl samtidigt varit van ifrån tidigare att bra kvallitets-märken står sig under längre tid och därigenom så byggs ju förväntningar upp allteftersom.

För inte dribbla bort sig i funderingen så hittas några övriga slutsatser via denna länken till annan diskusionstråd.

Men ur egen synvinkel tycker jag det är lite synd då versionerna släpps med tätare intervaller, mycket av magin med att gå och vänta på något nytt försvinner ju då och risken blir ju att man till slut bara rycker på axlen då lanseringarna nästan blir som reklamen i brevlådan.

Edit:

Ändrade om lite i vad som skrevs förut..Eh för klargöra ytterligare kring varför "reklam" togs upp som en liknelse så härrör den biten till samma område som har legat i ropet bland mängder av företag under senare år och något som jag själv ifrågasätter om det är något man bör fortsätta med. Vi känner igen mycket ifrån dessa saker bl.a ifrån Facebook & andra liknande tjänster på nätet som MSN Hotmail där reklam har fått ganska stor makt tillsammans med kommersiella säljande krafter. Tror ni inte att Microsoft hade vunnit människors och användares förtroende ännu mer om man började städa applikationer och tjänster rena ifrån dessa påtryckningsmedel på sikt?

Själv värderar jag professionalitet oerhört högt i saker som används som t.ex mjukvara & tjänster på nätet.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jätte kul att man måste uppgradera köpa formatera om datorn varje 2 eller 3 år, för efter win8 om två år så kommer win9 osv osv.

för uppgraderar man inte så ligger man efter och vissa program kommer INTE funka med windows 7 utan bara med windows 8, det är det jag menar.

Det där är en sanning med modifikation, själv använder jag både äldre spel och äldre programvara för WIndows 98 och XP på Windows 7 UTAN några problem!

Tycker nog att man har mer problem med programvara som släpptes 2008-2009 straxt innan Windows 7 lanserades, det lirar inte lika bra...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Mac OS X släpptes för ganska exakt 10 år sedan och då var versionsnumret 10.0. Idag är det 10.6 och till sommaren kommer 10.7. Vill ma ha minimalt med nya system så är Windows historiskt sett bättre. Nu kan man disskutera vad Service Pack skulle kunna passa in i detta? Det finns ett antal program som inte bara kräver exempelvis XP utan kräver en minimum-SP. Det gör Windows lite mer uppdateringfragmenterad än om bara XP, Vista och 7 tas hänsyn till.

Frågan är väl inte en sifferlek utan hur opraktiskt är upograderandet och vad är plus respektive minus. Att idag uppgradera systemen ger inte större problem i regel. Snarare var 64-bitar för early adopters mer problematisk med skrivare och liknande än de uppgraderingar vi talar om. Ett program som fortfarande utvecklas för plattformen ska inom rimlig tid anpassas för den nya miljön. Om plattformen ska ha värdighet gällande utvecklingstakten kan få uppgraderingar ge onödigt mycket nytt på ett enda bräde. Sprids nyheterna blir det oftare problem men de blir mindre. Praktexemplet på drtta var Vista som kom många år efter XP släpptes. Folk fick köpa ny dator skulle man generaliserat kunna säga.

Här kan man se en skillnad mellan OS X och Windows att OS X har blivit snabbare, rappare med varje ny version medan Windows blir tyngre och tyngre utom med 7. Hårdvarukraven har ökat på OS X men har man bara vad som krävs är det en prestandaökning med uppgradering hittills. Den trenden tror jag vändes med Windows 7 iom att datorer bör bli mer strömsnåla. Det vore meningslöst om orocessorerna blev bättre arbete/energi och mjukvara sabbade det! Maskiner blir mindre och batteridrivna allt mer. Windows 8 bör följa Win 7:s riktning här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Tråden tycks ha fått lite andnöd. Konstgjord andning behövs. Paul Thurrott och Rafeal Rivera skriver om Windows 8 secrets på Pauls sida http://www.winsupersite.com/ . Den tjusiga låsbilden för W8 beskrivs här http://windows8news.com/2011/04/01/windows-8-beta-lockscreen-revealed/ (bland andra ställen). Sedan är det nog fler än jag som tittar i Connect och Technet om Microsoft har lagt ut en pre-beta build ännu. Det kliar i fingrarna att installera den i en testdator.

Är det förresten bara jag som ser normaltid i forumet? Det stod att jag redigerade det här inlägget klockan 10.01 (förra redigeringen) när det egentligen skulle ha stått 11:01. Jag vet att vi har pratat om det här förrut men visst är det konstigt att det dyker upp igen.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Får se om första betan dyker upp i september...

Stenis, jag hoppas att du kan, vill och orkar starta ett betaforum för Windows 8-Windows 8 svensk när det blir så dags precis som du gjorde med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenis, jag hoppas att du kan, vill och orkar starta ett betaforum för Windows 8-Windows 8 svensk när det blir så dags precis som du gjorde med Windows 7.

Det är helt beroende på Microsoft och hur de hanterar betaprogrammet för Windows 8. Jag kan inte lova något över huvud taget men om det blir aktuellt med något liknande så lär du och andra få reda på det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...