candela Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 (edited) Ett synnerligen egendomligt problem upptäckte jag i dag. Har anslutning till internet med samtliga webbläsare och tillgång till e-mail Outlook 2010. När jag klickar på internetanslutningsikonen så får jag följande: Ingen anslutning. Går jag in på nätverkskartan så ser det ut som bif. Vad kan ha hänt och hur åtgärda? Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig. /candela Edited February 21, 2011 by candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjb Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Spontant ser det ut som du har fel inställningar då du skall ansluta. Hur ansluter du, har du inloggning för att komma åt internet eller är du direkt ansluten? Har du även kontrollerat så det inte är något fel hos din internetlevrantör och felet endast är tillfälligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 21, 2011 Author Share Posted February 21, 2011 (edited) Jag har autoinloggning. Har inte kollat med internetleverantören. Det underliga är att jag har internetanslutning trots meddelandet. /candela PS Detta måste ha skett senaste tiden ca 2-3 dagar sedan antar jagDS Edited February 21, 2011 by candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Det har hänt för mig ett par gånger med Vista-datorn men det har då varit normalt nästa gång jag har startat om datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Vad händer om du klickar på något av kryssen före/efter "Gateway" som du ser i nätverkskartan? Startar datorn någon form av felsökning då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Cecilia. Omstart hjälper ej. Wheninrome. Hjälper ej. Felsökning startar men utan resultat. Har mailat Comhem om problemet, men med kännedom om deras svarsfrekvens så tar det säkert lång tid. Börjar fundera på om systemåterställning kan vara någon lösning? /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Högerklicka på nätverksikonen och välj "Felsök problem"... förhoppningsvis repareras eventuella fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Hej e-son. Det hjälpte inte.Har försökt med systemåterställning, men det blir inte bättre. Börjar fundera på att formatera HD och börja om från början. Det är ju bara det att jag har så många filer och program som jag måste spara undan först. En återinstallation och återställning av programfiler tar ju lång tid. Men tid har jag ju. Men avvaktar om fler förslag kommer upp och om Comhem svarar inom rimlig tid. /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Jag tänkte på ditt nätverkskort... har du drivrutinerna till det? Om så är fallet så skulle du kanske prova att avinstallera det i enhetshanteraren, starta om datorn och sedan installera om det? Har ingen aning om det kommer att hjälpa men det är nog något jag själv skulle göra om detta hände mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Ett långskott,, testat med olika "ipconfig" kommandon ? http://www.drivrutiner.net/drivrutiner/ipconfig.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Egentligen, vad är problemet? Det fungerar ju? Själv är jag aldrig inne där och kollar, så länge det fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 (edited) Ett långskott,, testat med olika "ipconfig" kommandon ? http://www.drivrutiner.net/drivrutiner/ipconfig.php Fick ett konstigt svar. Se bifogad bild. /candela Edited February 22, 2011 by candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Enligt din bild högst upp så är du inne på "Nätverkskarta"... Om du går in på "Nätverks- och Delningscenter" istället. Till vänster så har du "Ändra inställningar för nätverkskort". Klicka där och du får upp alla anslutningar... både inaktiva och aktiva. Finns det något nytt där? // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Ja om jag antar att anslutning til IPv6 inte är ansluten. Kommer inte ihåg om det var så tidigare. Bifogar bilder. /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Får du upp rutan ovan om du går in på "Ändra inställningar för nätverkskort"? Du borde få upp något i stil med detta: (borde inte göra skillnad om det är trådlöst eller trådbundet) Du har bara en anslutning där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Ja! Har en stationär dator med nätverkskabel ansluten till modemet (Comhem bredband). /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Ja du... då har jag slut på ideér... Du har provat att avinstallera nätverkskortet och sedan ominstallera det igen? Som jag skrev ovan så har jag inte den blekaste om det skulle göra någon skillnad med det är vad jag själv hade provat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Om du ger kommandot ipconfig /all så ser man mer än det som syns i bilden i inlägg 12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Cecilia! Här kommer lite till. /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Cecilia! Här kommer sista raderna. /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Ja du... då har jag slut på ideér... Du har provat att avinstallera nätverkskortet och sedan ominstallera det igen? Som jag skrev ovan så har jag inte den blekaste om det skulle göra någon skillnad med det är vad jag själv hade provat. Tack för att du försökt att hjälpa. /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Har du varit inne i konfigurationen av nätverksanslutningarna nyligen och råkat ändra något? Kan någon med Windows 7 och helt fungerande internetanslutning kolla om det står frånkopplad på tunnelanslutningarna? Jag har Vista och har inaktiverat IP v6 vilket gör att när det står frånkopplade på mina tunnelanslutningar kan det bero på inaktiveringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Min är aktiv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Min är aktiv! Manneman. Hur aktivera? Har för tillfället inga möjligheter att testa med mina vänner. /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Hur aktivera? Du skall inte aktivera. Tunnelanslutningarna skall vara frånkopplade, såvida dom inte används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.