Gå till innehåll

dator delar i en dator?


Recommended Posts

OEM knutna licenser kanske kan vara värt & informera om.

Om datorn kom levererad med en sådan ifrån tillverkaren så återfinns identifierare främst på moderkortet.

Hårddisk som processor bör kunna bytas ut med licensen intakt men kanske inte i alla lägen.

Tänk på värdet av eventuell garranti om det handlar om nya datorer.

Åverkan för kunna nå och byta ut detaljer kan ju då äventyra de hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade om det är värt att köpa fler OEM windows eller om jag ska köpa ett windows som är för flera datorer eftersom hårddiskarna är en slit och släng sak...

Då kan man köpa ett OEM för moderkort byter inte jag så ofta.

Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Windows med OEM-licens är knuten till moderkortet och om moderkortet går sönder så fortsätter licenser att gälla även för det nya moderkortet under förutsättning att det är ett likartat kort och inte kan anses medföra att datorn blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade windows 7 oem-version installerat på en äldre dator. Jag ville vässa upp den prestandamässigt och köpte nytt moderkort, i-5 coreprocessor, ramminnen och nytt nätaggregat. Eftersom den gamla dator var en minitower passade inte moderkortet och jag blev även tvungen att byta datorlådan. Det blev alltså ett nybygge. Jag använde den gamla hårddisken där jag redan hade windows 7 installerat och stoppade in den i nybygget. Jag installerade inte om windows.

När bygget var klart startade jag på den gamla hårddisken och allt fungerade. Jag fick upp meddelande att windows "inte var aktiverat". Jag tänkte att det går väl inte att aktivera detta windows som nu satt i en helt ny dator. Jo det gick galant.

Uppenbart var att windows 7 oem , för att kunna aktiveras, inte reagerade över att det flyttats över till en helt ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju ingen skillnad på en oem-version och en retailversion rent funktionsmässigt. Skillnaden är avtalsmässig.

Även om det finns fler kontroller i OEM-versionen kan man ju ha tur att det går bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I grund och botten är det väl säljarna som säljer OEM-versioner utan att sälja nya datorer som är bovarna?

Nej det är vad jag förstått en förändring Microsoft står bakom, att det numera går att köpa OEM licenser separat. De är billigare men med nackdelen att de knyts till den dator de aktiveras på först, för dem som är ärliga och följer avtalet. Och ärligt talat så många hundralappar mer handlar det inte om för att få en retail om man har det behovet. Har man ändå inte för avsikt att vara ärlig kan man ju lika gärna köra helt pirat.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ändå inte för avsikt att vara ärlig kan man ju lika gärna köra helt pirat

Mja, det är väl avsevärd skillnad att betala för en oem-version mot att hämta en gratis. Hur som helst jag har betalat för min och använder den på en dator, snyltare eller ej. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...