Gå till innehåll

Hjälp mig med min uppsats!


Nirvasher

Recommended Posts

Tycker någon mod att detta inte alls hör hemma här så ta bort den (utan att fråga mig det är helt okej), men jag ser inte att detta bryter mot något, samtidigt att jag inte tjänar något på det hela. :)

Jag är studerande på Malmö Högskola (miljövetenskap) och behöver er hjälp! Och det är ytterst enkelt att hjälpa mig, det är bara genom att svara på mina frågor i den här enkäten:

https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/viewform?hl=sv&formkey=dDBoQXliMmx0LW5aZ21Cckc1NDdRQkE6MQ#gid=0

Detta hjälper mig med min uppsats som handlar om elkonsumtion ur ett miljösociologiskt perspektiv.

Är ni intresserade av resultaten sedan så säg bara till så kan jag publicera dessa!

Tack för hjälpen! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort den!

Du kanske ska omformulera fråga 16. Normal energiförbrukning för ett småhus per år kan skilja väldigt mycket beroende på vilken typ av uppvärmning man har. Flera av de föreslagna svaren kan vara rätt...

Lycka till med arbetet. Avsluta gärna denna tråden när din enkät är färdig genom att publicera resultaten, som du själv föreslår!

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket essob, Manneman och Nicklas för era svar! :D

Manneman: Hm, det har du rätt i. Det är nog egentligen en fråga som är svår då det nog inte finns ett exakt värde för småhus och lägenheter, då det skiljer sig väldigt mycket från människa till människa, beroende på intressen och liknande. Men samtidigt är det intressant att se vad folk tror är rätt.

Yep, jag avslutar och postar resultaten så gärna så, när det är färdigt! :)

Nicklas: Tack! Första enkäten jag gör någonsin, och det är ytterst svårt att vara självkritisk i de fallen, då man tänker inom ramarna "Vad vill jag har svar på? Vad vill jag undersöka?". Skyller inte ifrån mig, bara så det är. :P Var det något specifikt du tänkte på som borde ha varit mer utförligt? Man får lära sig av sina misstag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående fråga 15 och 16 så blir man lite fundersam!

Tittar man på statistiken över elförbrukningen för lägenheter och småhus hos EON så finns inte det rätta svaret med i något av de tre alternativen att välja mellan!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Angående fråga 15 och 16 så blir man lite fundersam!

Tittar man på statistiken över elförbrukningen för lägenheter och småhus hos EON så finns inte det rätta svaret med i något av de tre alternativen att välja mellan!!

Jag håller mig till Energimyndigheten (skrolla längst ner):

http://www.energikunskap.se/sv/FAKTABASEN/Energi-i-Sverige/Energianvandningen-hemma/

:)

Men nu när jag såg EONs siffror blev jag väldigt fundersam! Det här var väldigt konstigt. :o EONs siffror är mycket högre än vad Energimyndigheten redovisar. Hm, eftersom jag redan fått in en del enkäter kommer jag nog ta bort dessa två frågor då det tydligen är otroligt stor skillnad.

Edit 2: Samtidigt är jag lite förbryllad över hur EON räknar, då de räknar med varmvatten och uppvärmning för lägenheter vilket inte är vanligt, förkommer ja, men brukar inte räknas med.

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu när jag såg EONs siffror blev jag väldigt fundersam! Det här var väldigt konstigt. :o EONs siffror är mycket högre än vad Energimyndigheten redovisar. Hm, eftersom jag redan fått in en del enkäter kommer jag nog ta bort dessa två frågor då det tydligen är otroligt stor skillnad.

Jo, :D

Dina funderingar har nog fångat dom aktuella frågeställningarna. Dom som vi som konsumenter tampas med dagligen.

Man får olika svar, avseende energiförbrukning, beroende vilken part man vänder sig till.

Kanske beroende på vilken agenda man har.

Ingen sanning verkar finnas.

Sänker vi vår elförbrukning, så höjs dom fasta avgifterna.

För oss som konsumenter känns det som Moment 22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, :D

Dina funderingar har nog fångat dom aktuella frågeställningarna. Dom som vi som konsumenter tampas med dagligen.

Man får olika svar, avseende energiförbrukning, beroende vilken part man vänder sig till.

Kanske beroende på vilken agenda man har.

Ingen sanning verkar finnas.

Sänker vi vår elförbrukning, så höjs dom fasta avgifterna.

För oss som konsumenter känns det som Moment 22.

Det stämmer nog! Precis som gebe hjälpt att komma fram till så gäller det hela hushållselen, där EON väljer att redovisa "genomsnittet". Och kan väl vara lite sisådär att redovisa. :)

Det man redovisar hos Energimyndigheten är det man betecknar hushållselen. D.v.s. en del av den totala elanvändningen.

Så var det! Tack! :D Lägger till "elförbrukning för hushåll" i frågan i alla fall, för bättre definition. Men känner väl fortfarande nu efterhands att det är två dåliga frågor i enkäten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Behåll den gängse betäckningen så blir det bäst.

Vad tror du är normal förbrukning för hushållselen per år för.

Smart! Ändrat nu, tack så mycket än en gång! :D

Nu är det gjort.. :D

Tack! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sidan fungerar bra,, har fyllt i efter "bästa" förmåga..,, men alternativ som "gift" under fråga 3 tycks inte finnas med.

Ska man fylla i "Kollektivboende" då i stället ? :P

:)

Haha! Jag har helst velat ha så lite variabler där som möjligt när det kommer till de där, så sambo är väl egentligen "närmaste" trots ej korrekt uttryckt. :P Tack för dina svar! :)

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...