Gå till innehåll

Molnet, egentligen bara dimma?


Recommended Posts

Jo... han startar ju helt Ok att man måste ju välja sina alternativ och ha flera backuper för viktigt material.

Sen att välja "säkra" moln..... helt OK.

Men han spårar sedan ur i den sedvanliga IDG-nojjan över hemliga dokument vilket majoriteten av användare INTE har.

Tex Dropbox har ju IDG-redaktionen haft som "boxboll".....

Majoriteten användare vill bara ha ett enkelt sätt att förvara filer om något händer i sin burk samt att enkelt kunna dela ut till andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men han spårar sedan ur i den sedvanliga IDG-nojjan över hemliga dokument vilket majoriteten av användare INTE har.

Det beror helt och hållet på hur man definierar "hemliga dokument". I likhet med Städje tycker jag nog att ALL personlig data, som inte medvetet delas ut, är att betrakta som "hemliga dokument".

Majoriteten användare vill bara ha ett enkelt sätt att förvara filer om något händer i sin burk samt att enkelt kunna dela ut till andra.

Det är väl lite det som är problemet... att majoriteten "bara vill ha", utan att ägna så mycket som en tanke åt vad som medföljer, när dom får vad dom vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau.... för det första så måste man skilja på ett företag och en privat slutanvändare.

För ett företag kan det vara blodigt allvar för att överleva pga tex en synnerligen ineffektiv dataavdelning och man söker då mer effektiva lösningar.

Sen för en privat slutanvändare så har majoriteten inga hemligheter, det är bara så !!

Men det kan ju vara olämpligt att publicera diverse fyllekort eller att man tillhör mer extrema sammanslutningar i ett moln eller tex Facebook.... men det gäller ju att alla tänker till !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt integritetstänkande är aningen underutvecklat... men det är ju min högst personliga åsikt! ;)

Inte alls enligt min bestämda mening !

Vilka vill du (samt IDG) skydda egentligen ??, typ kräket Breivik ? (som den norska communityn snabbt hackade alla konton för och överlämnade till polisen) eller de sorgliga pedofilerna ??

Mycket mysko !!

För majoriteten handlar det om att på ett enkelt sätt backupa senaste semesteresan eller högtidsdagar och enkelt dela med släkt o vänner ! Majoriteten har inga hemligheter !!

Sen har vi då den sorgliga skaran fildelare med den ännu sorgligare skaran detektiver från mediaindustrin som försvårar det här...... (fildelarnojjan :wacko: )

Personligen har jag inget till övers för att göra den "digitala världen" vattentät, de som missbrukar det här (en ytterst liten monoritet) ska INTE känna sig säker !! De ska alltid kunna jagas !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka vill du (samt IDG) skydda egentligen ??, typ kräket Breivik ?

Jag vill skydda dig och mig samt våra nära och kära... från just sådana som Breivik och pedofiler. Dessutom från paranoida amerikanska "terroristbekämpare", diktatoriska myndighetspersoner eller kort sagt, fanatiska människor/organisationer med extrema åsikter och ett respektlöst, odemokratiskt beteende!

Med lite fantasi kan du säkert själv komma på några inte allt för osannolika scenarier där dina personliga data skulle kunna missbrukas.

Majoriteten har inga hemligheter !!

ALLA har hemligheter... i den meningen att vi inte vill att det skall bli allmänt känt. Du vill förmodligen inte dela "fyllan på Mallåkra" med hela världen, även om du kanske tycker att det är kul att visa upp den för bästa kompisen. Att även du har hemligheter, upptäcker du den dag någon använder dina "icke-hemligheter" för att skada dig. Hur du handskas med förtroenden från andra människor vill jag inte ens tänka på.

Personligen har jag inget till övers för att göra den "digitala världen" vattentät, de som missbrukar det här (en ytterst liten monoritet) ska INTE känna sig säker !! De ska alltid kunna jagas !

Det handlar inte om att göra den digitala världen vattentät. Det handlar om att du som privatperson skall kunna känna dig rimligt säker på att INTE behöva utsättas för något av ovanstående.

Det är just den lilla minoritet som kan tänkas missbruka bristen på integritet, som är så förödande för den person som drabbas av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag anser du har fel !

Samma "nojja" som de som anklagar MS att ha en "bakdörr" in i Windows.

Kriminella ska ALDRIG känna sig säkra de ska ALLTID kunna jagas i den digitala världen.

Sen har INTE majoriteten några hemligheter.... typ senaste Rhodos-resan... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snapback.pnge-son, den 03 september 2011 - 14:21 , skrev:

Ditt integritetstänkande är aningen underutvecklat... men det är ju min högst personliga åsikt! ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inte alls enligt min bestämda mening !

Vilka vill du (samt IDG) skydda egentligen ??, typ kräket Breivik ? (som den norska communityn snabbt hackade alla konton för och överlämnade till polisen) eller de sorgliga pedofilerna ??

Mycket mysko !!

För majoriteten handlar det om att på ett enkelt sätt backupa senaste semesteresan eller högtidsdagar och enkelt dela med släkt o vänner ! Majoriteten har inga hemligheter !!

Sen har vi då den sorgliga skaran fildelare med den ännu sorgligare skaran detektiver från mediaindustrin som försvårar det här...... (fildelarnojjan :wacko: )

Personligen har jag inget till övers för att göra den "digitala världen" vattentät, de som missbrukar det här (en ytterst liten monoritet) ska INTE känna sig säker !! De ska alltid kunna jagas !

Håller helt och hållet med plun!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med plun!

Tack för det RuneK....

Sen finns det då de som är så yberkorkade-fantastiskt dumma att de publicerar sina tankar hos Facebook.

Är man så jefla korkad så må man då ta sitt straff... :P

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13568965.ab

Eller ska oxå dessa korkskallar skyddas.... ???

(Facebook definierar jag då som ett moln)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om "molnet" är vad som ska finnas i det privat "molnet" och vad som ska finnas i det publika "molnet". Både företagsanvändare och privatanvändare har garanterat information i olika former som man under vissa omständigheter inte vill ska hamna i händer på obehöriga och det är en viktig fråga för vad som lagras vart.

Man kommer aldrig ifrån att man oavsett företag eller privat användning vill ha visst data lagrat bara hos sig själv, men ur konsumentaspekt så är detta svårt för konsumenten att avgöra var eller hur informationen/data ska lagras mycket på grund av hur dagens operativsystem och tjänster ser ut. Det saknas också mycket information på det här området.

Låter kanske en aningen luddigt men det är en fråga som kommer bli allt mer aktuell ju fler tjänster som dyker upp dom lagrar information på nätet åt dig, plus att framtidens operativsystem innehåller diverse kopplingar mot lagringstjänster på nätet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om "molnet" är vad som ska finnas i det privat "molnet" och vad som ska finnas i det publika "molnet". Både företagsanvändare och privatanvändare har garanterat information i olika former som man under vissa omständigheter inte vill ska hamna i händer på obehöriga och det är en viktig fråga för vad som lagras vart.

Jo det du skrev är ju extremt "flummigt"...... majoriteten av slutanvändare har inga hemligheter sen finns det då rena "korkskallar" som snarast bör fundera över vad de egentligen skickar upp till "molnet".

För företag är det mer komplicerat och för vissa företag är det här en fråga om överlevnad/snabb åtkomst av data och i grund och botten ingen fråga egentligen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att många konsumenter har data lagrat som trots allt är känsligt om det hamnar i orätta händer, kan var allt från inloggningskoder till webbtjänster, kärleksbrev, privata bilder eller filmer, etc etc. Vad som ska lagras vart är idag svårt och kommer att bli svårare för konsumenten i framtiden. Problemet är att användarna förhoppningsvis inser att det man själv aktivt publicerar på "molntjänster" som Facebook är till allmän beskådning men lagring av data (som eventuellt publiceras) i molnet är en fråga som är mer problematisk. Vem har tillgång til informationen och kan säkerställa att den hålls i säkert förvar när den lagras i "molnet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men han spårar sedan ur i den sedvanliga IDG-nojjan över hemliga dokument vilket majoriteten av användare INTE har.

Sen för en privat slutanvändare så har majoriteten inga hemligheter, det är bara så !!

Majoriteten har inga hemligheter !!

Sen har INTE majoriteten några hemligheter....

majoriteten av slutanvändare har inga hemligheter sen finns det då rena "korkskallar" som snarast bör fundera över vad de egentligen skickar upp till "molnet".

Har jag förstått dig rätt att du menar att majoriteten inte har några hemligheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kanske en aningen luddigt men det är en fråga som kommer bli allt mer aktuell ju fler tjänster som dyker upp dom lagrar information på nätet åt dig, plus att framtidens operativsystem innehåller diverse kopplingar mot lagringstjänster på nätet....

Jo det är mycket "luddigt"......

Nu är det då så att majoriteten inte har några hemligheter så det ÄR inget problem !

Sen finns det då en liten minoritet som kanske har problem och de måste då kanske mötas "öga för öga" och inte i den digitala världen !

Mycket enkel logik, IMHO... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man inte tycker att man har sånt som inte ska spridas så tänker man kanske inte tillräckligt mycket över vad en bild kan betyda. De flesta tycker bara att det är gulligt med mer eller mindre nakna småbarn som badar på Mallorca (för att knyta an till tidigare inlägg), men det har ju visat sig att en del sådana familjebilder har dykt upp i pedofilers datorer och det är knappast trevligt att veta att någon har suttit och hetsat upp sig över bilderna på ens barn och spritt dem över världen till likasinnade. En släkting eller vän kan om några år drabbas av en stalker som använder ens gamla foton för att spåra upp personen, kanske genom att hota ens barn som också finns på fotona. Det finns många sådana direkt otrevliga situationer som kan uppstå, trots att man inte har några "hemligheter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör kanske skilja på teknik/funktion och vanor i denna diskussionen. Det senare med att tänka sig för innan man fläker ut sitt liv på Internet är ju inget nytt för det man nu brukar mena med molnet utan har förekommit och varit ett potentiellt problem sedan Internets barndom. Bl.a av sådana anledningar som Cecilia beskriver ovan. Då tycker jag det är mer intressant att diskutera en situation där man använder externa molntjänster privat, huruvida man kan eller ska kunna känna sig trygg med det. Dvs där man medvetet valt att förvara känsligt material online men enbart för egen användning, för majoriteten har ju hemligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör kanske skilja på teknik/funktion och vanor i denna diskussionen.

.....

.....

Då tycker jag det är mer intressant att diskutera en situation där man använder externa molntjänster privat, huruvida man kan eller ska kunna känna sig trygg med det. Dvs där man medvetet valt att förvara känsligt material online men enbart för egen användning, för majoriteten har ju hemligheter.

Ska man förvara känsligt material online, så bör man nog tänka efter mer än en gång.

Företag går omkull eller säljs...

Vem vet vad som då händer med ditt känsliga material.

Eller så är de helt enkelt klantiga, ett exempel är ju dropbox som öppnade upp allas konton för ett tag sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En artikel av Jörgen Städje, som ALLA borde läsa...!

http://www.idg.se/2....igen-bara-dimma

Det var väl inget märkvärdigt eller nytt med den artikeln, den var väldigt luddig... :)

Inte för att jag kan skriva bättre...

Vill man ha vettig information och kunskap om internet, webben och det populära ordet "molnet", så bör man nog undvika idg.se.

pts.se är en bra startpunkt om man vill veta mer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molnet, egentligen bara dimma?

För mig är det bara disigt.

Vill nog se mera empiriska data om "molnet" innan jag bildar mig en uppfattning.

Allt som är nytt behöver inte vara bra. Ibland har det varit tvärtom.

imho/emrm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...