Gå till innehåll

...äntligen!


Recommended Posts

De slopade stödet gäller dock endast för den version av IE10 som används tillsammans med det nya Metro-gränssnittet i Windows 8. Microsoft planerar att släppa två versioner av IE10, en för Metro och en för det klassiska gränssnittet. Den senare versionen kommer dock att stödja insticksprogram likt tidigare.

Snacka om "icke"-artikel, IDG börjar mera och mera ta efter Aftonblaskan i rubriksättning.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om "icke"-artikel, IDG börjar mera och mera ta efter Aftonblaskan i rubriksättning.

Njaee... jag tror inte skribenten ens har fattat hur stort detta är.

I och med att varken MS eller Apple stöder flash på sina mobila plattformar, är flash i praktiken dödförklarat. Ingen webbutvecklare vid sina sinnens fulla bruk kommer att använda flash och därmed utestänga alla mobila enheter... enheter som redan dominerar webben, och kommar att göra så än mer i framtiden.

För en gång skull bromsar inte MS utvecklingen, utan driver den istället ett stort steg framåt, mot html5. I detta fallet är det bara att lyfta på hatten för Microsoft. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ersätta någonting som är välbekant,, mot någonting annat ?

Mycket fungerar med Flash idag ute på nätet.

Såga Silverlight samtidigt ?

Många frågetecken

Inga frågetecken alls... bara glada utropstecken! Flash och Silverlight skall bort, HTML5 skall in! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte "100" med det :unsure:

Edit :

Man kan gå bakåt till tiden med tex. Netscape Navigator och IE 4-5.

Det handlar om olika webbläsare oavsett html-version.

Det intressanta är, om och hur det kommer att fungera med html5 ?

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte "100" med det :unsure:

Edit :

Man kan gå bakåt till tiden med tex. Netscape Navigator och IE 4-5.

Det handlar om olika webbläsare oavsett html-version.

Det intressanta är, om och hur det kommer att fungera med html5 ?

Gamla webbläsare skall man aldrig gå tillbaka till... dom är utdaterade. ;)

Att samtliga nu populära webbläsare raskt utvecklas mot fullt HTML5-stöd, kan väl knappast ha undgått någon med lite intresse för vad som händer. Webbläsarna är alltså inget problem, så länge man uppgraderar i takt med utvecklingen.

Ett betydligt större problem är, och kommer att vara, alla trötta webbutvecklare som slutade bry sig samtidigt som dom gick ur gymnasiet. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(så att diskussioner hamnar i rätt tråd)

Jovisst skulle det vara bra att slippa Adobes Flash, nu har jag alltid nVidia-grafik i mina burkar så jag har aldrig haft problem med Flash. (plus att jag blockerar alla "skit-flashar" med Adblock)

Nu är jag sedan ganska säker på att det här bara är ett utspel från MS i jättarnas batalj borta i USA.

I slutändan så är det marknaden som bestämmer och jag tror inte de stora media-direktörerna tagit ställning till detta än.

Det finns en enorm massa Flash-material inkl DRM-skydd som inte konverteras i en handvändning av världens media-bolag...

Google har förvisso visat att det går med allt YouTube-material.

Jag tror att Flash blir kvar... !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash hoppade in utan att blinka, i min Windows 8 på VMware

Ska jag ta bort den?

Flash funkar bra på Windows7 och IE9, där har jag inte märkt av några problem, den uppdaterar sig fint hela tiden, precis som på XP-maskinerna.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första länken i e-sons första inlägg.

De slopade stödet gäller dock endast för den version av IE10 som används tillsammans med det nya Metro-gränssnittet i Windows 8. Microsoft planerar att släppa två versioner av IE10, en för Metro och en för det klassiska gränssnittet. Den senare versionen kommer dock att stödja insticksprogram likt tidigare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första länken i e-sons första inlägg.

Jo men jag är tämligen tvärsäker på att MS får backa även för Metro.

Att Adobe har sån stor marknadsandel för Internets reklam retar ju gallfeber på Google, Apple samt just MS. Silverlight blev ett fundamentalt fiasko på det stora hela och nu funderar man på hur man ska "Äta eller Ätas"..... helt enligt marknadens lagar....

Jag tror INTE de stora mediabolagen i världen är beredda att konvertera allt flashmaterial just nu.

Sen har man vad jag vet inte löst DRM problematiken i HTML5.... men det kanske man gjort ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var närmast ett svar på Olles fundering. ;)

Jo men att hänvisa till IDGs torftigt underbyggda världsbild är väl en dålig argumentation.

Rena "kriget" som pågår bland "de stora elefanterna" i USA om framtiden.....enorma summor pengar som det handlar om i slutändan. Jag vet inte riktigt hur MS kalkyl ser ut avseende att skippa både Silverlight samt Flash... men MS brukar veta vad de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken argumentation syftar du på? Jag tolkade det som en helt opartiskt förklaring. Finns det något du inte vill göra till krig?

Jo nu är Svenska IDGs artiklar ofta helt utan fördjupad analys om saker som händer ute i den stora världen, de tar en artikel från sin amerikanska modertidning, översätter, förenklar och lägger ut den utan någon djupare analys. Sämsta kvällstidningsstuk på IDGs redaktörer. (för det mesta)

Just Flash är en "brännhet" fråga där de amerikanska bjässarna, Google, Apple, MS samt då Adobe kommer att göra upp troligen i år. Men helt avgörande är vad de som lagrat på sig stora mängder media tycker och tänker och jag är inte så säker på att mediaindustrins direktörer är med på noterna.

Tar man tex en pytteliten aktör som Svenska SVT (som inte syns i världen) så har de massor med Flash-filmer som måste konverteras. Det ser likadant ut hos alla större media-bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade vad Adobe tycker om saken och de svarade ju direkt.

http://blogs.adobe.c...-and-metro.html

Vad som är bäst för en konsument vete tusan....flera aktörer bättre konkurrens. Målet för de här är ju att slå ut den andre... eller helst alla konkurrenter. :ph34r:

Säger företaget som ännu inte fått ut en skarp fungerande version av sitt program i 64 bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...