Gå till innehåll

Dator startar ej efter Windows 7 installation


Brkie

Recommended Posts

Hej,

Har en LG R510 bärbar som jag skulle formatera till han, han köpte en windows 7 skiva och ja satte igång, bootade upp från CD, formaterade partitioner och sånt, satte igång med installationen och allt gick bra. När ja kom till steget "Datorn startas om" så blev det fel. Den startades om men nu är den fast på "Vällkommst skärmen" då denska boota upp och det står LG samt "tryck F2 för boot manager, F12 för blablabla" och det. Den står helt still, tryckar ja någon knapp så händer inget, trycker ja några knappar så börjar den tjuta varje gång ja trycker en knapp, kan bara stänga av den på on/off knappen och trycka CRTL+ALT+Del och då startades den bara om sen är det tillbaka till rutta igen, allt fastan bara.

Den funkade urmärkt innan och hade windows Vista, har googlat lite och såg att 2-3 snubbar hade samma fel efter windows 7 installation och med samma dator modell, dem frågade om hjälp på några amerikanska forum men dem fick inget svar, därför försöker jag här och hoppas på att någon vet vad som är orsaken eller hur man fixar det.

Tackar på förhand!!

MVH Branko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får stoppa in DVD-skivan och starta om datorn och göra om det hela. Sånt här kan hända vem som helst. Sedan vet jag inte om du gjorde en uppdatering till Windows 7.eller en ren installation. Upgrade Advisor är nödvändigt, för att veta om Windows 7 passar på datorn, men det antar jag att du kört.

http://windowshjalp.se/?p=34

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/downloads/upgrade-advisor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte trycka på någon knapp om frågan kommer upp vid installationen av Windows 7 utan låter datorn installera allt färdigt. Jag tror att du antingen trycker på någon knapp under installationen eller att du måste ändra i biosen att boota på hårdisken först, Boot manager oftast F12 använder man bara en gång i början av installationen om inte Windows skivan bootar upp.

När du formaterar så skall du välja att ta bort alla partitioner och i vissa fall så kan det finnas en recovery partition från tillverkaren som du även bör ta bort för att få ett rent system.

I vissa fall så blir man även tvungen att uppgradera biosen som man finner på tillverkarens hemsida.

Din dator är så pass ny så jag tror att den skall fungera korrekt för dig med Win7

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får stoppa in DVD-skivan och starta om datorn och göra om det hela. Sånt här kan hända vem som helst. Sedan vet jag inte om du gjorde en uppdatering till Windows 7.eller en ren installation. Upgrade Advisor är nödvändigt, för att veta om Windows 7 passar på datorn, men det antar jag att du kört.

http://windowshjalp.se/?p=34

http://windows.micro...upgrade-advisor

Har kört en ren installationen, datorn ska klara av windows 7, rätt ny dator, Stoppar jag in skivvan så är det samma sak, inget händer, alltså allting är fast på vällkomst skärmen - LG logan , och inget mer händer än det, har haft den på i flera timmar men endå står den bara där, trycker jag F2 för bios options lr ngt sånt så händer inget, trycker ja F12 för boot manager eller något sånt hette det, så händer inget heller, vad jag än händer så händer inget, datorn reagerar inte, den är helt "frusen" liksom.

Du skall inte trycka på någon knapp om frågan kommer upp vid installationen av Windows 7 utan låter datorn installera allt färdigt. Jag tror att du antingen trycker på någon knapp under installationen eller att du måste ändra i biosen att boota på hårdisken först, Boot manager oftast F12 använder man bara en gång i början av installationen om inte Windows skivan bootar upp.

När du formaterar så skall du välja att ta bort alla partitioner och i vissa fall så kan det finnas en recovery partition från tillverkaren som du även bör ta bort för att få ett rent system.

I vissa fall så blir man även tvungen att uppgradera biosen som man finner på tillverkarens hemsida.

Din dator är så pass ny så jag tror att den skall fungera korrekt för dig med Win7

Det jag menade med att jag trycker på valfri knapp är när meddelandet kommer upp "tryck på valfri knapp för att boota från CD - skivan" alltså innan själva installationen börja, vilket är ju normalt, har installerat windows xp o windows 7 tusentals gånger så det är inte precis så att jag är amatör på det om vi ska säga så :P problemet är bara att hela datorn har hängt sig efter WINDOWS 7 installationen när man ska starta datorn, som sagt vid första bilden som dycker upp när man trycker på On-Off knappen, LG Logan och så :/ Rätt jobbigt när man inte kan göra ett piss :( haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan kanske är lite befängd, är det en orginalDVD med Windows 7 eller kopierad, nerladdad?

Så det går inte att stoppa in DVD-skivan och stänga av datorn och sedan starta upp den, vad händer då?

Den borde reagera och ta fram valen, som normalt ska komma upp, om förstahandsvalet är att den ska starta från en CD/DVD om detta är ställt i Bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en LG R510 bärbar som jag skulle formatera till han, han köpte en windows 7 skiva och ja satte igång, bootade upp från CD, formaterade partitioner och sånt, satte igång med installationen och allt gick bra. När ja kom till steget "Datorn startas om" så blev det fel. Den startades om men nu är den fast på "Vällkommst skärmen" då denska boota upp och det står LG samt "tryck F2 för boot manager, F12 för blablabla" och det. Den står helt still, tryckar ja någon knapp så händer inget, trycker ja några knappar så börjar den tjuta varje gång ja trycker en knapp, kan bara stänga av den på on/off knappen och trycka CRTL+ALT+Del och då startades den bara om sen är det tillbaka till rutta igen, allt fastan bara.

Den funkade urmärkt innan och hade windows Vista, har googlat lite och såg att 2-3 snubbar hade samma fel efter windows 7 installation och med samma dator modell, dem frågade om hjälp på några amerikanska forum men dem fick inget svar, därför försöker jag här och hoppas på att någon vet vad som är orsaken eller hur man fixar det.

Tackar på förhand!!

MVH Branko

Jo hej..! Uppdatera BIOS till senaste.. Och tryck inte på någon tangent innan hela installationen är färdig, (Får en känsla av att du trycker ngn tangent för cd-boot option)?? Jag kan ha fel där, men de flesta maskiner som kört Vista, klarar Win7 utan prob's..skulle då vara x86 contra x64.. Best Luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får en känsla av att det är läge för att använda sig av något tredjepartprogram for att formatera HDD'n.

Tex. GParted eller KillDisk,, eller dyl. ( förutsatt att maskinvaran är okay ) :wacko:

http://gparted.sourceforge.net/

http://www.killdisk.com/

Ja det var också det jag tänkte men vet inte hur jag ska formatera hårddisken ,i så fall får det bli genom att koppla den till en annan dator eller något, ´sux :/

Ja det var också det jag tänkte men vet inte hur jag ska formatera hårddisken ,i så fall får det bli genom att koppla den till en annan dator eller något, ´sux :/

Frågan kanske är lite befängd, är det en orginalDVD med Windows 7 eller kopierad, nerladdad?

Så det går inte att stoppa in DVD-skivan och stänga av datorn och sedan starta upp den, vad händer då?

Den borde reagera och ta fram valen, som normalt ska komma upp, om förstahandsvalet är att den ska starta från en CD/DVD om detta är ställt i Bios.

Den är original DVD med windows 7, jag stoppar in DVD-skivan och startar upp datorn, inget händer allt är samma, den står bara still på LG-loggan bilden :/ BIOS har jag ingen åtkomst till och jag tror (inte 100%) att den ska boota upp från CD/DVD men den vill ju ej boota varken från HDD / CD / DVD / USB eller något alls iom att datan fryser sig innan den ens "bootar upp"

Har du kollat upp nyaste biosen? kan vara den som spökar :wub:

Fick också den iden att uppdatera BIOS om det går men som sagt, kan inte göra något alls föruttom att starta upp datorn, stänga av den, och njuta av LG loggan :)

Jo hej..! Uppdatera BIOS till senaste.. Och tryck inte på någon tangent innan hela installationen är färdig, (Får en känsla av att du trycker ngn tangent för cd-boot option)?? Jag kan ha fel där, men de flesta maskiner som kört Vista, klarar Win7 utan prob's..skulle då vara x86 contra x64.. Best Luck!

Kan ej uppdatera BIOS'et (om den går att uppdatera, om det finns nyare version alltså) iom att jag inte kan göra något på dotorn föruttom starta och stänga av den, Datorn ska klara av W7, läste på LG's hemsida att dem rekommenderar det OS'et, dem jävlarna det var det jävla OS'et som förstörde datorn haha

Redigerad av Brkie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att återställa CMOS-kretsen innan du åter igen bootar på installations-DVDn och börjar om med ny installation. Denna gång föreslår jag att du tar bort samtliga partitioner som inte är rena lagringspartitioner. Sedan startar du installationen på det oallokerade utrymme som dom borttagna partionerna ersätts av. Ingen ny partitionering eller formatering alltså... det sköter installationsprogrammet automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att återställa CMOS-kretsen innan du åter igen bootar på installations-DVDn och börjar om med ny installation. Denna gång föreslår jag att du tar bort samtliga partitioner som inte är rena lagringspartitioner. Sedan startar du installationen på det oallokerade utrymme som dom borttagna partionerna ersätts av. Ingen ny partitionering eller formatering alltså... det sköter installationsprogrammet automatiskt.

Ok, jag provar det imorgon efter jobbet så återkommer jag, tackar för alla svar och hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Såvida inga fel finns och datorn inte är defekt.

Se till så den startar från brännaren före hårddisken i bios.

Eftersom den tidigare kunnat köra Vista utan problem så bör även sjuan kunna installeras & köras.

"Därmed är de inte sagt installationer alltid lyckas" Shitt happens - vi hade iaf tur med vädret :)

För göra ett problem lättare & begripa sig på, Windows brukar oftast ha som mall att vilja placera installationer så högt upp som möjligt i hiarkin.

D.v.s helst i den första primära volymen/ partitionen. Går inte detta och man t.ex redan har en installation ex.v XP och man istället väljer installera Windows 7 som andra alt. i dualboot så kommer sjuan ändå ansluta sig till volymen med XP för bootfiler o.s.v.

Ha som tummregel - Windows vill alltid sitta på första parkett.

Om vi nu säger att disken var rensad ifrån befintliga äldre partitioner och en helt ren installation gjorts så låter de som något hängt upp sig i förloppet eller så pekar starthanteraren felaktigt. Råd - som sagts förut försök upprepa installationen en gång till och denna gången - demontera all strömförsörjning till datorn - plugga ur från vägguttag - avlägsna batterijacket så låsningar frigörs i kretsarna.

Vill de sedan krångla under installationens gång så finns ju WinRE (Win recovery environment) på skivan likt Återställningskonsolen i tidigare versioner. Man har där tillgång till både partitioneringsverktyg, kommandon för justera startvägar som automatiserade verktyg för felsökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok grabbar här är det nyaste, tog mig typ 2 timmar för att öppna datorn och Efter det återställde jag CMOS kretsen, det var inte till något hjälp.

Men!, som jag trodde från hela början och skrev i början så är det att datorn ej vill boota i och med att OSet är W7, vilket jag har läst på andra sidor också, alltså inte att datorn inte klarar av W7 utan inte vet jag varför men tydligen något bugg när man installerar W7 på denna modellen så uppstår detta problemet, att den ej vill starta upp, samma problem som det var hos andra med samma maskin! Jag kanske har fel men efter att jag tog bort hårddisken så bootar datorn normalt utan att hänga sig och bootar då från CD iom att den ej kan boota från något annat? Slänger upp bilder på BIOS menyn så om någon förstår sig på BiOS , kan kolla om det kan vara en inställning som är fel att den ej vill boota upp W7? Jag kan ha fel på allt jag sa men det är vad jag gissar fram mig till från mina kunskaper :z

Någon ide någon? Tack igen för folket som lägger ner sin tid på att hjälpa mig !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok grabbar, efter 3 dagars fram och tillbaka så har jag äntligen löst problemet, ni vet den sköna känslan när man pillar med en dator (pillar o pillar, öppna o stänga den är pilla för mig) och provar alla sina "små kunskaper" och metoder,äntligen lyckas man efter 3 dagar.

Problemet var en inställning i BIOS, "HDC Configuration as - AHCI" ändrade jag till IDE, inte för jag vet vad som är vad eller vad det är till, men jag läste om BIOS update på LG's hemsida, så såg jag där att man skulle ha på AHCI om man har Vista och IDE om man har XP när man gör update, stod inget om W7 men ändrade till IDE, kopplade in hårddisken och DEN STARTADE! Äntligen, tack så mycket igen för all hjälp grabbar och er tid!

MVH

Branko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Brkie vill jag först säga att du tydligen inte är ensam om detta problem. Efter lite googlande kunde jag se att den här frågan var uppe få flera andra ställen.

Jag antar att Brkie är lite nyfiken på detta precis som vi alla andra.

På Bengans blogg hittade jag en liten enkel liten beskrivning på AHCI samt hur man aktiverar detta. Observera att du först måste göra registerändringen innan du slår på AHCI i BIOS.

AHCI skall ge en liten prestandaökning, dock olika för olika datorer som också Bengan säger..

Adressen: http://bengansblogg....-7-installerats

PS: Sidan innehåller också en länk till engelskspråkig sida med en mer ingående beskrivning

Till sist: grattis Brkie som hittade det "luriga" felet!

Redigerad av Djurhagen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...