Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Recommended Posts

Observerade något skumt efter en varning på en suspekt fil, kör MSE..

Problemet, förutom den suspekta filen, var att jag inte hade möjlighet genom MSE att på egen hand lokalisera eländets placering på min computer, men fick förlita mig på att MSE vill raderar rätt fil!

Det är mig tamejf*n det mest amatörmässiga handhavande i ett skyddsprogram jag ännu har sett och det åker ut på DIREKTEN, det finns inte en chans att jag kommer tillåta något program radera filer med kryptisk namn på ställen jag inte kan kolla, glöm det MS!

Kör hellre helt utan MS-skydd om det är nivån!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att trycka på rätt knappar... ;)

Jag har alltid fått både sökvägar och möjlighet att själv avgöra om den aktuella filen skall rensas ut, eller tillåtas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten guide kanske kan bidra till ett bra programs fortlevnad i din burk... ;)

Första varningen... där trycker du mycket riktigt på "mer info"!

post-1936-0-50620500-1325192208.png

Nästa ruta... tryck på "Visa detaljer", eller vad det kan heta på svenska.

post-1936-0-82695400-1325192208.png

I detaljerad vy har du sökväg och lite annat... länk till online-info t.ex.

post-1936-0-14344400-1325192209.png

Edit:

Jag kanske skall tillägga att min "fulfil" är ett Nirsoft-program... så ingen får konstiga ideér om vad jag sysslar med. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog skulle en del program kunna göras bättre vad gäller visa sökvägen till den upptäckta filen mer synligt.

Fattar inte heller varför vissa envisas med förkorta informationen så förbankat.

Har själv retat mig på detta, bra frågan togs upp :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den stora majoriteten datoranvändare har inte den blekaste aning om vad dom skall göra med dylik information och blir bara förvirrade och osäkra när dom tvingas interagera med ett antivirusprogram. Upplagt för felåtgärder med andra ord.

Microsoft gör helt rätt när dom förenklar programmet så mycket som möjligt, och reducerar det manuella inslaget till ett minimum. Helst skall det för normalanvändaren bara finnas en enda knapp... "Fixa problemet"! Vi som är något mer insatta och kan hantera detaljerad info, måste nog acceptera att vi får ta till ett par extra klick för att få fram det vi vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Liknande innehåll

• Av Andreas Stenhall
      Microsoft har publicerat information om ett rätt så intressant säkerhetshål i samtliga Microsofts antimalwareprodukter, inklusive Windows Defender, Microsoft Security Essentials och System Center Endpoint Protection (tidigare Forefront Endpoint Protection).

Antimalwareprodukterna kunde sättas ur spel med en specifikt tillverkad fil som gjorde att skanningen upphörde att fungera till dess att den orsakande filen tagits bort manuellt. En fix är på väg ut...

https://technet.microsoft.com/library/security/2974294
    • Av Lasse B
      Tror jag ställt denna fråga tidigare.

Skall ladda ner från Microsofts hemsida till min dotters dator Microsoft Security Essentail, men kan ej se om det är till
      64-bitars eller 32-bitars. ( Står inget ) Hon kör nu med 64-bitars.
      Känner datorn av automatiskt av vad hon kör med ??

Lasse B
    • Av erik.l
      Hej - Är windows defender inbakat i ms security essentials ?
      eller måste det installeras separat ?
      Windows brandvägg måste installeras separat ?
      ( det finns väl inte i - ms sec. essent. ? )
    • Av johnh3
      http://www.idg.se/2....y-essentials-40