Gå till innehåll

"De andra står bara och tittar på, det är patetiskt".


Recommended Posts

Media Markts vd Mikael Hagman tycker att konkurrenterna till Ipad letar efter en vinnande formel utan någon framgång.

"Jag är trött på att det inte kommer fler attraktiva produkter."

"De andra tillverkarna måste komma med produkter som folk vill ha. Gudarna ska veta att vi försöker. Vi har varenda tillgänglig surfplatta presenterad i våra varuhus. Vi lyfter fram dem och visar upp allt de kan på alla möjliga sätt."

"Ja, samtidigt måste man ha respekt för Apple att de lyckas dra ihop så mycket stök, utan en enda krona i marknadsföring, säger Mikael Hagman."

Källa/artikeln: http://www.idg.se/2.1085/1.440116/media-markt-chef-efterlyser-ipad-rival

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns något som kallas metaprodukt, dvs känslan av att äga ett äpple. Märket i sig framkallar lustkänslor, det är stort - varumärket i sig behöver ingen reklam. Äpple är religion och gillar du inte religion så låt bli. Fattar ni? Vi får finna oss i att de gör bättre produkter och en bra produkt behöver ingen reklam eftersom dess rykte går från mun till mun. Titta t ex bara på all tv-reklam - den är bara till för att locka köpare eftersom det till 99% bara är ren skit de säljer. Nu säjer jag inte det här bara för att jag har relevant utbildning inom marknadsföring, utan för att det verkligen är som jag säger. Jag skulle också vilja ha äpple, men har inte råd så jag kör med konsum-google (android alltså) i brist på annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det var ett intressant och bra uttalande han gjorde. Han har helt rätt att det har tagit patetiska dimensioner. Både hur sena konkurrenterna är och hur hypat Apple är, dessa i kombination gör situationen extrem.

Samtidigt som han har rätt i att Apple ska ha respekt för att de lyckats så bra med det de gör, så får man inte glömma att de gör det väldigt enkelt för sig. De har gjort en väldigt låst nischad produkt vilket begränsar möjligheten till problem.

Vad t.e.x Android-lägret försöker göra är en helt annan grej som är betydligt mer komplex. Därmed blir produkten mer spretande och potentiella problem fler. Man upplever inte den stabilitet och enhetlighet som man får med Apples produkt.

Om vi delar in dem i 3 grupper. En som vet att de vill ha Apple, en som vet att de vill ha Android och en som inte vet eller bryr sig så mycket. Så vinner Apple på att de lyckats locka fler ur den sista gruppen därför att de har en produkt som känns mer färdig. Denna grupp har ingen anledning att vänta på att konkurrenterna ska nå samma mognad. Jag tror däremot inte att Apple plockar särskilt många ur Android gruppen och inte tvärtom heller för den delen.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med detta men jag lyckades fördriva ett par minuter så nu är maten klar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tror däremot inte att Apple plockar särskilt många ur Android gruppen och inte tvärtom heller för den delen.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt :)

Vad du ville sagt vet jag inte heller, men du sa en himla massa, men fick ingenting sagt. Som sagt.

Men faktum är att Android tar avsevärt mer andelar idag, än apple. Apple sitter i samma sits som MS,

dom kan inte bli större, utan bara mindre..

ps: Samsungs senaste telefon är både snabbare och mer gedigen i operativet, medans apple harvar på i samma hjulspår ;)

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jag håller inte med killen i artikeln. Apple har ett bra övertag (Apple startade hela denna hysterin med "Appar" och tablets) men Android tar in rejält. Android kan som Wheninrome säger ses som ett "konsum-alternativ" där du får mer för pengarna. Apple är dyra och du får sämre hårdvara för samma slant. Sen tror jag att Google har en väg in till folks hjärtan genom deras söktjänst och webbläsare som alla tycks omfamna i stigande grad.

StatCounter visar ett fallande iOS och ett raketstigande Android:

http://gs.statcounter.com/#mobile_os-ww-monthly-200812-201203

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apple skulle kosta mer för mindre må fortfarande gälla deras datorer men gäller inte tablets. Det är ju bara ett fåtal Android tablets som är i närheten av hårdvaran i iPad och de skiljer sig inte nämnvärt i pris.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s85528704&cols=&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s85528728

Egentligen är det bara ICS enheter som är värda att jämföra men listar även Honeycomb eftersom en del av dem fått uppdateringar till ICS.

Sedan handlar det inte bara om hårdvaran utan hur man tar tillvara på den och det är där jag menar att Apple gjort det lätt för sig och än så länge vinner över Android som försöker göra något mycket mer komplicerat och har än så länge inte lyckats knyta ihop allt. Det är ingen tvekan att när/om Android blir lika genomarbetat och stabilt så är det det vinnande konceptet vilket säkert fler kommer att förstå och föredra. Men tills dess är det bara vi tidiga "förståosspåare" som håller ut och väntar med inköp (jag väntar på Samsungs nya om den lever upp till de feta rykten som går), resten väljer istället den produkt som fungerar bra idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kunder som köper eller frågar om surfplattor idag är priset inte relevant. Risken är stor att nämnda kunder även i fortsättningen handlar surfplattor av Apple. Även om kunden idag inte äger en bärbar dator eller fast dator av Apple är risken stor att kunden väljer en lösning av Apple för all utrustning i framtiden.

Då kan man faktiskt resonera lite som Media Markts vd Mikael Hagman. Loppet är kört. Många dagar kan det vara en röd 0 i försäljning av övriga surfplattor. Om bara tillgången varit tillräcklig finns det för närvarande/idag ingen gräns för antal sålda enheter av nya Ipad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

För kunder som köper eller frågar om surfplattor idag är priset inte relevant. Risken är stor att nämnda kunder även i fortsättningen handlar surfplattor av Apple. Även om kunden idag inte äger en bärbar dator eller fast dator av Apple är risken stor att kunden väljer en lösning av Apple för all utrustning i framtiden.

Då kan man faktiskt resonera lite som Media Markts vd Mikael Hagman. Loppet är kört. Många dagar kan det vara en röd 0 i försäljning av övriga surfplattor. Om bara tillgången varit tillräcklig finns det för närvarande/idag ingen gräns för antal sålda enheter av nya Ipad.

Pris spelar så klart en roll. För somliga mindre, för andra mer. Sen är det självklart att iPhone medför Mac-köp men detta gäller för alla aktörer. Windows Phone passar bra med Windows och Microsofts moln-grejer. Android passar bra med Chrome och Linux och Googles moln-grejer.

Jag personligen kör Android eftersom det smälter sömlöst ihop med mitt Linuxsystem och de Google-produkter jag använder.

Jag vet inte riktigt hur du lyckats undgå att Android säljer som smör det med? Apples dominans är inte något slaget i sten utan kan förändras och formas med tiden. Försök hitta en iPhone för 900 kr? Somliga känner inte för att lägga ut 5000 på en telefon som ändå kommer få en krossad skärm efter något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Metro är Apple anmälda till konsumentverket. Det gäller Apples svenska hemsida som har en vilseledande reklam för läsarna om nya Ipads funktion i de svenska 4 G-näten. Apple är inte tillräkligt tydliga med att Ipad inte fungerar för närvarande med de svenska 4 G-näten. Apple är otydliga med den informationen när de marknadsför sin nya Ipad via deras svenska hemsida. Konsumentverket har fått in flera anmälningar mot teknikjätten. Enligt Marek Andersson jurist på Konsumentverket är Apple inte helt övertydliga i sin information rörande 4 G-näten. Det är något vi får titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Kunde man separera telefoner och plattor skulle man få väldigt olika kurvor för dem.

Så är det nog ja. Missade att det rörde sig om just plattor i artikeln? Men jag kan tänka mig att det kommer gå bra för Android även på plattmarknaden med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...