Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Andreas Stenhall

Så fixar du problem med spel i Windows

Recommended Posts

En ny "fixare" har släppts för en mängd typer av problem som rör spel. Det är ett nytt verktyg i Microsofts automatiska problemlösare "Fix it"-verktygslåda som har släppts för spel. Bland annat kan du lösa problem relaterade till drivrutiner, vissa Logitech-enheter, prestanda och andra problem som ställer till problem när du spelar i Windows.

http://support.microsoft.com/mats/games/sv-se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst opensource

Vet inte om detta tas upp av verktyget men ett vanligt problem är att de drivrutiner som levereras genom Windows Update och som kommer med Windows från start är strippade på OpenGL-stödet. Många spel kör Direct3D men somliga behöver OpenGL och då gör man bäst att gå till amd.com, nvidia.com eller intel.com för att få hem en grafikdrivrutin med OpenGL-stöd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av CGD
      Jag har tappat drivrutinerna till skrivare och skanner efter anniversary update. Är det allmänt så?
      Hur kan jag se om det är fler som behöver installeras om och hur ser jag efter vilken drivrutin som driver grafikkortet?

• Av DAson
      Här är en lista på dem PC spel som är kompatibla i Windows 10 sidan är på engelska. http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_install/windows-10-games-compatibility-list/a31335a8-730f-4ac9-8c19-7c8c3a664ced

Detta gällde då när Windows 10 var i test stadiet och innan detta var känt med DRM.

//DAson
    • Av Lenovo W8
      Hejsan !

jag undrar lite över om man nu installerar den nya gratis versionen av W10 , hur blir det då md ens web cam då om den funkar 
      på W8 / W8.1 osv.  kollat den cam jag tänkt köpa dess drivrutiner , dess uppdatering ang om W10 men ser ej att nån web Cam har nån W10 uppdatering alls.
      Då kan man iv kanske ej kunna använda sin cam i W10 , nån som vet mer om det?
    • Av kristall
      Hej!
       Jag behöver hjälp att ta bort spel från min dator. Dem spelen som är färdiginstallerade från början.(Windows 7)

• Av janber
      Microsoft tillhandahåller Upgrade Assistants där man kan testa om det går att uppgradera en dator med en nyare Windowsversion. Tyvärr kan man ju inte kolla om drivrutinerna kommer att fungera. Kan man göra det någonstans?   Bakgrund: Har själv en äldre bärbar Vostro 1500 där Dell inte erbjuder support vad gäller uppgradering från Vista Business till  Win 7 eller 8. Enligt Upgrade Assistant ska det inte vara några problem att uppgradera till Win 8.1. Problemet med drivrutinerna finns likafullt även om man är beredd att göra en anpassad Windows-installation. Kan man testa drivrutinerna gentemot specifikationerna för t ex Win 8.1, m hj a något generellt program eller på en sajt? Tråkigt att behöva skaffa en ny Winversion bara för att konstatera att det inte fungerar?  
    • Av Bengtzzon
      Hej

För två dagar sedan upptäckte jag att windows 8,1 på min stationära dator var mörkare än vanligt, jag startade om datorn, och upptäckte att skärmen automatiskt blev mörkare 30-60 sek efter att jag lämnat låsskärmen. Jag förstår inte hur detta plötsligt kom igång eftersom jag inte installerat någon särskild uppdatering för två dagar sedan. 

Att justera ljusstyrkan på monitorn förändrar inte operativsystemets ton som plötsligt ändras efter att jag startat om datorn, stänger jag bara av datorn behålls samma mörka ton. 

Jag har en ihopmonterad "speldator" från Komplett.se med Windows 8 förinstallerat, jag har försökt att ändra energisparinställningarna, uppdatera grafikkortsdrivrutinerna, inget har hjälpt. Just nu gör jag en "fullständig" undersökning av skadlig programvara med antivirusprogram och installerar en ny uppdatering för Windows, men problemet består. 

Mina specifikationer:

Version: 6.2.9200 build 9200

Datortillverkare: MSI

Processor: Intel core -i5 3570k

Datortyp: x64 Based PC

Grafikkort: AMD Radeon HD 7870

Tacksam för svar.