Gå till innehåll

Manneman

Recommended Posts

Behöver hjälp med en moddning...

Jag behöver ha Aktivitetsfältet "underst" på skrivbordet. När man maximerar ett fönster så hamnar det automatiskt i kant med aktivitetsfältet. Likaså när man drar ett fönster runt på skärmen så hamnar det alltid under aktivitetsfältet... detta vill jag ändra så att fönster hamnar ovanpå aktivitetsfältet...

"Göm aktivitetsfältet automatiskt" är inte en bra lösning i nuläget...

Registerhack eller inställning... båda är välkomna!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en programspecifik inställning kallad "Fullskärmsläge". Kolla t.ex en mediaspelare som visar film... vilken som helst.

Tror inte det går att åstadkomma ett generellt fullskärmsläge, men skall kolla runt lite. "Alltid överst" är också en programspecifik inställning som ibland har den effekt du efterfrågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tar tillbaka allt jag någonsin sagt... :rolleyes:

F11 ger fullskärmsläge i dom flesta många applikationer . :P

Edit:

Microsoft fördrar visst att kalla det "Helskärmsläge"

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft fördrar visst att kalla det "Helskärmsläge"

Jo, så långt är jag med...

Jag använder Rainmeter och ett plugin som heter Rainmeter. Det har tagits upp i tidigare trådar. Då jag arbetar med Windows 7 på dagarna och leker med Windows 8 hemma så ville jag "vänja mig" med Windows 8 och dess växling mellan Desktop och "Metro Startmeny" eller vad det nu ska kallas... Startskärmen?

För att få effekten av paneler och sedan kunna växla till Skrivbordet så krävs det i nuläget att jag använder Autohide på aktivitetsfältet för att slippa det under själva panelsidan. Nu skulle jag vilja "gömma" aktivitetsfältet under Omnimo för att sedan få tillbaka det när jag växlar till skrivbordsläge via en "toggleknapp" som ser ut som den roliga startknappen i Windows 8. Enligt utvecklarna så fungerar det bäst genom att hitta ett hack som får aktivitetsfältet att inte vara överst... F11 fungerar inte i Rainmeter/Omnimo och alternativet "Alltid överst" finns inte heller.

Det finns en applikation som tydligen ska göra detta men den behöver startas varje gång man startar Windows... då borde det rimligen finnas ett registertweak som gör det samma? Oavsett så finns det väldokumenterat att "Alltid Underst" eller "Alltid Överst" har funnits i tidigare Windows men i Windows 7 plockades detta bort "By Design"

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog antagligen som ni var inne på.. lite olika från program till program om dem kan hantera den typen av fönsterinställning. Vet jag höll på & donade med detta förra året och försökte hitta något liknande, hann väl aldrig riktigt lösa problemet heller.

Fann iaf en registernyckel nu när jag gjorde en sökning som påminde.

Den hör ihop med Auto hide funktionen för dölja Taskbaren i XP.

Frågan är om de finns något ungefär de samma i Vista & Win7 men för mig var det där som jag inte kom längre, om jag nu minns rätt. Win7 är ju mer komplexare också med alla extra poster tillhörande fördröjningar osv.

Svårare att ge sig in i men snyggare & titta på och finare att arbeta med :)

http://www.tech-faq.com/how-to-auto-hide-the-taskbar-using-the-registry.html

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\StuckRects2

Ska nog fungera hitta fram till nycklarna om man tar ett sånt här program och samtidigt loggar med annat program från Sysinternals eller gör ett par kopior av registret, en kopia före och en efter funktionen körts med programmet.

Om programmet nu vill säga verkligen använder sig utav registret direkt, vissa gör de, andra kör & löser saken på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det här kanske funkar... går ju att placera i autostartmappen i så fall.

https://www.sevenfor...ble-enable.html

DisableTaskbarOnTop emulates the behavior of disabling the taskbar option "Always on top"

or "Keep the Taskbar on Top of Other Windows" that has been present since Windows 95 but no

longer works in Windows 7.

The DisableTaskbarOnTop.exe app just needs to be run once each session (or in rare cases

after explorer is restarted without logging out or restarting windows). A convenient

solution is to put the exe in your Startup folder so it's applied automatically, but try

it once manually first to ensure that it works on your configuration. If no error message

appears then it was successful. It's NOT a TSR program, it exits immediately after running.

IMPORTANT: In order for this to work correctly the taskbar option "Auto-hide the taskbar"

needs to be enabled. The taskbar will not actually auto-hide, but enabling this

option will ensure that maximized windows use the entire screen wihtout getting

"blocked" by the taskbar. (The Auto-hide option can be found when right clicking

on the Start menu button, or empty space on the taskbar, and selecting Properties

in the popup menu. There's a checkbox in the Taskbar tab of the properties dialog)

To revert to original behavior just make sure to not run the exe anymore and log out and in

(or restart the computer). There are no lasting effects since no files or registry entries

are modified.

This works for both 32-bit and 64-bit versions.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset e-son! Jag testade detta igår och fick felmeddelande, som många andra enligt tråden du länkade till. Det är tydligen för en tidigare version av explorer.exe... (innan SP1?).

Har själv sökt en del idag och kommit fram till att detta är något som utvecklarna till Omnimo får ordna... alltså lägga till funktionen "Fullscreen". Att få aktivitetsfältet "underst" är, som tidigare påpekat, något som många rapporterat till MS som en miss och att det borde återinföras. Tydligen så har det funnits i XP men då har jag själv inte haft någon användning för det.

Tackar för all hjälp!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...