Gå till innehåll

ATA 133 till SATA adapter


Gå till lösning Löst av Skrotnisse,

Recommended Posts

Tyvärr hittar jag inga druvrutiner till Windows 7 för mitt gamla IDE controllerkort. Tänkte därför att en ATA/SATA adapter som tex denna från Kjell & Co kunde funka för mig.

 

Min fråga är, funkar det smärtfritt med en sådan adapter? Eller finns det bättre adaptrar än just den jag länkade till? Jag vet att att läshastigheten blir den samma som för en ATA-disk men det är inte det som är bekymret, problemet är att moderkortet bara har en IDE-kontakt och jag har två gamla ATA-diskar och en DVD släde som skall samsas om denna och det går ju liksom inte...

 

Eller är det bättre för mitt blodtryck att helt enkelt skaffa en ny DVD-enhet och låta de två gamla ATA-diskarna samsas om IDE-kontakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ja, en adapter kostar ju ungefär som en DVD-brännare så frågan är om det är bättre att strunta i adaptern.

Fördelen kan ju vara att den är användbar för vilken ATA-enhet som helst men om det finns nackdelar som krånglig att installera/konfigurera eller dålig funktion så vete katten om det är värt det.

 

Kommer väl i framtiden att skaffa en ny SATA-hårddisk men som ensamförsörjare till en tonåring så har min dator dessvärre ganska låg prioritet så jag får hålla mig till mina gamla IDE-diskar ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommendationen har så länge jag kan minnas varit att alltid ansluta hdd och optiska enheter på separata kablar. IDE-diskar för sig och disc-läsare/-brännare för sig alltså. 

 

 

Då fick jag lära mig nått nytt, hade ingen aning om det faktiskt. Jag har alltid kört CD/DVD som master master och hårddisk (även systemdisk) som slave då det faller sig naturligt eftersom det passat med kablarna då 3,5" racken oftast sitter under 5,25" racken.

Har aldrig upplevt nåt bekymmer med det men ibland har det varit ett fasligt pillande med jumpern mellan master/slave/cable select pinsen för att få två hårddiskar att samsas på samma lina.

 

Tänkte dock närmast på att jag kanske kan använda adaptern i något annat sammanhang eller kanske i en annan dator den dagen jag skaffar en SATA-disk och inte behöver den till DVD-enheten längre.

 

Frågan är dock fortfarande, kommer en adapter att vara bra för mitt blodtryck?  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • Lösning

När nöden är som störst är hjälpen som närmast brukar man säga...

 

Nu satt vi väl inte i sjön precis men mina ATA/SATA bekymmer löste sig. En kompis kom förbi med en dator som dött åskdöden och ville ha hjälp med att bärga datat på hårddisken. Så jag hjälpte honom med det och för det fick jag plocka grejer ur datorn innan han körde den till återvinningen. Datorn hade både en DVD-brännare och en 500 GB hårddisk med SATA snitt som fungerade felfritt och nu sitter de i min rigg.

 

Efter att ha googlat lite på adapters har jag noterat att det finns lika många åsikter om dem som det finns tillverkare. Vissa har bara bekymmer, för andra funkar det utan några som helst problem. Så det får vara för mig, i alla fall för ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...