Gå till innehåll

Vilket säkerhetsprogram är det som är säkrast och gärna gratis?


Gå till lösning Löst av berraåsnobben,

Recommended Posts

Vilket är viktigast, att antivirusprogrammet upptäcker så mycket skadligt som möjligt och brandväggen stoppar så mycket oönskad utgående trafik som möjligt eller att det är ett paket med antivirusprogram och brandvägg?

Ska det vara gratis så tycker jag att man får säkrare program genom att välja antivirusprogram och brandvägg från olika håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör AVG-Internet Security och det är ganska bra, på svenska och verkar stoppa det mesta.

Dock är det nog lite "overkill" då MSE eller Defender + MS egen firewall egentligen är ganska bra, bara man inte klcker "ja" i UAC för mycket.

Windows brandvägg är lite krånglig överlag, MSE och Defender är enkla out of the box-program.

Dock bör man om man kör med MS-skydd, se till att ha något likt Malwarebytes Antimalware också för ett fullgott skydd.

 

Jag anser flertalet gratis/betalprogram för ganska jämbördiga, hat haft det mesta installerad under åren och för min del är det en fråga om ett bra och enkelt gränssnitt och okomplicerat hanterande i vardagen, där styr valet. Jag är ganska otrogen något företag på den fronten då de olika programmen ständigt utvecklas och förbättras.

Enkelhet, effektivitet och liten belastning, är vad jag går efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker ett säkerhetsprogram som är komplett allså med antivirus brandvägg mm

Gärna gratisprogram.

Ska du ha nåt som infriar allt där så rekommenderar jag CIS(Comodo Internet Security)

Får väldigt bra i tester som dom deltar i och finns på svenska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom olika produkter placerar sig olika bra i olika tester är det bäst att du kollar själv:

Det här är välrenommerade webbplatser för tester av antivirusprogram:

http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews särskilt Real-World Protection, Performance test och Summary Reports i ditt fall

http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-7/novdec-2012/

 

Samt för brandväggar: http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge-64/#introduction

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo har bara 2 processer som kör så det är riktigt snålt på att belasta datorn!Bland betalprogrammen så har dom flesta rätt kassa brandväggar,bara kaspersky som hänger med Comodos men tyvärr så finns den inte på svenska om det nu spelar nån roll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att Comodo belastar datorn lite, men inte har det med antalet processer att göra. Snarare att fler processer kan belasta mindre om koden är väl uppdelad så att det bara är en liten process som behöver köra i taget. Sedan ska man ju inte glömma hur drivrutinerna är gjorda heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad · Gömd av Manneman, Januari 25, 2013 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Januari 25, 2013 - Ingen anledning gavs
Det är möjligt att Comodo belastar datorn lite, men inte har det med antalet processer att göra. Snarare att fler processer kan belasta mindre om koden är väl uppdelad så att det bara är en liten process som behöver köra i taget. Sedan ska man ju inte glömma hur drivrutinerna är gjorda heller.

 

Rena spekulationer! Säg som det är Cecilia istället för att linda in det,du gillar inte Comodo o har aldrig gjort det!!

Tänker inte förstöra denna tråd med att skapa nån debatt så detta blir mitt sista inlägg i denna tråd!

Länk till kommentar
Jag har själv använt Comodo Firewall ett bra tag även om det är flera år sedan. Klarar man av att hantera den så är det en mycket säker brandvägg.

 

Comodo Firewall 3.0 var bra på sin tid (2007–2008). En brandvägg med klassiskt intrångsskydd (HIPS) nästan helt utan vitlista och betrodda utgivare, och utan svartlista (AV). Rätt mycket att ”hantera”, och därför lämpad för avancerade användare.

 

Det var då.

 

Nu har vi Comodo Internet Security 6.0, ett modernt säkerhetspaket som lämnar väldigt litet åt användaren att ”hantera”. Vit- och svartlistor tar hand om nästan alla filer. De som är okända isoleras automatiskt, om de inte är installationsprogram. Då visas istället en lättbesvarad fråga (med rekommndation) från beteendeblockeraren. Intrångsskyddet är som standard avstängt. Dess uppgifter har övertagits av beteendeblockerare och sandlåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo Firewall 3.0 var bra på sin tid (2007–2008). En brandvägg med klassiskt intrångsskydd (HIPS) nästan helt utan vitlista och betrodda utgivare, och utan svartlista (AV). Rätt mycket att ”hantera”, och därför lämpad för avancerade användare.

 

Det var då.

 

Nu har vi Comodo Internet Security 6.0, ett modernt säkerhetspaket som lämnar väldigt litet åt användaren att ”hantera”. Vit- och svartlistor tar hand om nästan alla filer. De som är okända isoleras automatiskt, om de inte är installationsprogram. Då visas istället en lättbesvarad fråga (med rekommndation) från beteendeblockeraren. Intrångsskyddet är som standard avstängt. Dess uppgifter har övertagits av beteendeblockerare och sandlåda.

Hur är det med default-inställningen i Comodo jämfört med hur matousec.com testar?
Note that we test the products in their highest usable security settings configuration. This means that the results reflect the best the products can do. However, out of box settings of many products may provide much less security. It is not rare that the default configuration of a product is set to a medium level of protection in order to achieve a better user experience.
http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge-64/results.php#interpretation-of-results
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt deras testverktyg, men med Comodos eget testprogram, Comodo Leaktests, är resultatet med standardinställning (beteendeblockerare + sandlåda i standardläge) 300/340. I HIPS-läge 340/340. Windows 7, 64-bit.

 

Sannolikt tappar inte CIS mer än andra program på att använda standardinställningar istället för de högsta inställningarna. Och ett litet fall från förstaplatsen är bättre än ett lika litet fall från en lägre placering. ;)

 

I CIS 3.x, som saknade sandlåda, kompromissade de mer med säkerheten (bl.a. övervakningsinställningar) i standardkonfigurationen, för att minska antalet frågor CIS ställde. Men från och med version 4.0 blev skillnaden mellan standardkonfigurationen (Internet Security) och den högsta konfigurationen (Proactive Security) försumbar.

 

Nu är det som standard sandlådan som begränsar okända skadliga programs möjlighet att göra skada. Där måste de förstås göra en avvägning. Samtidigt som skadliga program skall hindras från att göra skada, skall program kunna fungera och utföra normala, säkra uppgifter då de körs isolerade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att det skall belasta så lite så möjligt också

 

Använt CIS i många år. På många operativ så även datorer.

Är det nått som imponerar på mig så är det hur lättdrivet CIS är.

Inte bara mätbart så även subjektivt.

Att sen CIS får högsta betyg i många säkerhetstester är bonus.

Gratis är ju bara ytterligare bonus.

 

Då återstår bara användarvänlighet.

CIS arbetar på detta, tycker att dom är på rätt väg.

 

CIS är numera enklare att hantera för den vanlige användaren.

Dom flesta på detta forum kommer inte att ha något problem att använda CIS.

Redigerad av essob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...