Gå till innehåll

Problem med YouTube


-64

Recommended Posts

YouTube krånglar för mig. Det klipper sönder nerladdningen så det bryter hela tiden och måste ladda in nytt (alltifrån några sekunder och uppåt någon minut, slumpvis).

Jag installerade nyligen Adobe Flash Player och trodde att det var något fel efter det, så jag avinstallerade det igen. Det hjälpte dock inte. Jag har inte återinstallerat det.

Det märkilga i sammanhanget är att när filmen/musiken står still och läser in, så kan man röra pekaren utmed tidsskalan i nederkanten på (filmen)bilden. Då ser man en "frimärksstor" bild av filmen. När filmen står still, kan man röra utmed tidsskalan framåt och se filmen som den ligger i tiden tillsammans med tidsangivelse i den lilla bilden. På något sätt finns alltså informationen redan. Jag gjorde en annan test också, jag lät en film stegvis ladda in sig med sina avbrott. När det till slut återstog några sekunder stoppade jag uppspelningen. Sedan spelade jag samma film i samma nerladning. Det fungerade utan avbrott hela filmen.

Felyttringen har pågått 2 - 3 dygn.

Jag har en Dell Studio 540 desktop, snart 3 och ½ år gammal. 32 bitars Win 7, Explorer 9, ADSL-uppkoppling med ca 20 MB in. (Testat nyligen med Bredbandskollen) Jag har mycket gott om plats på hårddisken, som rymmer 1 TB totalt. Kanske 10% är utnyttjat. 400 GB arbetsminne och Intel Core Quad-core Q8300 (2,5 GHz, 1333MHz, 4 MB)

Alla andra internetsidor fungerar som vanlig, utan problem. Jag har gjort diskrensning senast i dag, men det påverkade inget.

Var kan felet ligga? Har jag missat någon viktig uppgradering? Eller är det YouTube själv som har en "dålig vecka"? Skall jag försöka igen med Adobe Flash Player? Finns det andra så kallade hjälpprogram som kan göra nytta? Är det möjligen ett jobb för Dell-supporten? Det borde inte vara ADSL-uppkopplingen, för allt annat fungerar ju utan problem.

Jag kan tillägga att jag söker efter uppdateringar via Windows Update varje vecka, onsdagar.

 

Redigerad av Andreas Stenhall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miniatyrerna utmed tidslinjen finns där redan från start, så de är inte beroende av att hela videon skall laddas ned.

 

Fungerar YouTube bättre/sämre om du använder html5-spelaren istället för Flash Player? Aktivera här: https://www.youtube.com/html5

 

Jag kan inte märka av någon ”dålig vecka” för YouTube. Full HD spelas upp utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har likadana problem och har haft i flera månader. Ibland funkar det jättebra men oftast är det stora problem. Det är så illa att jag håller på att få utbrott och blir tvungen att strunta i att kolla på filmerna. Det kan omöjligt vara lika illa hos alla för då skulle Youtube aldrig blivit så stort som det är. Men jag har försökt allt möjligt för att få bukt med det. Problemen började i Windows 7 och det blev ingen skillnad när jag gick över till Windows 8 med en clean install. HTML5 eller Flash gör inte heller skillnad. Det spelar ingen roll vilken upplösning jag kör filmen i, när Youtube bestämt sig för att jävlas så laggar de mest lågupplösta filmerna lika illa. Jag har ADSL 30/12 med nästan max hastighet på båda håll vilket räcker mer än väl till 1080p när Youtube har en bra dag. Trots det slår Youtube sällan om till högupplöst när jag växlar till fullskärm trots att jag bockat i inställningen att alltid använda bästa möjliga kvalitet. Flyttar snart och får 100/100 fiber, hoppas det åtminstone blir lite bättre då.

 

En annan konstig sak som inträffar ganska ofta är att den visar att den buffrat hela klippet men så när man tittat till säg 70% så bara stoppar det som om man nått slutet. Enda sättet att titta vidare är att ladda om sidan och låta den buffra allt en gång till och hoppas att den låter en se slutet den gången.

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara relevant:

www. sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/1163593-youtube-buffering-slow-post13156385/

 

edit: med lite kreativitet fixa länken själva, vill inte länka direkt när det kan handla om intern information.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken till html5. Det blev bättre, men inte till 100%. Den kan göra ett eller två "laddstopp" på några sekunder. Dock inte alla filmer.

Jag har en dator till på samma ADSL-lina, men den är betydligt modernare, en laptop inköpt i november 2012. Den uppförde sig lika dant.

Signaturen Si3rra tycks ju också uppleva problem, så det kanske trots allt är YouTube eller internetleverantören som är "boven"?

Jag avvaktar några dagar så får vi se om det bättrar sig. Tack i alla fall för tipsen så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tippa att YouTube är boven i dramat. Har samma patetiska strömning därifrån men det är också det enda stället. Kollar man strömande från någon annan sida, som inte är en länkning från YouTube, så funkar det klockrent. Själv sitter jag på fiber 100/100 hemma OCH på jobbet och har samma problem på olika datorer. Att ändra landsinställningar hjälper en aning men inte ens i närheten av var man önskar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YouTube i Skåne, möjligen. :P Här i Uppland fungerar det perfekt, och uppenbarligen i resten av den uppkopplade världen också. Annars skulle nog hela Internet vara i uppror. ;) Och en strömningstjänst kan inte tillåtas ha strömningsproblem i många minuter. Vore det verkligen ett YouTube-problem, skulle det fixas omedelbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju värt en närmare kontroll. Vad säger man? Då "vanligt" surfande har fungerat bra har det inte känts nödvändigt att kontrollera hastigheter och ännu mindre driftsinformation. Har verkligen inte reagerat mer än på YouTube, bara hört andra klagar på detsamma... dåligt buffrande. 

 

Tekniskt arbete utförs i stadsnätet under januari 2013.

Arbetet innebär kortare avbrott men framförallt påverkas hastigheten hos slutkund och viss överföring kan kännas "seg". Vid långvariga problem vänligen kontakta era tjänsteleverantörer som är informerade om servicearbetet.
 


Så där fick jag en smäll på fingrarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har hittat felet. Jag uppdaterade drivrutinerna för Nvidia och då gick det mycket bättre. Jag drar mig till minnes att jag fick göra detta (med hjälp och anvisningar från Dell-supporten) när det var liknande problem och datorn var förhållandevis ny för några år sedan. Nu sökte jag helt enkelt Nvidia update på Google och det var bara att klicka vidare på det man antog var riktigt.

Tack i alla fall till er som har engagerat er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer dåligt i tiden. En koll på uppdateringshistorik säger att uppdateringarna före 27/1 var 9/1. Och det är ett för stor tidslucka där emellan. Problemen kom senare, runt 20/1 eller i vecka 4. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...