Gå till innehåll

OM jag skulle vilja byta tillbaka till W7 ? HUR ?


Sandstone50

Recommended Posts

Finns det nån länk till hur man gör då ?? Nåt forum informerade om (känner ju att jag belastar er med mina frågor)

att det skulle finnas "windows.old" på datorn, men det fanns inte i min :-.(

 

Följdfråga, kan man då ladda ner den W8 som man nyss köpt till den nya läsplattan ??

eller är W8 därmed "förbrukad"  ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en dator så kasta in en Windows 7 skiva och boota datorn med den. Formatera disken helt och installera. Svårare än så är det inte. Gör backup och spara allt du är rädd om INNAN!

 

Har du köpt Windows 8 till paddan så gäller licensen bara för den och inte för en dator till utan man får köpa ny licens. (eller vara lite olaglig, men det sa jag inte)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hunnit fundera lite, kanske en ide att lära sej W8, den borde ju inte vara sämre än W7 ??

Om det inte fungerar så har jag kvar ditt goda råd ovan

På plattan är ju androida systemet, så inte mycket att göra. Vad jag saknar är ju WORD for windows.

Den gamla office 2000 är ju inte kompatibel med W, synd nog. TRIST ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hunnit fundera lite, kanske en ide att lära sej W8, den borde ju inte vara sämre än W7 ??

Om det inte fungerar så har jag kvar ditt goda råd ovan

På plattan är ju androida systemet, så inte mycket att göra. Vad jag saknar är ju WORD for windows.

Den gamla office 2000 är ju inte kompatibel med W, synd nog. TRIST ....

 

Det är så klart en smaksak vad man gillar men jag kommer aldrig nånsin att trycka in W8 på mina datorer. Vill inte ha ett peka-och-hoppas-på-det-bästa-operativ, jag vill ha en enkel o fungerande dator.

 

Är plattan en android så kan du nog inte göra så mycket åt det utan fortsätta peta o peka i vanlig ordning.

 

Office 2000 går absolut att köra på Allt från Windows XP upp till W8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått det :-(

Får väl ha en gammal laptop med W7, den nya får man ge bort till bättre behövande - med w8 och den androida plattan (går ju inte med windows) får vara för resor för mailens skull...låter det vettigt ?? Eller så får jag backa w8 till w7...ska känna efter lite till. :-) önskar dej en trevlig helg...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en dator så kasta in en Windows 7 skiva och boota datorn med den. Formatera disken helt och installera. Svårare än så är det inte. Gör backup och spara allt du är rädd om INNAN!

 

Har du köpt Windows 8 till paddan så gäller licensen bara för den och inte för en dator till utan man får köpa ny licens. (eller vara lite olaglig, men det sa jag inte)

 

Hoppar på denna tråd. Jag har en Acer desktop med förinstallerat W7 Home Edition. Men jag har ingen skiva, men kan möjligen fixa en fabriksåterställning. Men den ryker kanske när jag kör in min inköpta W8 Pro uppgradering? Möjligen går det att skapa någon form av recovery för W7 innan jag uppgraderar till W8???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar på denna tråd. Jag har en Acer desktop med förinstallerat W7 Home Edition. Men jag har ingen skiva, men kan möjligen fixa en fabriksåterställning. Men den ryker kanske när jag kör in min inköpta W8 Pro uppgradering? Möjligen går det att skapa någon form av recovery för W7 innan jag uppgraderar till W8???

 

 

Windows 7 ISO som du kan bränna till DVD eller installera från USB minne, kan du hämta här: 

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

 

även här:

http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/604187-legal-download-digitalriver-windows-7-sp1-13-languages.html

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar på denna tråd. Jag har en Acer desktop med förinstallerat W7 Home Edition. Men jag har ingen skiva, men kan möjligen fixa en fabriksåterställning. Men den ryker kanske när jag kör in min inköpta W8 Pro uppgradering? Möjligen går det att skapa någon form av recovery för W7 innan jag uppgraderar till W8???

 

 

Det är meningen att du ska kunna bränna återställningsskivor med något program som följde med datorn. Programmet brukar heta eRecovery Management i Acer-datorer. Här är en beskrivning, men det är ju inte säkert att den stämmer exakt för just din datormodell så det är ju bra att läsa manualen också (nedladdningsbar på Acers webbplats): http://support.acer.com/acerpanam/desktop/0000/Acer/AspireE360/AspireE360faq67.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Om jag skulle ladda ner W7 Home Premium eng och sedan återställa en svensk backup, skulle det funka. Jag har inte riktigt förstått hur jag skall fixa till den engelska varianten till svensk.

Förstår inte riktigt hur du menar. Varför inte ladda ner den svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att du ska kunna bränna återställningsskivor med något program som följde med datorn. Programmet brukar heta eRecovery Management i Acer-datorer. Här är en beskrivning, men det är ju inte säkert att den stämmer exakt för just din datormodell så det är ju bra att läsa manualen också (nedladdningsbar på Acers webbplats): http://support.acer.com/acerpanam/desktop/0000/Acer/AspireE360/AspireE360faq67.shtml

 

Tack Cecilia! Jag försöker med denna variant. Nu skulle jag tro att jag inte kommer att återvända till W7 efter uppgradering till W8. Det enda jag saknar från W7 är väl möjligen Gadgets på skärmen.

 

Jag kör W8 på min billiga Compaq laptop som jag skaffade för att bekanta mig litet med 8:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ingen svensk W7 Home endast Pro och Ultimate. Jag har Win Home nycklar i min desktop.

 

Text från länken http://www.sweclocke...n-ett-usb-minne

 

Den som inte hittar sin version av Windows i listan ovan kan ladda ned valfri utgåva med rätt språk och instruktionsuppsättning (x86/x64). Använd sedan verktyget Ei.cfg Removal Utility på ISO-filen för att göra det möjligt att välja utgåva (Ultimate, Professional etc.) vid installation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Jag försöker med denna variant. Nu skulle jag tro att jag inte kommer att återvända till W7 efter uppgradering till W8. Det enda jag saknar från W7 är väl möjligen Gadgets på skärmen.

Jag kör W8 på min billiga Compaq laptop som jag skaffade för att bekanta mig litet med 8:an.

Det kan ju finnas andra problem med just W8 i denna dator, t ex att de drivrutiner som går att få fram inte fungerar bra i W8. Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar på denna tråd. Jag har en Acer desktop med förinstallerat W7 Home Edition. Men jag har ingen skiva, men kan möjligen fixa en fabriksåterställning. Men den ryker kanske när jag kör in min inköpta W8 Pro uppgradering? Möjligen går det att skapa någon form av recovery för W7 innan jag uppgraderar till W8???

 

 

När du installerar W8 så väljer du vilken partition den ska installeras på. Recoverypartitionen är en egen partittion så det är dumt ta bort den. Installera på den partition som du har W7 på nu (eller om du väljer att uppgradera bara)

Jag personligen gör en spegelkopia av hela HDD med Acronis i fall nåt skulle hända. På förinstallerade datorer brukar det finnas möjlighet att bränna ut recoveryskivor, men dock inte på alla tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Acer det finns ett verktyg för att bränna en recoveryskiva. Packard Bell har samma applikation också.

http://packard-bell-scandic.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3109/~/using-packard-bell-recovery-management-to-reinstall-drivers-and-software-in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! :) Jag håller på att friställa en HDD i min PC för att installera W8 på. Jag hade tidigqare ett litet pgm för att växla mellan olika partitioner vid star av datorn. Men har såklart glömt vad det hette. Boot-någonting vill jag minnas. Någon???

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett annat pgm jag hade, men detta funkar säkert också bra. Tack! Nu åpterstår att installera W8 på en tom hdd, F: och det undrar jag hur det skall gå till. Dvs så att W8 verkligen hamnar på F: och inte på  C: Jag kopplade bort C: mekaniskt, men det gick inte att installera på min F: då det saknades en del filer......

 

Jag har käpt en W8 uppgraderingsskiva, men ville först testa hur min dator reagerar med W8.

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Mycket har blivit skrivet i denna tråd, och jag är nu övertygad om att jag ska byta tillbaka till W7.

länken : http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

verkar ju vara en höjdare, men vet inte om jag törs.

Jag har ju ingen recoveryskiva till datorn. ACER vill ha 500sek för att skicka recoveryskivor :-( är inte det ocker ??)

när jag uppenbarligen borde kunna få en länk på mailen då dom ju har mitt nummer för programmet.

 

MEN då undrar jag, kan jag göra en recoveryskiva på W7 som jag har i min andra acerdator (lite äldre) och använda

den till den nyare datorn som jag nu har den eländiga W8 på ??

Låter i mina örom som om det borde kunna fungera ?? eller ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN då undrar jag, kan jag göra en recoveryskiva på W7 som jag har i min andra acerdator (lite äldre) och använda

den till den nyare datorn som jag nu har den eländiga W8 på ??

Låter i mina örom som om det borde kunna fungera ?? eller ??

Nej, recovery-skivor är dator-/modellspecifika, så det går inte utan stort krångel. Ladda istället ner lämplig iso-fil från sidan du själv länkar till. Sen gör du en ren installation med den produktnyckel du har på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...