Gå till innehåll

Helt nyinstalerad och vill få datorn stabilare och snabbare... ?


2stroke

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag kommer lite senare idag att få tillbaka min dotters Lap Top som har varit på fullständig ominstallation.

Datorn är bara 1,5 år gammal men det har varit en hel del strul med den...

 

Dator: ASUS Altec Lansing  

Modell:  K53U

OS:  Windows-7 Home Premium  med SP-1

Systemtyp:  64-bitars operativsystem.

Processor:  AMD E-450 APU with Radeon HD Graphics 1,65 GHz

RAM minne:   8  GB

 

 

Datorn används uteslutande till:   Internet surfning , spotify , skype , spara Foton , samt skolarbete. 

 

Jag skulle vilja veta:

* Hur kan jag få datorn att bli stabilare och snabbare genom att stänga av eller helt ta bort vissa funktioner/program  ?

* Vilka program osv behöver starta upp när datorn startas ?

* Övrigt bra att veta eller göra med datorn innan hon får tillbaka den ?

 

 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning är att du är administratör på den och hon har ett standardkonto.

Då går det inte installera en massa skräpprogram utan ditt godkännande:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/what-is-an-administrator-account

 

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/what-is-a-standard-user-account

 

Mindre risk för virus och trojaner också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT, men se till att skapa ett "image", en spegling av den färska installlation (Acronis eller liknande) på någon extern enhet.

Skulle det strula p.g.a vilket som, är du alltid enbart en halvtimme från en nystart.

Sen har jag i alla dagar haft den åsikten; meka inte med något där fungerar och på utriska: Keep it simple...

Då kommer det mesta nog att fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

:(   Ingen här med kunskap som kan berätta lite mera om vilka saker som ska vara igång och vilka som inte behöver vara igång enligt skärmdumparna ovan ?

 

Vilka "Autostart" program kan jag slå av ?

Vilka "Tjänster" kan jag slå av ?

 

Är det verkligen nödvändigt att datorn på "Tomgång" måste behöva ha ca 77 !! processer igång ?

Är det normat att CPU'n skall vara belastad till ca 15 % på "Tomgång" ?

 

 

Behöver hjälp med att få datorn så stabil, snabb och snärtig som möjligt :) 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du läsa om vilka tjänster du kan slå av http://www.sevenforums.com/tutorials/2495-services-start-disable.html Men det brukar inte resultera i några större prestanda-vinster i mitt tycke. Du kan slå av alla Autostartande program och sen starta om datorn. Är det något du saknar sen, så är det ju bara att slå på det. Men samma där, brukar inte ge några större prestanda-ökningar förrutom att datorn startar några sekunder snabbare. För snabb start ska du skaffa dig en SSD-disk. Men det var ju inte det du frågade efter. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går naturligtvis att fila lite på vilka olika program som autostartar, onödiga processer, onödiga program som följer med när man köper datorn m.m. för att på det viset få en något "rappare" dator. Jag säger bara "något" för att tro att man skulle uträtta underverk med det är tyvärr att tro för mycket. Om man tittar vad din dator har för prestanda så är det inget man hoppar jämfota över. Jag gissar att din dator kostat dig någonstans kring knappt 5.000 kronor och i datorsammanhang är det nog tyvärr i underkant OM du vill ha en dator som orkar med dagens operativsystem och program utan att kännas segt. Jag hävdar med en dåres envishet att, när det gäller datorer och prestanda, så får man vad man betalar för.

Jag får "lättare spykänslor" när folk kommer och säger att de har köpt en ny dator som inte kostade mer än si och så mycket. En god regel: Köp inte det billigaste och inte det dyraste. 

Därför kan jag hålla med PCGuiden ovan något som skriver att du kan byta ut hårddisken till en SSD-disk för det är hårdvara och det är just hårdvara du behöver byta ut. Alternativt är att titta på en dyrare och prestandamässigt bättre dator.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i en SSD disk.

Ändra #5 Timeout (uppstartstiden) till 8 sek det står 30 sek där nu....

Går detta att göra även utan att man monterar en SSD disk ?

...och iså fall var och hur gör man det ?

 

Här kan du läsa om vilka tjänster du kan slå av http://www.sevenforums.com/tutorials/2495-services-start-disable.html

Men det brukar inte resultera i några större prestanda-vinster i mitt tycke.

Du kan slå av alla Autostartande program och sen starta om datorn.

Är det något du saknar sen, så är det ju bara att slå på det.

Men samma där, brukar inte ge några större prestanda-ökningar förrutom att datorn startar några sekunder snabbare.

Målet med datorn är att få den stabilare !

Skulle man samtidigt få den lite snabbare så är det bara en bonus.

 

Det går naturligtvis att fila lite på vilka olika program som autostartar, onödiga processer, onödiga program som följer med när man köper datorn m.m. för att på det viset få en något "rappare" dator. Jag säger bara "något" för att tro att man skulle uträtta underverk med det är tyvärr att tro för mycket. Om man tittar vad din dator har för prestanda så är det inget man hoppar jämfota över. Jag gissar att din dator kostat dig någonstans kring knappt 5.000 kronor och i datorsammanhang är det nog tyvärr i underkant OM du vill ha en dator som orkar med dagens operativsystem och program utan att kännas segt. Jag hävdar med en dåres envishet att, när det gäller datorer och prestanda, så får man vad man betalar för.

Jag får "lättare spykänslor" när folk kommer och säger att de har köpt en ny dator som inte kostade mer än si och så mycket. En god regel: Köp inte det billigaste och inte det dyraste. 

Därför kan jag hålla med PCGuiden ovan något som skriver att du kan byta ut hårddisken till en SSD-disk för det är hårdvara och det är just hårdvara du behöver byta ut. Alternativt är att titta på en dyrare och prestandamässigt bättre dator.   

LapTop'en är yngsta dotterns ( 13 år ) och jag vill att den ska vara så stabil som möjligt med så lite trubbel och konstigheter

som möjligt för henne ( och mig :rolleyes:  )

Den används uteslutande till:  Skolarbete , Skype , Spotify , Allmän Internet surfning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2stroke

Ja det funkar på alla diskar... Starta Kör skriv in msconfig tryck enter

Under en av flikarna hittar du timeout som orginal är 30 sek, du kan ändra det till 8 sedan startar du om datorn enligt anvisningar på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför kan jag hålla med PCGuiden ovan något som skriver att du kan byta ut hårddisken till en SSD-disk för det är hårdvara och det är just hårdvara du behöver byta ut. Alternativt är att titta på en dyrare och prestandamässigt bättre dator.

Man kan med fördel köpa en medeldator och byta ut en del komponenter såsom hårddisk/ minne för att få det som man vill ha det. Om man köper en medel dator med ssd disk så är det väl si och så med läs och skrivhastigheten... Köp därför en ny där läs/skriv är över 500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra Timeout (uppstartstiden) till 8 sek det står 30 sek där nu....

Starta Kör skriv in msconfig tryck enter

Under en av flikarna hittar du timeout som orginal är 30 sek, du kan ändra det till 8 sedan startar du om datorn enligt anvisningar på skärmen.

:)  Fixat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det går naturligtvis att fila lite på vilka olika program som autostartar, onödiga processer, onödiga program som följer med när man köper datorn m.m. för att på det viset få en något "rappare" dator.

Jag säger bara "något" för att tro att man skulle uträtta underverk med det är tyvärr att tro för mycket.

 

2. Om man tittar vad din dator har för prestanda så är det inget man hoppar jämfota över.

Jag tycker nog att din dator är i underkant OM du vill ha en dator som orkar med dagens operativsystem och program utan att kännas seg.

1. Jag har inte trott att det blir en Ferrari, men det vore ju kul och bra om datorn blev stabilare/pålitligare och med åtminstone aluminiumfälgar.... ;)

...så därför kom gärna med anvisningar på vad som kan göras för att fila lite på datorn !

 

2. Att köpa ny dator igen är tyvärr inte att tänka på just nu.

 

 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 

Ingen här med kunskap som kan berätta lite mera om vilka saker som ska vara igång och vilka som inte behöver vara igång enligt skärmdumparna ovan ?

 

Vilka "Autostart" program kan jag slå av ?

Vilka "Tjänster" kan jag slå av ?

 

Är det verkligen nödvändigt att datorn på "Tomgång" måste behöva ha ca 77 !! processer igång ?

Är det normat att CPU'n skall vara belastad till ca 15 % på "Tomgång" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn blir inte stabilare för att man slår av tjänster, man riskerar bara att få problem pga att tjänster inte är igång. Windows 7 är rätt bra optimerat när det gäller tjänster redan från början.

 

Jag har 84 processer igång just nu, det är alltså inte på tomgång men det innebär nog att 77 inte är orimligt men du har ju fått förslag på program som troligen kan avinstalleras tidigare i tråden.

 

När det gäller CPU-belastning så beror det väl på vilken process som använder sig av de 15%. I dina bilder var det i ena fallet 14% (varav det mesta verkade vara en installation) och i andra 0%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den känns snabbare.  

Jag har inte suttit med klocka och kollat, men den upplevs som snabbare.

 

Nej nej.. det tipset PC-guiden gav dig handlar bara om ren plazebo-effekt för din del.

Den har inte ett dugg med prestanda, resurser, cpu eller komfort att göra,

 

Han bad dig sänka felavstängnings-menyn från default 30 sek till 8 sek.

Mao. "svarta tavlan" uppträder nu under 8 sek vid en "krasch" - innan den går vidare och startar operativet.

 

Har du någonsin installerat en dator med en win7 skiva? (retail eller oem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...