Gå till innehåll

Helt nyinstalerad och vill få datorn stabilare och snabbare... ?


2stroke

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har omkring 35-40 processer igång och CPU användningen ligger på 0.0 -1.54 % på tomgång och det är inga som helst problem med stabiliteten.


Varför starta upp 70-80 processer som dessutom i många fall kan vara dubletter av Windows egna funktioner, det är som att ha 2 AV-BV program

installerade som garanterat ger ett instabilt system.

Antivirusprogram och Synaptic ( program för styrplattan) är bra att ha igång som Autostartande och ev. mer.

Alla program som har en ikon kan man starta/stänga manuellt, har man väl startat upp dem brukar det även finnas valmöjlighet för att kunna välja

"Starta upp när Windows startas upp ?" inaktivera där eller i Systemkonfiguration/ Autostart.

För att HDD'n och CPU'n ska jobba mindre, kan stänga av Indexering och Windows Search, Schemalagd Defragmentering och Hibernation.
Indexering stängs lättast av i Systemkonfiguration/ Tjänster - Windows Search,, sökningen fungerar men tar längre tid.
Inaktivera Defragmentering i Schemaläggaren,, gör en manuell defragmentering då och då.

Inaktivera Hibernation skriv  powercfg -h off  inne i Kommandotolken,, datorn skriver inte en massa på HDD'n och går ej i viloläge,
avstängningen går snabbare och slipper få eventuella fel med den funktionen ( som är en ganska vanlig felkälla ).
För att aktivera densamma  powercfg -h on . Energisparfunktioner kan kanske vara bra att ha om man kör med batteri, men
har man datorn nätansluten mestadels kan man lika gärna inaktivera dessa, samma sak är med vad som händer när man
stänger datorn lock, och måste man ha ett strömförbrukande energisparprogram igång för att spara ström ?

I Enhetshanteraren/HDD egenskaper/Principer - "Optimera för prestanda" + fler alternativ,, snabbar upp disken lite.
Registret och HDD,, ändra lite på Registervärden, titta in hos e-son's Registerhack : http://registerhack.se/index.html
I Enhetshanteraren kan man inaktivera enheter som inte används, används inte WiFi - inaktivera WiFi osv.

Inne på Systemkonfiguration/Systemstart/Avancerade alternativ/ "Antal processorer" ( 2st i AMD'n ? ) kryssa i 2,, datorn startar möjligtvis lite snabbare

( beror på maskinvaran).

Tjänster som kanske inte behövs att ha igång är Printer Spooler (om man inte har en skrivare), Readyboost "fungerar" bara med 1-1.5GB Ram,

Windows Error Reporting Service som brukar tala om att "fläktremmen har trasslat sig omkring CPU'n",
Security Center, Windows Firewall (om inte MSE används eller det beror på AV-BV program), Defender, Tablet PC Input Service
(det är en laptop och inte en tablet) mm,, Inaktivera/aktivera i Tjänster eller i Systemkonfiguration/ Tjänster.

Skaffa Process Explorer som ger en bättre överblick än Aktivitetshanteraren över processer som är igång.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653
 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inne på Systemkonfiguration/Systemstart/Avancerade alternativ/ "Antal processorer" ( 2st i AMD'n ? ) kryssa i 2,, datorn startar möjligtvis lite snabbare ( beror på maskinvaran).

Det påverkar inte det minsta eftersom Windows förstås använder alla tillgängliga kärnor som standard. Inställningen finns därför att programutvecklare ska ha en möjlighet att testa hur deras program beter sig i en dator med färre kärnor. Myten har varit uppe tidigare i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det påverkar inte det minsta eftersom Windows förstås använder alla tillgängliga kärnor som standard. Inställningen finns därför att programutvecklare ska ha en möjlighet att testa hur deras program beter sig i en dator med färre kärnor. Myten har varit uppe tidigare i forumet.

 

Rent teoretiskt är alla kärnor igång när man startar Windows och att Windows är optimerad för det, men ibland behöver/kan man forcera igång alla kärnor utan att vara utvecklare. Myt i en del fall i andra inte. Därför skrev jag också "datorn startar möjligtvis lite snabbare

( beror på maskinvaran)", och det finns fall där det har fungerat också, så det är ingen nackdel att prova. Har du något annat att anmärka på än en placeboeffekt ?

 

Edit :

Har testat den här funktionen för flera år sedan, och har alltså den här "Programutvecklar-inställningen" alltid på.

Vad den gör med med mina datorer, är att den kapar ca.5 sek på uppstartstiden, och det i sin tur beror först och främst på

att drivrutiner till tex. WiFi laddas upp snabbare. Sedan vad det cirkulerar på nätet om ämnet är en annan femma..

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Windows under uppstarten bara skulle använda en i stället för två kärnor så borde du efter ändringen i det närmaste få en halverad starttid. Prövade du också vad som hände om du satte värdet till 1?

 

Det rapporteras att en del datorer blåskärmar efter ändringen så vill man ha ett stabilt system ska man vara försiktig.

 

http://blog.tune-up.com/myth-buster/can-a-secret-cpu-setting-really-improve-boot-up-time/

http://blog.tune-up.com/myth-buster/true-or-false-10-tweaks-to-speed-up-your-pcs-boot-time-part-1/

http://withinwindows.com/2008/08/09/tweaking-myth-increase-boot-performance-for-multi-core-users-with-msconfig/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har inte trott att det blir en Ferrari, men det vore ju kul och bra om datorn blev stabilare/pålitligare och med åtminstone aluminiumfälgar.... ;)

...så därför kom gärna med anvisningar på vad som kan göras för att fila lite på datorn !

 

Nja, jag skulle inte lägga någon krut på att hålla på och laborera med den befintliga installationen. Det enda som har tydlig effekt är att ordna så man får en så ren windowsinstallation som möjligt, m.a.o. skulle jag installera om windows och då med en ren windows7 SP1 installation. Ingen recoveryvariant. Sen vet jag att windows update vill lägga till ytterligare ca 150 uppdateringar och har man en taskig internetlina så kan man slippa vänta på det genom att göra en windowsinstallation där uppdateringarna är integrerade. Man kan då använda programmet Sevenlite för integrering av updates.

http://www.rt7lite.com/

Nämnda kräver givetvis tillgång till en windows 7 SP1-skiva. Har du ingen egen så kanske du kan låna. OBS! Du måste ha en egen windowslicens (serienumnmer).

 

När det är klart gäller det att försöka hålla datorn så ren som möjligt. Varje installation av program eller annat tynger ner datorn. 

 

Lite arbete är det men vem sa att det skulle vara lätt.

Lycka till ;)    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Windows under uppstarten bara skulle använda en i stället för två kärnor så borde du efter ändringen i det närmaste få en halverad starttid. Prövade du också vad som hände om du satte värdet till 1?

 

Det rapporteras att en del datorer blåskärmar efter ändringen så vill man ha ett stabilt system ska man vara försiktig.

 

http://blog.tune-up.com/myth-buster/can-a-secret-cpu-setting-really-improve-boot-up-time/

http://blog.tune-up.com/myth-buster/true-or-false-10-tweaks-to-speed-up-your-pcs-boot-time-part-1/

http://withinwindows.com/2008/08/09/tweaking-myth-increase-boot-performance-for-multi-core-users-with-msconfig/

 

Har inga som helst problem med blåskärmar, varför skulle jag då använda den funktionen öht. om den inte skulle fungera ?

Att windows använder sig av alla kärnor är en sak, behöver det inte betyda att drivrutiner och program gör det.

Läs vad jag har skrivit istället, och du behöver inte länka till något som jag sedan länge har vetat om.

Någonting annat jag kan hjälpa dig med ? Trimma din dator tex. ?   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om Windows under uppstarten bara skulle använda en i stället för två kärnor så borde du efter ändringen i det närmaste få en halverad starttid. Prövade du också vad som hände om du satte värdet till 1?

 

Det rapporteras att en del datorer blåskärmar efter ändringen så vill man ha ett stabilt system ska man vara försiktig.

 

http://blog.tune-up.com/myth-buster/can-a-secret-cpu-setting-really-improve-boot-up-time/

http://blog.tune-up.com/myth-buster/true-or-false-10-tweaks-to-speed-up-your-pcs-boot-time-part-1/

http://withinwindows.com/2008/08/09/tweaking-myth-increase-boot-performance-for-multi-core-users-with-msconfig/

 

Att ämnet är kontroversiellt liksom Pagefile eller Superfetch är det inte frågan om, det är frågan om det fungerar eller inte.

Mätningarna som görs om hur lång tid det tar att starta upp Windows baseras mestadels på när skrivbordet startar,

det nämns ingenting om hur lång tid det tar för drivrutinerna att bli klara, och det finns inga mätningar på hur lång det tar för

windows att nå tomgång efter en kallstart.

Det brukar ta 3-5 minuter eller mer innan windows har "arbetat klart" för att nå tomgångsläget, och det i sin tur beror på hur många processer är i gång. Ponera att en dator har 100 processer som startar varav 50 vill ut på nätet för att uppdatera sig, när uppstår tomgångsläget då, efter en längre eller en kortare tid ?

 

Kan man då förmoda att tomgångsläget är den "verkliga tiden" för windows att starta upp ? Jag har iaf. med mytens hjälp lyckats lura windows på hela 5 sekunder, och Trådskaparen önskar Ferrari-röda aluminiumfälgar till sitt windows.

 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt är alla kärnor igång när man startar Windows och att Windows är optimerad för det,

Har du något annat att anmärka på än en placeboeffekt ?

 

 

Jodå, det är en skröna. Den skapades på IDG, på mittuppslaget om jag inte minns fel,

det var en sensation när en einstein därifrån kläckte detta scoop.

 

Och det var värre än så.

Folk vallvärda "man ur huse" för att köpa billiga enkärnade cpu'er, och låta windows "panel" bygga två av dom.

Så Jarru, kardemumman av detta är du är blåst.. mena.. blev blåst.. haha ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det är en skröna. Den skapades på IDG, på mittuppslaget om jag inte minns fel,

det var en sensation när en einstein därifrån kläckte detta scoop.

 

Och det var värre än så.

Folk vallvärda "man ur huse" för att köpa billiga enkärnade cpu'er, och låta windows "panel" bygga två av dom.

Så Jarru, kardemumman av detta är du är blåst.. mena.. blev blåst.. haha ;)

 

Vad trött jag blir,, windows GUI startar lika snabbt oavsett antalet kärnor, men som "i mitt fall" gör inte drivrutiner för Wifi det.

Har inte kollat det närmare hur snabbt andra enheter startar, hur det fungerar beror det troligen på hur datorns IRQ

(och därmed maskinvaran) är upplagt.

Jag försöker att förklara det så enkelt som möjligt,, med den funktionen ikryssad startar Wifi 5 sek snabbare än utan,

har alltså en fördröjning på 5 sekunder (med SSD disk, mer med en mekanisk) efter att windows GUI har startat.

Har testat detta ifrån Pentium 4 HT och uppåt till Multicore utan att få några blåskärmar som det varnas om,

och det vore jäkligt konstigt om "Programutvecklare" skulle få blåskärmar för att man man använder den funktionen,

då fungerar inte ens själva tanken bakom det.

Då kommer man till frågan om tidpunkten där windows kan anses vara uppstartad,, när GUI startar, eller när man kan använda sig

av maskinvaran, eller när datorn når sin tomgång ?

Det är väl självklart att jag föreslår någon att prova någonting som ger blåskärmar, bränner sönder HDD och MB

som det skrivs om på nätet. ;)

 

Edit:

Kollade mha. en bootlog och "friskade upp mitt minne", Wifi drivrutiner laddas sent i booten, "tcpireg.sys" och "asyncmac.sys"

laddas sist. Vad ska vi göra efter detta, ta anställning på cirkus och välta kossor ? 

 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till varför jag har testat detta för länge sedan är att jag blev nyfiken på vad som händer, och blev faktiskt förbryllad över att Wifi kan

starta lite snabbare. Vid själva booten tar det bara millisekunder för att läsa in drivrutinerna, antagligen blir det en skillnad på exekvering av dessa.

Windows ställer också om sig till Selektiv Start som förmodligen kan inverka också. Det här är för mig ett gammalt problem som jag
inte har en bra förklaring till, och det finns exempel också på en rakt motsatt- eller en ren placebo effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trött jag blir,, windows GUI startar lika snabbt oavsett antalet kärnor, men som "i mitt fall" gör inte drivrutiner för Wifi det.

Har inte kollat det närmare hur snabbt andra enheter startar, hur det fungerar beror det troligen på hur datorns IRQ

(och därmed maskinvaran) är upplagt.

Då kommer man till frågan om tidpunkten där windows kan anses vara uppstartad,, när GUI startar, eller när man kan använda sig

av maskinvaran, eller när datorn når sin tomgång ?

Det är väl självklart att jag föreslår någon att prova någonting som ger blåskärmar, bränner sönder HDD och MB

som det skrivs om på nätet. ;)

 

Stämmer bra detta, wifi'n på min "soff-laptop" laddade på 35 sek innan, störande värre

efter denna justering laddar den på 5 sek. Bravo Jarru..

 

Att cpu'n inte ökar i fart, står jag fast vid.

Att ändringen i panelen skulle kasta blåskärm har jag aldrig märkt iaf. Och då har jag testat på måånga burkar,

på den tiden detta var "mode".

 

En annan finess jag önskar, i viloläge eller strömsparläge vill jag att inte Wifi inte går ner.

Nån som har medicin för detta?

 

ps: att bocka ur: "tillåt att datorn stänger denna enhet för spara ström " under wifi's egenskaper fungerar inte.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, CPU'n ökar nog inte i fart, kollade bootloggar med och utan, skillnaden med den här funktionen är att det läses in

fler drivrutiner under 10-20 millisekunder som inte initieras/laddas, det kanske har en betydelse för Wifi ?
 
Vet ej om detta fungerar för dig,  Energialternativ / Avancerade inställningar :
Inställningar för trådlöst nätverkskort - "Hög prestanda"
Hårddisk , Stäng av hårddisken - "Aldrig" ( oavsett SSD eller mekanisk )
Multimedieinställningar - "Förhindra viloläge efter inaktivitet"

Det enda som jag brukar justera är "Bildskärmens ljusstyrka" och när den stängs av, annars är allting på "max", inga vilolägen mm.

 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://promo.websecure24.com/se/3F4/459LM0/

 

 

http://www.pcspeedup.com/

( fri scanning , men att fixa felen ej gratis )

 

Jag brukar använda Vista Service Optimizer, och det är helt gratis att använda.

http://www.smartpcutilities.com/servicesoptimizer.html

 

Jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad efter att jag har kört det, men det känns skönt att få lite koll på vilka onödiga processer som Windows startar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...