darramonde Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Jag har en dator där Windows Vista fanns förinstallerad. Jag köpte sedan en cd med ett uppgraderingspaket för Windows 7. Hur gör jag för att formatera datorn och ominstallera Windows 7? Räcker det med att använda cd:n eller måste jag plocka upp Vista först? Jag skulle också vara tacksam för om någon kunde länka till en enkel guide för hur man formaterar datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 (edited) Är osäker men, det kanske går att uppgradera direkt till W7 utan att du behöver installera Vista först.Skaffa en skiva med W7 ifrån nätet och använd uppgraderings-nyckeln för att låsa upp, eller att "uppgraderings-skivan" du har har samma funktion ? Du kan formatera burken i samband med installation. File't Oscaar, missförstå mig rätt. Edited September 27, 2013 by jarru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darramonde Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Då antar jag att det går bra att använda sig av uppgraderingscd:n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 http://www.sevenforums.com/tutorials/31402-clean-install-upgrade-windows-7-version.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marita1 Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Har du Vista förinstallerat och har uppgraderingsskivan till W7 är det bara att starta från skivan och följa instruktionerna. Det gjorde jag och det gick bra. Tänk på att allt på datorn försvinner, så ta backup! /M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darramonde Posted September 30, 2013 Author Share Posted September 30, 2013 Det gick ju alldeles lysande! Hur går jag tillväga om jag vill ominstallera en förinstallerad version av Vista på en Netbook? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Göra en fabriksåterställning av förinstallerad Vista på en Netbook ? Du borde komma åt någon meny där du kan välja att att göra det via funktionsknapparna "f1-f12", eller med någon kombination tex. "esc+f?". Finns det någon bruksanvisning, eller vad är det för modell av Netbook ? Annars får du skaffa "samma version" av Vista ifrån nätet ( vet inte om det finns ens längre ) för att kunna använda samma licensnyckel, och installera via usb-sticka eller via extern cd-läsare, sedan får du leta efter drivrutiner, eller om det eventuellt har följt med skivor vid köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts