Gå till innehåll

Win 8.1 installation


Bridge

Recommended Posts

Om jag uppgraderar min Windows 8 pro till Windows 8.1 genom nedladdning från Windows uppgradering, hur gör jag senare om jag skulle behöva ominstallera eller flytta Windows till en ny dator.

Måste jag då först installera Win 8 från min CD för att därefter ladda hem Win 8.1

 

Fråga 2: Finns ingen tidsgräns för hur länge Win 8.1 är tillgänglig gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: JA i nuläget är det precis så

 

Fråga 2: Jag läste någonstans att det faktiskt kommer finnas en tidsgräns på hur länge det ska gå. Hittar det dock inte igen så jag överlämnar den frågan till någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Du kan ladda hem Windows 8.1 ISO som du kan spara, du får även ett val vid nedladdningen så du

kan göra installations media på DVD/USB. Du slipper krångla med att installera Windows 8 först och sedan

uppdatera till 8.1. Läs mer här:

http://www.eightforums.com/installation-setup/33164-how-download-windows-8-1-iso.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 2: Jag läste någonstans att det faktiskt kommer finnas en tidsgräns på hur länge det ska gå. Hittar det dock inte igen så jag överlämnar den frågan till någon annan.

 

What?! Jag hoppas du läst fel. Det låter ju helt idiotiskt. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@LGJ... är detta legitimt? Och oavsett...endast om man har W8 retail och inte OEM eller W8 förinstallerat på en dator?

@Niklas... jag hittar inte artikeln igen, men jag vet att jag läst det. Troligen var det något som var taget i det blå och bortplockat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Legitimt ?   Ja min länk hänvisar till ett stort Windows forum med ca 30 000 medlemmar 

"Windows EightForums" där en känd herre vid namn Brink driver/äger sajten.

Han är även "MS MVP" - Windows Expert-Consumer April 1st 2009 - 2013

http://www.eightforums.com/member.php?u=19

Och vad jag vet har han aldrig haft några invändningar mot tråden.

Edit: Både Windows retail och OEM är retail nycklar alltså ingen skillnad.

Klart att det även gäller för en förinstallerad dator med. Vad skulle det vara för skillnad?

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var nyfiken och frågade...Ser dock att frågetecknet trillade bort.

Alltså... detta är inget som MS skyltar med direkt. Men man undrar vad dom skulle förlora på ge detta som en uppenbar möjlighet från början...

 

Edit: Trådskaparen på länken ovan skriver ju själv: "I assume that this "glitch" will eventually be closed"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del med möjligheter hur göra, man kan använda Retail som Oem, men inte Oem som Retail är vad jag fattar.
Bara att det finns en aktiveringskod ( en klisterlapp på burken som man måste använda förstoringsglas till )

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten som LGJ hänvisar till funkar, legitim eller inte. Vid installationen (ren installation) funkar inte den legitima nyckeln som man fick till windows 8.0. För att kunna slutföra installationen måste man använda en s.k. generic product key. Den kan man sedan inte använda för att aktivera windows 8.1. med. Till det funkar däremot den legitima nyckeln som man fick till windows 8.0.

 

Legitimt eller inte men på detta sätt har man gjort en ren (clean) installation, alltså ingen uppgradering enligt modell windows store, och som man slutligen aktiverat med sin egen legitima nyckel som man fick med till windows 8.0.  

 

Legitimt eller inte.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det fungerar... uppenbarligen. Men mitt svar till trådskaparen var enligt de normer som finns och de officiella kanaler som erbjuds. Enligt länken så är vi inne på samma linje som med alla gamla OS. Så länge man har en produktnyckel som motsvarar det OS du är berättigad till så spelar det ingen roll var man fått mediet ifrån. Vägen till 8.1 är dock lite mer komplicerad i nuläget, med tanke på Generic nyckel osv...

 

Jag är ganska säker på att MS kommer täppa igen denna möjligheten ganska snart. Och faktum kvarstår, det enda sättet att gratis uppdatera sitt Windows 8 till 8.1 är att göra det via Store. Kryphål är tillfälliga så länge inte MS går ut med ett officiellt alternativ. Och förhoppningsvis kommer det finnas en nerladdningsbar *.exe-fil i stil med ett servicepack så småningom. Föga troligt men man kan alltid önska...

 

Personligen? Nerladdat och klart... så missförstå inte.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vetef-n hur göra,,, det finns dock e-mule eller a-mule varianten för att kunna få tag i rätt sort.

Men det är fortfarande vad som finns på klisterlappen som gäller.

Uppgraderingar är det tydligen väldigt svårt med, vad jag har sett eller läst om sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag frågade Cecilia om detta, så nästa gång jag behöver nyinstallera så väljer jag att inte aktivera w.update, jag hämtar w.8.1 från store och installerar, sen  efter det så aktiverar jag w.update.Hoppas verkligen att dom inte tänker ta betalt för w.8.1 i detta sammanhang.

Redigerad av margrehte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det fungerar... uppenbarligen. Men mitt svar till trådskaparen var enligt de normer som finns och de officiella kanaler som erbjuds. Enligt länken så är vi inne på samma linje som med alla gamla OS. Så länge man har en produktnyckel som motsvarar det OS du är berättigad till så spelar det ingen roll var man fått mediet ifrån. Vägen till 8.1 är dock lite mer komplicerad i nuläget, med tanke på Generic nyckel osv...

 

Jag är ganska säker på att MS kommer täppa igen denna möjligheten ganska snart. Och faktum kvarstår, det enda sättet att gratis uppdatera sitt Windows 8 till 8.1 är att göra det via Store. Kryphål är tillfälliga så länge inte MS går ut med ett officiellt alternativ. Och förhoppningsvis kommer det finnas en nerladdningsbar *.exe-fil i stil med ett servicepack så småningom. Föga troligt men man kan alltid önska...

 

Personligen? Nerladdat och klart... så missförstå inte.

 

Kanske kommer det ett alternativ från Microsoft ?

http://news.softpedia.com/news/Microsoft-Expected-to-Release-Windows-8-1-ISOs-This-Month-396247.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag är mycket nöjd med min Windows 7, men börjar känna pressen från min omgivning (barnen) att uppgradera till Windows 8.1.

När jag tittar på Microsoft har de uppgradering från Win7 till Win8.1. När jag tittar hos mina vanliga leverantörer har de en Windows 8 full version, och dessa "full version" är några tior billigare än MS uppgradering.

 

Är det samma programpaket eller finns det något i MS "uppgradering" som gör att alla befintliga data och inställningar överflyttas automatiskt??

Fungerar det lika bra som när man uppgraderar från Win8 till Win8.1?? (Det tog nästan en timma, men fungerar alldeles utmärkt.)

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med min Windows 7, men börjar känna pressen från min omgivning (barnen) att uppgradera till Windows 8.1.

 

 

Det där var den lamaste orsak jag någonsin läst till att uppgradera till Win 8...

Om du anser att Windows 7 fungerar bra, så finns det ingen anledning att uppgradera till Win 8 p g a barnen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...