Gå till innehåll

Tips på router?


Recommended Posts

Hej

 

Måste skaffa en router men problemet är att jag vet inte jota om dessa? Kommer behöva koppla 2 stationära och 2 laptops på min 100/100 mbit fiberlina. Vart rekommenderad denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218 Ska det behöva vara så dyrt tro?

 

Tacksam för hjälp :)

 

Nejdå, en router för hemmet skall inte vara dyr. Jag kör på denna netgear sedan många år, både hem å företag:

 

Kostar drygt 200 kr

http://www.pricerunner.se/pl/168-1233723/Routrar/NetGear-WNR1000-priser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den rekommenderade routern är så att säga "framtidssäkrad" med bl.a ac-standarden... det vill säga du får en överlägsen "throughput" samt överföringshastighet i ditt lokala nät och och du kan köra på 5GHz-bandet (förutsatt att övrig utrustning stöder det)... vilket är guld värt i en allt mer överbefolkad wlan-miljö. Du får troligen egen gräddfil i din närmiljö och slipper i så fall "kanalkrig" med grannarna

Själv skulle jag inte ens fundera på att köpa "gammal" router-teknik som inte stöder ac-protokollet och ipv6. Det finns dock fler än Asus-maskinen att välja på. Kan rekommendera Netgear R7000 som jag nyligen satte upp hos en kompis, men den kanske är för dyr, så jag gjorde en grundläggande sortering på prisjakt också...

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v721#rparams=m=s184715662

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den rekommenderade routern är så att säga "framtidssäkrad" med bl.a ac-standarden... det vill säga du får en överlägsen "throughput" samt överföringshastighet i ditt lokala nät och och du kan köra på 5GHz-bandet (förutsatt att övrig utrustning stöder det)... vilket är guld värt i en allt mer överbefolkad wlan-miljö. Du får troligen egen gräddfil i din närmiljö och slipper i så fall "kanalkrig" med grannarna

 

 

Det låter det..    egen gräddfil.. guld värt.. kanalkrig.. blaa blaa osv..

 

Veritech fråga: "Skall det behöva vara så dyrt?"

Du råder honom ödsla sina pengar på en router, hans 4 datorer sannolikt inte har stöd för.. Bortkastat.!

Framtidssäker? Routrar går sönder flitigt, så han hinner nog satsa på "framtiden" många ggr om, in dags datum.

 

Sedan finns det nackdelar med 5Ghz, ett exempel 2.4 Ghz har bättre rundstrålning. Läs på lite, innan du lurar fler.

http://www.speedguide.net/faq_in_q.php?qid=340

 

Överbefolkad Wlanmiljö sa du? Jaa, om du bor på en cafegata i Rom, där kan man hitta 40 routrar på en kort radie, men även dom kör "endast" 2.4Ghz - bandet är inte på något sätt "uråldrat".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte behöver man ta sig till Rom för att ha en massa trådlösa nätverk omkring sig. Här hemma kan min bärbara se drygt 20 trådlösa nätverk (2,4 GHz) och några av dem med ungefär lika stark signal som vår router, så det gäller att välja rätt kanal och byta ibland när en granne byter kanal om man vill hålla uppe hastigheten. Vi har just köpt vår tredje router efter att ha haft de två tidigare som huvudrouter i ca 5 år vardera, Netgear WGT624 resp. en från Sitecom. Netgear-routern har de senaste åren fungerat som reserv, t ex för felsökning och att ta med vid resor, fram till i våras då den la av helt. Så min erfarenhet är att routrar håller i många år, och därför var det nu självklart med en AC-router med IPv6 och 5 GHz-band (Asus RT-AC66U), även om ingen dator och mobil här klarar AC-bandet idag så kan nog de vi köper om 2-3 år göra det. Mobilerna har redan nu 5 GHz och i det bandet är det inte många nätverk.

 

Men vad som är bäst för Veritech beror ju på miljön där, både när det gäller antal andra nätverk i närheten, hur långt signalen ska nå, vad datorerna klarar av och hur länge man vill att det ska dröja till nästa inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion vet som vanligt inte vad hon/han* talar om, utan vill bara ha en ursäkt för att kasta skit på mig... också det som vanligt.

*Oklart vilket eftersom det tidigare, tveklöst är flera personer som skrivit under kontot "Marion".

 

Vad gäller protokollstödet, så är det hos nyare bärbara enheter, mer eller mindre standard med AC och 5GHz-band. Dessutom väljer man naturligtvis en router med dualband och kör bägge banden parallellt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veritech, vad har du för krav på routern mer än antalet datorer och hastighet på internetanslutningen?

hastighet på trådlöst

mycket trådlösa nätverk runt omkring

standard på de trådlösa nätverkskorten i datorerna

avstånd router - datorer

typ av väggar mellan router och datorer

strömma film mellan datorerna

ladda ner mycket

när vill du köpa ny router för att du fått högre krav än idag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt krav är att den fungerar och ger så höga hastigheter som möjligt? Vet inte vad det är för nätverkskort i de bärbara datorerna, de är köpta i år i alla fall. De stationära är 5 och 7 år gamla en av dem har ett ganska nytt nätverkskort. När jag slår på wi-fi på mobilen hittar jag ca ett dussin trådlösa nätverk. Som mest 10 meter mellan datorerna och platsen där routern ska stå, betongväggar och gipsväggar har jag. Kommer nog inte strömma film mellan datorerna och kommer förmodligen att ladda ner en del + lite multiplayer.

 

Hoppas denna info ger något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 10 meter genom betongväggar kan det vara svårt att få fram en trådlös signal över huvud taget och 5 GHz har det svårare än 2,4 GHz. Men med ett dussin andra trådlösa nätverk kan det också vara svårt att få en stabil signal på 2,4 GHz också, men det beror också på hur starka de signalerna är.

Vad har du idag?

Har du möjlighet att bjuda hem en kompis med router för en test?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De övriga trådlösa nätverken runt omkring mig är 2-3 av dem starka, resten är svaga eller rentav att de försvinner helt emellanåt. Idag har jag ingen router alls då jag bara haft två datorer i bruk och sällan eller aldrig båda igång samtidigt. Egentligen är huvudsaken att de två stationära datorerna funkar bra de är ju inte jag som ska använda de bärbara datorerna  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämt åsido, kan ju placera routern i hallen och dra två stycken nätverkskablar till de stationära datorerna i värsta fall. Hade hoppats slippa dra kablar längs halva lägenheten men går inte annat så... Och i från hallen är det nära till där de bärbara datorerna kommer att befinna sig och inga väggar emellan bara nån dörr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hade hoppats slippa dra kablar längs halva lägenheten men går inte annat så... Och i från hallen är det nära till där de bärbara datorerna kommer att befinna sig och inga väggar emellan bara nån dörr.

Kablar är alltid att föredra framför trådlöst. Har själv dragit kablar till allt stationärt hemma för att slippa Wifi så mycket som möjligt. Har kunnat göra det över vinden så det stör inte så mycket.

 

Hade jag varit tvungen att köpa router idag så hade det varit självklart att köpa en som stödjer ac.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De övriga trådlösa nätverken runt omkring mig är 2-3 av dem starka, resten är svaga eller rentav att de försvinner helt emellanåt. Idag har jag ingen router alls då jag bara haft två datorer i bruk och sällan eller aldrig båda igång samtidigt. Egentligen är huvudsaken att de två stationära datorerna funkar bra de är ju inte jag som ska använda de bärbara datorerna  :P

 

Det du skall ha; är en stark router, någorlunda strategiskt placerad.

 

(5Ghz -tekniken har du inget stöd för, och är svagare i signal)

Att blanda in en "extender" (enhet som förlänger signal) medför alltid problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, börjar fatta någorlunda. Jag ska alltså satsa på en 2,4 Ghz. Vad är detta ac som några av er har nämnt? Och hur vet jag om routern stödjer det? Har inte sett nått sånt när jag läst specs och sånt.

 

Jo det blir för mycket överflödiga termer, som skapar brus å förvirring, men du kan glömma AC om du frågar mej ;) Sikta på det du har nytta av dvs. "rangemax"

 

 

AC - pastat från nätet:

Vissa Wireless N-routrar började lösa problemet genom att även möjliggöra kommunikation på 5 GHz-bandet där det får plats fler nätverk och är färre störningar. Wireless AC tar det konceptet ett steg längre och kommunicerar enbart på 5 GHz-bandet.

Eftersom merparten av våra nätverksenheter endast har stöd för det vanliga 2,4 GHz-bandet, utrustas alla Wireless AC-routrar med kompletterande Wireless N-stöd. Det gör routrarna fullt bakåtkompatibla, även med de ännu äldre trådlösa nätverksstandarderna.

 

Edit: jag är ganska övertygad om att 99% av alla nördar härinne kör det "gamla bandet".. så även en lång tid framöver.

Sen är det inget miljonprojekt du skall investera i, utan några hundra kronor.. End of diskussion.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrar mig ständigt, nu har jag snöat in på denna från netgear http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

 

Sannerligen inte lätt att bestämma sig :(

Den kör jag! Riktigt nöjd med den! Trots avsaknad av antenn så ger den stark signal i hela huset, något som jag tidigare fått kompensera med en extern väggantenn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 är nöjd än så länge, tappar nästan inget trådat och får stark signal på en laptop och en smartphone  som jag prövat så här långt. 

 

En sak jag kom att tänka på nu efteråt var ju att man kanske skulle tänkt på om man kunde använda min multifunktionsskrivare via routern. Läste nånstans att man kunde det om man använde en annan sorts firmwire? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...