Gå till innehåll

Uppdateringar


CGD

Recommended Posts

Fram till Windows 10 kunde man välja hur man ville att uppdateringar skulle fungera. Det är ju nu borttaget med den Windows 10. Men uppdateringar var ju delade i två delar, rekommenderade och viktiga. Så man kunde ju låta bli att hämta hem de uppdateringar som var utan intresse. Hur fungerar detta nu i Tian?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte?


Ja enkelt förklarat så hämtas och installeras alla uppdateringar automatiskt.

Alltså du kan inte välja vilka du vill installera, allt installeras vad du kan göra är i PRO versionen att välja att skjuta upp uppdateringar och inte motta några alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Si3rra, du förstår inte riktigt min frågeställning. Jag vet hur det fungera i Windows 10 men jag undrar över skillnaden mellan Tian och hur det var tidigare.

Om vi tittar på Windows 8.1så kunde man där söka efter uppdateringar. När man gjorde detta så kom det upp två olika val. Viktiga och rekommenderade uppdateringar. Jag hade aldrig någonsin uppdateringar per automatik utan fick ett meddelande om att det fanns nya uppdateringar. När jag då körde Windows update fick upp det två beskrivna varianterna.

Jag tycker att det här är ett skitpåfund och motiveringen är precis lika dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog inte heller riktigt frågeställningen för jag tycker si3rra svarade bra på den. :)

 

Vilken motivering är det du syftar på som du tycker är dum?

Att veta att alla (de flesta iaf) har samma uppdateringar installerade ger många fördelar. I de flesta fall överväger de nog nackdelen med att uppdateringarna är tvingande. 

 

EDIT: Åtminstone när det gäller bugfixar, stabilitet, säkerhet. Är det mer eller mindre onödiga features som många inte är intresserade av är påtvingade uppdateringar kanske inte rätt väg att gå. 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Si3rra, du förstår inte riktigt min frågeställning. Jag vet hur det fungera i Windows 10 men jag undrar över skillnaden mellan Tian och hur det var tidigare.

Om vi tittar på Windows 8.1så kunde man där söka efter uppdateringar. När man gjorde detta så kom det upp två olika val. Viktiga och rekommenderade uppdateringar. Jag hade aldrig någonsin uppdateringar per automatik utan fick ett meddelande om att det fanns nya uppdateringar. När jag då körde Windows update fick upp det två beskrivna varianterna.

Jag tycker att det här är ett skitpåfund och motiveringen är precis lika dum.

 

Absolut får man ha en åsikt att det är dumt, men ur säkerhetssynpunkt och för de flesta "vanliga" användare som inte installerar uppdateringar är detta en bra lösning för att tvinga "icke avancerade" användare att hålla sina datorer uppdaterade.

Tids nog kommer det nog komma 3dje-parts program för att sköta uppdateringar och där man kan välja (om man då inaktiverar den inbyggda och kör ett program istället).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare kunde man ju välja viktiga, rekommenderade och valfria uppdateringar. Uppdateringar som man inte behövde (efter att ha kollat noggrant) kunde man ju då inaktivera eller lägga i "karantän" för att eventullt uppdatera dom senare.

 

I Windows finns det inga val överhuvudtaget - allt uppdateras oavsett om man "behöver" uppdaterinagrna eller ej - enda valet är att "skjuta upp" uppdateringarna vilket ju inte är någon lösning.

 

Förstår vitsen med att låta alla uppdateringar vara tvingande men det hade ju varit frid och fröjd om nu Microsoft/Windows fungerade som man vill - eller trodde det skulle fungera - men tyvärr laddas det nu ner en allsköns massa uppdateringar för sånt som man bevisligen inte behöver till program som man inte använder eller behöver.

 

Värst är nedladdningar som inte laddas ner utan får ett felmeddelande och sedan laddas ner gång på gång utan att det fungerar. Man kan ju inte inaktivera just den specifika uppdateringen eller lägga undan den utan Windows försöker igen och igen. Jo, har kollat och ett par är sånt som jag med 100% säkerhet inte behöver eller kan leva utan. Program som jag inte har, använder eller har avinstallerat.

 

Senaste exemplet - en nedladdning för Office validation KB907417 felkod 80096004. Jag kan gärna ladda ner den bara nån talar om hur man ser till att uppdateringen fungerar eller hur man tar bort den.

 

Nån som har något vettigt förslag eller konstruktiv lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roliga är också att i PRO kan man som sagts tidigare vänta med uppdateringen men varför?? Eftersom det är möjligt att avinstallera de uppdateringar man anser är fel för min dator.. Då, om man avinstallerar nämnd uppdatering finns den fortfarande kvar som nerladdad och installerad.. så man får inte tillbaka den. Onödigt,, absolut eftersom man inte ville ha den från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst är nedladdningar som inte laddas ner utan får ett felmeddelande och sedan laddas ner gång på gång utan att det fungerar. Man kan ju inte inaktivera just den specifika uppdateringen eller lägga undan den utan Windows försöker igen och igen. Jo, har kollat och ett par är sånt som jag med 100% säkerhet inte behöver eller kan leva utan. Program som jag inte har, använder eller har avinstallerat.

Det finns ett verktyg från Microsoft som blockerar en uppdatering eller drivrutin som går fel tills det kommer en ny version av den.

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3073930

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett verktyg från Microsoft som blockerar en uppdatering eller drivrutin som går fel tills det kommer en ny version av den.

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3073930

 

 

Det fungerade - tre onödiga/felaktiga uppdateringar som upprepade gånger har misslyckats är dolda och nu finns det inga aktuella uppdateringar som skall installeras.

 

Tycker dock att det är lite onödigt att behöva köra ett tilläggsprogram för att få en sådan grundläggande funktion som dessutom fungerade optimalt i Windows 7 pro och t o m i XP.

 

Men tack än en gång för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...