Gå till innehåll

Händer inget när jag klickar på startknappen


John Eriksson

Recommended Posts

Hej.

Är ny på detta forum hittade hit genom att jag läste en tråd på ett annat forum där det skrevs varmt om Alltomwindows.se så jag letade hemsidan för att se själv.

Har en HP dator 64 bitar med Win 7 pro från början. Uppdaterade till Win 10 pro dagarna innan denna gratis uppdatering slutade gälla. Har nu fått problem med att det inte händer något när jag klickar på Win symbolen längst till vänster i startmenyn. Högerklickar jag på den knappen så får jag denna meny.

som innehåller en del genvägar tolkar jag till vissa saker. Har provat med att starta datorn i felsäkert läge men problemet försvinner inte. Vore mycket tacksam för lite tips på vad som kan avhjälpa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Startknappen har varit lite buggig stundtals, men det har lösts i senare uppdateringar. Eftersom du precis uppgraderat, säkerställ att du kör senaste patchnivån på din Windows 10, det ska vara 10586.494 om du kör kommandot "winver.exe" enklast genom att trycka Windows+R och sedan skriva in winver och trycka Enter.

Har du en tidigare version, sök efter uppdateringar på Windows Update!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas.

 

Tack för ditt tips. Har kört detta Winver.exe och fick ett svar som så.

Version 1511 (OS-version 10586.494) så jag antar att det är den version du mennar.

Har hittat ett litet program som heter startmenu.diagcab på Microsoft hemsida. Detta program säger

"Obligatoriska program har inte installerats korrekt". men programmet kan inte åtgärda felen. Skulle då vilja köra Windows update för att i bästa fall ersätta dessa program som inte installerades korrekt med nya korrekta program. Men hur hittar jag detta Windows update. Söker jag "Windows Update" i kontrollpanelen så får jag inga träffar alls. Finns något annat sätt att köra igång Win update.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det något mer om vilka komponenter det är som inte installerats korrekt? Exempelvis Microsoft.Windows.ShellExperienceHost eller "Microsoft.Windows.Cortana"?

Appar installeras när användarprofilen skapas, så testa att skapa en ny användare på datorn, logga in och se om den fungerar. För att utesluta att det är ett system-wide problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas.

Startmenu.diagcab säger inget om vilka program/appar som är felinstallerade. Provade med att göra en ny användare genom att gå in på hantera konton/lägg till ny användare. Men där kom jag inte vidare. Hände inget när jag klickade på "lägg till ny användare i Datorinställningar". Finns något annat sätt att göra detta på, var jag på rätt ställe.

 

 Jag kan inte söka i kontrollpanelen, inte söka i Windows sökrutan. Verkar ha svårt att få flera "genvägar" i start menyn att fungera.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att det kan uppstå små konstigheter vid UPPDATERING av Windows, detta kanske är ytterligare en sådan sak. Mångas rekommendation är därför att istället göra en s.k. REN INSTALLATION av Windows 10.

Vid en ren installation töms din hårddisk/partition på gamla saker som kan störa och orsaka konstigheter och du börjar om från början med ett nytt fräscht system. Nackdelen är att du måste installera om alla program du använder. Du måste också göra backup på alla personliga filer, favoriter och liknande du vill ha kvar eftersom de också kommer att försvinna. 

EDIT:  Kanske passa på att göra det i samband med uppdatering till Anniversary Update som kom nyss i så fall, om du inte redan har den. 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Nicklas säger kan det vara ren installation som gäller - men testa först att uppgradera till senaste bygget, finns att ladda hem ISO på https://support.microsoft.com/sv-se/help/12387/windows-10-update-history

Om det inte fungerar trots detta (det är ju i praktiken i princip en ren installation att göra en uppgradering numera) så gör en helt ren installation från ISO-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Andreas Stenhall sade:

(det är ju i praktiken i princip en ren installation att göra en uppgradering numera) 

Om jag får låna tråden lite, så får du gärna förtydliga hur du menar med det Andreas. Man kan ju tycka att en uppgradering alltid borde varit likvärdigt en ren installation men det har vi ju sett historiskt att det inte är, vad är det man gjort annorlunda nu mot tidigare? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Nicklas sade:

Om jag får låna tråden lite, så får du gärna förtydliga hur du menar med det Andreas. Man kan ju tycka att en uppgradering alltid borde varit likvärdigt en ren installation men det har vi ju sett historiskt att det inte är, vad är det man gjort annorlunda nu mot tidigare? 

Det jag menar är att förr i tiden (innan Windows 8/8.1/10) lade man bara på nya Windows-filerna osv på befintliga OS:et vilket sällan ledde till lyckade uppgraderingar. Med Windows 10 så har vi ju fördelen att även en uppgradering skuffar undan tidigare OS och användarkataloger och lägger på ett nytt OS och migrerar tillbaka inställningar. Därav en mycket snyggare uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hittade denna "Annerversery uppdatering" i förrgår kväll. Har kört denna uppgradering men problemet finns kvar. Kan dock inte verifiera om uppgraderingen lyckades då det inte går att köra "Winver.exe" för att se om uppgraderingen har lyckats. Det stod något om att versionen skulle ändras från 10586 till 14393 efter Anerversery update. Oavsett om jag kör Winver från ett dos fönster som administratör eller. direkt från "Kör" i Win 10. Kanske skulle prova att köra Winver i felsäkertläge. Skall let rätt på hur man startar i felsäkert läge och köra Winver därifrån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Andreas Stenhall sade:

Det jag menar är att förr i tiden (innan Windows 8/8.1/10) lade man bara på nya Windows-filerna osv på befintliga OS:et vilket sällan ledde till lyckade uppgraderingar. Med Windows 10 så har vi ju fördelen att även en uppgradering skuffar undan tidigare OS och användarkataloger och lägger på ett nytt OS och migrerar tillbaka inställningar. Därav en mycket snyggare uppgradering.

Ok tack för förtydligandet, trodde du menade att man gjort någon dramatisk förändring i just Windows 10. Kan hålla med om att det blivit bättre sista åren, men fortfarande inte så jag ens överväger att nöja mig med uppdatering när det gäller mina egna datorer, inte värt att chansa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ser i Winver att "Anerversery update" inte har lyckats då den tydligen skall ha version 14393 och i min dator är det version 10586.494

Har försökt köra "Anerversery update" i felsäkert läge men då stannade uppdateringen av och krävde en verifiering av licensen. Gåtr det att verifiera licensen i felsäkert läge, hur gör jag då.

 

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag hade startat i felsäkert läge med nätverk. Kopplade datorn till min router med en kabel. Det fungerade då jag kunde läsa mail och besöka hemsidor. När jag kör winver så står det där dels Version 1511 (Os-version 10586-494) samt att produkten är licencierad "Enligt licensvillkor för programvara från Microsoft" till John HP (datornamn). Så varför krånglar det när jag är i felsäkert läge med nätverk.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då får du ta till alternativet som Nicklas föreslog - en helt ren installation kanske helst också från media, dvs att du bränner ut ISO-filen till DVD eller till USB-minne.

Enligt tidigare rapporter i forumet (och enligt vad MS säger) så ska maskinen aktiveras per automatik eftersom du redan haft den aktiverad med Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...