Gå till innehåll

Fria alternativ till Microsoft Office


Mikael63

Recommended Posts

Av de ovanstående är det FreeOffice som är mest likt MS Office 2016 och 2019.
Jag har både 2016 och 2019 i var sin dator och har jämfört de kostnadsfria versionerna för att kunna rekommendera någon till mina vänner och bekanta.

En nackdel som jag ser det med FreeOffice är att man måste skapa ett konto efter några dagar för att få fortsätta använda programmet. En del av de andra har inte det kravet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bästa programmen har redan nämnts, men här kommer ett par till för att komplettera listan:

Calligra
https://calligra.org
Ordbehandlare: Words
Kalkyl: Sheets
Presentation: Stage
Illustrationer: Karbon
Databas: KEXI
Windows, Linux, MacOS
(Utvecklas av KDE, mest känt för sin skrivbordsmiljö Plasma)

OfficeSuite
https://www.officesuite.com/en/
Ordbehandlare: Documents
Kalkyl: Sheets
Presentation: Slides
PDF: PDF
Windows
(Gratisversionen är mycket begränsad)

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Vad som är bra eller bästa alternativ till MS-Office är ju i mångt och mycket vilka funktioner man eftersträvar när det kommer till ordbehandlings och kalkylprogram.

Det är klart att jämförelser gärna vill göras mot MS-Office vilket är erkänt en mycket bra programsvit, som givetvis kostar därefter.
Självklart finns det likvärdiga och i vissa fall t o m bättre motsvarigheter i GNU/Open Source som inte kostar lika mycket för licenser för ett företag och i många fall kanske dom inte ens har MS-Windows till att börja med, så där är man tvingad till andra alternativ.

I den bemärkelsen välkomnar jag denna lista och kommentarer om vad som är bra eller mindre bra med olika alternativ till MS-Office, bara man samtidigt skiljer på vad man skall använda Office sviten till.

Är det för professionellt bruk eller för hemmabruk?
Vilka krav har man på funktionalitet? Och det är väl något som borde styra vad man eftersträvar.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, JoWa sade:

Här jämförs LibreOffice 7.4 med MS Office 2021 & 365:

Feature Comparison: LibreOffice – Microsoft Office

Haltar lite tycker jag.. "Run Microsoft Visual Basic Macros." finns med och anges till Yes för online- och mobilversionen (som då eg. är Collabra Office?) Men inget angående Desktop-versionen?

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...
38 minuter sedan, Mikael63 sade:

Fortfarande tråkigt att LibreOffice inte har fullt stör för MS Office.

Det tråkiga är att Microsoft inte håller sig till sin egen specifikation, och att implementeringen ändras från en utgåva till en annan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Är det ett skämt? I så fall borde du ha postat ditt inlägg i Mikael63s tråd Roliga Avigheter. Jag har då aldrig fått något sådant meddelande från Microsoft Defender trots att jag alltid uppdaterar såväl LibreOffice som OpenOffice när de programmen tycker att jag ska göra det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min egen del gör det inte så mycket.

Men tänk dig att du ska guida någon att installera ett officepaket som till skillnad inte kostar något.

Det har hänt att vi har fått avbryta liknande installationsprocedurer för att det har väckt misstänksamhet och starkt motstånd. Vilket i och för sig är rätt reaktion. Men ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som privatperson med obefintligt behov av alla finesser som erbjuds av både Microsoft och OpenOffice har jag svårt att ta till mig åsikterna.

Vem riktar dessa program sig till? För min del sitter jag inte på ett kontor med stort behov av PowerPoint, Excel o.s.v. Jag är mycket nöjd med att kunna skriva mina personliga meddelanden med snygg layout. (Som i värsta fall kan göras i Notepad).

Vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Hockke sade:

Som privatperson med obefintligt behov av alla finesser som erbjuds av både Microsoft och OpenOffice har jag svårt att ta till mig åsikterna.

Vem riktar dessa program sig till? För min del sitter jag inte på ett kontor med stort behov av PowerPoint, Excel o.s.v. Jag är mycket nöjd med att kunna skriva mina personliga meddelanden med snygg layout. (Som i värsta fall kan göras i Notepad).

Vad är problemet?

Fattiga studenter som kämpar på med sina uppsatsskrivningar torde bara vara en grupp av användare.

Tror inte att våra studenter betraktar sin tillvaro som att de sitter på kontor.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så uppdaterar jag LibreOffice när programmet tycker att jag ska göra det, dvs när jag vid öppning av ett dokument får det här meddelandet
LibreOfficeuppdateringtillgnglig.png.9ab0f5746c08b87edcbe7c9e00b72654.png

Idag fick jag det meddelandet, klickade på knappen Hämta och fördes till nedladdningssidan där jag valde den näst sista versionen, dvs den beprövade 7.5.7. När jag därefter skulle installera den fick jag bara den vanliga UAC-frågan: Tillåter du att den här appen får göra ändringar på enheten? Efter att jag tillåtit detta rullade installationen på helt normalt utan varningsmeddelande om okänd app från Microsoft Defender. Min slutsats är att ni båda Thirteen och JoWa varit för heta på gröten för Microsofts smak. :P Så om ni inte redan gjort det, försök igen!

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, mbgtmari sade:

Min slutsats är att ni båda Thirteen och JoWa varit för heta på gröten för Microsofts smak. :P Så om ni inte redan gjort det, försök igen!

Med en giltig digital signatur, är utgivaren känd, och dess program bör inte ses som okänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...