Jump to content

Kommer vi återgå till HHD-diskar?

Recommended Posts

Inte säker på frågan, men som lagringsmedia kommer en hårddisk över lång tid framöver att dominera.
Ett exempel på detta är Seagates ofattbara 200 TB hårddisk för data centers:
https://www.controle.net/storage-seagate/storage-200tb-exos-ap-4u100-seagate

Som lagringsmedia behövs heller inte extremt snabba läs- och skrivhastigheter (idag).
Jag antar att det är en fråga om kostnad också, kr/GB
Men detta just för data centers och andra faciliteter som hanterar extremt stora datamängder.

Titta bara på CERN https://home.cern/science/computing/storage
Citat:
Even after the drastic data reduction performed by the experiments, the CERN Data Centre used to process on average one petabyte (one million gigabytes) of data per day during LHC Run 2.

Fast dom använder förstås band (tape) för att kunna lagra extremt stora datamängder.
https://home.cern/news/news/computing/cern-data-storage-gets-ready-run-3

Citat: The custodial copy of all of CERN’s physics data – amounting to about 340 petabytes –  is stored on magnetic tapes at the CERN Data Centre, also called the WLCG “Tier-0”.

[Edit]
Dessutom är magnetband säkrare mot dataförlust, korrupta data och haverier jmfrt med hårddisk eller SSD för den delen.
https://spectrum.ieee.org/why-the-future-of-data-storage-is-still-magnetic-tape

Som kuriosa hade jag en kollega på Ericsson för flera år sedan som konstruerade ett litet kretskort med styrkrets samt kopplat till en VHS-video bandspelare, vilken han kunde använda som backup & restore hemma för privat bruk.
Kodade egen programvara i C och har för mig att VHS spelaren anslöts via FireWire eller om det var via parallelporten till datorn (osäker där).

Det började som ett litet kul projekt, men sedan visade det sig att det fungerade över förväntan.
Ryssarna tillverkade och sålde faktiskt sådana kontrollenheter i mitten av 90-talet för att kunna ansluta befintlig VHS-video bandspelare till datorn för backup & restore.

Kommer inte ihåg hur mycket data ett 240 min VHS band kunde lagra, men jag minns att det var mycket med den tidens mått mätt.
Dock var det långsamt, att lagra eller läsa ett fullt sådant 240 min band tog just den tiden eller ännu mer eftersom lagringstabellen ofta låg i början av bandet och sedan kommer datat efter i sekventiell ordning och beroende vilket data man skulle hämta så var det ett väldans spolande på spelaren....

När jag tänker på saken så har jag faktiskt sett ryssarnas programvara kopplat ihop med en VHS-spelare och programvaran såg ut som en idendisk kopia av Norton Commander (NC) med samma F-knappar etc. fast gjord för just detta. Kördes i MS-Dos 6.22 miljö.

Edited by Flyfisherman

Det finns fortfarande en fördel med HDD gentemot SSD.

En HDD som kraschat är än idag betydligt lättare att rädda data från skivorna, så länge skivorna inte skadats allvarligt. Har mekaniken som styr läs/skrivhuvudena gått sönder eller elektroniken havererat, går det fortfarande att komma åt det som är lagrat på skivorna genom att sätta skivorna i en dedikerad läsare för räddning (företaget IBAS är ett av de företag som finns idag som fixar detta).

En SSD som havererar är det mycket svårt att komma åt det som är lagrat då det krävs elektrisk energi till kretsarna för att läsa av dem. 
I ett sådant läge är HDD ett bättre val.

9 timmar sedan, Thirteen sade:

There’s a new reason HDDs could be better than SSDs

Vad tror ni, kommer vi återgå till HHD-diskar?

Återgå? Påstår att HDD och SDD kompletterar varandra utmärkt idag. För dom flesta normala bärbara datorer t.ex fungerar kanske SD bättre än HDD, alla vill ha tunnare och lättare bärbara, och då är SDD i olika format utmärkt.

Vanliga stationära, är det nog en blandning av dessa som är vanligt. Servrar och NAS, är det fortfarande HDD som är bäst, speciellt om man vill ha stora diskar, från 2TB och större, SSD i dessa storlekar blir på tok för dyra för vanligt folk, tänk dig en SDD på 4TB, vem har råd med sådan?

Posted (edited)

Intressant input.

Antar att det kan komma bero på vilken målgrupp hårddisktillverkarna vill nå, som kan få utvecklingen att gå oanade vägar.

Om exempelvis laptop försäljningen är hög och många konsumenter efterfrågar just en miljövänlig hårddisk så blir kanske en ny utvecklingen given där, eller bara som en nisch.

Edited by Thirteen