Gå till innehåll

Synpunkter på denna programvara/företag/support mottages tacksamt!


Tomas E
Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

"Favorit repris" kanske man kan kalla detta, fast jag har lite mer kött på benen nu.

Eftersom jag skulle behöva använda programmet nu så har jag återinstallerat SmartScore X2. Så snart jag hämtat installationsfilen reagerade Windows Defender. Jag skickade därför nedanstående bild till supporten och frågade vad det handlar om.

image.png.0c14483a7f2389763135ec720079ab3f.png

Svaret blev kort och gott:

Citat

 

Ignore it. It’s a false positive.

Musitek Customer Service

 

 

Jag var inte nöjd med svaret, så efter att ha klickat på "Mer information" i Windows Defender och läst innehållet där skrev jag:

Citat

(OBS! Det kan ta lång tid att ladda sidan ovan av någon anledning.)

Fick till svar:

Citat

 

False positive. 

SmartScore X2 was certified by Microsoft and Apple.

Musitek Customer Service

 


Så det ska alltså vara ett falsklarm. Jag upplever dock att man inte vill ange något skäl till varför detta uppstår. Dessutom saknas det inledande fras som  t ex "Hi Tomas!" och avslutande fras som t ex "Hope this helps! Best regards, Namn".

Jag funderar på att ställa frågan: "Was or is certified by Microsoft and Apple?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har Windows eftersom du nämner defender. Vilken version av Windows har du? 

Om du har Windows 10 eller 11 Pro då har du något som heter Windows Sandbox. En virtuell maskin som är till för att installera programvara man inte helt litar på för att utvärdera. Så du skulle i så fall kanske kunna installera programmet där, köra en stund och så om knasigheter verkar uppstå. Sen stänger man sandbox och allt man gjort i den raderas. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, _.M sade:

Jag antar att du har Windows eftersom du nämner defender. Vilken version av Windows har du? 

Om du har Windows 10 eller 11 Pro då har du något som heter Windows Sandbox. En virtuell maskin som är till för att installera programvara man inte helt litar på för att utvärdera. Så du skulle i så fall kanske kunna installera programmet där, köra en stund och så om knasigheter verkar uppstå. Sen stänger man sandbox och allt man gjort i den raderas. 

Windows 10.

När jag tänker efter så har jag tidigare använt programmet, såvitt jag vet utan "knasigheter". Det var de där ständiga varningarna som jag inte gillade. Men sandlådan upptäcker alltså sånt som vanliga Windows 10 inte skulle upptäcka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Tomas E sade:

Så snart jag hämtat installationsfilen reagerade Windows Defender.

Följande är en "synpunkt" på företaget/programmet, inte på supporten.

Reagerade Defender redan vid hämtning av filen? Bra med tidig varning, men varningen gäller det "bundlade" webbläsartillägget AskToolbar. För det finns det rimligtvis en kryssruta där AskToolbar kan väljas bort vid installationen av SmartScore X2.

Du kan läsa mer (repetera?) i tråden från eforum.
https://eforum.idg.se/topic/363605-aktuella-hot-behöver-dessa-nån-åtgärd/

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, ChristerE sade:

Följande är en "synpunkt" på företaget/programmet, inte på supporten.

Reagerade Defender redan vid hämtning av filen? Bra med tidig varning, men varningen gäller det "bundlade" webbläsartillägget AskToolbar. För det finns det rimligtvis en kryssruta där AskToolbar kan väljas bort vid installationen av SmartScore X2.

Du kan läsa mer (repetera?) i tråden från eforum.
https://eforum.idg.se/topic/363605-aktuella-hot-behöver-dessa-nån-åtgärd/

Tack!

Jag ska se prova att installera och se om jag kan välja bort det, lite senare dock. Hinner inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago, Tomas E said:

Men sandlådan upptäcker alltså sånt som vanliga Windows 10 inte skulle upptäcka?

Näe, det skyddar mot knasigheter utifall att det är ett fult program. Upptäckandet får man göra själv. Men eftersom defender varnar om en toolbar så borde man se om den dyker upp i en webbläsare exempelvis. 

Redigerad av _.M
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Om Ask Toolbar skulle bli installerad bör det gå bra att få bort den med Malwarebytes.

Det fanns inga alternativ för att välja om Ask Toolbar skulle installeras. Det fanns två alternativ, reparera eller avinstallera programmet. Jag valde då att reparera och då installerades det. Det kanske låg kvar rester nånstans som installeraren kände av, varför inte alternativet installera fanns tillgängligt.

Körde sen Malwarebytes men inga hot hittades. Kanske är ofarligt trots allt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, jag behövde inte skriva in serienumret. Det måste ha legat kvar nånstans, använde nog Windows avinstallerare när jag tog bort det.

Lägger till att jag avinstallerade med installationsprogrammet istället men jag behövde ändå inte skriva in något serienummer.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara av den anledningen att jag vill ha bort allt efter en installation av något så använder jag "Revo Uninstaller" när jag installerar något. Den ser allt som installeras och tar lätt bort dem igen. Det är inte gratis men värd varje krona. Då slipper jag fundera om det är så att jag missar något vid installationen därför om jag låter den gå automatiskt så händer det ofta men installerar jag manuellt och faktiskt läser vad det står så brukar jag klara mig ganska bra.

Sen har jag Malwarebytes med lifetime lic så jag klarar mig mot det jag missar

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-09-09 at 19:30, Venoms sade:

Bara av den anledningen att jag vill ha bort allt efter en installation av något så använder jag "Revo Uninstaller" när jag installerar något. Den ser allt som installeras och tar lätt bort dem igen. Det är inte gratis men värd varje krona. Då slipper jag fundera om det är så att jag missar något vid installationen därför om jag låter den gå automatiskt så händer det ofta men installerar jag manuellt och faktiskt läser vad det står så brukar jag klara mig ganska bra.

Sen har jag Malwarebytes med lifetime lic så jag klarar mig mot det jag missar

Det var nåt med programmet som gjorde att jag lät bli att köpa det. Minns inte vad nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Problemet är löst. Äntligen!

Jag uppgraderade till version 11 och sen tog jag bort X2 (10.5.8). Version 11 har inget som Windows Defender reagerar på och är dessutom mycket bättre. Kostade mig visserligen en dryg tusenlapp, och jag tycker att jag borde ha sluppit den kostnaden. Men det är väl så det är i den här världen.

Jag gjorde även ett till försök att rensa listan i skyddshistoriken. Det tog ett tag men efter att ha klickat lite här och där i de olika alternativen några gånger så var den helt plötsligt tom! Fråga mig inte vad jag gjorde. :D

Skyddshistorik.png.ed24bf447fdc03c364e63397ff54e284.png

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest positiva i all kråksång är att både Malwarebytes och Revo Uninstaller uppdateras regelbundet så de är inte på något sätt som de var tidigare. Och en annan liten del som kanske all inte noterat än är att Windows 11 har ingen Defender längre.. den är borta. Möjligtvis kan det vara efter den senaste uppdateringen men sen måste man skaffa eget om man vill ha ordentligt skydd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Venoms sade:

Och en annan liten del som kanske all inte noterat än är att Windows 11 har ingen Defender längre.. den är borta.

Är du säker på att Microsoft Defender Antivirus är borttaget i Windows 11? Microsoft skriver ju själv : "Windows Security is built-in to Windows 10 and 11 and includes an antivirus program called Microsoft Defender Antivirus" här:
https://support.microsoft.com/en-us/office/stay-protected-with-windows-security-ae70cc96-a9cd-4443-a210-e41cb973d3a6 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Venoms sade:

Det mest positiva i all kråksång är att både Malwarebytes och Revo Uninstaller uppdateras regelbundet så de är inte på något sätt som de var tidigare. Och en annan liten del som kanske all inte noterat än är att Windows 11 har ingen Defender längre.. den är borta. Möjligtvis kan det vara efter den senaste uppdateringen men sen måste man skaffa eget om man vill ha ordentligt skydd

Där tror jag att du är ute och cyklar...

Jag har ett par datorer med Windows 11 i och i dessa så finns defender, då jag har ett mycket bättre 3:e parts skydd så finns det ett val att tillåta defender att låta defender söka efter hot med jämna mellanrum.. (Det vore ju svårt för defender att utföra detta om inte defender finns!?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas E har inte skrivit att han ville ta bort Defender. Det var ju webbläsartillägget AskToolbar, SmartScore X2s fripassagerare, han ville ha bort och det lyckades han också med sedan han uppgraderat till Windows 11 och tagit bort SmartScore X2. Se lösningen! MS Defender Antivirus kan precis som andra antivirusprogram någon gång ge en "false positive" men gör annars sitt jobb bra. Något jag uppskattar är att detta program aldrig avbryter mig i det jag håller på med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det klargörandet! I och för sig borde man kanske begripit att det var X2 version 10.5.8 som uppgraderades till version 11 men det är ju så mycket tal om Windows 11 nu. Varje gång jag besöker Windows Update-sidan möts jag av ett vitt X i en röd ring åtföljt av den fastklistrade raden: Den här datorn uppfyller inte de minimikraven för att installera Windows 11. (Typisk maskinöversättning från engelska:(. I svenskan har vi inte ordet "de" i den meningen.)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Tack för det klargörandet! I och för sig borde man kanske begripit att det var X2 version 10.5.8 som uppgraderades till version 11 men det är ju så mycket tal om Windows 11 nu. Varje gång jag besöker Windows Update-sidan möts jag av ett vitt X i en röd ring åtföljt av den fastklistrade raden: Den här datorn uppfyller inte de minimikraven för att installera Windows 11. (Typisk maskinöversättning från engelska:(. I svenskan har vi inte ordet "de" i den meningen.)

Det är lugnt! Det blev en olycklig "krock" i versionsnummer mellan två olika program/operativsystem i samma inlägg. Ser att jag skrev om Windows Defender också när jag nämnde version 11 av SmartScore. Lätt att misstolka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att Microsoft Defender Antivirus är borttaget i Windows 11? Microsoft skriver ju själv : "Windows Security is built-in to Windows 10 and 11 and includes an antivirus program called Microsoft Defender Antivirus" här:
https://support.microsoft.com/en-us/office/stay-protected-with-windows-security-ae70cc96-a9cd-4443-a210-e41cb973d3a6

 

Jag uttryckte mig klumpigt, sorry. Det jag menade var att Defender i sin nuvarande form inte är kvar utan MS har ändrat den till ett mer krävande program än tidigare. 

Förlåt igen för ett missvisande svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...